عصر آذربایجان

گزارش خبر

قلعه هاي گردشگري در شهرستان ماهنشان

قلعه هاي گردشگري در شهرستان ماهنشان

1395/07/04

شهرستان ماهنشان مهد تمدن مادها وآريايي‌ها مي‌باشد ،شهرستان ماهنشان، واقع در ضلع شمال‌ غربي زنجان با پيشينه‌اي بيش از 4000 سال ميزبان گردشگران کنجکاوي است که در فراروي خود آثار ارزشمند تاريخي و ناشناخته اي را مي بينند.

گروه سيري در استان ها: شهرستان ماهنشان مهد تمدن مادها وآريايي‌ها مي‌باشد ،شهرستان ماهنشان، واقع در ضلع شمال‌ غربي زنجان با پيشينه‌اي بيش از 4000 سال ميزبان گردشگران کنجکاوي است که در فراروي خود آثار ارزشمند تاريخي و ناشناخته اي را مي بينند که آنچنان که بايد معرفي و شناخته نشده اند.قلعه بهستان متعلق به دوره هخامنشيان، حسينيه روستاي قلعه ارزه خوران اواخر قاجاريه، مقبره مولانا همتي انگوراني (قرن دهم هجري ) قلعه کليسا در روستاي کليسا، گنجعلي بيگ قلعه سي در روستاي گنج آباد، قلعه ياستي قلعه در روستاي ياستي قالا، منجيق ليق در روستاي ياستي قلعه دوره ساساني، گيلار تپه قرن 6 هجري قمري در روستاي قلعه جوق سياه منصور، اورتا تپه قرن 602 هجري قمري در روستاي ياستي قلعه، تپه تکلي کاني قرن 109 هجري قمري روستاي پري قبرستان گورتپه در روستاي ينگيجه، درياچه طبيعي خندقلو، يخچال طبيعي قوشقار، قلعه جوق سياه منصور  …مي‌توان نام برد.
*قلعه قشلاق
»وردان« حاکم قلعه قشلاق دستور داد سکه اي به نامش ضرب کنند تا نامش ماندگار شود. او نمي دانست اين قلعه که از خشت و گل و سنگ ساخته شده است، تا هزاران سال بعد نام او را زنده نگه مي دارد.قلعه قشلاق با قدمت 2200 سال ، در فهرست آثار ملي کشور ثبت شده است . اين قلعه يک قلعه شهر است که 42 هکتار وسعت دارد و در 60 کيلومتري زنجان روي ارتفاعات دهستان قزل گچيلو و کنار رود قزل اوزن بنا شده است.در کاوش هايي در اين قلعه باستاني انجام شدهسکه اي پيدا شده که نام »وردان« فرمانرواي دوران مياني اشکاني بر آن ضرب شده است »يافته هاي سفالي ، وسعت قلعه و محل قرار گيري قلعه  نشان دهنده اين است که قلعه قشلاق يکي از مراکز مهم دوران اشکاني در زنجان بوده است.«
*قلعه نظامي، ارزه خوران
قلعه ارزه خوان هم يکي ديگر از قلعه هاي ماهنشان است. اين قلعه که يک قلعه نظامي به حساب مي آيد، مورد توجه خيلي از باستان شناسان است. چرا که مي توانند با مطالعه نوع ساختار قلعه ارزه خوران ، به کاربرد دفاعي اين قلعه پي برده و همچنين از سيستم نظامي و رموز جنگي گذشتگان باخبر شوند.در محدوده ماهنشان 180 منطقه باستاني وجود دارد که قلعه ها کاروانسراها، غارها، پل ها و کليساها را شامل مي شود. اين مکان ها يادگاري از عصر نوسنگي، برنز آهن و تمدن بين النهرين هستند.
شهرستان ماه‌نشان که در باختر استان زنجان واقع شده يکي از آبادترين و بکرترين مناطق استان زنجان است و از جاذبه هاي تاريخي و جاذبه هاي طبيعي فراواني چون درياچه طبيعي رودخانه‌هاي متعدد دايمي و فصلي، کوه‌هاي سر ‌به ‌فلک‌ کشيده، چشمه‌ها، باغ‌ها و کشتزارهاي زيبا و ديدني برخوردار است. قلعه قديمي ياستي قلعه که به دوره ساسانيان مربوط مي شود، گواه ديرينگي سکونت در اين ناحيه است. شهرستان ماه نشان از جاذبه هاي طبيعي و مکان هاي تاريخي خوبي برخوردار است.چشمه هاي آب معدني، کرانه رودخانه هاي منطقه، درياچه آب شيرين، کاروان‌سراها و قلعه هاي قديمي که قدمت بيش تر آن ها به دوره هاي مياني اسلام مي_رسند، برخي از جاذبه هاي اين شهرستان هستند که در قسمت هاي مختلف منطقه پراکنده شده اند و روي هم جغرافياي جهانگردي اين شهرستان را تشکيل مي دهند. رودخانه هايي که در شهرستان ماه نشان جريان دارند، همگي از ارتفاعات متعدد اين شهرستان سرچشمه گرفته و آباداني و زيبايي منطقه ماه نشان را سبب شده اند. باغ هاي خرمي که در کرانه اين رودخانه ها به وجود آمده اند از گردشگاه‌هاي محلي مردم منطقه هستند.چشمه آب گرم ميانج و حلب که در دهستان انگوران واقع شده اند و چشمه آب معدني ينگجه که در روستايي به همين نام واقع شده از مراکز مهم آب درماني به شمار مي آيند که مردم و مسافران منطقه از آن استفاده مي کنند. درياچه زيباي پري که در محدوده شهرستان ماه نشان واقع شده، زيباترين جاذبه هاي طبيعي شهرستان ماه نشان است و تقريباً تنها درياچه طبيعي کل استان به حساب مي آيد که با چشم انداز بسيار زيبايي در ميان يک دشت وسيع گسترده شده است.
خردادماه و تير ماه بهترين ماه هاي سفر به اين منطقه هستند. وجود جاذبه هاي تاريخي در شهرستان ماه نشان، حکايت از تاريخ و پيشينه تاريخي اين منطقه دارد. کاروانسراي سرچم، قلعه ياستي قلعه، قلعه باستاني بهستان و قلعه صخره اي مهر از جمله مهم ترين جاذبه هاي تاريخي شهرستان ماه نشان هستند که از مهمترين اين مکانها تاريخي مي توان به موارد ذيل اشاره کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

قلعه هاي گردشگري در شهرستان ماهنشان

قلعه هاي گردشگري در شهرستان ماهنشان
خروج

شهرستان ماهنشان مهد تمدن مادها وآريايي‌ها مي‌باشد ،شهرستان ماهنشان، واقع در ضلع شمال‌ غربي زنجان با پيشينه‌اي بيش از 4000 سال ميزبان گردشگران کنجکاوي است که در فراروي خود آثار ارزشمند تاريخي و ناشناخته اي را مي بينند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها