عصر آذربایجان

گزارش خبر

زنگ خطر کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي

زنگ خطر کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي

1396/05/15

گروه اجتماعي: کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي زنگ خطري براي والدين نهادهاي فرهنگي، متوليان بخش سلامت و عوامل انتظامي است زيرا سلامت سيگاري ها و افراد در معرض سيگار در اين استان بيشتر از ساير مناطق کشور دود مي شود و هزينه هاي اين دود بسيار سرسام آور است.

امروزه دخانيات از چالش هاي پيش روي بخش سلامت به ويژه در کشورهاي در حال توسعه به شمار مي رود و آمار سيگاري ها در استان هاي مختلف کشور به عنوان يک شاخصه مهم براي سلامت فردي و اجتماعي مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد؛ آماري که در برخي از استانها از جمله آذربايجان غربي بالاتر از ميانگين کشوري است.
به گفته معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان_غربي تعداد افراد سيگاري در اين استان از ميانگين کشوري بالاتر و سن شروع استعمال سيگار نيز در استان پائين تر از ميانگين کشوري بوده و از 17 سالگي به 10 سالگي کاهش يافته است.
رسول انتظار مهدي افزود: بيش از نيمي از کودکان اين استان نيز دست کم يک بار در معرض دود سيگار قرار دارند که اثر منفي اين دود، کمتر از سيگار کشيدن نيست.
وي اضافه کرد: طبق بررسي ها، افزايش يک درصد شيوع مصرف سيگار سرانه هزينه مراقبت_هاي بهداشتي را 35.5 دلار افزايش مي_دهد که رقم سنگيني به شمار مي رود.
وي اظهار کرد: با مصرف سيگار به طور متوسط 13 سال از عمر سيگاري هاي بزرگسال دود مي شود و اطرافيان و به ويژه کودکان نيز آسيب مي بينند.
وي ادامه داد: کودکاني که از سنين پايين در معرض دود سيگار قرار دارند، در سن جواني بيشتر از فردي که در 30 سالگي دخانيات مصرف کرده است از عوارض دخانيات رنج مي برد.
وي به آثار مصرف سيگار در بدن انسان اشاره کرد و گفت: نيکوتين موجود در سيگار و تنباکو به سرعت جذب خون مي شود، در 30 ثانيه به مغز مي رسد و بر سلول هاي عصبي فرد سيگاري تاثير مي گذارند.
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي با ارائه گزارشي از وضعيت عرضه مواد دخاني در استان بيان کرد: از 10 هزار و 350 مرکز عرضه مواد دخاني شهري در استان تنها هزار و 288 مرکز داراي مجوز است که 12.5 درصد را شامل مي_شود.
به گفته انتظار مهدي از چهار هزار و552 مرکز عرضه مواد دخاني روستايي نيز 304 مورد داراي مجوز عرضه است که اين رقم کمتر از متوسط شهري و فقط حدود هفت درصد را شامل مي_شود.
وي اظهار کرد: پايش مستمر وضعيت شيوع مصرف دخانيات، حفاظت از افراد در برابر تماس با دود محيطي دخانيات  اجراي ممنوعيت جامع تبليغ، ترويج و حمايت از دخانيات، افزايش ماليات مواد دخاني و حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از طرح هاي اجرايي اين بخش از جمله راهکارهاي کاهش مصرف دخانيات به شمار مي رود.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي نيز گفت: اين استان دومين استان پرمصرف دخانيات در کشور است و اين روند بايد اصلاح شود زيرا مصرف دخانيات سرمنشا بسياري از بيماري هاي قلبي  عروقي، تنفسي، ريه و انواع سرطان‌هاست.
جواد آقازاده اضافه کرد: يکي از بيماري هاي شايع در مردان، سرطان ريه به شمار مي رود که عمده ترين علت آن سيگار است و استعمال دخانيات حتي در برخي بيماري ها از جمله ديسک بين مهره اي نيز که علتي مکانيکال دارد  موثر است.
وي با اشاره به اينکه امروزه در سطح جهان مبارزه جدي عليه مواد دخاني آغاز شده است  ادامه داد: در بسياري از کشورهاي توسعه يافته اين مبارزه موفقيت آميز بوده و توانسته اند بر آن غلبه کنند که علت آن رعايت قوانين مربوطه و همچنين هماهنگي بين سازمان هاي دخيل است.
يک فروشنده مواد دخاني در اروميه نيز گفت: بازار مواد دخاني در استان پرسود است و برخي افراد به همين خاطر، اقدام به اجاره مغازه هاي ميليوني براي فروش مواد دخاني در اين شهرستان مي کنند.
وي افزود: خريداران مواد دخاني و به ويژه سيگار را مي توان در ميان تمامي افراد و اقشار مختلف جامعه جستجو کرد و مصرف نخ به نخ آن در روزهاي اوليه به استعمال بسته به بسته تبديل مي شود.
وي اظهار کرد: در برخي فروشگاه هاي عمده مواد دخاني، ميزان فروش روزانه به 10 ميليون ريال مي رسد که اين امر نشان مي دهد که سود خوبي در اين فروش وجود دارد.
اين فروشنده مواد دخاني افزود: قانون مناسبي بايد براي مقابله با مواد دخاني به ويژه دخانيات قاچاق که در بسياري از فروشگاه ها فروخته مي_شود، وضع شود.
نوجوان اروميه اي که تازه به سيگار کشيدن روي آورده نيز گفت: ابتدا به صورت پنهاني سيگار مي کشيدم ولي در چند روز گذشته آنان سيگار کشيدن من را فهميدند و چون پدرم سيگاري است، تاکنون اعتراضي در اين خصوص نکرده است.
وي اظهار کرد: مسئولان براي کاهش مصرف سيگار، دخانيات و حتي مواد مخدر به فکر ايجاد تفريح گاه ها در استان باشند تا جوانان زمان خود را به بطالت نگذرانند و به دام سيگار نيفتند.
معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي نيز معتقد است که اقدام هاي سلبي و ايجابي بايد به صورت توام در راستاي مبارزه با شيوع مصرف دخانيات مورد توجه قرار گيرد و مشوق ها، آموزش ها، آگاه سازي ها و جريمه ها بايد در کنار هم انجام شود.
عليرضا رادفر گفت: اگر بخواهيم به دخانيات نه بگوييم بايد همه آحاد جامعه باور داشته باشند که مصرف دخانيات مضر و کليد ورود به بزهکارها و آسيب هاي اجتماعي است. وي اضافه کرد: کشور ما جزو معدود کشورهايي است که قانون منع مصرف دخانيات را دارد لذا با اجراي دقيق آن مي توان به موفقيت هاي کم نظير رسيد.
وي افزود: ممنوعيت تبليغ، ممنوعيت حمايت_هاي مالي از دخانيات، کمک به ترک سيگار، پايش سياست هاي پيشگيري و کنترل دخانيات در کنوانسيون جهاني مبارزه با مواد دخاني مورد توجه قرار گرفته است که بايد در اين استان به اجرا دربيايد.
معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي بر استفاده از توان روحانيان و منبرها، وسايل ارتباط جمعي  سازمان هاي مردم نهاد و آموزش و پرورش در مبارزه با استعمال دخانيات تاکيد کرد و براي اين امر انجام فعاليت_هاي مستمر آموزشي، تبليغي و آگاهي سازي را ضروري دانست.
رادفر اظهار کرد: تنها در سه ماه اول امسال 38 ميليون و 283 هزار نخ سيگار قاچاق در استان توسط نيروهاي نظامي و انتظامي کشف شده که تعداد بسيار زيادي است.
وي ادامه داد: اين تعداد سيگار کشف شده 80 درصد بيشتر از ميزان کشفيات صورت گرفته در مدت مشابه سال گذشته بوده و نشان دهنده عزم جدي مسئولان نظامي، انتظامي و امنيتي آذربايجان غربي در مبارزه با ورود مواد دخاني قاچاق به کشور و استان است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، عزم همگاني براي کاهش مصرف دخانيات اجتناب_ناپذير است و بايد همه از جمله خانواده_ها  مسئولان فرهنگي، مسئولان شهري و حتي مديران بخش هاي نظامي و انتظامي دست در دست هم بدهند تا اين معضل به نحو مطلوبي حل شود.
طبق پايش هاي صورت گرفته در حال حاضر بيش از يک ميليارد و 400 ميليون نفر شامل 18 درصد از جمعيت هشت ميلياردي جهان سيگاري هستند که از اين رقم 84 درصد در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند؛ اين پايش ها همچنين مصرف دخانيات توسط هشت ميليون نفر در ايران را گزارش مي دهد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

زنگ خطر کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي

زنگ خطر کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي
خروج

گروه اجتماعي: کاهش سن استعمال سيگار در آذربايجان غربي زنگ خطري براي والدين نهادهاي فرهنگي، متوليان بخش سلامت و عوامل انتظامي است زيرا سلامت سيگاري ها و افراد در معرض سيگار در اين استان بيشتر از ساير مناطق کشور دود مي شود و هزينه هاي اين دود بسيار سرسام آور است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها