عصر آذربایجان

گزارش خبر

50 درصد آلودگی های محیط زیستی استان ناشی از بسته بندی های یکبار مصرف

50 درصد آلودگی های محیط زیستی استان ناشی از بسته بندی های یکبار مصرف

1397/03/21

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: 50 درصد آلودگی های پلاستیکی استان ناشی از بسته بندی های غذا، میوه و... بوده که عمدتا به صورت یکبار مصرف می باشند.

به گزارش عصرآذربايجان، پرويز آراسته در نشست خبري با اصحاب رسانه که در محل اداره کل حفاظت از محيط‌زيست آذربايجان غربي برگزار شد شعار امسال هفته محيط‌زيست را غلبه بر آلودگي پلاستيک عنوان کرد و اظهار داشت: اين شعار در واقع يک فراخوان عمومي براي تمام مردم دنياست تا نشان دهيم اين مواد به چه مقداري آثار مخربي در محيط‌زيست دارد.

آراسته تصريح کرد: بسياري از مشکلات در حوزه محيط زيست از رهاسازي مواد در محيط‌زيست شروع مي‌شود و انباشت زباله‌ها صدمه‌هاي بسياري به ما وارد مي‌کند و بايد تلاش کنيم تا خود را از اين آلودگي‌ها جدا کنيم و اين در حالي است که عصر حاضر عصر پلاستيک است.

وي با بيان اينکه 250 ميليون تن پلاستيک به‌صورت سالانه در سطح کشور توليد مي‌شود، يادآور شد: اين ميزان در جهان 8.3 ميليارد تن است که 6.3 ميليارد آن تبديل به پسماند مي‌شود و متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ايم قانوني براي استفاده از پلاستيک‌ها ايجاد کنيم و خلأ در اين ميان احساس مي‌شود.

آراسته بازيافت پلاستيک در کشور را 8 درصد عنوان و تصريح کرد: بايد قانوني داشته باشيم که مجدداً از پلاستيک استفاده شود و همچنين کاهش مصرف از مبدأ را نيز موردتوجه قرار دهيم که در برخي از فروشگاه‌ها اين مهم جاري‌شده و در سطح اروميه انجام مي‌شود.

وي با اعلام اينکه ايران ازنظر مصرف پلاستيک در دنيا رتبه دهم را به خود اختصاص داده، خاطرنشان کرد: 50 درصد آلودگي‌هاي محيط زيستي در استان ناشي از بسته‌بندي خوراکي‌ها مي باشد که به‌صورت يک‌بار مصرف هستند و در سطح استان و کشور 78 درصد پلاستيک‌ها در سايت‌هاي دفن زباله دفن مي‌شود، 12درصد سوزانده مي‌شوند و 8 درصد مورد بازيافت قرار مي‌گيرند.

آراسته از توليد يک تريليون کيسه به‌صورت سالانه در دنيا خبر داد و ابراز داشت: 25 کشور استفاده از پلاستيک را ممنوع کرده‌اند که متأسفانه يک چنين قانوني در کشور وجود ندارد و اميد است بتوانيم قانون‌هايي ايجاد کنيم تا توليد پلاستيک را کاهش داده و اثرات آن را در محيط‌زيست کاهش دهيم.

مديرکل حفاظت از محيط‌زيست آذربايجان غربي با اعلام اينکه که 550 تن زباله روزانه در سطح اروميه توليد مي شود، اعلام کرد: در حال حاضر  سرانه توليد زباله در شهرها710 گرم و 610 گرم در روستاهاست.

*2 هزار و 400 کيلومترمربع مساحت آبي درياچه اروميه شامل 40درصد

آراسته تراز آب درياچه اروميه را 1270.84 عنوان کرد که تقريباً مشابه سال گذشته است و کاهش و افزايشي نداشته، اعلام کرد: مساحت درياچه اروميه 5 هزار و 700 کيلومترمربع بوده که مساحت آبي در حال حاضر حدود 2 هزار و 400 کيلومترمربع بوده که بيش از 40درصد آبي است.

وي با ابراز اميدواري که بارش ها در حوزه درياچه اروميه 19 درصد و در کل استان از 26 درصد افزايش برخوردار است، خاطرنشان کرد: حجم آب موجود در درياچه 2 ميليارد و 230 ميليون مترمکعب است و تبخيرها در سطح درياچه از ديروز شروع‌شده  و اميداست درياچه به وضعيت سال 93 برنگردد. وي ابراز داشت: حق آب درياچه اروميه امسال 310 ميليون مترمکعب بوده که رهاسازي شده و طبق تفاهم‌نامه‌اي که داريم اگر آب مازاد پشت سدها ذخيره شود رهاسازي به سمت درياچه صورت مي‌گيرد.

مديرکل حفاظت از محيط‌زيست آذربايجان غربي با اشاره به ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي، بيان کرد: 4 ايستگاه در سطح شهرستان اروميه وجود دارد که يک مورد فعال نيستند و 4 مورد در شهرستان‌ها هستند و هشتمين ايستگاه در شهرستان ماکو در حال نصب است که به‌صورت آنلاين داده‌ها به مرکزما نيز ارسال مي شود.

* زنده گيري پرندگان به ويژه کبک از چالش هاي اصلي فصل حاضر در استان

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي زنده گيري پرندگان به ويژه کبک را يکي از چالش هاي اصلي فصل حاضر در استان عنوان کرد و گفت: در سال جاري صيد غيرمجاز 310 قطعه انواع آبزيان و 14مورد زنده گيري کبک گزارش شده است که در آخرين مورد نيز زنده گيري 500 قطعه کبک در يکي از روستاهاي تکاب رخ داده بود که با اقدامات به موقع يگان در روز گذشته افراد متختلف دستگير شده و مراحل براي ارجاع متخلففان به مراجع قضايي در حال انجام است.

محمد خليلي در نشست خبري با اصحاب رسانه به ارائه گزارشي در خصوص عملکرد اين يگان در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در اين راستا 599 نفر دستگير و 398 مورد تخلف در زمينه هاي مختلف کشف شده است.

وي اضافه کرد: صيد غيرمجاز 104 مورد، شکار غيرمجاز پرندگان 56 مورد، شکار غيرمجاز پستانداران 17 مورد، زنده گيري پرندگان 30 مورد، نگهداري و خريد و فروش حيات وحش 18 مورد، کشف 260 قبضه صلاح مجاز و غير مجاز و کشف 469 مورد ادوات صيد و شکار از جمله مواردي بود که در سال گذشته کشف و برخوردهاي قانوني لازم با متخلفان صورت گرفت.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي به به آمار متخلفين محيط زيستي در استان طي سالجاري اشاره کرد و ادامه داد: طي دوماهه سال جاري نيز 34 مورد تخلف گزارش شده که 41 نفر در اين رابطه دستگير و تحويل مراجع قضايي شده اند.

خليلي با بيان اينکه اين يگان 685 هزار هکتار از اراضي را در قالب 7 منطقه شکار ممنوع تحت مديريت خود دارد، افزود: 98 نفر از ضابطين و نيروهاي مسلح يگان در سطح استان به صورت شبانه روزي از اين مناطق حفاظت و حراست مي کنند.

وي آتش سوزي مراتع و مناطق جنگلي و مستعد را يکي از چالش هاي پيشروي اين يگان عنوان کرد و افزود: با ايجاد هماهنگي و همکاري هاي لازم با استانداري و فرمانداري ها و نيز تجهيز يگان هاي حفاظتي، سازمان آمادگي کامل براي مقابله با هرگونه حادثه غير مترقبه در مناطق تحت مديريت خود را دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

50 درصد آلودگی های محیط زیستی استان ناشی از بسته بندی های یکبار مصرف

50 درصد آلودگی های محیط زیستی استان ناشی از بسته بندی های یکبار مصرف
خروج

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: 50 درصد آلودگی های پلاستیکی استان ناشی از بسته بندی های غذا، میوه و... بوده که عمدتا به صورت یکبار مصرف می باشند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها