عصر آذربایجان

گزارش خبر

قدمت 7 هزار ساله موسيقي آشيقي در زنجان

قدمت 7 هزار ساله موسيقي آشيقي در زنجان

1397/02/16

گروه گزارش: مراسم "آشيق لار بايرامي" با حضور هنرمندان مطرح کشور،15 ارديبهشت ماه سال جاري در زنجان برگزارشد.

گروه گزارش: مراسم "آشيق لار بايرامي" با حضور هنرمندان مطرح کشور،15 ارديبهشت ماه سال جاري در زنجان برگزارشد.
موسيقي همواره در زنجان از طرفداران بيشماري برخوردار است و در جشن ها و مناسبت هاي مختلف از موسيقي سنتي زنجان استفاده مي شود.
موسيقي آشيقي زنجان در استان هاي همجوار نيز مورد توجه است و علاقه مندان به موسيقي از اين هنر استقبال خوبي دارند،برگزاري جشنواره مختلف موسيقي در زنجان موجب شده تا مردم و هنرمندان نيز از اين هنر به خوبي استفاده کنند.
موسيقي آشيقي زنجان زبانزد مردم کشور است، اين موسيقي بومي زنجاني ها و بازتاب مهم‌ ترين وجوه و جوانب زندگي مردم محسوب مي_شود،دستگاه ‌ها و مقام‌ هاي آذربايجان با داشتن زير و بم‌ هاي ويژه و حالات لطيف هر کدام گوياي دريايي از تحولات دروني مردم هستند.
خوانندگان بزرگي مانند مصطفي پايان، پروفسور بلبل و ... توانسته‌ اند تاکنون مقام ‌هاي موسيقي آذربايجان را به طور استادانه‌ اي اجرا کنند.
ويژگي و مشخصات موسيقي ملي، سنتي و آذربايجاني در جهات و وجوه مختلفي متجلي مي‌شود، قديمي ‌‌ترين آلت موسيقي آذربايجان_ساز است که يکي از آلات موسيقي کهن است که قديمي ‌ها به آن »قوپوز« مي‌گفتند و امروز به »ساز« معروف شده است.
يکي از خصيصه‌ هاي بارز موسيقي آذربايجاني بديهه ‌گويي و بديهه نوازي است که اين خصيصه به مجري آهنگ اجازه مي‌‌دهد که نيروي فانتزي و قوه خيال خويش را در مقياس وسيعي به کار اندازد و در عرصه پهناوري به کار گيرد.
*تجليل از مقام استاد مسلم عسگري
 امسال نيز مراسم آشيق لار بايرامي در زنجان با تجليل از مقام استاد مسلم عسگري در زنجان برگزار شد.
اين مراسم 15 ارديبهشت ماه سال جاري باحضور اساتيد موسيقي آشيقي کشور،در زنجان برگزار شد. گفتني است،پيوستگي فرهنگي و قومي مردم استان با مردم آذري زبان از يک سو و ارتباط آن با منطقه هاي کردنشين و گيلک نشين و تهران از سويي ديگر زمينه شکل گيري نوعي از موسيقي محلي ويژه اي را فراهم آورده که به » موسيقي زنجاني« معروف است.
 اما بايد به ياد داشت، پيوستگي عميق و ريشه داري ميان موسيقي زنجاني با موسيقي آذربايجاني است. در بيشتر روستاهاي استان زنجان، جشن هاي عروسي با هنرنمايي هاي آشيق ها آغاز و پايان مي_يابند. 
در حال حاضر آشيق هاي زنجان با نغمه ها و ترانه هاي دلکش و داستان سرايي هاي خود رونق بخش محفل ها و جشن هاي مردم استان هستند. علاوه بر آن موسيقي مقامي نيز در برخي از جشن هاي مردم به ويژه در مناطق شهري نواخته مي شود و آواز افشاري و آواز بيات تُرک از موسيقي هاي اصيل منطقه زنجان است.
هنر موسيقي آشيقي قدمتي هفت هزار ساله دارد که به عنوان موسيقي بومي آذربايجاني ها مورد استقبال بسياري از مردم  زنجان است.
*هنر بومي آذربايجاني ها مورد توجه جهانيان
عليرغم اينکه بيش از دوهزار سال است که غرب وشرق به قدرت موسيقي در برانگيختن احساسات اذعان کرده‌اند، هنر موسيقي آشيقي با قدمت ديرينه و هفت هزار ساله به عنوان يک هنر بومي و اصيل آذربايجان مطرح است.
قدمت اين هنر موجب شده است تا مجسمه اي از يک هنرمند آشيقي در موزه فرانسه به نمايش درآيد که همين مساله اصالت اين هنر آذري را متذکر مي شود.
موسيقي آذري آشيقي که بازتاب کننده جوانب زندگي مردم است، مفاهيم اجتماعي، عرفاني، اخلاقي و دنيوي را مورد تاکيد قرار مي دهد و احوالات مختلف احساسات، غم و شادي، وصال يار و قهرماني ها از طريق اين موسيقي به شنونده منتقل مي شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، شايان ذکر است که عيد عاشيق‌ها، به عنوان ميراث معنوي، در روز 22 دي‌ماه سال 1388 به شماره پرونده 80 به ثبت ملي رسيده است و حوزه ي موسيقي عاشيقي زنجان با برگزاري اين مراسم در بين هفت حوزه داخل کشور، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. اين مراسم از سال 1385 برگزار شده و امسال نيز سيزدهمين دوره ي آن برگزار شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

قدمت 7 هزار ساله موسيقي آشيقي در زنجان

قدمت 7 هزار ساله موسيقي آشيقي در زنجان
خروج

گروه گزارش: مراسم "آشيق لار بايرامي" با حضور هنرمندان مطرح کشور،15 ارديبهشت ماه سال جاري در زنجان برگزارشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها