عصر آذربایجان

گزارش خبر

469 هکتار شهرک کشاورزي، پيشران توسعه در اقتصاد آذربايجان‌غربي

469 هکتار شهرک کشاورزي، پيشران توسعه در اقتصاد آذربايجان‌غربي

1400/09/14

گروه گزارش: شهرک‌هاي کشاورزي به عنوان يکي از پيشران‌هاي توسعه در اقتصاد آذربايجان‌غربي مطرح است که افزايش سهم آن در بخش کشاورزي توام با کاهش 10 برابري مصرف آب و افزايش چندين برابري توليد بوده که هر دوي اين موارد، بستري براي رونق و راندمان بالاي توليد پايتخت کشاورزي کشور به شمار مي رود.

گروه گزارش: شهرک‌هاي کشاورزي به عنوان يکي از پيشران‌هاي توسعه در اقتصاد آذربايجان‌غربي مطرح است که افزايش سهم آن در بخش کشاورزي توام با کاهش 10 برابري مصرف آب و افزايش چندين برابري توليد بوده که هر دوي اين موارد، بستري براي رونق و راندمان بالاي توليد پايتخت کشاورزي کشور به شمار مي رود. 
با نيم‌نگاهي به تاريخچه ايجاد شهرک‌هاي کشاورزي کشور که در سال 1391 به تصويب رسيد،  مي‌توان اين اتفاق را ارمغاني براي رونق اقتصادي و حفاظت از منابع توليد ودر نهايت خودکفايي در کشور و به تبع آن در يکي از مهمترين قطب هاي توليدي و فرآوري محصولات کشاورزي يعني آذربايجان‌غربي تلقي کرد.
ارزآوري مناسب و ايجاد اشتغال در استان‌هايي مانند آذربايجان‌غربي که داراي مرزهاي مشترک با کشورهاي خارجي و نيز آب و هواي مطلوب براي کشاورزي و توليد اقتصادي هستند، در زمينه شهرک هاي کشاورزي موضوعي است که نمي‌توان به سادگي از کنار آن عبور کرد.در کنار فراهم بودن زمينه هاي صادرات و توليد در اين استان صرفه جويي در مصرف آب و نهاده هاي کشاورزي، سالم سازي محيط کشت، دارا بودن کميت و کيفيت بالاي محصول در کنار کاهش هزينه هاي توليد و خسارت هاي وارده به بخش کشاورزي براثر حوادث طبيعي از علل توجه بهره برداران و مسوولان به کشت هاي گلخانه‌اي در قالب شهرکهاي کشاورزي است.اما در کنار تمامي اين مزايا نبايد حمايت از سرمايه گذاران و فعالان اين عرصه را نيز فراموش کرد و زمينه هاي رونق توليد و ايجاد انگيزه براي اين افراد بايد از سوي مسوولان استاني و کشوري فراهم شود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در باز تعريف شهرکهاي کشاورزي مجموعه مشخصي از اراضي منابع طبيعي، دولتي، مشارکتي و يا شخصي را شهرک کشاورزي معرفي مي کند که با کاربري معين گلخانه اي، دامي و يا شيلاتي طراحي شده است و برهمان اساس زير سازي لازم به منظور آماده سازي قطعات و تاسيسات زير بنايي لازم اعم از گاز، برق و آب در آن انجام مي پذيرد.
اکبر کرامتي معتقد است که حمايت و هدايت توسعه زيرساخت هاي شهرک هاي کشاورزي، افزايش کارايي و ارتقاي ضريب بهره وري از منابع آب و خاک، فراهم کردن زيرساختهاي امنيت غذايي و ارتقاي ارزش افزوده توليدات کشاورزي، اصلاح ساختار و نظام بهره برداري، کاهش هزينه هاي توليد و افزايش درآمدتوليدکنندگان مهمترين اهداف تعيين شده براي شهرک هاي کشاورزي است.
توسعه دوبرابري شهرک هاي کشاورزي آذربايجان غربي پيگيري مي‌شود
بر اساس اظهارات کارشناسان، هشت نقطه تحت عنوان مجتمع هاي کشاورزي در مقياس هاي مختلف  ازنظر پيشرفت فيزيکي در آذربايجان غربي شکل گرفته است.شهرک گلخانه‌اي سريل آباد بوکان، درشک سلماس، خانشان اروميه، چهار قلعه مياندوآب، درياس مهاباد، مهلذان خوي و شهرک شيلاتي آغ چاي جزو سايت هاي گلخانه اي بوده و يک مورد نيز شهرک دامپروري سريل آباد بوکان که اخيرا موفق به اخذ مجوز شده در قالب شهرک هاي کشاورزي فعال است.هم اکنون مساحت شهرکهاي کشاورزي آذربايجان غربي 469 هکتار است که در هشت شهرستان واقع شده‌ و توسعه آن به ميزان دوبرابر مد نظر مسوولان است.
مدير شهرک هاي کشاورزي آذربايجان غربي مي گويد: شهرک گلخانه‌اي خانشان اروميه در 130 هکتار، شهرک سيريل آباد شهرستان بوکان در 30 هکتار و شهرک کشاورزي درشک سلماس در 50 هکتاراز جمله شهرکهاي گلخانه‌اي در اين استان هستند.رسول جليلي افزود: شهرک گلخانه‌اي مرکز آموزش کشاورزي مياندوآب در 161 هکتار، شهرک کشاورزي درياس مهاباد در 12.4 هکتار نيز جزو شهرکهاي کشاورزي استان به شمار مي روند. شهرک کشاورزي خليفه لوي نقده در 35 هکتار، شهرک کشاورزي چهار قلعه تکاب در 0.8هکتار و شهرک کشاورزي مهلذان خوي در 50 هکتار جزو شهرکهاي کشاورزي واقع در آذربايجان‌غربي هستند.
پيشرو بودن آذربايجان غربي در واگذاري شهرک‌هاي کشاورزي به مردم 
با توجه به اينکه اغلب فعاليت شهرکهاي کشاروزي آذربايجان غربي در قالب گلخانه هاست، اين استان در موضوع واگذاري مديريت و بهره برداري گلخانه ها به مردم جزو استانهاي پيشرو کشور بوده و به علت نزديکي به مرزهاي خارجي، آب و هواي مطلوب و بهره مندي از آبهاي مرزي فعاليت هاي توليدي در اين منطقه از پيشرفت مطلوبي برخوردار است.مدير شهرک هاي کشاورزي آذربايجان‌غربي نيز در اين زمينه گفت: بالاي 50درصد از شهرکهاي گلخانه‌اي استان در واگذاري کامل بوده و تلاش مي‌شود بقيه اراضي نيز بعد از تکميل زيرساختها و يا رفع اختلاف واگذار شوند.رسول جليلي با اشاره به صرفه جويي بالاي آب در گلخانه هاي استان بيان کرد: در کشت سبزي و صيفي جات شاهد کاهش مصرف 10 تا 12 برابري آب هستيم که جهشي در راستاي بهره وري از منابع توليد است.
مدير شهرک هاي کشاورزي آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه کشت سبزي و صيفي جات در گلخانه هاي استان انجام مي‌شود، اضافه کرد: ميزان محصول توليدي در هر هکتار کشت گلخانه‌اي 10 برابر کشت معمولي است که در کاهش هزينه هاي توليد يک گام موفق است.وي با بيان اينکه 34 سرمايه گذار در استان در اين زمينه فعال هستند، افزود: به ازاي هر هکتار 10 تا 12 نفر در اين گلخانه ها اشتغال دارند که با توجه به نوع سازه متغير است.
برنامه جهاد کشاورزي براي توسعه گلخانه 
به گفته کارشناسان بخش کشاورزي استان در محدوده حوضه درياچه اروميه در شهرک‌هايي که عرصه منابع طبيعي چسبيده به شهرک‌هاي کشاورزي است،  به ويژه در شهرستانهاي اروميه،  سلماس و بوکان اجراي گلخانه ها تصويب شده‌است.در سلماس توسعه 50 هکتاري از سال گذشته در دستور کار است و جهاد کشاورزي در حال تملک زمين براي ايجاد فاز 2 شهرک کشاورزي درشک در اين شهرستان است.بر همين اساس در بوکان نيز پلاک شهرک 200 هکتار است و جهاد کشاورزي درصدد است تا 50 هکتار ديگر نيز افزايش پيدا کند؛  در اروميه نيز برنامه ريزي براي افزايش 50 هکتاري در دست اقدام است چرا که پلاک اين مکان 900 هکتاري است.
در محدوده آب‌هاي مرزي نيز تلاش هايي در زمينه بهره مندي از ظرفيت اين آبها در استان در بحث گلخانه ها آغاز شده‌است. 100 هکتار زمين در شمال و جنوب استان آذربايجان غربي از جمله شهرهاي ماکو، سردشت و پيرانشهر نيز در اين راستا شناسايي شده‌است.رييس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان غربي مي گويد: توسعه اين نوع کشت با استفاده از کمکهاي منابع طبيعي استان نيز جزو برنامه ها بوده و تمامي پلاک هاي موجود در اين راستا به جهاد کشاورزي معرفي شده است.اکبر کرامتي بيان کرد: پيش بيني ها و تلاشها بيانگر توسعه 400 هکتاري در اين عرصه هاست که در صورت تحقق مساحت گلخانه‌هاي استان به يک هزار هکتار افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به شهرک هاي خصوصي کشاورزي نيز اضافه کرد: افرادي که اراضي بالاي پنج هکتار دارند، در صورت تمايل مي‌توانند در قالب شهرک برنامه ريزي کنند و از مزاياي آن بهره مند شوند و جهاد کشاورزي نيز از اين افراد حمايت مي‌کند.
وي گفت: در زمينه اعتبارات نيز تاکنون مبلغي بين 12 تا 14 ميليارد تومان براي اين شهرک‌ها هزينه شده‌ و 43 ميليارد تومان ديگر براي تکميل زيرساختها نياز است.رييس سازمان کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي افزود: شهرک کشاورزي درياس مهاباد، خليفه لو نقده و چهار قلعه تکاب جزو شهرکهايي هستند که تکميل شده‌ ولي براي تکميل زيرساخت مابقي شهرکها اعتبارمورد نياز است.از 122 شهرک گلخانه‌اي کشور هشت سايت متعلق به آذربايجان‌غربي است؛ مساحت کل سايت هاي گلخانه اي کشور افزون بر 2 هزار و 729 هکتار است که 480 هکتار آن در استان آذربايجان غربي قرار دارد.اشتغال مستقيم ايجاد شده در کشور افزون بر 15 هزار نفر در اين شهرک ها بوده و اين ميزان در آذربايجان غربي در صورت اتمام زيرساخت ها و واگذاري به سرمايه گذار به بيش از چهارهزار و 800 نفر خواهد رسيد.اين استان داراي 235 هزار بهره بردار کشاورزي است که سالانه بيش از 6 ميليون تن محصول توليد و روانه بازار مي کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مصرف 90 درصد منابع آبي آذربايجان غربي در اين بخش از معضلات کشاورزي و مقرون به صرفه نبودن آن است که دولت درصدد است تا با برنامه هاي حمايتي و آموزشي خود اين ميزان مصرف آب را کاهش دهد و توسعه کشت گلخانه اي يکي از مهمترين راهکارهاي آن است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها