عصر آذربایجان

گزارش خبر

بارگاه شمس ظرفيتي براي گردشگري عرفاني

بارگاه شمس ظرفيتي براي گردشگري عرفاني

1395/07/11

شمس تبريزي به عنوان شخصيتي جهان شمول به گواه بسياري از صاحب نظران و انديشمندان، ظرفيتي قابل توجه براي گردشگري عرفاني براي همه ايرانيان به شمار مي رود که بايد از اين ظرفيت به بهترين شکل ممکن براي توسعه فرهنگ، ادب و گردشگري در کشور با مرکزيت خوي استفاده شود.

گروه فرهنگي: شمس تبريزي به عنوان شخصيتي جهان شمول به گواه بسياري از صاحب نظران و انديشمندان، ظرفيتي قابل توجه براي گردشگري عرفاني براي همه ايرانيان به شمار مي رود که بايد از اين ظرفيت به بهترين شکل ممکن براي توسعه فرهنگ، ادب و گردشگري در کشور با مرکزيت خوي استفاده شود.
محمدبن علي بن ملک داد تبريزي ملقب به شمس تبريزي از عارفان بنام و مشهور تاريخ ايران است که در قرون ششم و هفتم در ايران، ترکيه و سوريه کنوني مي زيسته است. شهرت اين عارف بنام بيشتر به خاطر نوشته ها و تاثير او بر شخصيت مولانا جلال الدين محمد بلخي بوده است. شمس تبريزي پس از ديدار با مولانا و يک سفر چندين ساله به شام و بازگشت به قونيه در سفري پنهاني به سمت خوي آمده و پس از زندگي در اين شهر، در همين شهر نيز جان به جان آفرين تسليم کرده است. با تحقيقات بسيار زياد، مقبره اين عارف نامي در کنار مناره اي به نام او در خوي وجود دارد که با معلوم شدن اين امر در 15 سال گذشته همه ساله ويژه برنامه هاي روز ملي شمس در اوايل پاييز در شهر خوي برگزار مي شود. امسال نيز همايش بين المللي شمس تبريزي با حضور انديشمندان داخلي و ديگر کشورهاي جهان از جمله ترکيه به عنوان محل دفن مولانا جلال الدين بلخي برگزار مي شود.
*حضور انديشمندان چندين کشور جهان با محوريت شمس
توليت موسسه شمس تبريزي با اشاره به اينکه کنگره شمس بيش از يک دهه است که با ميزباني خوي برگزار مي شود، گفت: از 2 سال پيش متولي خاصي با حضور مديران شهرستاني براي برگزاري اين همايش فعاليت خود را شروع کرد که اين امر در بهبود فعاليت ها بسيار اثرگذار بود. سيد فتاح کبيري افزود: با مديريت اين همايش به وسيله توليت شمس به عنوان سازمان مردم نهاد، سعي شد اين همايش از نظر کيفي ارتقا يابد که در نخستين گام، بين المللي شدن اين همايش انجام شد.
وي با اشاره به نام گذاري هفتم مهرماه به نام روز ملي شمس و هفته منتهي به اين روز به نام هفته نکوداشت شمس اضافه کرد: سعي کرده ايم اين همايش را همزمان با اين هفته برگزار کنيم که البته با توجه به قرارگرفتن در آستانه ماه محرم، وجه علمي همايش پررنگ تر در نظر گرفته شد.
توليت موسسه شمس تبريزي از ارسال 200 مقاله علمي به همايش شمس تبريزي از کشورهاي مختلف دنيال خبر داد و اظهار کرد: از اين تعداد 100 مقاله در داوري ها مورد پذيرش قرار گرفته و 20 مقاله برتر چاپ مي شود. کبيري تاکيد کرد: اين همايش ابتداي راه است و ما سعي خواهيم کرد در 10 سال آينده نشست هاي تخصصي غني با محوريت شمس برگزار کنيم. حسين سيواني فرماندار خوي گفت: به رغم امکانات کم و محدود، فعاليت هاي قابل توجهي در راستاي برگزاري هرچه بهتر همايش بين المللي شمس تبريزي از سوي موسسه شمس در خوي انجام شده است.
وي اضافه کرد: علاوه بر برگزارکنندگان همايش شمس، ديگر بخش ها در شهرستان، استان و کشور نيز بايد پاي کار بيايند و در راستاي شناساندن ابعاد مختلف زندگي شمس تبريزي تلاش کنند. محمدباقر محسني استاد دانشگاه نيز در اين خصوص گفت: در اين همايش سعي خواهد شد تا 2 وجهه مهم زندگي اين عارف نامي بيش از پيش معرفي شود. وي افزود: جهاني بودن شخصيت شمس از جمله مواردي است که در همايش امسال در صدد خواهيم بود آن را تبيين کنيم. وي اضافه کرد: يکي ديگر از وجوه برنامه ريزي ها براي برگزاري همايش شمس امسال، نشان دادن وجود مقبره اين عارف نامي در ايران و خوي است.
*مقبره شمس تبريزي در خوي؛ واقعيت تاريخي، علمي و منطقي
سيواني فرماندار خوي در اين خصوص اظهار کرد: منابع علمي متعددي براي اثبات وجود مقبره شمس در اين شهر وجود دارد و سنجش هاي علمي نيز اين امر را تاييد کرده است. وي ادامه داد: شواهد تاريخي نزديک و دور هم نشان مي دهد مقبره و مناره شمس دهه ها و سده هاي گذشته منتسب به خوي بوده است. وي با تاکيد بر نگاه ملي، استاني و منطقه اي به موضوع وجود مقبره شمس در خوي گفت: البته بايد فعاليت هاي علمي و پژوهشي در اين خصوص گسترش يافته و نتايج آن نيز در اختيار مردم و شهروندان داخل و خارج شهرستاني قرار گيرد. کبيري عضو شوراي اسلامي شهر خوي و توليت موسسه شمس تبريزي هم در تاييد وجود مقبره شمس در اين شهر اظهار کرد: ما از مرحله تثبيت وجود مزار شمس تبريزي در خوي گذشته ايم چرا که اين امر به خوبي اثبات شده است. وي تاکيد کرد: همچنان که وجود مزار مولانا در قونيه مورد اجماع همه است، وجود مزار شمس در خوي هم مورد اجماع همه بايد باشد و تشکيک در اين خصوص هيچ مبنايي ندارد. محسني استاد دانشگاه هم در اين باره با اشاره به اينکه پيشتر، افرادي در شهر خوي هم در خصوص حضور او در خوي تشکيک مي کردند، گفت: الان اين مساله در کشور و در بين انديشمندان جا افتاده است و تشکيکي در اين خصوص وجود ندارد. وي افزود: منابع تاريخي متعددي وجود دارد که حضور شمس پس از خارج شدن از قونيه را در شهر خوي اثبات مي کنند که اين موارد قابل عرضه براي مشاهده عموم است.
*مقبره شمس ظرفيت گردشگري براي همه ايران
کبيري توليت موسسه شمس تبريزي در اين ميزگرد با اشاره به اينگه کلنگ زني آرامگاه معظم شمس در برنامه ويژه اين موسسه قرار دارد، اظهار کرد: چندين مقام دولتي و استانداري آذربايجان غربي اهتمام ويژه اي براي ساخت اين آرامگاه دارند و امسال با حضور نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه اعتبار خوبي براي اين امر اختصاص يافت. وي ادامه داد: اميدواريم بتوانيم شاهد کلنگ زني اين طرح در همايش بين المللي شمس در خوي باشيم. سيواني فرماندار خوي هم در خصوص ساخت اين آرامگاه گفت: ما مصمم به ساخت اين آرامگاه هستيم و با همه توان، اين طرح را به اجرا در مي آوريم. وي افزود: علاوه بر اين آرامگاه، زيرساخت هاي ديگر گردشگري در شهر خوي هم بايد ايجاد شود که در اين حوزه، ساخت هتل پنج ستاره در حال اتمام است. وي اضافه کرد: انتظار داريم مديريت شهري نيز در اين خصوص همراهي_هاي لازم را داشته باشد تا افرادي که براي حضور در آرامگاه شمس به خوي مي آيند، ديگر طرح هاي جاذب سفر را نيز مد نظر داشته باشند. فرماندار خوي همچنين از وجود آب گرم در منطقه قطور خوي خبر داد و اظهار کرد: اين منطقه نيز مي تواند مکمل طرح هاي تاريخي درون شهري نظير آرامگاه شمس باشد. بنا به گفته اين مسئولان بايد در حوزه هاي مختلفي در راستاي شناساندن شمس تبريزي به مردم ايران، منطقه و ديگر کشورهاي دنيا تلاش کنند که تلاش در حوزه عمران، ادب و فرهنگ، گردشگري و رسانه از جمله آنهاست. در اين خصوص برگزاري همايش هاي قوي شمس تبريزي مي تواند در اين خصوص بسيار تاثيرگذار باشد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، کنگره بين المللي شمس الحق تبريزي از چهارم مهرماه با حضور محققان و صاحب نظران ايراني و خارجي در مقبره شمس تبريزي در شهرستان خوي آغاز شده است و تا هفتم مهرماه ادامه دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بارگاه شمس ظرفيتي براي گردشگري عرفاني

بارگاه شمس ظرفيتي براي گردشگري عرفاني
خروج

شمس تبريزي به عنوان شخصيتي جهان شمول به گواه بسياري از صاحب نظران و انديشمندان، ظرفيتي قابل توجه براي گردشگري عرفاني براي همه ايرانيان به شمار مي رود که بايد از اين ظرفيت به بهترين شکل ممکن براي توسعه فرهنگ، ادب و گردشگري در کشور با مرکزيت خوي استفاده شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها