عصر آذربایجان

گزارش خبر

آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور

آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور

1396/12/06

گروه گزارش: ضرورت شناسايي مشاغل جديد خانگي، اعلام نرخ بيکاري پاييز، مخالفت با واريز منابع درماني تامين اجتماعي به خزانه و آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور و فراهم شدن مقدمات تاسيس مدارس تعاوني از مهمترين خبرهاي حوزه کار و تعاون در هفته جاري بود.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بر ضرورت شناسايي مشاغل جديد خانگي و  بازنگري در آيين‌نامه‌ها و قوانين و مقررات مربوط به مشاغل خانگي تاکيد کرد.
علي ربيعي در نشست ستاد ساماندهي مشاغل خانگي گفت که بايد به سمت بهبود فضاي کسب و کار در کسب و کارهاي خانگي برويم و موانع صدور مجوزها را برطرف کنيم. وي ابراز اميدواري کرد که در سال آينده دست کم ?? هزار نفر در بخش اشتغال خانگي مشغول به کار شوند.
به گفته ربيعي زماني مشاغل خانگي جزو مشاغل کاذب محسوب مي‌شد، در حالي که امروز نوع نگاه و گفتمان اين دسته کسب و کارها تغيير کرده و مشاغل خرد و خانگي بيش از پيش اهميت يافته است. اعلام آخرين آمار بيکاري در کشور يکي ديگر از  خبرهاي اين هفته بود.
آنطور که سيدمحمدصادق الحسيني - اقتصاددان - گفته بر اساس آخرين آمار منتشر شده بيش از سه ميليون و 366 هزار بيکار در کشور وجود دارد که امروز به طور حتم رقم آن بيشتر است.
وي گفت: روند بيکاري با شرايطي که جمعيت فعال ما با اقتصاد کشور دارد، به گونه‌اي است که در سال 1400 تعداد بيکاران به پنج ميليون نفر و در سال 1406 به شش ميليون و 350 هزار نفر با در نظر گرفتن روند فعلي بازار کار خواهد رسيد.
به گفته وي در شرايطي که با نرخ بالاي بيکاري در دهه‌هاي آينده مواجه خواهيم بود مي‌توان به سمت ايجاد اشتغال ناقص خصوصا در مناطق محروم و کم برخوردار رفت و يارانه‌ها را به اشتغال خرد و ناقص تبديل کرد. اين اقتصاددان همچنين گفت که سهم بخش کشاورزي در ايجاد اشتغال از 24 درصد در سال 1384 به 18 درصد در سال 1394 رسيده و به طور حتم در سال 1396  کمتر از اين رقم خواهد بود.
الحسيني تصريح کرد: با توجه به اينکه در بخش کشاورزي و صنعت، امکان ايجاد پتانسيل نيست تنها حوزه‌ خدمات مي‌ماند به نحوي که طي سالهاي گذشته 75 درصد اشتغال کشور در بخش خدمات شکل گرفته است. فراهم شدن مقدمات تاسيس مدارس تعاوني در کشور خبر ديگري بود که از سوي معاون وزير تعاون اعلام شد. سيدحميد کلانتري با اشاره به برنامه‌ريزي براي تشکيل مدارس تعاوني گفت: هدف از ايجاد مدارس تعاوني، افزايش مشارکت و روحيه کار جمعي است که درنهايت منتج به يک حرکت اجتماعي متناسب با نيازهاي روز آموزشي مي‌شود. در مدارس تعاوني، همه اعضاء در فعاليت‌ها مشترک هستند و اين اشتراک در قالب تمام کارکنان پرسنل آموزشي از جمله معلمان و مديران قابل مشاهده است.
او با تاکيد بر اينکه فعاليت‌هاي اقتصادي در قالب تعاوني‌ها، روحيه کار جمعي و گروهي را تقويت مي‌کند، استفاده از ظرفيت دانش‌آموزان در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي را يکي از ويژگي‌هاي مدارس تعاوني برشمرد و گفت: اگر مدارس تعاوني به شکل هدفمند توسعه يابند، به ارتقاي بهره‌وري آموزشي کمک خواهند کرد.
معاون امور تعاوني‌هاي وزارت کار همچنين گفت که فعاليت تعاوني‌هاي آموزشي در مناطق محروم به توسعه فعاليت‌هاي آموزشي در اين مناطق کمک مي‌کند. در هفته‌اي که گذشت مرکز آمار ايران نرخ بيکاري پاييز را 11.9 اعلام کرد که نسبت به فصل قبل، 0.9 درصد کاهش داشته است. براساس طرح آمارگيري نيروي کار که مرکز آمار ايران منتشر کرده نرخ بيکاري افراد 10 ساله و بيشتر 11.9 درصد از جمعيت فعال کشور را تشکيل مي‌دهد.
نرخ بيکاري جوانان 15 تا 29 ساله حاکي از آن است که 25 درصد از جمعيت فعال 15 تا 29 ساله بيکار بودند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است.
بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده فعاليت اقتصادي نيز نشان مي‌دهد که بخش خدمات با 50.1 درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با 32.6 درصد و کشاورزي با 17.2 درصد قرار دارد. صدور 59 هزار فقره مجوز مشاغل خانگي از ديگر خبرهايي بود که اين هفته انتشار يافت.
به گفته رييس دبيرخانه ستاد مشاغل خانگي تاکنون 59 هزار و 500 فقره مجوز مشاغل خانگي صادر شده که از اين ميزان 32 هزار پرونده به بانک‌هاي عامل ارسال شده و 14 هزار فقره نيز تسهيلات مربوطه را دريافت کرده‌اند.
امامداري افزود: از مجموع 12 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده براي مشاغل خانگي، 6000 ميليارد ريال آن تاکنون ابلاغ شده و 10 درصد از تسهيلات اشتغال روستايي نيز به مشاغل خرد و خانگي اختصاص يافته است.
وي همچنين با اشاره به افزايش سقف تسهيلات مشاغل خانگي، گفت: سقف وام و تسهيلات براي مشاغل خانگي قبلا به ازاي هر نفر پنج ميليون تومان بود که اکنون به 20 ميليون تومان رسيده است.
اعتراض کارگران در مخالفت با واريز منابع درمان تامين اجتماعي به خزانه کشور رويداد ديگر اين هفته بود.
اين هفته جمعي از کارگران و بازنشستگان تامين اجتماعي و نمايندگان آنها در اعتراض به بند "ز" تبصره 7 بودجه سال 1397 مجلس در برابر شوراي نگهبان حضور يافتند و عدم تاييد و حذف مصوبه مذکور را خواستار شدند.
بند "ز" تبصره 7 لايحه بودجه سال 1397 از واريز سهم درمان سازمان تامين اجتماعي به خزانه کشور حکايت دارد که کارگران و بازنشستگان خواستار حذف اين مصوبه توسط شوراي نگهبان شده‌اند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، به گفته نمايندگان کارگران با تصويب اين مصوبه و واريز منابع درمان تامين اجتماعي به خزانه کشور، تامين اجتماعي عملا استقلال خود را از دست داده و پاسخ به هرگونه نياز به خدمات بهداشتي و درماني و يا بهره‌مندي از مزاياي بازنشستگي با مشکل مواجه خواهد شد.
علت اصلي بيکاري جوانان چيست؟ اين پرسشي است که بيش از دو دهه است نظرات و ديدگاههاي متفاوتي در خصوص آن ارائه مي‌شود اما با گذشت سالها هنوز در رفع آن موفقيتي حاصل نشده و عوامل موثر بر کاهش آن نيز در مرحله اجرا با نواقص و ضعف‌هاي فراوان رو به رو شده است.
کارشناسان اقتصادي معتقدند علل بيکاري جوانان در جامعه امروز به عوامل مختلفي بستگي دارد که نوسانات اقتصادي، عدم توزيع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نيروي کار در مراکز توليدي و صنعتي، عدم تناسب بين آهنگ رشد جمعيت و فرصتهاي شغلي، ضعف قوانين و مقررات، اتخاذ برخي سياستهاي غلط و فقدان آموزشهاي متناسب با نياز بازار کار از شاخص‌ترين عوامل به شمار مي‌رود.
به گفته کارشناسان، پذيرش بيش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار رشته‌هاي تحصيلي و عدم تناسب آموزشها با نياز بازار کار نيز مقدمه ديگري بر گسترش بيکاري جوانان بوده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور

آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور
خروج

گروه گزارش: ضرورت شناسايي مشاغل جديد خانگي، اعلام نرخ بيکاري پاييز، مخالفت با واريز منابع درماني تامين اجتماعي به خزانه و آخرين آمار تعداد بيکاران در کشور و فراهم شدن مقدمات تاسيس مدارس تعاوني از مهمترين خبرهاي حوزه کار و تعاون در هفته جاري بود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها