عصر آذربایجان

گزارش خبر

در چهل‌سالگي دفاع مقدس چه بايد گفت، چه بايد نوشت

در چهل‌سالگي دفاع مقدس چه بايد گفت، چه بايد نوشت

1399/06/02

گروه جامعه:گرامي‌داشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس بالندگي و غرور دارد و اقتضاء مي‌کند که به وزانت و وقار چهل‌سالگي انقلاب اسلامي، چهل‌سالگي دفاع مقدس نيز مورد تجليل و بزرگداشت قرار گيرد.

حسن علايي

 گروه جامعه:گرامي‌داشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس بالندگي و غرور دارد و اقتضاء مي‌کند که به وزانت و وقار چهل‌سالگي انقلاب اسلامي، چهل‌سالگي دفاع مقدس نيز مورد تجليل و بزرگداشت قرار گيرد.

امسال چهلمين سالگرد گرامي‌داشت دفاع مقدس را پيش‌رو داريم. با فرا رسيدن سي و يکم شهريور، دفاع مقدس وارد چهل‌سالگي خود مي‌شود. چهل سال از آغاز يکي از طولاني‌ترين جنگ‌هاي سده اخير مي‌گذرد. سي و يکم شهريور سال 1367تا بيست و نهم مرداد سال 1389تاريخ شروع و پايان جنگ است؛ يعني هشت سال جنگ و هشت سال تجاوز از سوي دشمنان و هشت سال ايستادگي و مقاومت دليرانه و مردمي از سوي جبهه انقلاب اسلامي که نهايتاً به پيروزي مطلق ايران اسلامي منجر شد. به همان اندازه که آغاز و شروع جنگ و اقدام به تجاوز از سوي هر کشوري تقبيح شده و مذموم است، دفاع از کيان، تماميت ارضي، آرمان‌ها، اعتقادات، باورها و فرهنگ کشور مورد تجاوز قرارگرفته، تحسين‌شده و قابل‌تقدير است. در تاريخ‌نگاري جامعه بشري، مردمي سربلند و پرافتخار قلمداد مي‌شوند که نهايت ايستادگي و مقاومت را در برابر خوي تجاوزگري متجاوزان از خود نشان داده و بر دفاع از تماميت داشته‌هاي مادي و معنوي خود پا فشرده‌اند؛ هرچند مقاومتشان به نتيجه نرسيده و به‌ظاهر تن به شکست داده و مغلوب‌شده‌اند. اما قضاوت نهايي تاريخ نه بر اساس نتيجه‌ي به دست آمده؛ بلکه بر اساس ميزان ايستادگي و مقاومت در برابر دشمنان رقم خواهد خورد. لذاست که تاريخ همواره از مردماني که مقاومت به خرج داده ولو در ظاهر شکست‌خورده‌اند به نيکي و بزرگي يادکرده است. صفحات درخشاني از تاريخ، به کشورها و مردمان شکست‌خورده‌يِ پيروز اختصاص يافته است. حال بديهي است اگر نتيجه‌ي ايستادگي و مقاومت، اضمحلال و شکست دشمن و متجاوز باشد اين درخششِ تاريخي تلالوي ديگر خواهد داشت؛ آن چنان‌که براي ملت مقاوم و حماسه‌ساز ايران اسلامي در طول هشت سال دفاع مقدس پديد آمد. بنابراين جا دارد که دفاع، مقاومت، حماسه‌آفريني و پيروزي اين ملت سلحشور و تاريخ‌ساز گرامي داشته شود و بر برگ‌برگ آن و لحظه‌لحظه‌ي آن افتخار شود. از اين منظر است که گرامي‌داشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس بالندگي و غرور دارد و اقتضا مي‌کند که به وزانت و وقار چهل‌سالگي انقلاب اسلامي، چهل‌سالگي دفاع مقدس نيز مورد تجليل و بزرگداشت قرار گيرد. حال در اين مقام سوال اصلي و نکته قابل‌تأمل اين است که در چهل‌سالگي دفاع مقدس بايد چه چيزي گفت و به چه نکاتي تکيه و تأکيد کرد و چه چيزي بايد گرامي داشته شود؟
 دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس
جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس، در کنار خسارت‌هاي مادي و معنوي که به دنبال داشت و قهري هر جنگي است، دستاوردهاي بي‌نظير مادي و معنوي را نيز نصيب اين ملت کرد که ممکن نيست در کوتاه‌مدت به کم و کيف آن پي برد و فهرستي از آن فراهم آورد. با نگاهي اجمالي به ابعاد مادي و معنوي جامعه‌ي پساجنگ و نقطه‌اي که جامعه‌ي کنوني در آن زيست مي‌کند، به‌روشني مي‌توان به روش کلي دستاوردهاي دفاع مقدس در ابعاد نظامي، امنيتي، سياسي، علمي، فرهنگي، اجتماعي، بين‌المللي و حتي اقتصادي دست يافت. در اين مجال، صرفاً نگاهي کوتاه به برخي سرفصل‌هاي مهم دستاوردهاي آن دوران پرافتخار مي‌تواند راهگشا باشد تا شايد با ابتناي بر آن‌ها، راه برون‌رفت از مشکلات نيز فراهم آيد. قطعاً چنين است و خواهد بود.
-ازجمله دستاوردهاي دوران دفاع مقدس رشد فناوري‌هاي علمي و نظامي در عرصه تجهيزات و امکانات است که جمهوري اسلامي ايران را در رتبه 10کشور برتر جهان قرار داده است. دسترسي به توليد و پرتاب ماهواره، توليد انبوه انواع موشک‌هاي بالستيک و غيره و به‌کارگيري و ذخيره‌سازي آن‌ها که قدرت بي‌نظير بازدارندگي را براي کشور عزيزمان به وجود آورده و مايه دلگرمي و مباهات دوستانمان در اقصي نقاط عالم شده است.
- رشد محيرالعقول در صنعت هسته‌اي صلح‌آميز و عضويت بلامنازع در باشگاه کشورهاي داراي فناوري غني‌سازي اورانيوم
- رشد چشمگير در فناوري نانو و کسب جايگاه ممتاز در اين رشته در بين کشورهاي مطرح دنيا.
- رشد فزاينده توليد علم در کشور و احراز رتبه در بين پانزده کشور برتر دنيا.
- نفوذ منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي. امروز به اعتراف و اذعان دوستان و دشمنان، جمهوري اسلامي ايران يکي از تأثيرگذارترين کشورها در موضوعات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است. بسياري از معادلات سياسي و امنيتي منطقه و فرامنطقه بدون لحاظ کردن نقش جمهوري اسلامي ايران به نتيجه دلخواه نخواهد رسيد.
- در هم کوبيدن هژموني استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا در منطقه و حتي فرامنطقه-توليد گونه‌اي از ادبيات تحت عنوان "ادبيات جنگ" که ماحصل آن انتشار هزاران کتاب، صدها فيلم سينمايي، مستند و تلويزيوني، توليد ده‌ها هزار بيت شعر، توليد هزاران تابلوي نقاشي، گرافيک، خط، برگزاري صدها جشنواره فيلم و عکس و شعر با مضمون و محتواي فرهنگ دفاع مقدس، برگزاري صدها نمايشگاه کتاب، عکس، تابلوهاي نقاشي و...
- ساخت صدها يادمان از جلوه‌هاي فداکاري و ايثار رزمندگان و شهدا در سرتاسر کشور؛ به‌ويژه مناطق عملياتي که هر يک بازگوکننده هويت فرهنگي، اجتماعي مردمان اين سرزمين است.
- راه‌اندازي راهيان نور در جبهه‌هاي جنوبي و غربي کشور و بازديد هزاران نفر از اقشار مختلف در طول سال؛ به‌ويژه نوجوان و جوانان براي آشنايي با جلوه‌هاي ايثار و ازخودگذشتگي نسل‌هاي حماسه‌ساز اين مرزوبوم.
- تشکيل موزه‌هاي جنگ در سطح استان‌هاي کشور جهت نگهداري و پاسداشت ميراث فرهنگي و آشنايي اقشار مختلف با فرازوفرود دوران هشت‌ساله جنگ.
پاسخگويي به پرسش‌هاي اساسي، ابهامات و شبهات درباره جنگ
همزمان با شروع جنگ، برخي سوالات و ابهامات از سوي افراد و احزاب و گروه‌هاي سياسي، با قصد و نيت‌هاي مختلف، درباره شروع جنگ، ادامه جنگ و پايان جنگ طرح مي‌شد. ازآنجايي‌که بناي امام و مسئولين انقلاب و نظام بر تبيين هر چه بيشتر موضوعات و اتفاقات پيرامون انقلاب و نظام، در ابعاد داخلي و خارجي، بود، لذا در مناسبت‌هاي مختلف و به شيوه‌هاي گوناگون سعي در پاسخگويي و رفع ابهامات و شبهات مي‌شد. حضرت امام (ره) در طول هشت سال جنگ کمتر اتفاق مي‌افتاد که در سخنراني‌ها و ديدارهايي که با اقشار مختلف مردم داشتند به موضوع مهم کشور که جنگ بود نپردازند و سوالات و ابهامات پيش‌آمده را پاسخ ندهند. گرچه بسياري از کساني که با اغراض خاص سياسي و غيرسياسي طرح سوالات و ابهامات را دنبال مي‌کردند و قصد و نيتشان بيشتر ايجاد شبهه براي بي‌انگيزه کردن مردم در دفاع و حضور در صحنه‌هاي مقاومت بود، گوششان شنواي پاسخ‌ها نبود و بر لجاجت خود اصرار مي‌ورزيدند! بنابراين ضروري است تا همگام با اقدامات در مسير حفظ و گسترش فرهنگ و ارزش‌هاي دفاع مقدس، از اقدامات و فعاليت‌هاي شبانه‌روزي بدخواهان براي زير سوال بردن حقانيت و ارزش دفاع جانانه ملت نه‌تنها هراسي به خود راه داد؛ بلکه بايد از اين تلاش‌هاي مذبوحانه فرصتي براي بازخواني و بازگويي واقعيت‌ها و حقايق جنگ هشت‌ساله پديد آورد.
 منشور دفاع مقدس
چهل‌سالگي دفاع مقدس اقتضا مي‌کند تا "منشور دفاع مقدس" جهت تبيين خطوط اصلي جنگ هشت‌ساله، با نگاهي به گذشته و سير کلي جنگ و با امعان نظر قرار دادن سه مقطع شروع جنگ و دلايل و چرايي آن، ادامه جنگ و تدابير مربوط به آن و پايان جنگ و دستاوردهاي آن، با نگاهي به آينده و نوع تعامل با آن رخداد تاريخي تدوين شود. آن چنانکه رهبر معظم انقلاب (مدظله) در چهل‌سالگي انقلاب مبادرت به صدور بيانيه گام دوم کردند. اين مهم نوع نگاه انقلاب و نظام و مراکز راهبردي نيروهاي مسلح ج. ا. ا و مراکز سياسي کشور و دستگاه‌هاي ذي‌ربط را به‌طور رسمي و جهت ثبت در تاريخ اين کشور درباره موضوع دفاع مقدس رقم خواهد زد.
 تجليل ويژه از رزمندگان، ايثارگران، آزادگان و خانواده‌هاي آنان
چهل‌سالگي دفاع مقدس فرصت مغتنمي است تا يک‌بار به‌طور ويژه و اساسي از مراتب جهاد و ايثار رزمندگان، ايثارگران، آزادگان و خانواده‌هاي آنان، که در طول هشت سال جنگ فداکاري و جان‌فشاني کرده و مرارت‌ها را به جان خريدند، تجليل ويژه و درخور مجاهدت‌هاي آنان به عمل آيد. بايد اذعان کرد که در طول چهل سال گذشته اقدامي شايسته در اين زمينه انجام‌نشده است؛ هرچند اخلاص و پاکي نيت رزمندگان و ايثارگران مانع از آن شده است که دراين‌باره مطالبه و انتظاري داشته باشند اما اين مناعت طبع موجب نمي‌شود که مسئولين و مديران جامعه مسئوليت خطير خود را فراموش کنند و به وجود آورندگان آن حماسه عظيم و ناباورانه که امروز در پرتو امنيت به‌جاي مانده از آن دوران زيست مي‌کنيم، در پيچ‌وخم زندگي به بوته فراموشي بسپارند. گزارش‌هاي تاريخي حاکي از آن است که رهبران و مديران و مسئولان و نسل‌هاي بعد کشوري که در مقطعي درگير جنگ بوده‌اند به چه سان از سربازان خود تجليل و قدرداني مي‌کنند و از آن‌ها نمادهاي اقتدار و قدرت مي‌سازند. بنابراين بايد کمر همت بست و در چهل‌سالگي دفاع مقدس تجليلي به‌يادماندني از سربازان بي‌نام‌ونشان اين مرزوبوم به عمل آورد.
 بزرگداشت و گرامي‌داشت ياد و نام شهداي جليل‌القدر
بدون شک شهداي دوران دفاع مقدس و در امتداد آن شهداي مدافع حريم و حرم بزرگ‌ترين، مؤثرترين و شاخص‌ترين مؤلفه قدرت و اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند. سرافرازي و عزت ايران اسلامي در اين مقطع حساس، دستاورد و محصول خون‌هاي پاک و مطهري است که در جاي‌جاي جبهه‌هاي غرب و جنوب کشور و در عمق راهبردي نظام در آن‌سوي مرزها بر زمين ريخته اما روي زمين نمانده است. اين خون‌هاي پاک به برکت اخلاص نهفته در آن به‌خوبي به ثمر رسيده و چون چتري حافظ امنيت و آسايش کشور در جهنم سوزان فتنه‌انگيزي‌هاي استکبار جهاني به سرکردگي آمريکاي جنايتکار در سطح منطقه و فرامنطقه شده است.
 بنابراين بزرگداشت ياد و نام هميشگي آن‌ها امري نه صرفاً قدسي که از باب تحکيم پايه‌هاي اعتقادي، فرهنگي، اجتماعي و… امري لازم و ضروري است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در فضاي چهل‌سالگي دفاع مقدس يکي از چشمگيرترين اقدامات پرداختن به اين مهم خواهد بود و با قاطعيت مي‌توان اذعان نمود که هر چه ميزان همت مسئولين و آحاد جامعه در بزرگداشت ياد و نام شهداي عزيز که به‌نوبه خود جهاد ارزشمندي است بالاتر باشد، ضريب امنيت کشور در حفظ منافع ملي افزايش خواهد يافت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها