عصر آذربایجان

گزارش خبر

افق‌هاي روشن پيش روي ورزش سنگنوردي زنجان

افق‌هاي روشن پيش روي ورزش سنگنوردي زنجان

1402/05/08

گروه ورزشي: رشته سنگنوردي در زنجان علاقه‌مندان زيادي را جذب کرده است و روند رو به رشدي را طي مي‌کند و مسوولان اين هيات ورزشي با نظر مثبت مسوولان فدراسيون درصدد ثبت زنجان به عنوان قطب و کمپ تيم‌هاي ملي سنگنوردي کشور هستند.

گروه  ورزشي: رشته سنگنوردي در زنجان علاقه‌مندان زيادي را جذب کرده است و روند رو به رشدي را طي مي‌کند و مسوولان اين هيات ورزشي با نظر مثبت مسوولان فدراسيون درصدد ثبت زنجان به عنوان قطب و کمپ تيم‌هاي ملي سنگنوردي کشور هستند.
 سنگنوردي يکي از رشته هاي ورزشي مفرح و مفيد براي سلامت جسم و روح است و ارتقاي سلامت جسم با فعاليت در اين رشته ورزشي با تقويت عضلات قلب و عروق، استقامت عضلات بدن، افزايش انعطاف پذيري اعضاي بدن و سوزاندن چربي هاي مضر و اضافي و عضله سازي ارتباط مستقيمي دارد.
همچنين ارتقاي سلامت روحي و رواني ورزشکاران فعال در اين رشته با کاهش اضطراب و افسردگي، افزايش ميزان و مهارتهاي يادگيري و حافظه و افزايش اعتماد به نفس و صبوري بيشتر امکانپذير است.اين ورزش که جزو رشته صعودهاي ورزشي است و در ايران زير نظر فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي فعاليت مي‌کند، نيازمند قوا و تناسب جسماني مناسب و آمادگي ذهني است چرا که سنگنوردي به رغم داشتن هيجان بالا و مزيت هاي فراوان جزو وزشهاي مخاطره آميز نيز محسوب مي شود.
همچنين اين ورزش جزو رشته هاي گران قيمت محسوب مي شود چراکه فعاليت در آن نيازمند تامين تجهيزاتي شامل طناب مخصوص، کيسه پودر، کفش کتاني مخصوص، کلاه، نوار تسمه، چکش، ميخ، رول و مته، پله رکاب و ديگر ابزارهاي حمايتي است.با همه اين شرايط در سالهاي اخير اين رشته ورزشي در استان زنجان طرفداران زيادي ميان دختران و پسران پيدا کرده است و روز به روز بر تعداد فعالان در اين رشته افزوده مي شود.
زنجان قطب سنگنوردي کشور
رييس هيات سنگنوردي استان زنجان در اين خصوص گفت: زنجان در سالهاي اخير به عنوان قطب سنگنوردي ايران بوده است و همچنان خواهد بود.حسين مصطفوي افزود: هم اکنون از کل کشور براي بازيهاي آسيايي هانگژو سه نفر اعزام مي شوند که 2 نفر از اينها به نام "الناز رکابي" و "محيا دارابي" از زنجان هستند.وي با بيان اينکه امسال در بحث مسابقات جهاني هم الناز رکابي و محيا دارابي را به عنوان 2 نماينده کشور در بخش سرعت داشتيم، اظهار داشت: روزي که هيات را تحول گرفتيم هشت باشگاه در استان فعال بود که تعداد آنها پس از چهار ماه هم اکنون به 20 باشگاه رسيده است.
مصطفوي خاطرنشان کرد: در بحث استعداديابي امسال اولين اردوي تيم ملي استعداديابي و استعدادپروري در سن پايه کل کشور از 12 تا 16 تيرماه در زنجان برگزار شد که از 17 استان در آن شرکت کرده بودند و زنجان با 26 نفر بيشترين شرکت کننده را در اين اردوي تيم ملي داشت.وي با بيان اينکه وضعيت استعداديابي و استعدادپروري در زنجان بسيار بالاست، تصريح کرد: از طرفي ديواره سرعت در سالن 6 هزار نفري زنجان که قبلا 2 خط بود هم اکنون به چهار خط ارتقا يافته که اين ديواره بنا به گفته مسوولان فدراسيون در خاورميانه بي نظير است.
تلاش زنجان براي کسب ميزباني مسابقات آسيايي
مصطفوي با اشاره به برنامه هاي هيات سنگنوردي استان، افزود: در تلاش براي کسب ميزباني مسابقات آسيايي سال بعد هستيم و در اين خصوص با معاون وزير ورزش و جوانان نيز مکاتباتي انجام شده است تا زنجان به عنوان ميزبان مسابقات آسيايي باشد.
وي با تاکيد بر اينکه سنگنوردي جايگاه خود را در زنجان پيدا کرده است و مشکلي از اين بابت نداريم، خاطرنشان کرد: هم اکنون بيش از 500 ورزشکار به طور رسمي در اين رشته فعال هستند که در مسابقات استاني نيز 106 نفر شرکت کننده از بين اين ورزشکاران حاضر بودند.
مصطفوي با بيان اينکه کوهنوردي از 16 رشته تشکيل شده که بخشي از آن کوهنوردي است، گفت: بخشهاي ديگر اين رشته نيز شامل پياده نوردي، جنگل نوردي، غارنوردي و دره نوردي بوده و بخش ديگر ورزشهاي تحت نظر اين هيات نيز صعودهاي ورزشي است که در سالن انجام مي شود و آن هم شامل پنج رشته است.
زنجان قابليت تبديل شدن به پايگاه قهرماني رشته سنگنوردي را دارد
رييس فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي ايران نيز بهمن ماه سال گذشته که در مجمع انتخاباتي هيات کوهنوردي استان زنجان حضور يافت، اين استان را داراي پتانسيل بالا در رشته سنگنوردي بيان کرد و گفت: زنجان با ظرفيت هاي موجود قابليت تبديل شدن به پايگاه قهرماني اين رشته ورزشي را در کشور دارد.رضا زارعي با بيان اينکه با وجود زيرساختهاي لازم مانند سالن اختصاصي سنگنوردي و ورزشکاران مستعد، رشته سنگنوردي به نام اين استان رقم خورده است، افزود: زنجان از مهدهاي صعودهاي ورزشي و سنگنوردي بوده و قهرمانان زيادي را به تيم ملي معرفي کرده است.وي تاکيد کرد: بسياري از مربيان پرتوان فدراسيون در سطوح پايه زنجاني هستند و اين موارد جزو پتانسيل‌هايي است که هيات سنگنوردي مي‌تواند از آنها بهره‌مند شود.
زنجان ظرفيت ميزباني از اردوهاي رشته ورزشي سنگنوردي را دارد
دبير کل فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي نيز در آن مجمع گفت: زنجان با وجود سالن اختصاصي و سالن ? هزار نفري، ظرفيت، زيرساخت و امکانات لازم را براي ميزباني از اردوهاي ملي اين رشته ورزشي دارد.
حسين مقدم همچنين ساخت ديواره سرعت چهار خط را زمينه اي لازم براي برگزاري مسابقات آسيايي در اين شهر عنوان کرد و افزود: با شرايط موجود زنجان مي تواند به عنوان کمپ تيم هاي ملي سنگنوردي در کشور مطرح شود.
برآيند:به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، استان زنجان با توجه به استعدادهاي ورزشي، قهرمانان نامدار و زيرساخت‌هاي آماده، امکان تبديل شدن به قطب سنگنوردي کشور و کمپ تمريني تيم هاي ملي را دارد رويايي که خوشبختانه با پيگيري مسوولان ورزش استان در حال محقق شدن است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها