عصر آذربایجان

گزارش خبر

رونق صنعت گردشگري زنجان در گرو تقويت زيرساخت‌ها

رونق صنعت گردشگري زنجان در گرو تقويت زيرساخت‌ها

1403/07/08

گروه فرهنگي: زنجان داراي ظرفيت‌هاي متعدد در حوزه گردشگري است درحاليکه زيرساختها و فعاليت واحدهاي تاسيسات گردشگري، هتل‌ها و اقامتگاهاي رسمي آن جوابگوي مسافران نيست و رفع اين کمبودها نيازمند همت بخش خصوصي و حمايت بخش دولتي است. ‌ گردشگري و مسافرت از ابعاد مختلف داراي اهميت است که علاوه بر آرامش رواني و تقويت روحيه هر فرد سلامت جسم را نيز به دنبال دارد از همين رو مسافرت و گردشگري از سوي روانشناسان نيز به همه افراد جامعه توصيه مي شود.


گردشگري همچنين از بُعد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نيز براي جوامع اهميت زيادي دارد به طوريکه در سالهاي اخير براي بسياري از کشورها به يکي از منابع مهم درآمدزايي تبديل شده است و از آن به عنوان صنعت ياد مي‌شود، چراکه گردشگري موجب رونق و پويايي اقتصاد و افزايش رفاه اجتماعي مي شود.
از اين رو، شمار گردشگران هر کشوري با رشد و توسعه آن رابطه مستقيم دارد و مناطق گردشگرپذير داراي اشتغال و رونق اقتصادي بيشتر و توسعه يافته‌تر هستند.
وجود زيرساختهاي لازم و برخي شاخص ها براي جذب گردشگر داراي اهميت بالايي است که از آن جمله آب و هواي مناسب،‌ راههاي دسترسي جاده‌اي،‌ ريلي و هوايي،‌ هتل ها،‌ مهمانسراها و محل هاي اسکان مناسب و جاذبه هاي تاريخي و تفريحي است که مي تواند از مولفه هاي ترغيب مسافران براي سفر به هر منطقه و اقامت در آن باشد.سياستگذاران و تصميم گيران کشور نيز با علم و آگاهي به اين امر و با فراهم کردن بسترهاي لازم،‌ مرمت آثار تاريخي و راه اندازي مراکز تفريحي و خريد به دنبال رشد و توسعه صنعت گردشگري در ايران هستند و رشد اين بخش به خصوص طي سالهاي اخير نشان دهنده، اقدامات و فعاليت هاي موثر در اين بخش است.
زنجان، يکي از استانهاي غني کشور به لحاظ فرهنگي، وجود آثار تاريخي و آب و هواي مناسب به خصوص در فصل تابستان است و طي سالهاي اخير اقدامات مفيدي در اين حوزه انجام شده که راه اندازي تاسيسات اقامتي و گردشگري، بومگردي ها، ساخت هتل و مهمانپذير، احداث مجتمع هاي رفاهي و خدماتي بين راهي و ايجاد مجموعه هاي تفريحي با ارايه خدمات غذايي و سفره خانه‌هاي سنتي از جمله اين فعاليتهاست و با ايجاد برخي بسترها و امکانات رفاهي طي سالهاي اخير شاهد حضور و افزايش زمان ماندگاري گردشگران در استان هستيم.
به رغم وجود برخي زيرساختها و تامين امکانات رفاهي و با توجه به وجود ظرفيت ها و پتانسيل هاي بالا به نظر مي رسد تا رسيدن به نقطه قابل قبول و مطلوب در اين حوزه فاصله بسياري وجود دارد که نيازمند همت مسوولان و متوليان استان به ويژه مديران حوزه ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري است.
از سوي ديگر لازمه رفع موانع حضور گردشگر و تامين مطالبات اوليه براي ايجاد رغبت در مسافران، ورود و سرمايه گذاري بخش خصوصي و حمايت هاي لازم از سوي بخش دولتي است.
خبرنگار ما با توجه به فرارسيدن روز صنعت گردشگري به ظرفيتها، امکانات و زيرساخت هاي حوزه گردشگري استان نگاهي انداخته است.
هتل ها و مراکز اقامتي زنجان جوابگوي گردشگران در اوج سفرها نيست
معاون گرشگري اداره‌ کل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي استان زنجان با بيان اينکه اسکان گردشگر يکي از موضوعات مهم در جذب و افزايش زمان ماندگاري مسافر است،‌ گفت: در زمان حاضر نبود هتل به تعداد کافي و نداشتن هتل پنج ستاره يکي از مشکلات بخش گردشگري استان زنجان است.داود آبيان افزود: اين بخش در حوزه گردشگري استان طي سالهاي گذشته مغفول مانده و دچار عقب ماندگي هايي است که بايد با تدبير و تمرکز بر آن جبران شود.
وي با بيان اينکه اين حوزه نيازمند اقدامات آگاهانه با شناسايي ظرفيت ها و منابع موجود و تقويت زيرساختهاست، اظهار داشت: هم اکنون تنها يک هتل چهار ستاره در استان فعال است که جوابگوي نياز مسافران به خصوص در ايام اوج سفرهاي تابستاني نيست.آبيان به حضور پرتعداد مسافران در مناسبت هاي خاصي همچون برگزاري همايش ها و جشنواره هاي مختلف از جمله جشنواره آش و مسابقات ورزشي اشاره کرد و ادامه داد: ايجاد محل اسکان مناسب براي بهره مندي مسافران به عنوان اولين نياز آنها از اهميت بالايي برخوردار است.وي با اشاره به اعمال تشويق و امتيازات ويژه براي سرمايه گذاران در حوزه زيرساختهاي گردشگري در استان زنجان، خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساخت هتل با اعمال تخفيف نزديک به 100 درصد از جمله برنامه هاي استان در اين بخش است.
آبيان با بيان اينکه گردشگري سلامت و مذهبي در استان زنجان طي سالهاي اخير تقويت شده است، گفت: برگزاري دسته عزاداري حسينيه اعظم در هشتم محرم و زينبيه اعظم در 11 محرم شهرت بين المللي يافته است و اين امر موجب افزايش سفرها حتي از خارج کشور به زنجان مي شود.وي با بيان اينکه گردشگران مذهبي در قالب تورهايي در مراسم‌هايي چون روضه، سينه‌زني، پخت آش نذري، نخل‌برداري و آيين تعزيه زنجان حاضر مي شوند، افزود: امسال مراسم عزاداري حسينه و زينبيه اعظم زنجان از 10 کشور شامل لبنان، عراق، بحرين، امارات، ترکيه، افغانستان، پاکستان، يمن، هندوستان و عربستان و 18 استان کشور مهمان داشت.آبيان تاکيد کرد:‌ اسکان و ارايه ديگر خدمات رفاهي براي اين گردشگران در سالهاي اخير مورد توجه جدي قرار گرفته است ولي به رغم برنامه ريزي ها و ارايه تسهيلات براي سرمايه گذاران در اين خصوص هنوز مشکلاتي باقي است که براي پوشش اين نقاط ضعف بر ايجاد مراکز اقامتي بومگردي متمرکز شده ايم چون ظرفيت بومگردي هاي کنوني استان در روزهاي تعطيل و پاياني هفته به طور کامل اشغال مي شود.آبيان شمار تخت هتل ها و مراکز رسمي اقامت مسافر در زنجان را در زمان حاضر يک هزار و 300 تخت بيان کرد و يادآور شد: اين تعداد تخت نياز مسافران به خصوص در ايام اوج سفرها به استان را تامين نمي کند.
لزوم جبران عقب ماندگي ها در زيرساختهاي گردشگري
 استاندار زنجان نيز گردشگري را بخش فراموش شده و مغفول مانده در اين استان دانست و گفت:‌ براي جبران عقب ماندگي ها در اين بخش بايد از تمامي فرصت ها و ظرفيت ها استفاده کرد.محسن افشارچي شناسايي و معرفي ظرفيت هاي گردشگري را موجب پويايي اين صنعت و رشد و توسعه ديگر بخش‌ها بيان کرد و افزود:‌ زنجان با کمبود هتل و اقامتگاههاي مناسب مواجه است که بايد در اين خصوص برنامه ريزي مناسب و اصولي انجام شود.وي تاکيد کرد: جذب سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري استان بايد از سوي دستگاه‌هاي متولي به خصوص شهرداري مورد توجه جدي قرار گيرد و در اولويت باشد.افشارچي به شعار "‌ زنجان ميزبان مهربان "‌ اشاره کرد و گفت: لازمه تحقق اين شعار،‌ توجه به زيرساختهاي گردشگري از جمله ارايه خدمات رفاهي و اسکان مناسب مهمانان است.
تکميل ظرفيت هتل هاي زنجان در ايام تابستان
رئيس اداره ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي استان زنجان گفت:‌ با استقبال مسافران داخلي و خارجي، ظرفيت هتل‌هاي زنجان در روزهاي پاياني تابستان تکميل شد.
مهدي باقري با بيان اينکه خوشبختانه در اين مدت با کمبود محل اسکان مسافران مواجه نشديم، افزود: ظرفيت همه هتل‌ها و ديگر مراکز اقامتي شامل مهمان‌پذيرها، بومگرديها و خانه‌هاي مسافر داراي مجوز در شهر زنجان اشغال شد.
وي اقامتگاههاي بومگردي را از ظرفيت هاي مهم گردشگري دانست و اظهار داشت: هم اکنون 10 بومگردي با 40 اتاق و 146 تخت، هفت سوئيت،سه واحد اقامتگاه سنتي با 27 اتاق و 56 تخت در استان فعال است.
برآيند:
استان زنجان داراي 10 هتل با 266 اتاق و 583 تخت، چهار هتل آپارتمان با 62 تخت و 140 اتاق، سه اقامتگاه سنتي با 26 اتاق و 68 تخت، يک هتل بوتيک سنتي با هفت اتاق و 15 تخت، 14 مهمانپذير با 221 اتاق و 567 تخت، 24 خانه مسافر با 58 اتاق و 228 تخت و هفت واحد اقامتي در مجتمع‌هاي بين راهي با 49 اتاق و 175 تخت است.در مجموع استان زنجان 66 اقامتگاه با 689 اتاق و يکهزار و 806 تخت و 140 اقامتگاه بوم‌گردي با 420 اتاق و 900 تخت دارد.
بر اساس آمارهاي مراجع رسمي در سال گذشته، ‌زنجان جزو چهار استان برتر کشور در افزايش ميزان اقامت مسافران و گردشگران در ايام نوروز بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايرنا، حدود 2 هزار اثر تاريخي، طبيعي، ناملموس و منقول در اين استان شناسايي و 940 اثر از اين تعداد در فهرست آثار ملي و جهاني ثبت شده و شرط لازم براي تقويت صنعت گردشگري در اين استان تقويت زيرساخت ها به همت بخش خصوصي و حمايت بخش دولتي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها