عصر آذربایجان

گزارش خبر

نوسازي سردخانه‌ها، ضرورت امروز کشاورزي آذربايجان‌غربي

نوسازي سردخانه‌ها، ضرورت امروز کشاورزي آذربايجان‌غربي

1400/11/24

گروه اقتصادي: صنايع تبديلي و تکميلي از جمله سردخانه ها براي ذخيره ميوه به خصوص سيب درختي آذربايجان غربي و عرضه با کيفيت آن در بازار نقش اول را ايفا مي کنند که نياز به نوسازي تجهيزات اين واحدها براي نگهداري کيفي تر محصول يک ضرورت اجتناب ناپذير است. به علت مبتني بودن اقتصاد آذربايجان غربي بر کشاورزي با 6.8 ميليون تن محصول توليدي در سال صنايع تبديلي و تکميلي اين حوزه از کارخانجات توليد کنستانتره گرفته تا سردخانه ها و واحدهاي سورت و بسته بندي در آن فعال است.

گروه اقتصادي: صنايع تبديلي و تکميلي از جمله سردخانه ها براي ذخيره ميوه به خصوص سيب درختي آذربايجان غربي و عرضه با کيفيت آن در بازار نقش اول را ايفا مي کنند که نياز به نوسازي تجهيزات اين واحدها براي نگهداري کيفي تر محصول يک ضرورت اجتناب ناپذير است. به علت مبتني بودن اقتصاد آذربايجان غربي بر کشاورزي با 6.8 ميليون تن محصول توليدي در سال صنايع تبديلي و تکميلي اين حوزه از کارخانجات توليد کنستانتره گرفته تا سردخانه ها و واحدهاي سورت و بسته بندي در آن فعال است.

وجود بيش از 450 سردخانه و 35 واحد سورت در اين استان بيانگر بالا بودن ميزان محصولات توليدي و همچنين نياز به ذخيره سازي آنها براي عرضه در ايام مختلف سال است چرا که ظرفيت کارخانجات و صنايع تبديلي و همچنين سيستم حمل و نقل و صادرات به تنهايي در يک پيک سنگين در زمان توليد قادر به فراوري و حمل اين محصولات نيست.
با توجه به پروسه طولاني 6 ماهه نگهداري مهمترين ميوه توليدي اين استان يعني سيب درختي در سردخانه ها کيفيت بخشي به اين واحد ها با نوسازي تجهيزات به عنوان مهمترين صنايع تکميلي بخش کشاورزي مطالبه فعالان اقتصادي استان است.
البته در اين ميان نمي توان از نقش مطلوب اين واحد ها در اشتغالزايي منطقه و نيز رونق کسب و کار محلي که در سالهاي اخير نمود عيني پيدا کرده است چشم پوشي کرد و اين موضوع لزوم توجه به مشکلات اين بخش را دو چندان مي کند.
ارائه تسهيلات به سردخانه داران براي نوسازي واحد ها لازم است
فعاليت صنايع تکميلي بخش کشاورزي در موضوع محصولات کشاورزي يکي از مهمترين ظرفيتهايي است که در بخش اقتصادي استان ايجاد شده و نيازمند حمايت دولت است تا علاوه برارز آوري در زمينه اشتغالزايي نيز باري از دوش دولت برداشته شود.
يکي از سردخانه داران آذربايجان غربي که در زمينه سورت و بسته بندي و نيز صادرات سيب درختي فعاليت چشمگيري دارد در اين زمينه معتقد است که براي رفع مشکل استهلاک سردخانه ها بايد ارائه تسهيلات به اين بخش در دستور کار باشد.
جعفر نيکزاد با بيان اينکه آذربايجان غربي از نظر ظرفيت سردخانه اي جزو استانهاي مهم و مطرح کشور است گفت: حمايت از سردخانه داران و ارائه تسهيلات به اين بخش براي راه اندازي صنايع سورت و بسته بندي نيز نبايد در کنار نوسازي تجهيزات فراموش شود.
به عقيده نيکزاد در سردخانه هاي باکيفيت و مجهز به سيستم سورت ميزان ضايعات سيب درختي به طور چشمگيري کاهش مي يابد که به کاهش هزينه ها کمک شايسته اي مي کند.
وي با بيان اينکه سورت مستقيم ميوه و نگهداري در سردخانه هاي باکيفيت نياز امروز بازار صادرات است افزود: در سورت سيب درختي در يک مقدار 60 تا 75 تني روزانه 30 درصد پس سورت (ميوه‌اي است که به هر دليل نظير ريز بودن، زدگي و داشتن لکه از فرآيند عرضه، حذف و توسط بهره‌برداران و کارگران غرف جمع‌آوري مي‌شود) و 10 درصد به عنوان ضايعات است.
وي گفت: اين 10 درصد که شامل پنج تن در روز مي شود راهي صنايع تبديلي مي شود که در صورت نوسازي سردخانه ها اين ميزان کاهش مي يابد.
سورت 75 تن سيب درختي در سالن جنبي سردخانه اين فعال اقتصادي علاوه بر کيفيت بخشي محصول سيب درختي صادراتي موجب شده تا 200 نفر روزانه در سه شيفت کاري در اين واحد مشغول به کار باشند.
90 درصد قطعات سردخانه هاي آذربايجان غربي وارداتي است
رييس هيات مديره اتحاديه سردخانه داران آذربايجان غربي معتقد است که 90 درصد از قطعات يدکي سردخانه هاي استان وارداتي است و  مشکلات سردخانه هاي استان نشات گرفته از مشکلات کشور بوده و تورم و گراني چند برابر، تاثير منفي بر نوسازي سردخانه ها گذاشته است.
مرادعلي آقا بالازاده با بيان اينکه نيازمند حمايتهاي دولت براي نوسازي سردخانه ها هستيم افزود: سردخانه ها هم اکنون با قطعات مستهلک کار مي کنند و زمين گير هستندچرا که قيمت يک قطعه 24 ميليون توماني پنج سال قبل هم اکنون يک ميليارد تومان است.
وي با بيان اينکه روند دريافت تسهيلات بسيار پيچيده و نيازمند هفتاد خوان است افزود: شرايط دريافت وام و تسهيلات بسيار دشوار است و فرد بعد از طي 50 درصد مسير پشيمان مي شود.
آقابالازاده با بيان اينکه زيرساختهاي يک صادرات خوب براي محصولات کشاورزي بايد فراهم باشد بيان کرد: سردخانه ها، سورت و بسته بندي و حمل و نقل بخشي از اين زير ساختها هستند که لازم است براي نگهداري محصولي باکيفيت به ويژه سيب درختي اين موارد مورد توجه مسوولان باشد.
وي بيان کرد: هم اکنون به علت مشکلات موجود در بخش سپرده ارزي سردخانه ها هم دچار مشکل هستند و محصول سيب درختي کشاورزان همچنان به دليل کند بودن صادرات انبار شده است در صورتيکه در صورت روانسازي صادرات و چرخش مالي خوب هم کشاورز و هم ساير عوامل در زنجيره سيب سود خواهند کرد.
رييس هيات مديره اتحاديه سردخانه داران آذربايجان غربي با بيان اينکه هم اکنون مازاد سردخانه در استان وجود دارد اظهار کرد: ظرفيت سردخانه هاي استان يک ميليون و 100 هزار تن است که در حالت  خوش بينانه 850 هزار تن ميوه به ويژه سيب درختي در اين واحد ها نگهداري مي شود.
به گفته وي 30 درصد سردخانه هاي کشور در اين استان فعال هستند واز ظرفيت خالي سردخانه ها به عنوان انبار و در صورت زير صفر درجه بودن براي نگهداري گوشت استفاده مي شود.
وي معتقد است براي استفاده بهينه از ظرفيت سردخانه ها بايد باغهاي استان از شيوه سنتي خارج و به شيوه جديد کشت شوند تا همزمان با بهره وري از منابع اب و خاک ميزان توليد نيز افزايش يابد و اين افزايش منجر به استفاده از ظرفيت خالي سردخانه ها شود.
آقا بالازاده با اشاره به اينکه حدود 35 سردخانه استان مجهز به واحد سورت ميوه هستند گفت: هزينه راه اندازي دستگاههاي سورت و بسته بندي با 60 تن سورت در روز 10 ميليارد تومان برآورد مي شود ولي به رغم اين هزينه بالا موجب تسريع در روند عرضه به بازارها و صادرات سيب درختي استان مي شود.
452 سردخانه در آذربايجان غربي فعال است
طبق گفته مسوولان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي هم اکنون 2 هزار و 260 نفر در 452  واحد سردخانه اي استان فعاليت دارند که با افزايش سردخانه هاي داراي جواز تاسيس در ماههاي آينده اين تعداد به بيش از سه هزار نفر خواهد رسيد.
براساس اظهارات سرپرست معاونت بازرگاني و صنايع کشاورزي آذربايجان غربي 141 سردخانه در استان جواز تاسيس دريافت کرده اند که با آغاز فعاليت اين واحد هابراي يکهزار و 317 نفر ايجاد اشتغال مي شود.
نادر رحيمي بيان کرد: اين آمار فقط متعلق به سردخانه هايي هستند که سازمان جهاد کشاورزي براي آنها مجوز صادر کرده و آمار سردخانه هايي که سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز صادر کرده، درج نشده است.
سرپرست معاونت بازرگاني و صنايع کشاورزي آذربايجان غربي اضافه کرد: در حال حاضر صدور موافقت اوليه براي تاسيس سردخانه براساس تصميم شوراي برنامه ريزي استان ممنوع بوده يا با محدوديت انجام مي شود.
رحيمي اظهار کرد: مشکلات سردخانه هاي استان توسط مديريت صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي احصا شده و در راستاي حل و رفع مشکلات هدفگذاري شده است.
وي ادامه داد: پراکنش نامناسب، به روز نبودن سيستمهاي تجهيزات سردخانه اي و کمبود سردخانه هاي زير صفر درجه از مواردي است که نيازمند بررسي و برنامه ريزي است.
رحيمي اظهار کرد: توسعه ظرفيت ذخيره سازي و نگهداري محصولات کشاورزي در سردخانه هاي اتمسفريک و سردخانه هاي زير صفر درجه، پيگيري موضوع معرفي صنايع تبديلي غذايي جديد توسط مرکز تحقيقات کشاورزي استان نيز از راهبردهاي مد نظر است.
آذربايجان غربي سالانه 6.2 ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي توليد و روانه بازار مي کند بخشي از اين محصولات در سردخانه ها جهت صادرات در ايام سال و يا مصرف داخلي ذخيره سازي مي شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ،عمده ترين محصول ذخيره سازي شده استان سيب درختي است که از ابتداي مهرماه تا ارديبهشت ماه در اين واحدها انبار مي شود و اين محصول بايد حداکثر تا اسفند ماه به بازار عرضه شود.در صورت نگهداري بيش از زمان ياد شده از کيفيت محصول کاسته مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها