عصر آذربایجان

گزارش خبر

استراتژي احزاب باد براي پيروزي در انتخابات مجلس

استراتژي احزاب باد براي پيروزي در انتخابات مجلس

1402/06/19

گروه سياسي:» احزاب باد« يا فرصت طلبان (Opportunism) بدون توجه به عواقب سياست ها براي ديگران، اقدامات مصلحتي انجام مي دهند که عمدتاً با انگيزه‌ منافع شخصي هدايت مي‌شوند. برخي جريان هاي سياسي در آستانه انتخابات هاي مجلس ايران، در همين لباس، براي جذب راي استفاده مي کنند. خبرآنلاين در گزارشي نشانه هاي کاربرد اين فرمول را بررسي کرده است.

رسول سليمي

 گروه سياسي:» احزاب باد« يا فرصت طلبان (Opportunism) بدون توجه به عواقب سياست ها براي ديگران، اقدامات مصلحتي انجام مي دهند که عمدتاً با انگيزه‌ منافع شخصي هدايت مي‌شوند. برخي جريان هاي سياسي در آستانه انتخابات هاي مجلس ايران، در همين لباس، براي جذب راي استفاده مي کنند. خبرآنلاين در گزارشي نشانه هاي کاربرد اين فرمول را بررسي کرده است.
شش ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي1402 جريان سياسي خواهان»حاکميت يکدست قوا« که از سال1398تا به امروز، ابتدا مجلس و سپس دولت را در اختيار گرفته است، تلاش مي کند براي جذب راي مردم در انتخابات اسفند1402 نظرات سياسي خود را با رويکردي انتقادي، اما در چرخش تمام درجه نسبت به گذشته و در قالب يک بسته بندي جديد به مخاطب ارائه کند.
با بررسي تکنيک حمله اين جريان ها، که عمدتا فاقد استراتژي مشخص بوده و بدون برنامه عملياتي در حوزه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي در هر انتخابات، تلاش مي کنند، قدرت سياسي خود را حفظ کنند، يک تکنيک آزموده شده در انتخابات هاي قبلي از اهميت بيشتري براي جذب راي از بين توده هاي متعهد و آرمان گرا، که از سادگي براي پذيرش نظرات خودي ها برخوردارند، وجود دارد.
تحريم براي ما نعمت است! براي رقيب بي کفايتي! اين جريان ها در شرايط فقدان قدرت، با برچسب زدن به رقبايي که خواهان اصلاحات اقتصادي از مسير سياست خارجي و رفع تحريم ها در مذاکره با کشورهاي تحريم کننده هستند، تحريم ها را »نعمت« توصيف کرده، تا از اين رهگذر، با بسيج توده هاي ناآگاه، علت مشکلات را، نه پيامدهاي اقتصادي تحريم بر معيشت مردم، بلکه حضور سياستمداراني بازنمايي کنند که رقيب سياسي آنها در انتخابات هستند.
از نگاه اين جريان سياسي، تحريم ها نعمت و موجب پيشرفت کشور است و مذاکره با تحريم کنندگان باعث عبور از آرمان ها است، تا از اين رهگذر، راي دهندگان علاقه مند به ارزش هاي انقلابي، به اين استدلال تن دهند که تحريم نمي تواند به عنوان مانع پيشرفت کشور، اولويت نخست مشکلات کشور قرار گيرد. از اين رو آنها استدلال مي کنند با تغيير مديران و انتخاب افراد وابسته به احزاب حامي بقاي تحريمها، مي توان بساط مذاکره و مذاکره کننده را براي حفظ آرمان هاي انقلابي جمع کرد.
براي نمونه، غلامعلي حدادعادل که رياست شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي يا به اختصار »شانا« را بر عهده دارد، 28مرداد1402 در نشست انتخاباتي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي گفته: »تحريم منجر به مشکلات اقتصادي، آسيب‌هاي اجتماعي و عدم ازدواج جوانان مي‌شود. اين مسائل را به حساب انقلاب مي‌گذارند، اما غافل از اينکه اصل موضوع ناشي از فشار بيگانه است«
حدادعادل همين اظهار نظر را در پايان دولت احمدي نژاد و بعد از تحميل شش قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران و قرار گرفتن ايران در آستانه برنامه نفت در برابر غذا نيز گفت و از سياست هاي خودتحريمي دولت دفاع کرده بود.
امعلي حداد عادل 21آبان1391 و شش ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري1392 در جمع نخبگان سياسي و فرهنگي اصفهان گفته بود: »مسوولان و بدنه اجرايي نظام جمهوري اسلامي با تمام توان در حال خدمت رساني هستند و شرايط بوجود آمده اقتصادي در کشور بيشتر متوجه و تحت تاثير تحريم هاست.«
اما تغيير دولت ها، نظرات حداد عادل درباره نسبت اثرگذاري تحريم و تغيير مديران را نيز تحت تاثير قرار داد و در آستانه انتخابات مجلس1398 که دولت روحاني بر سر کار بود، حداد عادل با دفاع از تحريم ها و فرصت خواندن آن، گفت «بدون شک مي توانيم تحريم ها و تهديد ها را با اقتصاد مقاومتي به فرصت تبديل کنيم.» در همين حال، رئيس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي در سال1400 و قبل از برگزاري انتخاباتي که رئيسي پيروز آن بود، در اظهارنظري پيش دستانه، گفته بود »مشارکت پايين را نتيجه سوء مديريت مي‌دانم«
در همين راستا، محمدباقر قاليباف نيز که آن زمان سرليستي فهرست وحدت نيروهاي انقلاب اسلامي بر عهده داشت، دو روز مانده به انتخابات1398 مجلس، با اطمينان»سهم تحريم در مشکلات اقتصادي کارشناسي شده را حداکثر 30 درصد« دانست و گفته بود: »70 درصد ديگر آن نشأت گرفته از سوءمديريت و ناکارآمدي در اداره کشور است.«
ابراهيم رئيسي نيز از همين تاکتيک در انتخابات1400 بهره برد. رئيسي در اولين مناظره انتخاباتي 1400 گفته بود »مديريت، حلقه‌ي مفقوده در کشور است؛ من بسياري از مديران اقتصادي را به‌خط مي‌کنم و در سوابق خود هم اين کارها را انجام داده‌ام و مردم قدرتِ مديريت را مي‌خواهند.«
اما حالا و بعد از دو سال تغييرات مديريتي عميق در سطح دولت سيزدهم، کشور بر مدار همان مشکلاتي مي چرخد که بعد از خروج ترامپ از برجام و در زمان روحاني، گرفتار پيامدهاي تحريم بود.
مردم کجاي بازي »احزاب باد« هستند؟ جريان هاي سياسي که با صفت حزب باد شناسايي مي شوند در کوتاه مدت، راي مردم را به خود جذب مي کنند اما به مرور، به دليل فقدان گفتمان سياسي مشخص و عدم وجود برنامه همه جانبه براي توسعه کشور، تعارض بين نظرات قديم و جديد آنها نمايان مي شود.
بهره گيري از اين تاکتيک در جريان هاي سياسي زماني تشديد مي شود که آنها عملکرد ضعيف خود را در برابر وعده هاي داده شده به طرفداران ديده اما در عمل نتوانستند همسو با بزرگنمايي بر سر دستاوردها، در سفره معيشت حاميان خود، تغييري ايجاد کنند.
 به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،به عبارت ديگر براي برخي جريان هاي سياسي، تحريم زماني نعمت است تا قدرت را در اختيار داشته باشند و زماني که در قدرت نباشند، جريان رقيب را از رفع تحريم ها منع کنند و همزمان سوء مديريت آنها را در اداره وضع موجود، به چالش بکشند. بقاي تحريم ها، فرصت مناسب تا انتخابات بعدي، به آنها مي دهد تا رقيب سياسي را براي برطرف نکردن تحريم ها سرزنش کنند.
 غافل از آنکه انباشت و رسوب پيامدهاي اقتصادي و سياسي ناشي از تحريم ها، آسيب هاي جبران ناپذيري را به کشور وارد مي کند. در چنين شرايطي، شناخت تکنيک جريان هاي سياسي براي کسب راي، از آنجا اهميت دارد که اين گروه ها و افراد، به فراخور موقعيت هاي انتخابات، نظرات خود را به گونه اي مطرح مي کنند تا در نتيجه نهايي، رقيب آنها هدف حمله قرار گيرد. تکنيک هايي که هدف آن، سوق دادن مردم به سمت منافع شخصي با روکش مصالح عمومي است و استمرار تحريم ها، تضمين کننده منافع حزبي و شخصي اين افراد است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها