عصر آذربایجان

گزارش خبر

فوت 9 نفر براثر گازگرفتگي در آذربايجان غربي

فوت 9 نفر براثر گازگرفتگي در آذربايجان غربي

1395/11/03

امسال 9 نفر به دليل مسموميت و خفگي ناشي از منوکسيد کربن در آذربايجان_غربي جان خود را از دست داده و 129 نيز به دليل مسموميت راهي بيمارستان شده‌اند.

گروه گزارش: امسال 9 نفر به دليل مسموميت و خفگي ناشي از منوکسيد کربن در آذربايجان_غربي جان خود را از دست داده و 129 نيز به دليل مسموميت راهي بيمارستان شده‌اند. همه ساله فصل سرما و مسموميت با گاز مونوکسيدکربن در اثر استفاده از بخاري‌هاي گازسوز و عدم بهره گيري از نکات ايمني در اين خصوص جان تعداد زيادي از هموطنان عزيز را گرفته و تعداد زيادي را روانه مراکز درماني مي‌کند. مسموميت ناشي از گاز منوکسيد کربن که از آن به عنوان قاتل نامرئي ياد مي‌شود هنوز در کشورمان يکي از دلايل اصلي مرگ و مير به شمار مي‌رود موضوعي که در سالهاي اخير، سهم زيادي از فوتي‌ها در جامعه داشته و همه آنها را بايد جدي بگيريم. يکي از مواردي که موجب کاهش رقم مرگ و مير به ويژه مرگ و مير ناشي از حوادث و مسموميت‌ها مي‌شود، آگاهسازي عمومي و اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه جمعي در کشور است و همکاري مردم نيز در اين خصوص از مهمترين شروط به شمار مي‌رود. مسموميت‌ها که انواع بسيار مختلف و متنوعي دارد، يکي از مواردي است که سالانه هزاران نفر را در کشور به کام مرگ کشانده و يا آسيب‌هاي جدي به افراد وارد مي‌کند و نبايد از کنار آن به راحتي گذشت. کاهش مرگ و مير ناشي از مسموميت‌ها، تمرکز بر آموزش نحوه پيشگيري از مسموميت در کودکان  مسموميت ناشي از منوکسيد کربن از جمله مواردي است که مسئولان علوم پزشکي بر آن تاکيد دارند.
*علايم ناشي از گازگرفتگي و مسموميت با گاز منوکسيد کربن
تمامي افراد در معرض خطر اين گاز سمي هستند و افراد مسن و مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي عروقي، تنفسي و کم خوني، رانندگان و سرنشينان خودروها به ويژه کاميون و تريلي، خانم‌هاي باردار، جنين و نوزادان بيشتر از همه نسبت به تنفس اين گاز در خطر هستند. علايم آن شبيه يک سرماخوردگي است و سردرد (خفيف تا شديد)  سرگيجه، تهوع و استفراغ، ضعف، بي حالي  منگي، تنگي نفس، درد قفسه سينه، نامنظم شدن ريتم ضربان قلب، افت فشار خون، اختلال انعقادي، خواب آلودگي و از دست رفتن هوشياري از نشانه‌هاي آن است که در نهايت به مرگ منجر مي‌شود. تمام وسايل گرمايشي از جمله بخاري‌ها اعم ازگازي، نفتي، گازوئيلي  ذغالي و چوبي، آبگرمکن ها، اجاق گازها  شومينه، علاءالدين، والور، منقل، کرسي، گاز پيک نيک، انواع خودروها شامل سواري، کاميون، ميني بوس، اتوبوس، تراکتور و ليفت تراک با هر نوع سوخت فسيلي وهمچنين موتور آب و سم پاش قادر به توليد منوکسيدکربن هستند. براي توليد منوکسيدکربن، عدم وجود درز و محل ورود و خروج هوا در منازل، استفاده از بخاري در محيطي کوچک همچون اتاق يا کلبه از جمله دلايل مهم ايجاد منوکسيد کربن در خانه‌هاست که بايد جدي گرفته شود، اين امر در مواردي از جمله مسدود يا معيوب بودن دودکش، استفاده از دودکش مشترک براي چند طبقه يا چند وسيله حرارت زا، فقدان دودکش، اندازه نامناسب دودکش، وصل نکردن خروجي وسيله حرارتي به دودکش، قرار دادن دودکش درون سطل آب در فصول سرد همراه با بستن درب‌ها که بسيار خطرناک است، روشن بودن خودرو در گاراژ در بسته و روشن بودن گاز پيک نيک در داخل محفظه کاميون يا تريلي يا اتوبوس و ميني بوس رخ مي‌دهد.
*9 نفر در آذربايجان غربي به دليل مسموميت با گاز منوکسيد کرين فوت کرده‌اند
رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي آذربايجان غربي گفت: امسال تا پايان آذرماه 9 نفر در استان بر اثر مسموميت يا خفگي با گاز منوکسيد کربن جان خود را از دست داده‌اند. باقر بهرامي با بيان اينکه همچنين طي سالجاري 129 نفر در استان بر اثر گاز منوکسيد کربن دچار مسموميت و راهي بيمارستان شده‌اند اظهارداشت:لازم است شهروندان با رعايت اصول ايمني در نصب وسايل گازسوز از بروز چنين حوادثي جلو گيري کنند. رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي آذربايجان غربي خواستار توجه جدي به نکات ايمني شد و عنوان کرد: در فصل سرما ميزان مسموميت با گاز به دليل عدم رعايت نکات ايمني در گرم کردن محيط خانه يا کارگاه‌ها، بيش‌تر مي‌شود. بهرامي با هشدار به مراقبت و توجه جدي به قاتل نامرئي درخواست کرد براي گرم کردن محيط لازم است از سيستم گرمايشي استاندارد استفاده شود و علاوه بر اين، از روشن کردن شعله گاز براي گرم کردن محيط استفاده نشود. وي با بيان اينکه سال گذشته نيز 202 نفر از مردم استان به دليل مسموميت ناشي از گاز منوکسيد کربن راهي بيمارستان شده‌اند گفت: سال گذشته 10 نفر از مردم استان به دليل گازگرفتگي جان خود را از دست داده‌اند. بهرامي يکي از اشتباهات رايج مردم در فصل سرما را، بستن تمام درزها و روزنه ها باهدف مقابله با سرما عنوان کرد و افزود: با انجام چنين روشي گاز منو کسيد کربن که گاز بسيار سمي و ناشي از احتراق سوخت هاي فسيلي است نمي تواند از آن محيط خارج شود و افراد در معرض آن محيط را با خطر مواجه مي کند. رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي آذربايجان غربي افزود: در صورت مواجهه با افراد مسموم شده، اولين گام تماس با مرکز اورژانس 115 است و در فاصله حضور ماموران لازم است فرد مسموم را سريعا از محيط آلوده خارج و به هواي آزاد منتقل کرد، در اقدام بعدي لباس هاي تنگ افراد مسموم را باز کرد و در صورت امکان اکسيژن به فرد مسموم داده شود.
*مراقب قاتل نامرئي باشيم/لزوم مشارکت جدي مردم
مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي نيز در خصوص مسموميت با گاز مونوکسيد کربن (گازگرفتگي) در استان گفت: فصل سرما و احتمال مسموميت با گاز مونوکسيدکربن در اثر استفاده از بخاري‌هاي گازسوز افزايش مي‌يابد. اميرعباس جعفري با بيان اينکه سال گذشته بيش از 10 نفر از شهروندان آذربايجان غربي به علت مسموميت با گاز مونوکسيد کربن فوت کرده بودند افزود: هر وسيله سوختني، توليد گاز مونوکسيدکربن مي‌کند که بايد داراي دودکش مناسب براي خروج اين گاز سمي به فضاي بيرون باشد. مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي اضافه کرد: مي‌توانيم با انجام اقدامات ساده پيشگيرانه، مانع از وقوع حوادث تأسف بار به علت مسموميت ناشي از انتشار اين گاز سمي باشيم. وي ادامه داد: معمولاً منزل‌هايي که از شيشه‌هاي دوجداره استفاده مي‌کنند و يا هيچ روزنه‌اي براي تبادل هوا با محيط بيرون از خانه ندارند، در معرض خطر بيشتر اين مسموميت قرار دارند. جعفري با بيان اينکه وجود دريچه‌اي براي ورود و خروج هوا در محل زندگي يا کسب و کار در کاهش مسموميت ناشي از اين گاز مؤثر است  اظهار کرد: نگرش اشتباه قرار دادن لوله بخاري در تشت آب براي جذب مونوکسيدکربن را از خود دور کنيد. وي گفت: هنگام وصل لوله بخاري از جا گرفتن لوله‌ها در يکديگر و چفت و بست‌شدن لوله‌ها در داخل هم مطمئن شده و محل نصب بخاري را محکم و ثابت کنيد تا دراثر وارد شدن ضربه به آن جا به جا نشود. مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي بيان کرد: سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه و بي‌قراري، تهوع و استفراغ  خميازه کشيدن بيش از حد، کاهش قدرت ديد  خواب آلودگي شديد و کسل شدن از جمله علائم اوليه مسموميت با گاز خطرناک مونوکسيدکربن محسوب مي‌شوند. جعفري با اشاره به اينکه بلافاصله پس از مشاهده اين علائم با اورژانس 115 تماس بگيريد، افزود: با خارج کردن مصدوم از فضاي آلوده و قرار دادن وي در فضاي باز از پيشرفت مسموميت جلوگيري کرده و با پوشاندن لباس گرم يا پتو دور بدن مصدوم، مانع لرزيدن بدن وي شويد. وي اضافه کرد: سعي کنيد از به خواب رفتن بيمار جلوگيري کرده و اگر وي دچار کاهش هوشياري شده است، بيماررا پس ازخارج کردن از محيط بسته به يک محيط باز، به يک سمت خوابانده تا در صورت استفراغ، منجر به خفگي وي نشود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، مونوکسيدکربن گازي بي رنگ، بي بو و بي مزه است و مسموميت با آن به راحتي اتفاق مي افتد، اکثريت اقشار جامعه نيز از مسموميت_هاي ناشي از اين گاز هيچگونه اطلاعي ندارند. اطلاع رساني مناسب، لزوم مشارکت جدي مردم  رعايت کوچکترين نکات ايمني مي_تواند بيشتر کمک در راستاي کاهش مرگ و مير و مسموميت_هاي ناشي از گاز منوکسيد کربن در استان باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فوت 9 نفر براثر گازگرفتگي در آذربايجان غربي

فوت 9 نفر براثر گازگرفتگي در آذربايجان غربي
خروج

امسال 9 نفر به دليل مسموميت و خفگي ناشي از منوکسيد کربن در آذربايجان_غربي جان خود را از دست داده و 129 نيز به دليل مسموميت راهي بيمارستان شده‌اند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها