عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستاي گيلوان

روستاي گيلوان

1396/02/17

گروه سيري در استان ها: روستاي گيلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏65‏ کيلومتري جنوب شرقي خلخال و 45 کيلومتري رشت قرار دارد.

گروه سيري در استان ها: روستاي گيلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏65‏ کيلومتري جنوب شرقي خلخال و 45 کيلومتري رشت قرار دارد. ارتفاع اين روستاي کوهپايه‌اي از سطح دريا 1080 متر است و آب و هواي آن در زمستان‌ سرد و در تابستان‌ معتدل است. از چشم‏‌اندازهاي زيباي اين روستا، رودخانه پرآب گيلوان، ارتفاعات پيرامون روستا، جنگل‏‌هاي انبوه و سرسبز به همراه هواي مه‌آلود، مراتع سرسبز و مزارع طلايي گندم مي‌باشند. گندم مهم‌ترين محصولي است که در اين روستا به عمل مي‌آيد. از ديگر محصولات زراعي اين روستا مي‌توان به توتون، ذرت، سيب‌زميني، يونجه و لوبيا اشاره نمود. زردآلو، سيب، به و گلابي نيز از محصولات باغي اين روستا مي‌باشند.
روستاي گيلوان داراي قدمت چندين هزار ساله است. در سال 1385 در جريان خاکبرداري از جاده ماسال- گيلوان، بقاياي مربوط به اسکلت کشف شد. در کاوش‌هايي که صورت گرفت، در منطقه‌اي حدود 10×15 متر، 15 اسکلت کشف شد. در کاوش‌هاي ديگري که در نزديکي اين روستا و جاده ارتباطي آن با روستاي خانقاه (که در يک کيلومتري آن قرار دارد)، انجام شد 4 گور باستاني متعلق به عصر مفرغ آشکار شدند. قلعه خشتي يکي از جاذبه‌هاي روستاي گيلوان مي‌باشد که به دوران هخامنشيان تعلق دارد و در مساحتي حدود 6 هکتار ساخته شده است اما متأسفانه به دليل کاوش‌هاي غيراصلوي و عدم مراقبت‌هاي لازم، بخش‌هاي اصلي آن از بين رفته است. در پايين روستاي گيلوان گورستاني وجود دارد که ميرزا کوچک خان به مدت 44 سال در آن مدفون بود. ميرزا و يارانش پس از شکست نهضت به طرف کوه‌هاي گيلوان حرکت کردند ولي دچار بوران و طوفان گرديده و سرانجام زير ضربات خردکننده سرما و برف در 11 آذر 1300، از پاي درآمد. در سال 1344، به درخواست نوه ميرزا نبش قبر صورت گرفت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

روستاي گيلوان

روستاي گيلوان
خروج

گروه سيري در استان ها: روستاي گيلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏65‏ کيلومتري جنوب شرقي خلخال و 45 کيلومتري رشت قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها