عصر آذربایجان

گزارش خبر

دست کوتاه ناشران آذربايجان غربي از شبکه کشوري پخش کتاب

دست کوتاه ناشران آذربايجان غربي از شبکه کشوري پخش کتاب

1401/09/06

گروه فرهنگي: بي مهري شبکه پخش کتاب ديرزماني است ناشران آذربايجان غربي را رنج مي‌دهد؛ دست آنها از اين شبکه کوتاه شده و همين امر انگيزه ادامه فعاليت و خلق آثار ناب را از آنان گرفته شده است.

گروه فرهنگي: بي مهري شبکه پخش کتاب ديرزماني است ناشران آذربايجان غربي را رنج مي‌دهد؛ دست آنها از اين شبکه کوتاه شده و همين امر انگيزه ادامه فعاليت و خلق آثار ناب را از آنان گرفته شده است.
دست ناشران آذربايجان غربي از شبکه پخش کتاب پايتخت کوتاه است و آنها نمي‌توانند تاليفات و آثاري را که سال‌ها با زحمت خلق کرده‌اند، به مراکز اصلي پخش برسانند، چون شبکه پخش کتاب پايتخت از پذيرش کتاب‌هاي آنها خودداري مي‌کند؛ ‌به عبارتي کتاب‌هاي آنها جدي گرفته نشده و در استان نيز محلي براي فروش مستقيم آثارشان وجود ندارد و خريدهاي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي هم دردي از دردهاي آنها درمان نمي‌کند.
گاهي نوبسندگان و مولفان خود راهي تهران شده و ‌کتاب را براي فروش مي‌برند البته موفق هم نمي‌شوند چون ‌با بي‌تفاوتي شبکه توزيع و فروش در پايتخت مواجه مي‌شوند؛ در کنار آن، گراني کاغذ و قيمت بالاي آن هم مشکلات‌شان را مضاعف کرده و غصه‌اي ديگر بر اين قشر افزوده است.»نيره محسني« مدير انتشاراتي »ايلک آي« در اين باره مي‌گويد: ناشران استان همچنان با مشکل فروش و ‌پخش کتاب مواجه هستند.
وي با بيان اينکه کتاب را چاپ مي‌کنيم ولي نمي‌توانيم به فروش برسانيم، گفت: کتاب‌هاي شهرستاني در شبکه فروش پايتخت جدي گرفته نمي‌شوند در حاليکه رزومه خوبي هم دارند.محسني افزود: گراني کاغذ، نبود مرکز پخش، عدم برگزاري مراسم رونمايي و معرفي کتاب از ديگر مشکلات پيش روي ناشران اين استان است.وي ادامه داد: گاهي اوقات کتابفروشي‌هاي استان هم از خريد کتاب ما خودداري مي‌کنند به طوري که چندي پيش کتاب چاپ شده را به کتابفروشي در اروميه بردم که مسوول آن گفت که »ببر بده شبکه فروش تهران، ما از آنها مي‌خريم.«مدير انتشاراتي »ايلک آي« اظهار کرد: يرپايي نمايشگاه‌هاي دايمي فرصت خوبي براي به نمايش گذاشتن کتاب‌هاي چاپ شده است که آن هم به دليل مشکلات برگزار نمي‌شود.
در پخش کتاب با مشکل مواجه هستيم
شاعر و نويسنده ادبيات فولکلور آذربايجان و مدير انتشاراتي »ياز« هم معتقد است: مرکز اصلي پخش کتاب تهران است ولي ‌ما نمي‌توانيم وارد آن شبکه شويم.بهرام اسدي که سابقه 20 ساله در اين حوزه دارد، افزود: بايد ارگاني براي پخش کتاب تشکيل شود تا کتاب‌هاي چاپ شده از طريق آن به شبکه پخش و فروش وارد شود.
اعطاي مجوز براي کتاب‌هاي تُرکي زمان‌بر است
وي ادامه داد: در زمينه مجوز هم بسياري از کتاب‌ها اصلاحيه مي‌خورند به ويژه کتاب‌هاي تُرکي، اگر به کتاب‌هاي ديگر در طول 10 روز مجوز بدهند براي کتب تُرکي سه ماه زمان بايد صرف کرد تا مجوز صادر شود.
نبود تبليغ مانع فروش کتاب‌هاي استان مي‌شود
رييس اتحاديه چاپخانه داران آذربايجان غربي هم در اين باره اعتقاد دارد: شبکه پخش کتاب تهران بيشتر تمايل دارد کتاب‌هاي نويسندگان مشهور را خريداري کند به همين خاطر کمتر تمايلي به خريد کتاب‌هاي شهرستاني و استاني نشان مي‌دهد و مي‌توان گفت يکسري تنگ نظري‌هايي نسبت به شهرستان‌ها در اين بخش وجود دارد.تقي زاده اظهار کرد: عدم معرفي و تبليغ، از جمله عوامل ديگري است که باعث شده کتاب‌هاي استان نتوانند وارد شبکه پخش شده و خريداري شوند.
وي ادامه‌ داد: در صورتي که در تهران سالن‌هايي وجود دارد که اقدام به نقد و بررسي کتاب مي‌کنند و از سوي ديگر برنامه نقد کتاب مورد نظر رسانه‌اي مي‌شود و همين نقد و رسانه‌اي شدن زمينه را براي شناخت کتاب فراهم مي‌کند در حالي که در استان ما نه برنامه نقد و معرفي کتاب وجود دارد و نه محلي براي معرفي آن.رييس اتحاديه ناشران آذربايجان غربي افزود: گراني کاغذ هم از ديگر مشکلات پيش روي ناشران است کسي که در تهران فعاليت دارد، راحت تر مي‌تواند کاغذ مورد نياز خود را بخرد ولي به عنوان مثال بنده خودم ‌براي خريد سه بند کاغذ ابتدا بايد حواله بخرم و پس از آن به محل ديگر رفته و از آنجا به انبار و ‌از انبار به اتوبوس و ‌از طريق اتوبوس کاغذها را به اروميه برسانم که طي اين مسير، نه تنها هزينه زيادي را موجب مي‌شود ‌بلکه باعث پاره و پخش شدن کاغذها مي‌شود.تقي زاده  گفت: امکاناتي که در تهران وجود ‌دارد اينجا نيست و ناشران مجبور مي‌شوند کتاب‌هاي خود ‌را در استان قم چاپ کنند چاپخانه‌هاي آنها مجهز بوده چنان‌که از کاغذ خارجي و مطلوب استفاده کرده و کتاب را به شکل شکيل چاپ مي‌کنند.
نبود شبکه توزيع کتاب دليل کم‌ رونقي کار ناشران آذربايجان غربي
مدير انتشارات آسمان کتاب هم اظهار کرد: نبود شبکه توزيع و پخش کتاب يکي از دلايل کم رونقي کار ناشران استان است و ناشران استان در ايجاد اين شبکه ساز و کاري ندارند.توحيد اصغرزاده نداشتن بازار کتاب و کتابفروشي‌ها را از جمله عواملي دانست که‌ مانع فعاليت ناشران شده و ‌از چاپ ‌پر تيراژ کتاب جلوگيري مي‌کنند.وي ادامه داد: هر چند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه تسهيلاتي گذاشته ولي کاهش اقبال به کتابخواني مانع ورود بخش خصوصي به عرصه کتاب مي‌شود.
مدير انتشاراتي آسمان کتاب اضافه کرد: دادن تسهيلات بانکي و بيمه‌اي به ناشران مي‌تواند مشوق خوبي براي جذب نيروي انساني و کاهش هزينه شود که‌ سازمان تامين اجتماعي اقبالي نشان نمي‌دهد.وي افزود: ارايه سهميه کاغذ و خريد استاندارد کتاب از سوي کتابخانه‌هاي عمومي نيز مي‌تواند از موانع اين حوزه بکاهد.اصغرزاده ادامه داد: در حال حاضر کمتر ناشري وجود دارد که به داشتن مجموعه انتشاراتي اقبال نشان دهد معمولا کمبود منابع مالي خود را به چاپ ديجيتالي و نوشت افزار گره مي‌زنند.
وي تاکيد کرد: نداشتن چاپخانه‌هاي حرفه‌اي در سطح استان موجب مي‌شود ناشران براي انجام کار ارزان قيمت و با کيفيت، کتاب‌هاي خودشان را به تهران، قم و تبريز بفرستند.مدير انتشاراتي آسمان کتاب گفت: در حال حاضر ناشران استان وحدت رويه ندارند و ‌به زنجيره چاپ و فروش کتاب نپيوسته‌اند اين مشکل مربوط به ارشاد اسلامي نيست بلکه مربوط به ما ناشران است که کسب و کارمان را ارتقا نمي‌دهيم و ‌برخورد حرفه‌اي با مقوله چاپ و نشر نداريم.
يارانه کاغذ را ناشران خود دريافت مي‌کنند
معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي گفت: ناشران براساس تيراژ کتابي که به تهران مي‌فرستند، يارانه دريافت مي‌کنند و فرهنگ و ارشاد اسلامي بربحث حقوقي و ‌مالکيت نظارت دارد.پيروز قادري ادامه داد: ويراستاري، برگزاري کلاس‌هاي نويسندگي و تخصصي از جمله برنامه‌هايي است که براي ناشران انجام مي‌دهيم.
وي با بيان اينکه خريد کتاب از ناشران به صورت سراسري صورت مي‌گيرد، گفت: قبلا فرهنگ و ارشاد اسلامي کتاب‌هايي را از ناشران خريداري مي‌کرد چنان که سال گذشته به ارزش 80 ميليون تومان، کتاب خريداري شد و ‌امسال نيز اگر بودجه داده شود کتاب از ناشران خريداري مي‌کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، 146 ناشر در استان آذربايجان غربي وجود دارد که از اين تعداد 90 ناشر فعال است.براساس اين گزارش، ناشران شهرستاني و ‌استاني همواره از بي تفاوتي شبکه فروش رنح برده و در فروش کتاب‌هاي خود ناتوان مانده‌اند و همين امر يعني بدون خريدار ماندن کتاب نوبسندگان و ‌ناشران زمينه بي انگيزه شدن را در آنها فراهم مي‌کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها