عصر آذربایجان

گزارش خبر

تداوم حيات رسانه نيازمند برخورداري از پشتوانه اقتصادي

تداوم حيات رسانه نيازمند برخورداري از پشتوانه اقتصادي

1402/05/22

گروه فرهنگي: اقتصاد امروز به عنوان يک اصل مهم در تداوم حيات رسانه ها مطرح است به گونه اي که مي توان جاي خالي اين بخش را در زواياي مختلف حوزه خبر و اطلاع رساني ديد.

فاطمه تاجبخش

 گروه فرهنگي: اقتصاد امروز به عنوان يک اصل مهم در تداوم حيات رسانه ها مطرح است به گونه اي که مي توان جاي خالي اين بخش را در زواياي مختلف حوزه خبر و اطلاع رساني ديد.
من خبرنگار هستم و با مسئوليت اجتماعي که به گردنم گذاشته شده نسبت به تهيه، گردآوري و سامان دادن اخبار و انتقال آن از طريق ابزارها و وسايل ارتباط جمعي به مخاطبان اقدام مي‌کنم. پيگيري دغدغه‌هاي مردم را رسالت خود مي‌دانم، با شادي‌هايشان شادي مي‌کنم و با اندوهشان اشک مي‌ريزم و گاهي براي رساندن صداي مردم به گوش مسئولان و پاسخ گرفتن از آن‌ها ساعت‌ها پشت در اتاقشان منتظر مي‌مانم يا بارها با آن‌ها تماس مي‌گيرم و تا دريافت پاسخ از مديران دست از تلاش برنمي‌دارم.در اين حرفه هم سوژه‌هاي جذاب و ناب انگيزه ادامه کار را بيشتر مي‌کند و هم گرفتار سختي‌ها و ناملايمات مي‌شوم، هم در خانه و دفتر و در فضايي آرام به تنظيم گزارش و يادداشت پرداخته‌ام و هم فرسنگ‌ها دور، در سفر و حتي در مهماني دست از کار نکشيدم.براي خبرنگاران رنگ‌هاي قرمز تقويم فرقي با ديگر روزها ندارد، چون اصلاً تعطيلي ندارند، نه جمعه، نه ايام عيد نوروز؛ نه شيوع کرونا، نه آلودگي هوا و هيچ مانعي نمي‌تواند خبرنگاران را خانه‌نشين کند و احتمال يک برنامه‌ريزي موفق براي تفريح کم است، چون هر لحظه ممکن است اتفاق تازه‌اي بيفتند و خبر جديدي را رقم بزند.
نيمي از خبرنگاران فعال از بيمه خبرنگاري بهره‌مند نيستند
خبرنگاري جزو مشاغل سخت تعريف شده اما به جرأت مي‌توان گفت نيمي از خبرنگاران فعال از بيمه خبرنگاري بهره‌مند نيستند تا بتوانند از مزاياي قانون مشاغل سخت استفاده کنند و کار خود را بدون بيمه و حتي حداقل دستمزد و فقط با عشق و علاقه ادامه مي‌دهند اما اين عشق تا جايي عاشق را گرفتار خود مي‌کند و گاهي کفه ترازو در بُعد معيشت سنگيني مي‌کند و ممکن است پاي اهالي رسانه را براي دويدن در اين مسير سست کند.مدير مسئول گروه رسانه‌اي آواي ميهن ، اظهار مي‌کند: رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي مکتوب و محلي در آستانه فروپاشي هستند؛ چرا که اکثر مطبوعات و رسانه‌هاي استاني و حتي کشوري به صورت خودگردان بوده و از منابع مالي شخصي و درون رسانه‌اي محدود خود جهت ايفاي وظيفه حرفه‌اي در راستاي اطلاع‌رساني فعاليت مي‌کنند.
فرحناز فتحي ابراز مي‌کند: با توجه به شرايط اقتصادي کنوني بسياري از رسانه‌ها در حال خاموشي و البته از سوي مسئولان در حال فراموشي هستند و هيچ گونه حمايت مالي صورت نمي‌گيرد.وي با اشاره به اينکه اقتصاد رسانه با استقلال و نقش‌آفريني حرفه‌اي آن ارتباط مستقيم دارد، عنوان مي‌کند: متأسفانه به دليل عدم حمايت‌هاي اصولي از اين بخش خصوصي، رسانه‌ها همواره با چالش ريزش نيرو و تعطيلي روبرو هستند که بي‌شک اين امر ضربه مهلکي بر حوزه خبر و اطلاع‌رساني به خصوص در بزنگاه‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي وارد مي‌کند.مدير مسئول گروه رسانه‌اي آواي ميهن تصريح مي‌کند: اگر رسانه‌ها از لحاظ اقتصادي حمايت شوند و بتوانند بدون دغدغه‌هاي تأمين منابع مالي، نيروهاي کارآمد و حرفه‌اي خود را حمايت کنند مي‌توان به خبرنگاران و اهالي رسانه به عنوان پيشگامان عرصه تحول و تحقق توسعه و پيشرفت در زمينه‌هاي مختلف اميد داشت.
وي خاطرنشان مي‌کند: فقر مالي رسانه‌ها ممکن است منجر به تنزل کيفيت و کميت اخبار و چه بسا تغيير روند اطلاع‌رساني شود و اين امر نتايج مطلوبي براي جامعه در پي نخواهد داشت. تضعيف مرجعيت رسانه‌هاي رسمي با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي مديرمسئول نشريه سپهر روشن با اشاره به اينکه مسائل و مشکلات رسانه‌ها و اصحاب رسانه روز به روز بيشتر مي‌شود، بيان مي‌کند: در اين بين فعالان اين حوزه گرفتار مسائل مختلف صنفي و غيرصنفي بيشتري مي‌شوند.حسن اکبري مي‌گويد: يک سوي ماجرا که خيلي از آن سخن گفته شده و شايد از فرط تکرار، ديگر اثربخشي هم ندارد، مشکلات صنفي بخش بزرگي از فعالان اين عرصه مثل امنيت شغلي و بيمه و دستمزدهاي پايين است.
اقتصاد ضعيف رسانه‌ها باعث شده رسانه‌هاي محلي نحيف‌تر شوند
وي ادامه مي‌دهد: البته بخش قابل توجهي هم از اين مشکلات به ضعيف شدن خود رسانه‌‎ها بر مي‌گردد و اقتصاد ضعيف رسانه‌ها باعث شده روز به روز رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي محلي نحيف‌تر شوند و اغلب رسانه‌ها با نيروهاي انگشت شمار و يا حتي انفرادي ادامه حيات دهند.مديرمسئول نشريه سپهر روشن يادآور مي‌شود: ناگفته نماند همين نحيف شدن رسانه‌ها، استقلال آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده به طوري که رسانه‌ها براي سرپا ماندن وابستگي زيادي به رپرتاژها پيدا کرده‌اند و اين مسأله پيامدهاي چندان مطلوبي ندارد و مطالبه‌گري در رسانه‌ها را نشانه مي‌رود.اکبري ظهور و نفوذ انواع و اقسام شبکه‌هاي اجتماعي را از ديگر نکات قابل توجه ذکر کرد و مي‌افزايد: شبکه‌هاي اجتماعي کارکرد رسانه‌هاي رسمي را با چالش‌هايي مواجه کرده است و عرض اندام در چنين فضايي نيازمند آشنايي با ابزارها و قالب‌ها و روش‌هاي جديد اطلاع‌رساني است.خبرنگار خبرگزاري ايرناي مرکز زنجان ادامه مي‌دهد: در چنين شرايطي مرجعيت رسانه‌اي به دليل نحيف ماندن رسانه‌ها و اصحاب رسانه‌اي که تلاش مي‌کنند به صورت حرفه‌اي کار رسانه‌اي انجام دهند، به شدت دچار تغيير و تحول و يا بهتر بگويم آسيب شده است.
اکبري تصريح مي‌کند: در اين خصوص بعد ديگر مسأله به سياست‌هاي رسانه‌اي هم مربوط مي‌شود که با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي تقريباً همه شهروندان به نوعي در حوزه اطلاع رساني فعال هستند و در چنين فضايي محدود کردن رسانه‌ها به انواع و اقسام ملاحظات، حاصلي جز مخدوش کردن روايت‌هاي درست و حرفه‌اي و تضعيف مرجعيت رسانه‌اي ندارد.
مديرمسئول نشريه سپهر روشن اظهار مي‌کند: در چنين شرايطي ساز و کارهاي حمايتي به شرط حفظ استقلال رسانه‌ها مي‌تواند بخشي از چالش‌ها را بر طرف کند که متأسفانه اقدامات قابل انتظاري در اين زمينه مشاهده نمي‌شود و ادعاهاي متوليان اغلب در حد حرف باقي مي‌ماند.عضو هيئت علمي دانشگاه زنجان نيز در مورد اقتصاد رسانه در رابطه اقتصاد رسانه و تبليغات استان زنجان مي‌گويد: برخي از فعاليت‌ها در جايي تعريف مي‌شود که تقسيم کار گسترده اتفاق بيفتد در و مکان‌هايي که ساختارهاي ساده دارند، امکان رشد و فعاليت آن‌ها دشوارتر است.مصطفي دين‌محمدي با اشاره به اينکه در روستاها شاهد ساختارهاي ساده هستيم و در گذشته بيشتر اهالي نيازهاي غذايي و پوشاک را خودشان تأمين مي‌کردند، ابراز مي‌کند: در ساختارهاي ساده نقش رسانه به لحاظ اقتصادي نمي‌تواند جايگاه خود را پيدا کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بي شک رفع چالش‌هاي موجود در حوزه اقتصاد رسانه نيازمند يک فرايند اصولي و کارشناسانه است و بايد مسئولان مرتبط بايد در اين حوزه راهکارهاي عملياتي را مدنظر قرار دهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها