عصر آذربایجان

گزارش خبر

سنگ بناي اردبيل در هزاره‌هاي قبل از ميلاد

سنگ بناي اردبيل در هزاره‌هاي قبل از ميلاد

1402/06/26

گروه فرهنگي: باستان‌شناسان که قدمت محوطه‌هاي باستاني استان اردبيل را هزاره چهارم قبل از ميلاد ارزيابي مي‌کنند، با کاوش‌ها و بررسي‌هاي علمي در پي کشف حقايقي دقيق‌تر براي تدوين اطلس باستان‌شناسي اين منطقه هستند.

عيسي پاشاپور

گروه فرهنگي: باستان‌شناسان که قدمت محوطه‌هاي باستاني استان اردبيل را هزاره چهارم قبل از ميلاد ارزيابي مي‌کنند، با کاوش‌ها و بررسي‌هاي علمي در پي کشف حقايقي دقيق‌تر براي تدوين اطلس باستان‌شناسي اين منطقه هستند.
 استان اردبيل از شمالي‌ترين نقطه در کنار رود ارس و مرز جمهوري آذربايجان تا جنوبي‌ترين نقطه در انتهاي حوزه استحفاطي شهرستان خلخال و رود قزل‌اوزن از پيشينه‌اي قابل تامل برخوردار است و وجود محوطه‌ها و تپه‌هاي باستاني نظير اولتان در پارس‌آباد مغان، شهر يئري مشگين‌شهر و قلعه يئري کورائيم گواهي بر اين ادعاست.
کاوش‌هاي باستان‌شناسي براي يافتن ابعادي تازه از تاريخ کهن اين استان آغاز شده است و در هر دوره ابعاد جديدي از تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم کشف مي‌شود.
آغاز کاوش‌هاي باستان‌شناسي در بيله‌سوار
در همين زمينه رئيس گروه باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان اردبيل گفت: از چند روز قبل با همکاري تيم 6 نفره بومي و غيربومي متشکل از فارغ‌التحصيلان دکتري باستان‌شناسي، کاوش‌هاي باستان‌شناسي در استان را از شهرستان بيله‌سوار در شمال استان آغاز کرده‌ايم.روح‌الله محمدي با اشاره به اينکه به تناسب تصويب و تخصيص اعتبارات لازم، شهر به شهر به کاوش‌ها ادامه خواهيم داد، افزود: اعتبار اوليه طرح بررسي محوطه‌هاي باستاني و تدوين اطلس باستان‌شناسي استان اردبيل 80 ميليارد ريال است و اگر تصويب و تخصيص اعتبارات ادامه يابد، ظرف سه تا چهار سال، محوطه‌ها و محدوده‌هاي باستاني شهرهاي استان بررسي خواهد شد.وي کار پايش‌ و بررسي‌ محوطه‌هاي باستاني را به صورت نقطه به نقطه و به لحاظ ضرورت دقت، بسيار وقت‌گير توصيف کرد و ادامه داد: تلاش مي‌کنيم آثار شناسايي شده، ثبت شده و حتي ثبت نشده از قلم نيفتد و همه در تدوين اطلس باستان‌شناسي استان اردبيل لحاظ شود.

حفاري و کاوش باستان‌شناسان در محوطه‌هاي تاريخي استان اردبيل

به گفته او ، پايش‌هاي باستان‌شناسي در مناطق مختلف استان اردبيل نشان مي‌دهد محوطه‌ها و اشياي باستاني، ادوار مختلف از دوره مس سنگي يعني از هزاره چهارم قبل از ميلاد مسيح تا دوره قاجار را دربر مي‌گيرد و انسان‌هايي که در آن روزگاران زندگي مي‌کرده‌اند به‌طور کل در اطراف رودخانه‌ها و کنار منابع آب سکونت داشته‌اند. او اعلام کرد که علاوه بر تيم 6 نفره باستان‌شناسي، 2 يا سه نفر نيز مشغول طراحي، عکاسي، مستندسازي، نقشه‌برداري و گاه‌نگاري محوطه‌ها از روي سفال‌ها و ابزارهاي به‌دست آمده هستند تا يافته‌ها و اطلاعات، بر روي نقشه جي آي اس پياده شود و بانک اطلاعاتي کامل و جامعي از آثار تاريخي و وضعيت باستان‌شناسي استان اردبيل به دست آيد.رئيس گروه باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل گفت: اردبيل جزو معدود استان‌هايي است که موفق شد با پيگيري‌ بسيار، مجوز کاوش‌ها و تدوين اطلس باستان‌شناسي را کسب کند و داشتن اطلاعات جامع و کامل از ميراث فرهنگي و تاريخي، سهولت در ساماندهي و مرمت اماکن و محوطه‌هاي باستاني، امکان حفاظت کامل از آنها و ثبت در فهرست آثار ملي از فايده‌هاي تدوين اطلس باستان‌شناسي استان است.
ثبت ملي 13 اثر باستاني اردبيل
مناطق باستاني استان اردبيل همواره نظر باستان‌شناسان را به خود جلب کرده ، به‌طوري که مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي استان اردبيل از ثبت 13 اثر باستاني در فهرست آثار ملي خبر داده است.حسن محمدي اديب اعلام کرده پارسال علاوه بر انجام چهار کاوش باستان‌شناسي در مناطق باستاني، پرونده ?? اثر جهت ثبت در فهرست آثار ملي به وزارتخانه متبوع ارسال شد و 13 پرونده بررسي و پنج اثر غيرمنقول، چهار اثر منقول و چهار اثر طبيعي ثبت شده و باقي پرونده‌ها در نوبت بررسي است.وي گمانه‌زني و کاوش در تپه بريس جهت تعيين حريم، کاوش گورهاي کشف شده قلعه اولتان، کاوش در قلعه‌يري کورائيم و ادامه کاوش نجات‌بخشي در محوطه تاريخي قره‌حسنلو را از اقدامات احيا و مرمت ميراث فرهنگي طي يک‌سال گذشته اعلام کرد.
اسرار گورستان اولتان
شهر تاريخي اولتان در مسير جاده فرعي راه ابريشم يا جاده قفقاز واقع شده و در گذشته به اصطلاح عاميانه به آن "ائل يولي" يا راه ايل مي‌گفته‌اند و امتداد اين مسير از قلعه برزند گرمي و قيزقلعه‌سي بيله‌سوار به دربند داغستان منتهي مي‌شده است.طبق نظر رئيس گروه باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي اردبيل ، تابوت‌هاي چوبي دوره اسلامي به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، اين منطقه را نسبت به گورهاي ادوار اسلامي متمايز مي‌کند و اين محوطه، ارزش تبديل به پايگاه ملي ميراث فرهنگي را دارد.
روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل چندي پيش از به دست آمدن مستندات علمي و تاريخي لازم براي تبديل قلعه اولتان به پايگاه ملي باستان‌شناسي خبر داده بود.به استناد اشيا و تدفين‌هاي به دست آمده از قلعه و مستندات علمي موجود، ارزش قلعه و محوطه باستاني اولتان در صورت احياي کامل، کمتر از ارگ بم نخواهد بود و در صورت ثبت آن به عنوان پايگاه ملي باستان‌شناسي، با برنامه‌ريزي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل، اين محوطه باستاني مي‌تواند به عنوان مقصد مهم تاريخي براي گردشگران داخلي و خارجي به‌ويژه کشورهاي همسايه باشد.
فرصت سرمايه‌گذاري گردشگري در حوزه ميراث فرهنگي
موزه‌داري و احياي ظرفيت‌هاي تاريخي براي رونق گردشگري بي‌تاثير نيست و در همين رابطه معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي وزارت ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در مردادماه سال جاري در نشست شوراي مديران اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان اردبيل، بر تشکيل بانک اطلاعاتي قابليت‌هاي تاريخي و گردشگرپذير استان‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بر روي آنها تاکيد کرد.جواد واحدي نوآوري و تحول در ميراث‌ فرهنگي را نياز اصلي استان‌ها دانست و گفت: در حوزه گردشگري و سرمايه‌گذاري بايد نوآوري وجود داشته باشد و کتاب فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اردبيل، حرکتي خلاقانه است و در ساير استان‌ها نيز بايد بانک اطلاعاتي جامع تهيه شود.او معتقد است در حوزه ميراث‌ فرهنگي در کنار صيانت از آثار تاريخي، بايد تفکر نو براي مديريت اين حوزه داشته باشيم و مديريت ميراث‌ فرهنگي نبايد براي مردم دردسرساز باشد بلکه اختياراتي که وزير ميراث‌ فرهنگي به مديران کل تفويض کرده، به‌طور کامل در اختيار مديران است و بايد از اين ظرفيت به خوبي کرد.
اهتمام دولت به مرمت مناطق باستاني
خوشبختانه به موازات کاوش‌ها و حفاري‌هاي باستان‌شناسي، در بخش مرمت و احياي ميراث فرهنگي نيز به همت دولت سيزدهم کارهاي چشمگيري در استان اردبيل انجام گرفته است ، به‌طوري که در هفته دولت امسال پنج طرح ميراث فرهنگي در شهرستان‌هاي اردبيل، نير و خلخال به بهره‌برداري رسيد که به‌طور عمده مربوط به مرمت و احيا بود.بر اساس اعلام مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل ، براي اجراي اين طرح‌ها اعتباري بالغ بر 101 ميليارد ريال هزينه شده و از جمله ساماندهي ضلع جنوبي محوطه بقعه شيخ کلخوران، ساماندهي محوطه باستاني پايگاه شهر يئري و مرمت مدرسه تاريخي جعفر اسلامي بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،محمدي اديب در کنار آثار تاريخي، صنايع دستي را نيز براي رونق صنعت گردشگري مهم دانست و از ارسال پرونده شهر عنبران به شوراي جهاني صنايع دستي براي ثبت به عنوان شهر جهاني صنايع‌ دستي خبر داد.به عقيده او ، ثبت صنايع دستي منحصر به‌فرد يک منطقه به عنوان شهر جهاني، از کارهاي بزرگ در حوزه ميراث فرهنگي است و در صورت تحقق اين امر، تاثيرات ملموسي در بالندگي صنايع دستي و حتي گردشگري خواهد داشت.استان اردبيل با جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعي، اقتصادي و مذهبي در شمال ايران واقع شده و از مقاصد اصلي گردشگران داخلي و خارجي است.
 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها