عصر آذربایجان

گزارش خبر

نبود امنيت در شبکه‌هاي اجتماعي تا واپس‌ماندگي فرهنگي

نبود امنيت در شبکه‌هاي اجتماعي تا واپس‌ماندگي فرهنگي

1396/01/20

اين گزارش ميداني که به وسيله ارتباط با مخاطبان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي، خصوصا تلگرام و اينستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثيرات فرهنگي اين شبکه‌ها تحقيق کند.

گروه فرهنگي: اين گزارش ميداني که به وسيله ارتباط با مخاطبان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي، خصوصا تلگرام و اينستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثيرات فرهنگي اين شبکه‌ها تحقيق کند.
شايد حدود بيست سال پيش بود که عبارت »عصر ارتباطات« به عنوان نامي بر دنياي جديد مطرح شد. آن زمان هنوز نه خبري از تلفن همراه به اين گستردگي بود و نه نقش اينترنت اين قدر در زندگي همگان برجسته شده بود. امروز نفوذ ارتباطات در زندگي همه به قدري عميق شده که خيلي‌ها نمي‌توانند يک روز را بدون گوشي تلفن همراه و سر زدن به اينترنت بگذرانند. با اين حال اين وضعيت، نيازمند هشياري و آگاهي است تا تهديداتي که با آن به وجود مي‌آيد، انسان‌ها را دچار مشکل نکند.
 اين گزارش ميداني که به وسيله ارتباط با مخاطبان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي، خصوصا تلگرام و اينستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثيرات فرهنگي اين شبکه‌ها تحقيق کند. از چند تن از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي سوالاتي پرسيده و پاسخ‌هاي آنان گردآوري شده است.
 چرا وارد شبکه‌هاي اجتماعي شديد؟
* در ابتدا هدف من اقتصادي و کمي ارتباطي بود. در واقع قبلا ارتباط گرفتن از طريق واتس‌آپ که هم صوت و هم متن را پشتيباني مي‌کرد، هزينه کم‌تري داشت. حالا هم که تلگرام آمده و امکان فرستادن فايل هاي مختلف را فراهم کرده و حتي اي‌ميل را هم از رده خارج کرده است.
 *من فکر مي‌کنم اولين هدف هر فرد براي نصب اپليکيشن‌ها کنجکاوي است. مي‌خواهيم ببينيم چيزي که آن قدر در موردش صحبت مي‌شود، چيست و چه امکاناتي دارد.
*ايسنتاگرام را به اين دليل نصب کردم که کلا عکاسي براي همه لذتي دارد و اينستا هم زمينه‌اي فراهم مي‌کند تا افراد بتوانند درباره عکس و سوژه‌‌ات نظر بدهند. ضمن اين که ديدن عکس‌هايي که بقيه گرفتند هم لذت خودش را دارد.
 چرا اين شبکه‌ها اين قدر گسترده شده است؟
*حتي زنان خانه‌دار فاميل هم که هيچ سر از شبکه‌هاي اجتماعي و اينترنت در نمي‌آورند، به سادگي از اپليکيشن‌هاي شبکه‌هاي مجازي استفاده مي‌کنند.
 *آدم‌ها در زندگي هميشه دنبال بهينه‌کردن هزينه‌ها هستند. يعني مي‌خواهند با هزينه بسيار کم، منفعتي بالاتر داشته باشند. حال با توجه به اتصال دائمي گوشي تلفن همراه به اينترنت و استفاده‌هاي مختلف پژوهشي و کاري از اينترنت، حجم اينترنتي در حال مصرف و هزينه‌اي در حال پرداخت است. حال اگر نرم‌افزاري وجود داشته باشد که بر بستر اينترنت امکان تماس رايگان با تمام دنيا را فراهم کند  صرفه اقتصادي بر اين است که از اين نرم‌افزار استفاده کنيم. البته به شخصه، من اين نرم‌افزار را روي تبلتم دارم که عصاي دست پژوهش و کارم است. تلگرام هم دارم و از اينستاگرام هم استفاده مي‌کنم البته فعاليتم در اين فضا کمتر است.
 چقدر از امنيت شبکه‌هاي اجتماعي آگاهي داريد؟
*در مورد نرم‌افزارهاي پيام‌رسان هم، من همه‌اش را روي گوشي‌ام نصب دارم. از نظر امنيت تقريبا با هم فرقي ندارند، اما تاييد مي‌کنم که وايبر اسرائيلي‌ست و امنيت اطلاعاتش هم صفر.
*کلا روي امنيت فضاهاي مجازي نمي‌شود حساب باز کرد.
تاثيرات فرهنگي شبکه هاي اجتماعي چيست؟
*ما در جامعه ايران در بعضي مقاطع دچار واپسماندگي فرهنگي هستيم. يعني تکنولوژي جديد مي‌آيد اما فرهنگ استفاده از آن نيست و متاسفانه کارشناسان فرهنگي کشور هميشه عقب هستند. ما اصولاً در اين مسائل هميشه منفعلانه عمل کرديم. نسل جوان و نوجوان ما يعني چه دهه شصت و چه دهه هفتادي‌ها با همه وجود به اين نرم‌افزارها ورود پيدا کرده و کوچک‌ترين جنبه‌هاي امنيت شخصي و اجتماعي را رعايت نمي‌کنند. يعني از همه قابليت‌هاي اين نرم_افزارها که مطمئناً خيلي از آنها با فرهنگ و عرف ما سازگار نيست، استفاده مي‌کنند.
چگونه بايد از آسيب‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي جلوگيري کرد؟
*به همه مي‌گويم اعتدال در هر چيزي برايتان اصل باشد؛ نه افراط و نه تفريط. اگر به نظرتان مفيد است، استفاده کنيد اما نه آن قدري که از کار و زندگي بيافتيد. اگر هم مي‌بينيد تأثيري خوبي در زندگي، فعاليت، کار و درس نگذاشته، بدون هيچ نگراني خارج کنيد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  *به نظر من پيش فرض همه بايد نسبت به اين نرم‌افزارها و قابليت‌هايش، ديد بي‌اعتمادي باشد. اين ديد باعث مي‌شود که هر چيزي را به اشتراک نگذارند. مخصوصاً با قابليت‌هاي عصر جديد در ويرايش و تغيير در عکس و تصاوير مي‌توان تصاوير به اشتراک گذاشته را در پروفايل‌هاي ديگر و جاهاي نامناسب استفاده کرد.
شبکه‌هاي اجتماعي، گونه‌اي از وب‌سايت‌هاي اينترنتي هستند که افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها، در آن‌ها پيرامون يک يا چند ويژگي مشترک گردهم مي‌آيند و اطّلاعات، مطالب و محتواهاي خود را با يکديگر به اشتراک مي‌گذارند.
اين روزها با گسترش روزافزون استفاده از سايت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه  کاربران با مشکلات مختلفي از جمله امنيت در فضاي سايبري و همچنين حفظ حريم شخصي روبه‌رو هستند که به اعتقاد بسياري از کارشناسان امنيت سايبري، خود کاربران نرم افزارها و سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي نقش بسزايي در بروز اين قبيل نابساماني‌ها دارند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نبود امنيت در شبکه‌هاي اجتماعي تا واپس‌ماندگي فرهنگي

نبود امنيت در شبکه‌هاي اجتماعي تا واپس‌ماندگي فرهنگي
خروج

اين گزارش ميداني که به وسيله ارتباط با مخاطبان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي، خصوصا تلگرام و اينستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثيرات فرهنگي اين شبکه‌ها تحقيق کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها