عصر آذربایجان

گزارش خبر

خوشحال‌ترين ها و ناراضي‌ترين ها از آموزش غيرحضوري

خوشحال‌ترين ها و ناراضي‌ترين ها از آموزش غيرحضوري

1400/01/22

گروه فرهنگي: بيش از يک سال از تعطيل شدن مدارس به علت شيوع کرونا مي گذرد و با وجود اينکه دانش آموزان نيمي از سال تحصيلي گذشته را در سال 98 در مدرسه گذرانده بودند اما سال تحصيلي جاري را بدون حضور در مدرسه و به صورت کاملا غيرحضوري طي مي‌کنند و در حال نزديک شدن به ايستگاه پاياني قطار آموزش در سال تحصيلي کرونايي هستند.

گروه فرهنگي: بيش از يک سال از تعطيل شدن مدارس به علت شيوع کرونا مي گذرد و با وجود اينکه دانش آموزان نيمي از سال تحصيلي گذشته را در سال 98 در مدرسه گذرانده بودند اما سال تحصيلي جاري را بدون حضور در مدرسه و به صورت کاملا غيرحضوري طي مي‌کنند و در حال نزديک شدن به ايستگاه پاياني قطار آموزش در سال تحصيلي کرونايي هستند. آموزش غيرحضوري براي هرکدام از گروه هاي درگير با امر آموزش تجارب و چالش هاي مختلفي به همراه داشت. درباره کم و کيف آموزش‌هاي غيرحضوري و دغدغه‌هايي که براي ستاد وزارتخانه، والدين، دانش آموزان، مديران مدارس و معلمان داشتند با يک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به گفت وگو نشستيم.محمد داوري به تجربه يک ساله آموزش غيرحضوري اشاره و در اين باره گفت: سال تحصيلي کنوني با تجارب قابل توجهي همراه بود و همه کساني که درگير بحث آموزش بودند چه در آموزش رسمي عمومي و چه در آموزش عالي دچار چالش‌هايي شدند. دولت و در نگاه کلان‌تر جامعه ما همچنان عليرغم برخورداري از تکنولوژي ها و فناوري‌هاي نوين، درگير سنتها هستند و شرايط کرونايي آموزش و پرورشي را که داراي سيستم متمرکز سنتي، ساختار قديمي، فرسوده و گسترده است، متحمل سختي بيشتري کرد.
مديريت ستادي نمره خوبي از آموزش غيرحضوري نمي‌گيرد
وي افزود: ستاد وزارتخانه، والدين، دانش آموزان، مديران مدارس و معلمان هرکدام چالش‌هايي داشتند که به صورت جداگانه به آنها مي‌پردازيم. اين فعال صنفي و کارشناس ارشد مديريت آموزشي با اشاره به آموزش غيرحضوري و چالش‌هاي آن براي ستاد وزارتخانه گفت: در مواجهه با ضرورت آموزش غيرحضوري سيستم ستادي و مديريتي که کار پشتيباني و نظارت را برعهده دارند از وزير گرفته تا بيش از 700 منطقه و 31 اداره کل در کشور همگي از اسفند 98 دچار يک شرايط غيرمنتظره و تقريبا بحراني شدند که به صورت آزمايش و خطا و روزمره با آن مواجهه داشتند.داوري افزود: اين مواجهه از جنس نظام مديريتي متمرکز ، سنتي، بسيار حجيم و متکي به دستور از بالا بود و از ابتداي تعطيلي مدارس شاهد ارسال بخشنامه هاي مختلف و گاهي متضاد از سوي ستاد بوديم تا اينکه در ماه‌هاي ابتدايي سال 99، شبکه شاد با اولين و ابتدايي ترين امکانات راه اندازي شد. هرچند سال تحصيلي قبل به پشتوانه پنج تا شش ماهي که مدارس در سال 98 باز بودند، جمع شد و به پايان رسيد، اما عملا راهکارها و دستورالعمل هاي وزارتخانه چندان کارگشا نبود و مدارس به ابتکار عمل معلمان متکي بودند.اين کارشناس آموزش و پرورش با بيان اينکه انتظار مي‌رفت آموزش و پرورش تابستان را فرصت مغتنمي بداند و خودش را آماده کند، اما در شهريور مشخص بود که چندان آمادگي کسب نکرده است گفت: يک اقدام شان اين بود که سال تحصيلي را دوهفته زودتر و از 15 شهريور شروع کنند و تصورشان اين بود که مي‌توانند آموزش را حضوري و يا نيمه حضوري ارائه کنند، اما اين اتفاق نيفتاد و خانواده‌ها به سرعت واکنش نشان دادند و در نهايت همان کلاس‌هاي نيمه حضوري هم کاملا تعطيل شدند. متوليان مدارس و خانواده‌ها از اين تصميم استقبال نکردند و در نتيجه آموزش‌ها به سمت استفاده از شبکه شاد رفت.
وي ادامه داد: با وجود توصيه‌هاي بخشنامه‌اي، نظارت‌ها براي استفاده از ديگر پيام رسانها ضعيف بود و ناکارآمدي شبکه شاد ادامه داشت تا اينکه نسخه‌هاي جديد آن به تدريج رونمايي شد. مشکلات دانش‌آموزان به ويژه در مناطق حاشيه‌اي مبني بر عدم برخورداري از تجهيزات هوشمند نيز همچنان به قوت خود باقي است.
داوري با اشاره به اينکه هرچند شاد بسيار ارتقاء پيدا کرده اما همچنان درصد بسياري شاد را ناکارآمد مي‌دانند و عده‌اي از دانش آموزان هم به آن دسترسي ندارند اظهار کرد: يک کارکرد خوب شبکه شاد برگزاري جلسات ستادي و مديريتي بود و خلاء برگزاري حضوري جلسات را پر کرد اما در مجموع وزارت آموزش و پرورش در بعد مديريتي، پشتيباني و نظارتي در آموزش غيرحضوري نمره خيلي خوبي نمي‌گيرد.
معلماني که خودشان را با آموزش مجازي وفق دادند
وي به تبيين چالش‌هاي معلمان پرداخت و اظهار کرد: معلمان ما به سيستم سنتي عادت کرده بودند. بخش بزرگي از آنها به سيستم کلاس محور، سخنراني محور و تخته محور عادت کرده بودند و کمتر از تکنولوژيها استفاده مي‌کردند و به همين خاطر در معرض چالش جدي قرار گرفتند. در ابتدا مقاومت‌هايي وجود داشت و تعدادي اين توانمندي را نداشتند که مقابل دوربين بيايند و خودشان را در معرض ارزيابي خانواده‌ها و کل جامعه مي‌ديدند. از آن سو کليپ‌هايي که از گاف معلمان در شبکه‌هاي اجتماعي پخش مي‌شد بر اين موضوع دامن زدند.داوري ادامه داد: رفته رفته معلمان ناچار شدند خودشان را با شرايط وفق دهند که به سرعت صورت گرفت و هرچه جلوتر مي رفتيم تعداد معلمان مبتکر بيشتر مي شد. آنها متوجه شدند که بايد خودشان را با الزامات حرفه معلمي در شرايط جديد به ويژه آموزش غيرحضوري سازگار کنند.
دانش آموزان، خوشحالترين و راضي ترين گروه از تعطيلي مدارس
اين فعال صنفي و کارشناس ارشد مديريت آموزشي چالش‌هاي پيش روي گروه دانش آموزان را هم برشمرد و گفت: از گذشته هم ميزان رضايت دانش آموزان از نظام آموزشي و مدارس چندان بالا نبوده است و بسياري از آنها هميشه با خوردن زنگ آخر با شادي از کلاس ها خارح مي_شدند. بنابراين به نظر مي‌رسد خوشحالترين و راضي‌ترين گروه از تعطيلي مدارس و غيرحضوري شدن آموزش، دانش آموزان بودند که از شر مدارس پادگاني، سخت گير، فرسوده، معلمهاي داراي مشکلات فراوان، مديران فرمانده و ديوارهاي بلند مدرسه رهايي پيدا کردند.
 گاهي شنيده مي شود برخي دانش آموزان مي گويند دلشان براي مدرسه تنگ شده که احتمالا درصد بالايي ندارد و خودش يک هشدار است که نظام آموزشي ما بايد اين هشدار را ببيند و مورد توجه قرار دهد.وي افزود: البته بايد ابعاد ديگر را هم مدنظر قرار داد.  دانش آموزان در خانه دچار مشکلاتي هستند و اگر اين وجه آموزش غيرحضوري هشدار برانگيز است يک وجه هشداري ديگر هم براي والدين دارد که مراقبت کنند با طولاني شدن آموزش غيرحضوري، اعضاي خانواده دچار تنش نشوند که نيازمند دريافت مشاوره‌هاي تربيتي است.داوري با بيان اينکه به طور کلي دانش آموزان به چندطيف تقسيم مي شوند گفت: گروهي از دانش آموزان به علت مسائل اقتصادي و نظاير آن به دنبال کسب و کار رفته‌اند و گوشي موبايل ندارند يا اگر دارند توانايي استفاده از آن را ندارند. بخش غم انگيز آموزش مجازي همين است و عدالت آموزشي را به شدت مورد تهديد قرار داده است.
والدين، ناراضي‌ترين طيف از آموزش غيرحضوري
وي آخرين گروه درگير با آموزش غيرحضوري را والدين دانست و گفت: والدين در جريان آموزش غيرحضوري با شرايط غيرمنتظره و بسيار متفاوتي مواجه شدند و مديريت فرزندانشان که کار بسيار سختي است بردوش آنها گذاشته شد. بخش قابل توجهي از والدين در اين امر ضعيف هستند، زيرا مهارت هاي فرزندپروري و مديريت فرزندانشان را نياموخته‌اند. اين چالش خودش را به شدت نشان داد و باعث اختلافات بين والدين با يکديگر و والدين و فرزندان شد.
اين کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آنها ناچار بودند بچه‌ها را در ساعت‌هاي خاصي از خواب بيدار کنند و پاي سيستم بنشانند و نظارت کنند که در کلاس حاضر باشند، مشارکت کنند و تکاليف را انجام دهند. اگر قبلا مدرسه خانه دوم بود حالا خانه مدرسه اول شده است. در فضاهاي اجتماعي کليپ‌هايي از اين برخوردها در منازل را شاهد بوديم که شايد بتوان گفت والدين، ناراضي ترين طيف از آموزش غيرحضوري بودند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايسنا، داوري با اشاره به نگراني والدين از کيفيت آموزش فرزندانشان گفت: در راستاي مديريت فضاي خانه آموزشهايي به والدين ارائه شده اما کافي نبوده است. جهش خانواده‌ها براي توانمندشدن در اين حوزه بر خلاف جهش معلمها بسيار اندک بود. نفس آنها از اين تعطيلات طولاني مدت به تنگ آمده است و همچنان آرزومند بازگشايي مدارس هستند تا نفس راحتي بکشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها