عصر آذربایجان

گزارش خبر

برای یک روستا 17مجوز معدن صادر کرده‌اند

انتقاد امام جمعه اردبیل از فاجعه زیست‌محیطی در عنبران//

1401/10/30

عصر آذربایجان- امام جمعه اردبیل ضمن تاکید بر لزوم ورود مستقیم دستگاه قضایی به تخریب‌های که به محیط زیست صورت گرفته گفت: در چند سال گذشته اهالی به طور مکرر به مسئولین نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابی نگرفته‌اند.

عصر آذربايجان- امام جمعه اردبيل ضمن تاکيد بر لزوم ورود مستقيم دستگاه قضايي به تخريب‌هاي که به محيط زيست صورت گرفته گفت: در چند سال گذشته اهالي به طور مکرر به مسئولين نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابي نگرفته‌اند.

 آيت‌الله سيد حسن عاملي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه ‌با اشاره به اقدام اخير پارلمان اروپا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار داشت: انقلاب اسلامي بار‌ها و بار‌ها اتحاديه اروپا و آمريکا را وادار کرده عليه خودشان و عليه اصول، منشور و قوانين قطعي خودشان اقدام کنند و اين نشان از نهايت قدرت انقلاب اسلامي و استيصال آنهاست؛ وضع جريمه براي حجاب، اجراي رفراندوم براي تخريب گلدسته‌ها در اروپا، تعطيل کردن کانال‌هاي بين المللي ايران، تحريم دارو، راه اندازي داعش، نقض قرارداد‌هاي رسمي و بين المللي خروج يک طرفه از پيماني که به امضاء شوراي امنيت سازمان ملل رسيده، جادادن و حمايت مالي از بزرگترين مجموعه تروريستي دنيا يعني منافقين که 17 هزار نفر را در ايران ترور کرده‌اند.

وي بيان کرد: غمض عين در برابر نقض‌هاي وحشتناک حقوق بشر توسط کشور‌هاي هم‌پيمان آن‌ها مثل عربستان مخصوصاً اينکه اين هفته حکم اعدام عوض القرني بزرگ انديشمند سعودي که بيش از دو ميليون فالوور داشت به خاطر چند انتقاد از دولت صادر کرد.

امام جمعه اردبيل ادامه داد: تحريم قضات دادگستري بين المللي مستقر در لاهه به خاطر ايران، بي‌اعتنايي به خروجي صندوق‌هاي راي در کشور‌هاي طرفدار ايران، اقدام به ترور مخصوصا ترور شهيد سليماني که ترامپ آن را رسماً برعهده گرفت و ده‌ها مورد ديگر که ليست با ذکر آن‌ها طولاني‌تر مي‌شود و حالا با يک اقدام شنيع تصميم گرفته اند سپاه پاسداران يعني يک نيروي نظامي رسمي را در ليست تروريسم قرار دهند اين اولاً از جهت قوانين بين المللي هيچ محمل حقوقي ندارد و نشان از استيصال و عصبانيت است.

امام جمعه اردبيل اضافه کرد: ثانياً از جهت حقوق عادي هم اين کار ايراد دارد، چون نمي‌توانند موردي را پيدا کنند که سپاه در کشور‌هاي ديگر دست به ترور زده است، ولي آمريکا بلند شده آمده در عراق، يمن و افغانستان‌ هزاران نفر را کشته است دولت خودگردان فلسطين اعلام کرد در سال ميلادي که گذشت يعني 2022 رژيم صهيونيستي 220 فلسطيني را کشت، 9 هزار نفر را مجروح، 6 هزار و 500 نفر را دستگير، 832 ساختمان را ويران و 13 هزار درخت زيتون را که معيشت فلسطيني‌ها بود ريشه‌کن کرد يک لحظه تصور کنيد ايران اين جنايت‌ها را مرتکب مي‌شد چه غوغايي در آمريکا و اروپا درست مي‌شد، اما آن‌ها اين جنايت‌ها را نقض حقوق بشر‌ نمي‌دانند و از اسرائيل با تمام قد حمايت مي‌کنند و براي ايران اعضاي کميته حقيقت‌ياب شوراي حقوق بشر تعيين مي‌کنند و خبر ندارند که خود را با اين تبعيض اضحوکه ملت‌ها کرده‌اند.

آيت الله عاملي با تبيين رفتار‌هايي دوگانه اروپايي‌ها تصريح کرد: اين روز‌ها اروپايي‌ها عليه ايران با عنوان دفاع از حقوق بشر يقه پاره مي‌کنند و هم ملت ايران و هم مردم دنيا اين سوال برايشان مطرح است که چرا حقوق بشر فقط براي مخالفين آمريکا و اروپا مطرح است و در برابر جنايات اسرائيل هيچ اهميتي ندارد آن‌ها با حمايت کامل از اسرائيل عملاً به اسرائيل مي‌گويند هر چقدر مي‌تواني بيشتر بکش، بيشتر مجروح کن و بيشتر خانه‌هاي فلسطيني را ويران کن اين معيار دوگانه لکه ننگ بر پيشاني بشريت معاصر است.

وي گفت: اسرائيل يک اسير فلسطيني به نام کريم يونس 66 ساله را از زندان آزاد کرد اين اسير چهل سال است در زندان مانده است! و هنگام اسارت 26 ساله بود حالا 66 ساله است او مي‌گويد دوستان من در زندان همه 30 سال است که در زندان هستند او در آستانه آزاد شدن يک نامه عاطفي منتشر کرد و اشک تمام آزادگان دنيا را درآورد من اين نامه را تقديم مي‌کنم به سفير اسرائيل در آذربايجان که از انسانيت، حريت و حقوق بشر صحبت مي‌کند.

وي خطاب به کشور‌هاي غربي ادامه داد: اگر شما سپاه را تعريف و تمجيد کنيد سپاه بايد در صحت و درستي خود ترديد کند تعريف و تمجيدي که شما از ارتش اسرائيل و پليس آن رژيم مجعول داريد حيف است سپاه در همان رديف قرار بگيرد.

رئيس شوراي فرهنگ عمومي استان اردبيل افزود: بعد از حادثه عاشورا يزيد به ابن زياد نامه نوشت گفت حالا که حسين را کشتي قدري جلوتر برو خودت را به مکه برسان و عبدالله بن زبير را که در مسجدالحرام سنگر گرفته او را نيز بکش. ابن زياد در جواب نوشت جناب امير! دستي که به خون حسين بن علي فرزند پيامبر ملطخ شده حيف است که به خون انسان ناپاکي مثل ابن زبير ملطخ شود و دو خون در يک کف قرار گيرد.

خطيب جمعه اردبيل با اشاره به اقدامات ارتش‌هاي کشور‌هاي اروپايي گفت: اگر محکمه عادلانه در دنيا وجود داشت بايد ارتش آمريکا، ارتش اسرائيل، ارتش کشور‌هاي اروپايي، ارتش بريتانيا، فرانسه، اسپانيا، آلمان، ايتاليا، هلند، بلژيک و پرتغال به عنوان ارتش تروريسم معرفي مي‌شدند آن‌ها در طول تاريخ بشر سياه‌ترين جنايات را در حق افراد، ملت‌ها و دولت‌ها مرتکب شده اند فقط ارتش آمريکا نزديک به 200 دولت مشروع را ساقط کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تحليل چرايي اين اقدام اروپايي‌ها خاطر نشان کرد: در اين ماجرا‌ها پشت صحنه بايد رونمايي شود علت اصلي هجمه به سپاه اين است که سپاه با قدرت بي‌نظير خود در منطقه هم نقشه خاورميانه جديد آن‌ها را بر باد داد و هم قدرت موشکي، پهپادي و فضايي ايران را به شدت بالا برد و هم کمر تحريم‌ها را شکست فقط به عنوان مثال عرض مي‌کنم ما در هر سال 66 ميليارد دلار بنزين وارد مي‌کرديم آمريکا نياز ما را فهميد و فوراً بنزين را تحريم کرد سپاه فوراً با احداث پالايشگاه خليج فارس کشور را واردات بنزين بي‌نياز کرد آن‌ها هر از گاهي براي تحکيم تحريم، به کشتيراني ما حمله مي‌کردند باز سپاه به ميدان آمد و مقابله به مثل کرد الان ايران 2 نفتکش سنگين خريده نفت ما را با پرچم جمهوري اسلامي در حال تحريم به آمريکاي جنوبي مي‌برد آمريکا هم مدام تهديد مي‌کند، ولي نمي‌تواند کاري کند متخصصين ما رفتند پالايشگاه‌هاي آنجا را اصلاح کردند و با نفت فوق سنگين آن‌ها مخلوط و محصول جديدي درست کردند اين محصول آنجا فروخته مي‌شود و پول آن به کشور مي‌آيد.

نماينده، ولي فقيه در استان اردبيل که اخيراً به عضويت افتخاري يگان حفاظت محيط زيست استان اردبيل درآمده و يونيفرم آن را دريافت کرده است با انتقاد از صدور مجوز‌هاي بي رويه معدن در شهر عنبران و تاثيرات معدن کاري بر محيط زيست اين منطقه تصريح کرد: عزيزان من کره زمين نعمت بزرگ الهي و سفره پذيرايي خداوند از انسان است همه ما وظيفه داريم از آن محافظت کنيم هرگونه اتلاف منابع، هرگونه دستکاري غير علمي در طبيعت و باز گذاشتن دست سودجويان براي تخريب طبيعت گناه کبيره و بزرگترين اضاعه حق الناس است متاسفانه اين گناه کبيره در بعضي از نقاط استان ما اتفاق افتاده است و اين نشان مي‌دهد که ما در حفظ محيط زيست خيلي عقب مانده هستيم.

وي گفت: من در اين خطبه يک مورد آن را عرض مي‌کنم در منطقه عنبران يک فاجعه بزرگ اتفاق افتاده است سيل‌آسا مجوز معدن صادر شده است براي يک روستا 17 مجوز معدن صادر شده اين معادن علاوه بر تخريب طبيعت، اهالي را در معرض بن بست و مهاجرت قرارداده است تخريب کوه‌ها با ماشين‌هاي سنگين و با انفجارات روي تمام محصولات و سلامتي مردم اثر گذاشته است اولاً گندم از بين رفته است شب‌ها شبنم ساقه را مي‌گيرد و روز گرد و غبار حجيم روي ساقه‌ها مي‌نشيند و به گِل و ماده سفت تبديل و ساقه را خفه مي‌کند ساقه بالا مي‌آيد، ولي وقتي کمباين کار مي‌کند از دانه خبري نيست کسي که ده هکتار در روستاي جيد زمين زراعي دارد مي‌گويد قبل از معادن از طريق ده هکتار 50 تن گندم برداشت مي‌کردم الان به دوتن هم نمي‌رسد باغات منطقه درست به همين دليل از بين رفته است، چون گرد و غبار در موسم گل دهي روي غنچه مي‌نشيند و قابليت آن را از بين مي‌برد.

آيت الله عاملي با ابراز نگراني به خاطر از بين رفتن صنعت زنبور عسل در عنبران اظهار داشت: صنعت زنبور عسل نيز کلاً از بين رفته است قبلاً يک نفر 4300 کندو داشت الان از زنبور عسل اصلاً خبري نيست چرا؟ چون در اثر انفجار خواب زمستاني کندو‌ها به هم مي‌ريزد آن‌ها بيدار مي‌شوند و به حرکت در مي‌آيند، اما در بسته است، چون زمستان است آن‌ها که حرکت کردند بايد زياد غذا بخورند غذاي موجود در کندو‌ها را مي‌خورند، ولي چون به صحرا نمي‌روند ديگر غذا وجود ندارد و همه آن‌ها از گشنگي مي‌ميرند فقط يک نفر 300 کندو از دست داده است طرف بهار کندو را باز کرده، اما ديده همه آن زبان بسته‌ها از گرسنگي مرده اند طبعاً چنين شخصي جز مهاجرت و ترک وطن مادري چاره‌اي ندارد.

وي افزود: صنعت دامداري نيز از بين رفته است چرا؟ چون مراتع از بين رفته است از تعدد گونه‌هاي گياهي ديگر خبري نيست توجه شود که در ساعت 11 ظهر در سه متري در اثر غبار نمي‌توان تشخيص داد که اين شخص که از مقابل مي‌آيد چه کسي است قطعاً در اين غبار شديد امکان رشد مرتع نيست اين حجم از غبار سم مهلک براي مرتع است نتيجه اين شده که روستايي که زماني 1200 دام سبک و سنگين داشت الان 600 دام هم ندارد و عجيب اين است که گرد و غبار شديد گاهي موجب مرگ دام هم مي‌شود.

آيت الله عاملي ادامه داد: يکي ديگر از مصائب صدور مجوز معادن به صورت بي‌حساب اين است که در اين منطقه تمام پرنده‌هاي بومي که قرن‌ها در اين منطقه زندگي مي‌کردند همه از بين رفتند و اين به چرخه محيط زيست صدمه جدي مي‌زند يک کبک سالانه 160 کيلو سن گندم و ساير آفت‌ها را مي‌خورد، اما ديگر از صداي کبک صداي باقرقره صداي بلدرچين و صداي توراغيي و از قرقي‌هاي محلي خبري نيست وقتي که کبک ريشه کن شد بايد براي دفع آفت سم آورده شود وقتي سم و کود زده مي‌شود انسان‌ها سرطان مي‌گيرند وقتي سرطان مي‌گيرند مجبور به مصرف دارو‌هاي آمريکايي مي‌شوند

وي پيشنهاد کرد: تمام سلاح‌هاي شکار بايد در کل کشور جمع شود ديگر خبري از حيوانات نمانده تا شکار شوند. يک مصيبت ديگر اين است که چشمه‌ها خشک شده، چون در اثر انفجار مبدأ چشمه‌ها در زير زمين ترک برمي دارد و راه آب مسدود مي‌گردد اين منطقه چشمه‌هاي قديمي و برکه‌هاي ذخيره آب داشت، اما حالا همه آن‌ها يک رويا و در حد خاطره است.

وي اضافه کرد: يک مصيبت بزرگ ديگر به خطر افتادن صحت و سلامتي مردم است ذرات معلق در هوا همه جا را فرا گرفته است از هواي پاک روستايي و کوهستاني خبري نيست طبعاً مشکلات تنفسي براي ساکنين درست مي‌شود. يک مصيبت عجيب اين است که 98 درصد ساختمان‌هاي جديد که با حمايت بنياد مسکن درست شده در اثر انفجارات ترک خورده است توجه شود خانه‌هاي جديد اينگونه است از خانه‌هاي گلي ديگر خبري نيست.

وي افزود: فقط در روستاي جيد 90 درصد درصد خانه‌ها ترک برداشته است يعني 70 خانه در اثر انفجار ترک برداشته و خطري شده است.
 آخرين مصيبت خرابي جاده‌ها در اثر عبور و مرور ماشين‌هاي سنگين است فقط يک معدن 200 تريلي لاشه برمي‌دارد درآمد روزانه درآمد ماهانه و درآمد ساليانه يک رقم بسيار فوق العاده است، اما چه عائدي و چه برکتي براي منطقه دارد؟ در حد صفر گاهي يک تيغي به جاده‌ها مي‌اندازند در حالي که نسبت به درآمد معادن اين کار مثل ذره در برابر درياست.

آيت الله عاملي ادامه داد: حجم تخريب آنقدر زياد است که يک کوه را از بيخ و بن برداشته اند و ديگر از آن خبري نيست يک بومي مي‌گويد دو کوه کوچک و بزرگ در منطقه بود از قديم، اهل محل آن‌ها را به نام پدر و پسر مي‌شناختند، اما ديگر از فرزند خبري نيست.

وي ضمن تاکيد بر لزوم ورود مستقيم دستگاه قضايي به تخريب‌هاي که به محيط زيست صورت گرفته خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته اهالي به طور مکرر به مسئولين نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابي نگرفته‌اند حالا موسم آن است که مسئولين بدانند که مردم بي پناه و بي صاحب نيستند اولاً مديران صنعت و معدن، منابع طبيعي، جهاد کشاورزي، محيط زيست و فرماندار منطقه آن‌ها که در گذشته در دولت قبل سر کار بودند و مجوز دادند يا تماشا کردند بايد مو‌اخذه شوند و اگر مديران فعلي هم قصور کردند بايد مو‌اخذه شوند ثانياً از دادستان محترم مي‌خواهم حالا که مسئولين اجرايي به وظيفه خود عمل نکرده اند مستقيماً وارد ماجرا شود و اميد به زندگي را به اهالي منطقه برگرداند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها