عصر آذربایجان

گزارش خبر

بهره‌برداري از فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان

بهره‌برداري از فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان

1395/11/24

معاون سرمايه_گذاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: با اعتبار150 ميليون ريال؛فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان به بهره برداري رسيد.

گروه سيري در استان ها: معاون سرمايه_گذاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: با اعتبار150 ميليون ريال؛فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان به بهره برداري رسيد.
سيد ميکاييل موسوي اظهار داشت: فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان شامل سرويس يهداشتي ، نورپردازي و ايمن سازي مسير به بهره_برداري رسيد.
وي افزود: در راستاي ايجاد زيرساخت هاي گردشگري در سايت گردشگري قلعه بهستان در فاز دوم اين طرح، به کمپ گردشگري بهستان سرويس بهداشتي اضافه شد و نورپردازي و ايمن_سازي مسير صورت گرفت.
اين مسئول در خصوص نورپردازي محوطه کمپ گردشگري بهستان گفت: به منظور نورپردازي به بدنه قلعه و محوطه کمپ گردشگري بهستان دکلي به ارتفاع 18 متر با 12 پروژکتور در محوطه نصب شده است که روشنايي محوطه را تامين مي کند.
موسوي با اشاره به ساخت 8 چشمه سرويس بهداشتي در اين کمپ افزود: به منظور رفاه حال گردشگرانف در کمپ بهستان هشت چشمه سرويس بهداشتي احداث شده است که دو چشمه از اين سرويس هاي بهداشتي فرهنگي و شش چشمه آن شرقي است.
معاون سرمايه گذاري اداره کل ميراث فرهنگي  صنايع دستي و گردشگري زنجان عنوان کرد: به منظور دسترسي به قلعه بهستان مسيري دستري آن با ايجاد چاهک ها و بتن ريزي و نصب نرده ايمن_سازي شده است. به گفته سيد ميکاييل موسوي اعتباري بالغ بر 150 ميليون ريال براي فاز دوم کمپ گردشگري بهستان هزينه شده است.
گفتني است در آئين افتتاح فاز دوم کمپ گردشگري بهستان معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري زنجان،  معاون سرمايه_گذاري اداره کل ميراث فرهنگي، معاون صنايع دستي اين اداره کل، فرماندار ماهنشان و مسئول اداره ميراث فرهنگي ماهنشان حضور داشتند.
*قلعه بهستان
قلعه بهستان يا کهن دژ در شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان قرار دارد و قدمت اين دژ به دوره هخامنشيان برمي‌گردد. قلعه بهستان يکي از 20 قلعه تاريخي شهرستان ماهنشان در استان زنجان است که قدمت آن به قرن پنجم هجري قمري تخمين زده مي‌شود.
به علت شرايط زماني خاص آن دوره، حاکمان جهت دفاع از خود و مردم اقدام به ساخت اين قلعه کرده‌اند.
طبقات بالاي اين قلعه جهت دفاع و طبقات پايين‌تر به عنوان زاغه و محل نگهداري آذوقه مردم مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
اين قلعه که در دل کوهي از جنس خاک سفت و سخت بنا شده است به علت وزش بادهاي تند و فرسايش و همچنين عبور رودخانه قزل اوزن از کنار قلعه در حال تخريب است.
سازندگان قلعه با در نظرداشتن طرح اوليه  اقدام به کندن کوه و تخليه خاک‌ها و سنگ‌ها کرده‌اند و اتاق‌ها را بوجود آوردند و به هر تعدادي که به اتاق‌هاي آن اضافه شده راه‌هاي ارتباطي آنها به مجموعه نيز بصورت دالان‌هايي افزوده شده.
فضاي کلي قلعه به 3 دسته شامل اتاق‌ها  دالان‌ها و راه‌پله‌ها تقسيم مي‌شده‌ تکه گاه داراي سقفي تيزه‌دار و داراي محل‌هايي به شکل مثلث يا مدور روي ديوارها براي قرار گرفتن پيه‌سوز بوده‌است.
اين دژ داراي راه‌پله‌هاي زيگ‌زاگي در ضلع‌هاي غربي و شرقي است که روزگاري از پاييني‌ترين قسمت ضلع شمالي آن شروع مي‌شده و به دليل فرسايش طبقات زيرين آن، تردد در اين مسير خطرناک و تقريباً ناممکن است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، اما بر اساس پژوهش‌ه اي باستان شناسي، پيشينه اين دژ به دوره هخامنشيان به اثبات رسيده است، اين دژ در دوره پس از اسلام و تا قرن پنجم نيز اين دژ پابرجا بوده و کاربرد داشته‌ است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بهره‌برداري از فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان

بهره‌برداري از فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان
خروج

معاون سرمايه_گذاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: با اعتبار150 ميليون ريال؛فاز دوم کمپ گردشگري قلعه بهستان به بهره برداري رسيد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها