عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجراي طرح گردشگري شمس تبريزي در گيرو دار تامين اعتبار

اجراي طرح گردشگري شمس تبريزي در گيرو دار تامين اعتبار

1399/07/13

گروه فرهنگي : مراحل اجرايي طرح گردشگري و فرهنگي مجتمع شمس تبريزي در شهرستان خوي از سال 1394 آغاز شده ولي تداوم اين عمليات در گير و دار تامين اعتبار به کندي پيش مي رود؛ در حالي که تسريع در روند احداث اين يادمان مي‌تواند زمينه ارتقاي شاخص هاي گردشگري را در آذربايجان غربي و شهر تاريخي خوي فراهم کند. مطالعات پروژه گردشگري و فرهنگي مجتمع شمس تبريزي در خوي از پنج سال پيش در اروميه و تهران آغاز شد و کلنگ اجراي اين طرح فاخر فرهنگي نيز در سال 1397 با حضور مسوولان کشوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي وقت در سفر هيات دولت به خوي بر زمين زده شد.

گروه فرهنگي :  مراحل اجرايي طرح گردشگري و فرهنگي مجتمع شمس تبريزي در شهرستان خوي از سال 1394 آغاز شده ولي تداوم اين عمليات در گير و دار تامين اعتبار به کندي پيش مي رود؛ در حالي که تسريع در روند احداث اين يادمان مي‌تواند زمينه ارتقاي شاخص هاي گردشگري را در آذربايجان غربي و شهر تاريخي خوي فراهم کند. مطالعات پروژه گردشگري و فرهنگي مجتمع شمس تبريزي در خوي از پنج سال پيش در اروميه و تهران آغاز شد و کلنگ اجراي اين طرح فاخر فرهنگي نيز در سال 1397 با حضور مسوولان کشوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي وقت در سفر هيات دولت به خوي بر زمين زده شد.
اين طرح در ابتداي کلنگ زني با برآورد هزينه 200 ميليارد ريالي آغاز شد ولي به علت شرايط اقتصادي حاکم برکشور تاکنون چندان اعتبار قابل توجهي بعد از گذشت بيشتر از 2 سال به آن تخصيص نيافته‌ است.طبق نظر کارشناسان اين حوزه، مراحل اجراي اين طرح براساس نقشه‌هاي مصوب وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فقط در حد اجراي يادمان مرکزي، فونداسيون و ستون‌هاي بخشي از مجموعه، اجراي سازه بتني فضاي نمايشگاهي و گالري در وسعت يک هزار و 700 متر مربع انجام شده است.طبق اعلام کارشناسان از آغاز اجراي طرح، تنها 30 ميليارد ريال تاکنون اختصاص يافته‌ و امسال هم 19 ميليارد ريال از طرف فرمانداري مصوب شده که فقط چهار ميليارد ريال آن دريافت شده ‌است.مديرکل ميراث ‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان‌غربي گفت: طي سال 1395، هفت هزار مترمربع از حريم مناره شمس آزادسازي و کلنگ احداث آن نيز با تصويب اعتبار 200 ميليارد ريالي در سفر هيات دولت به خوي بر زمين زده شد.جليل جباري ادامه داد: هم اکنون اين مجموعه فاخر در مساحت هفت هزار متر مربع و زيربناي سه هزار و 200 مترمربع شامل فضاهاي نمايشگاهي، موزه، آمفي‌تئاتر، کتابخانه، واحدهاي پژوهشي، واحدهاي خدمتي و رفاهي و محوطه باز فضاي سبز و آب‌نما در حال اجراست.وي ادامه داد: اين طرح توسط پروفسور "نادر اردلان" يکي از معماران شاخص کشور طراحي شده و همه نقشه‌هاي اجرايي با رعايت ضوابط و مقررات و آيين‌نامه‌هاي جاري در حوزه نظام‌ مهندسي کشور ترسيم و ارائه شده‌است.وي اضافه کرد: دولت مصمم است تا با استفاده از منابع دولتي يا جذب مشارکت، اين پروژه را اجرايي کند.مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با اشاره به اينکه اين نهاد آماده همکاري با ساير نهادها از جمله شهرداري خوي در چارچوب ضوابط قانوني در اين زمينه است، گفت: دولت از منابع خود مبالغي به شهرداري خوي پرداخت کرد تا اقدام به آزادسازي يک پلاک باقي مانده در حريم اين اثر تاريخي کند.فرماندار خوي با اشاره به اينکه شمس تبريزي يک سرمايه ملي و گنجينه معنوي است، اظهار کرد: در روز تولد مولانا در جوار مقبره مولانا در ترکيه يک همايش جهاني ترتيب داده مي‌شود که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب مي‌کند و شمس تبريزي نيز مي‌تواند چنين ظرفيتي را داشته باشد.حسين عباسي با اشاره به لزوم همدلي مسوولان براي پيشبرد اين طرح گفت: لازم است که اعضاي شوراي شهر و نمايندگان مردم خوي در مجلس نيز با همکاري و کمک به فرمانداري خوي و اداره‌کل ميراث‌ فرهنگي استان براي اتمام اين پروژه نهايت تلاش را انجام دهند.وي بيان کرد: کمبود اعتبار مهمترين مشکل اجرايي شدن اين طرح است و راهکار اجراي آن تبديل شدن به يک پروژه ملي است تا از بلاتکليفي نجات يابد.
وي بيان کرد: شوراي شهر و شهرداري آمادگي اجراي اين طرح را با نظارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان دارا هستند و در صورت واگذاري آن مي‌شود در عرض 2 سال اين پروژه فرهنگي و گردشگري را به پايان رسانيد.شهردار خوي گفت: آرامگاه شمس تبريزي يک اثر تاريخي و ثبت شده‌ و متولي آن اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.محرم اکبرزاده افزود: در گذشته شهرداري در زمينه آزاد سازي محوطه پيراموني و محوطه سازي آرامگاه با ميراث فرهنگي استان همکاري کرده ‌است.
وي با بيان اينکه اگر اقدامي در اين زمينه صورت گرفته از محل اعتبارات استاني بوده،  گفت: کل اين پروژه از صفر تا صد به شهرداري ارتباط دارد و اين بخش در زمينه همکاري هاي لازم از آمادگي لازم برخوردار است.وي با اشاره به اينکه شهرداري مي‌تواند براساس همان طراحي و مطالعات انجام شده توسط ميراث به اجراي پروژه و بهره برداري از آن بپردازد، افزود: اين پروژه يک طرح سه ساله است و مي توان در ظرف زماني 2 تا سه سال آن را به اتمام رساند.اکبرزاده افزود: هم اکنون اين مکان تبديل به يک مکان کارگاهي شده و چهره نامطلوبي هم براي گردشگراني که از آن بازديد مي‌کنند، دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ، آرامگاه شمس تبريزي از مکان‌هاي گردشگري و زيارتي استان آذربايجان‌غربي است که مدفن شمس تبريزي شاعر صوفي قرن ششم در آنجا قرار دارد.شمس الدين محمد بن علي بن ملک داد تبريزي بنا بر اشاره هاي تاريخي به احتمال زياد در سال 582 هجري قمري به دنيا آمد و ملقب به "شيخ پرّان" و " زر دوز" بود.کتاب "مقالات شمس" شامل مطالب ارزنده اي با موضوع عرفان است؛ اين کتاب سوال و جواب هاي شمس و مولانا و مريدان و منکران آنان را در بر مي گيرد و توسط شاگردان وي گردآوري شده‌است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها