عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسئوليت اجتماعي صنايع، حقي که در زنجان ادا نمي‌شود

مسئوليت اجتماعي صنايع، حقي که در زنجان ادا نمي‌شود

1402/02/17

گروه گزارش: ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي صنايع در قبال بهرمندي از موهبت‌هاي يک منطقه و جبران آسيب‌ها، امري معمول و مطابق با اخلاق کسب و کار است درحاليکه در استان زنجان با وجود فعاليت واحدهاي صنعتي بزرگ، ادا نمي‌شود و فروغ چنداني ندارد.

گروه گزارش: ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي صنايع در قبال بهرمندي از موهبت‌هاي يک منطقه و جبران آسيب‌ها، امري معمول و مطابق با اخلاق کسب و کار است درحاليکه در استان زنجان با وجود فعاليت واحدهاي صنعتي بزرگ، ادا نمي‌شود و فروغ چنداني ندارد.
يکي از مهمترين وظايف صنايع و بنگاههاي اقتصادي در هر کشور و منطقه اي علاوه بر کارهاي تخصصي خود ايفاي نقش ها و مسئوليت هاي اجتماعي در قبال مردم منطقه محل فعاليت است؛ مقوله اي که در دنيا و کشور ما تازگي ندارد و نمونه هاي فراواني از آن را مي توان نام برد.
مسئوليت‌هاي اجتماعي بخشي از اخلاق کسب و کار محسوب مي شود که شامل »مسئولانه عمل کردن« در قبال جامعه است، از اين رو هر کسب و کاري از جمله شرکت‌هايي که براي سرمايه‌گذاري و توليد ايجاد شده‌ بايد مسئوليت تمامي فعاليت‌هاي خود را که جنبه اجتماعي دارد، برعهده بگيرد.
در حال حاضر صنايع بزرگي در حوزه معدن، فولاد، برق و ساير بخشها در استان زنجان فعاليت دارند که سود آنها از محل توليد و فروش محصولات چندين هزار ميليارد تومان در سال است.
اين واحدها در قبال بهره گيري از منابع و موهبت هاي استان بايد نقش پر رنگي در ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي داشته باشند ولي فعاليت آنها در اين حوزه کم رنگ است و مطابق با انتظارها نيست.
لزوم پيشقدمي صنايع زنجان در حمايت از تيم هاي ورزشي
استاندار زنجان در جلسات مختلفي بر حضور و نقش آفريني صنايع استان در حوزه هاي اجتماعي مثل ورزش تاکيد کرده و گفته است: واحدهاي توليدي و صنايع استان با توجه به رسالت‌هاي اجتماعي خود مي‌توانند به صورت مجموعه‌اي از شرکت‌ها در اين مسير پيشقدم شوند.
محسن افشارچي با بيان اينکه 39 درصد سهم اقتصاد زنجان به بخش صنعت اختصاص دارد، معتقد است: به همان اندازه که براي حمايت از فعاليت هاي اين بخش در استان تلاش مي کنيم به همان ميزان نيز بايد شاهد مشارکت صنايع در مسئوليتهاي اجتماعي باشيم.
ايفاي مسئوليت اجتماعي صنايع در زنجان، روال و مد نيست
رييس خانه صنعت و معدن استان زنجان با بيان اينکه صنايع فعال در استان چنان که بايد در زمينه ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي وارد نشده اند، گفت: گويا اين موضوع در زنجان چندان روال و مد نيست.سجاد نباتچيان با بيان اينکه در استان زنجان معدود شرکتهايي هستند که براي مسئوليتهاي اجتماعي خود ارزش قائلند و آن را انجام مي دهند، اظهار کرد: ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي از صنايع بايد مطالبه شود.اين مسئول گفت: يکي از صنايع بزرگ در استان که صفرهاي سرمايه و سودش قابل شمارش نيست، هيچ کار برجسته و مشخصي براي مردم استان انجام نداده است، در حاليکه در استان هايي مثل خراسان رضوي، يزد، اصفهان و آذربايجان چنين چيزي نيست.
 وي خاطرنشان کرد: در خصوص ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي صنايع بايد يک دستگاه بالادستي مثل استانداري جلو بيفتد و موضوع را روي روال بيندازد.
نباتچيان گفت: مي توان 50نفر از صاحبان شرکت و صنايع بزرگ استان را جمع و اعلام کرد در قبال استفاده از موهبت هاي استان در مقابل براي زنجان و زنجاني ها چکاري مي خواهيد انجام دهيد؟وي افزود: صنعت روي در استان با حجم عظيم برداشت از منابع بايد مسئوليت هاي اجتماعي برجسته اي در قبال مردم استان انجام دهد؛ اين موضوع آنقدر ارزش و اهميت دارد که خود مسوولان بايد پا پيش بگذارند و اين مسائل را به صنايع منعکس و انتظارات استان را از صنايع مطالبه کنند.
نظارت ها دست و پاگير است، جاي مشوق هم خالي است
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينکه در راستاي مسئوليتهاي اجتماعي صنايع در استان حرکت هايي انجام مي شود ولي چون به صورت متمرکز نيست چندان به چشم نمي آيد.مجيد گلشني افزود: در برخي استان هاي همجوار زنجان حرکتي براي متمرکز کردن هزينه ها و فعاليت ها در خصوص مسئوليت هاي اجتماعي انجام شده است و چون اعداد و ارقام در اين حالت بزرگتر مي شود، بنابراين کارهايي هم توانسته اند انجام دهند.
 وي با بيان اينکه صنايع و واحدهاي توليدي در استان زنجان در راستاي مسئوليت هاي اجتماعي ورودهاي خوبي به حوزه درمان و خيريه هاي سلامت دارند، گفت: در حوزه آموزش، ساخت و تجهيز مدارس هم وضعيت مناسب است ولي در حوزه ورزش تقريبا هيچ مشارکت و حمايتي در استان از طرف صنايع مشاهد نمي شود.
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينکه رايزني هايي براي پر رنگ کردن ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي صنايع در استان انجام شده است، گفت: يک چالش ما در استان نحوه مواجهه نهادهاي نظارتي با اين موضوع است که به نوعي قدرت ريسک و عمل را از مدير مي گيرد.
گلشني با بيان اينکه در زمينه پر رنگ کردن مسووليت اجتماعي صنايع، استاندار و نماينده ولي فقيه در استان همراهي دارند، اظهار کرد: دستگاه هاي نظارتي هم لازم است در اين خصوص طوري عمل کنند که امور مربوط با تسهيلگري انجام شود.
وي با بيان اينکه بهره گيري از مسئوليت اجتماعي صنايع نيازمند فرهنگ سازي و فراهم کردن زمينه است، خاطرنشان کرد: فرهنگ ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي براي شرکت ها و واحدهاي توليدي هم بايد جا بيفتد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به لزوم ارائه برخي مشوق ها براي ايفاي هر چه بيشتر مسئوليت هاي اجتماعي صنايع در استان تاکيد کرد و گفت: اين موضوع هم در استان زنجان امر جا افتاده‌اي نيست، يکي از روش ها اين است که به طور مثال به صورت شفاف اعلام شود که اگر واحدهاي توليدي مسئوليت هاي اجتماعي بيشتري ايفا کنند شامل امتيازات مالي همچون بخشودگي هاي مالياتي مي شوند، ولي متاسفانه جاي چنين چيزهايي در استان خالي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها