عصر آذربایجان

گزارش خبر

وکيل‌الدوله ها تيغ نظارت مجلس را کند کرده‌اند

وکيل‌الدوله ها تيغ نظارت مجلس را کند کرده‌اند

1397/04/24

سرويس سياسي: عضو فراکسيون نمايندگان ولايي با بيان اينکه به عملکرد نظارتي مجلس نمره صفر مي‌دهم، گفت: متاسفانه در مجلس دهم به لحاظ تعداد نمايندگان وکيل الدوله ضعف نظارتي خيلي پررنگ‌تر شده است. عملکرد نظارتي مجلس در ادوار مختلف متفاوت است، در برخي دوره‌ها اقتدار نمايندگان مجلس و توصيه‌ناپذيري‌شان دولت‌ها را مجبور به پاسخگويي درخصوص عدم اجراي قوانين کرده است و در برخي ادوار نيز مسئولين دولت وقت با تهديد و تطميع نمايندگان و عدم اجراي پروژه‌هاي عمراني و ... در حوزه‌هاي انتخابيه، نمايندگان را مجبور به همراهي با دولت کرده‌اند؛ اتفاقي که به عقيده ابوالفضل ابوترابي در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي درحال رخ دادن است.

ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف آباد و عضو فراکسيون نمايندگان ولايي است. او مي‌گويد: به عملکرد نظارتي مجلس دهم نمره صفر مي‌دهم. ابوترابي علت ضعف نظارت در اين دوره از مجلس را وجود وکيل‌الدوله‌ هايي مي‌داند که هيچگونه انتقادي را نسبت به دولت برنمي‌تابند و بجاي پرداختن به مشکلات اصلي مردم، از موضوعاتي همچون حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مساله حصر سران فتنه سخن مي‌گويند. اين عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از زندگي اشرافي رئيس‌جمهور و وزراي دولت مي‌گويد: مجلس دهم در زمينه بررسي راي اعتماد به وزرا ضعيف عمل کرد او همچنين به اشرافيت بسياري از نمايندگان مجلس اشاره و مي‌کند و مي‌گويد: زندگي اشرافي در ميان نمايندگان نيز رسوخ کرده است. وقتي شکم نماينده اي سير است، مي‌رود ورزشگاه از عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها انتقاد مي کند در حالي که مشکل مردم اين نيست ابوترابي همچنين مي‌افزايد: وزراي هزار ميلياردي و ميلياردي نمي‌توانند درد مردم را بفهمند، نمايندگاني که به اين وزرا راي اعتماد داده اند نيز مثل همين وزرا هستند نماينده مردم نجف آباد کابينه دولت دوازدهم را در جنگ اقتصادي ناتوان مي‌داند و اعتقاد دارد: »با اين کابينه فشل، اشرافي و تنبل در اين جنگ اقتصادي راه به جايي نمي‌بريم؛ کابينه‌اي جوان مي‌خواهيم« وي گريزي هم به ماجراي برجام مي‌زند و مي‌گويد: از مجلسي که نمايندگانش به بهانه حمايت از برجام راي مي آورند، نبايد انتظار داشته باشيم سوال از وزرا مطرح کنند، او معتقد است: نفوذي هاي داخلي اينقدر مردم را به برجام اميدوار کردند تا يکدفعه بعد از خروج آمريکا از برجام اميد از مردم گرفته شود
مشروح مصاحبه با ابوالفضل ابوترابي به شرح زير است:
-مقام معظم رهبري در ديدار اخيرشان با نمايندگان بر لزوم پيگيري و مطالبه جدي اجراي قوانين در مجلس تاکيد کردند. شما عملکرد نظارتي مجلس دهم را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
در بعد عملکرد نظارتي، به مجلس نمره صفر مي دهم. البته آيين نامه داخلي مجلس طوري است که نظارت سخت تر از قانونگذاري است، ما بايد دقيقا آيين نامه را اصلاح کنيم، نظارت را راحت‌تر و قانونگذاري را سخت‌تر کنيم. عملکرد مجلس در حوزه نظارت  منفي است، اين يک واقعيت است و اتفاقا بزرگترين انتقادي که به مجلس وارد است، همين است.
آيا اين عملکرد ضعيف نظارتي در مجلس دهم بروز ظهور بيشتري داشته است و يا در همه ادوار مجلس چنين رويکردي مشاهده مي‌شود؟
در همه مجالس اين ضعف وجود داشته است، در مجلس دهم متاسفانه به لحاظ تعداد نمايندگان وکيل الدوله ضعف نظارتي خيلي پررنگ‌تر شده است. در مجلس دهم براي حل مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم سرسوزن گامي برداشته نشده است به عبارت ديگر مجلس در اين زمينه کارنامه قابل قبولي ارائه نداده است.در مجلس دهم به لحاظ تعداد نمايندگان وکيل الدوله  ضعف نظارتي  خيلي پررنگ تر شده است نمايندگان انقلابي و اصولگراي مجلس دهم در اقليت هستند. هر چه حرص مي خوريم، مي گوييم طرحي، لايحه اي، فشاري، جلسه ويژه اي در مورد مسائل اصلي مملکت، شکل بگيرد، اما فايده‌اي ندارد. تعداي از نمايندگان به موضوعاتي مثل حضور زنان در ورزشگاه ها مي‌پردازند حالا اينکه بانوان به ورزشگاه بروند يا نروند، واقعا مشکلات مردم است؟! يا به عنوان نمونه مسئله حصر در نطق هاي اکثر نمايندگان جريان اصلاح طلب مجلس ديده مي شود. امروز مشکلات مردم دلار است که قيمت آن تا حدود  8 هزار تومان افزايش يافته است، مشکل مردم افزايش شديد قيمت خودرو و اجاره بها است، قشر مستضعف هر روز در بحث تامين اجاره خانه هايشان دچار مشکل هستند. مجلس واقعا ورود پيدا نمي‌کند.
تعدادي از نمايندگان در راستاي همين دغدغه ها طرح سوال از رئيس‌جمهور را امضا کردند، چرا اين سوال به نتيجه نرسيد؟
سئوال از رئيس‌جمهور را امضا کرديم، اما آنچنان دولتي ها نمايندگان را تحت فشار قرار دادند که برخي نمايندگان به ناچار امضا هايشان را پس گرفتند. همان تعداد اقليت را هم تحت فشار قرار مي دهند، پروژه هاي نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه را دچار مشکل مي کنند، يا تطميع شان مي کنند که سوالشان را از رئيس جمهور پس بگيرند. ما 104 نماينده بوديم، هم قسم شديم که سوال از رئيس جمهور را در مورد ارز، بيکاري، معيشت، آثار برجام و ... بپرسيم. رئيس جمهور بايد پاسخگوي مردم باشد، پاسخگو بودن رئيس‌جمهور به نمايندگان که منتخبان مردم هستند به معناي اين است که مجلس در راس امور است اما متاسفانه مي بينيم با تطميع، 104 امضاي نمايندگان را به زير 60 امضا رساندند، همه استانداران و معاونان رئيس‌جمهور و وزرا زنگ زدند تا امضاهاي نمايندگان را پس بگيرند. جنگ، جنگ اقتصادي است. به هيچ عنوان شيطنت دشمن را نبايد فراموش کنيم، به هيچ عنوان نبايد اتحادمان را ذيل خط رهبري و ذيل چتر مستحکم و با درايت ولي فقيه نبايد فراموش کنيم. پس ما بايد حتما متحد باشيم که رمز پيروزي مان است، اما اينکه مردم خواسته هايشان را از خادمشان به نام رئيس‌جمهور سوال کنند، اين مغايرتي با وحدت ندارد. عملکرد ضعيف کابينه دوازدهم را ناشي از عملکرد ضعيف نظارتي مجلس مي‌دانيد؟ بله، تيغ نظارتي مجلس کُند است. در زمينه بررسي راي اعتماد به وزرا نيز مجلس ضعيف عمل کرد. امروز زندگي اشرافي رئيس جمهور و وزرايش آفت بزرگي است.
آيا آفت زندگي اشرافي شامل نمايندگان هم مي شود؟ رهبر انقلاب در ديدار اخيرشان نسبت به زندگي اشرافي نمايندگان نيز هشدار دادند، علت تمايل نمايندگان به زندگي اشرافي چيست؟
بله، واقعيت اين است زندگي اشرافي در ميان نمايندگان نيز رسوخ کرده است. وقتي شکم نماينده اي سير است، مي‌رود ورزشگاه از عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها انتقاد مي کند در حالي که مشکل مردم اين نيست. وقتي شکم نماينده اي سير است، ماشين‌ها و خانه‌هاي آنچناني دارد، حرف از حصر مي زند، حرف از مسائل حاشيه اي مي زند. هيچ وقت شاهد نبوديم طرح و لايحه‌اي در راستاي حمايت از مستضعفان از زبان نمايندگاني که شکمشان سير و زندگي شان اشرافي است مطرح شود، لذا يکدفعه همين طيف بزرگترين دغدغه شان ارائه طرحي براي جلوگيري از طرح سئوال در سخنراني‌ها و تجمعات مي‌شود و حتي مجازات دو سال حبس را براي اين موضوع ميبينند. هيچ وقت شاهد نبوديم طرح و لايحه‌اي در راستاي حمايت از مستضعفان از زبان نمايندگاني که شکمشان سير و زندگي شان اشرافي است مطرح شوداين طرح با اصول قانون اساسي و دموکراسي مغايرت دارد. مردم حق دارند حرف بزنند. اين پيشنهاد حتي مغاير با ادعاهاي خودشان است مبني بر اينکه دانستن حق مردم است. مسئول بايد پاسخگو باشد، خوشبختانه اين طرح رد شد اما شاهکارشان در اين دو سال عمر مجلس همين طرح بود. ما شاهد تنبلي و اشرافي‌گري در شخص رئيس‌جمهور و وزرايش هستيم. بي‌تحرکي و بي‌انگيزگي را در شخص رئيس جمهور و وزرايش شاهديم. ساعت کاري که رئيس‌جمهور به سر کار مي‌رود، واقعا مايه تاسف است؛ دغدغه اول رئيس جمهور ساختن جکوزي و تعمير آن در دفتر کارش است. متاسفانه در پرونده حقوق‌هاي نجومي دولت دلسرد بود و علي رغم تاکيدات رهبر انقلاب به  سردي رفتار کرد.
به نظر شما براي ورود به صحنه جنگ اقتصادي چه مولفه هايي نياز است؟
در جنگ اقتصادي چند مولفه داريم. اولين مولفه اتحاد است. بايد دولت را در اين شرايط سخت حمايت کنيم. دومين مولفه تبعيت محض از رهبري است. سومين مولفه اينکه بايد کابينه دولت ترميم شود. با اين کابينه فشل، اشرافي و تنبل در اين جنگ اقتصادي راه به جايي نمي‌بريم. کابينه‌اي جوان مي‌خواهيم که شبانه روزي و با انگيزه براي حل مشکلات کشور کار کند و حتي نقطه‌اي خاکستري به لحاظ اقتصادي در رزومه خود نداشته باشد. وزراي هزار ميلياردي نمي توانند درد مردم را بفهمند. نمايندگاني که به اين وزرا راي اعتماد داده‌اند نيز مثل همين وزرا هستند.  نمايندگاني که در مجلس دهم  تفکر حمايت از محرومان و مستضعفان را دارند و با تفکر اشرافي در تقابل هستند در اقليت قرار دارند. مردم ايران بدانند ما در اقليت هستيم و راه به جايي نمي‌بريم.
با اين کابينه فشل، اشرافي و تنبل در اين جنگ اقتصادي راه به جايي نمي بريم؛ کابينه اي جوان مي خواهيم که شبانه روزي کار کندآيا ترکيب سياسي نمايندگان مجلس دهم موجب رويکرد منفعلانه آن شده است؟
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بله، نوع ترکيب سياسي مجلس دهم موجب رويکرد منفعلانه آن در قبال مشکلات اقتصادي مردم شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وکيل‌الدوله ها تيغ نظارت مجلس را کند کرده‌اند

وکيل‌الدوله ها تيغ نظارت مجلس را کند کرده‌اند
خروج

سرويس سياسي: عضو فراکسيون نمايندگان ولايي با بيان اينکه به عملکرد نظارتي مجلس نمره صفر مي‌دهم، گفت: متاسفانه در مجلس دهم به لحاظ تعداد نمايندگان وکيل الدوله ضعف نظارتي خيلي پررنگ‌تر شده است. عملکرد نظارتي مجلس در ادوار مختلف متفاوت است، در برخي دوره‌ها اقتدار نمايندگان مجلس و توصيه‌ناپذيري‌شان دولت‌ها را مجبور به پاسخگويي درخصوص عدم اجراي قوانين کرده است و در برخي ادوار نيز مسئولين دولت وقت با تهديد و تطميع نمايندگان و عدم اجراي پروژه‌هاي عمراني و ... در حوزه‌هاي انتخابيه، نمايندگان را مجبور به همراهي با دولت کرده‌اند؛ اتفاقي که به عقيده ابوالفضل ابوترابي در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي درحال رخ دادن است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها