عصر آذربایجان

گزارش خبر

تبريز در کدام قطب مشروطه قرار داشت مشروعه يا غربي

تبريز در کدام قطب مشروطه قرار داشت مشروعه يا غربي

1397/05/28

گروه تاريخي: کارشناس مسائل تاريخي اظهار داشت: برخي ها عمدا يا سهوا با زور هم که شده تبريز را عَلَم دار و ميدان دار افراد لات و بي هويت قلمداد ميکنند. در حقيقيت کاري است که در سايه غفلت ما تبريزي ها صورت گرفته است.

همه ساله سالروز انقلاب مشروطه که فرا مي رسد، قرائت ها و وابستگي هاي فکري به جريانات داخل مشروطه نيز متبلور ميگردد؛ چند صباحي است تبريز هم درگير چنين وادي پرطمطراق شده است. 
از روزي که کسروي و تقي زاده مورد تمجيد استاندار سابق آذربايجانشرقي قرار گرفت، رفته رفته بستر براي به حاشيه راندن مبارزان مشروطه خواه تبريزي نيز فراهم گشت. 
تا جايي که مداقه هاي تاريخي از محافل آکادميک به درگيري هاي فضاي مجازي و همايش هاي مچ اندازي سوق پيدا کرد. در اين باره به گفتگو با ميکائيل جمالپور عضو هيئت علمي دانشگاه و کارشناس مسائل تاريخي نشستيم تا بتوانيم در حد وسع، پرده هاي تاريخي انقلاب مشروطه در تبريز را کنار بزنيم. متن کامل گفتگو بدين شرح است:
*تبريز در کدام قطب مشروطه قرار داشت؛ مشروعه يا غربي؟
" انقلاب مشروطيت براي ما مردم تبريز از جمله رخدادها و اتفاقات مهم تلقي مي شود. مردم تبريز در بوجود آمدن رخداد مهم مشروطيت نقش بي سابقه داشته اند. در راه پيروزي اين نهضت از بذل جان و جوانان خود دريغ نکرده اند. علي رغم اهميت فراوان در گذشته 111 ساله، اين حادثه مهم از طرف خود تبريزي ها و هم از طرف جريانات کشوري مورد کم توجهي قرار گرفته است. برخي هم در خارج تبريز در حق مردم نامهرباني کرده اند. تا جايي که مشروطيت را به عنوان نقطه عطف تاريخ ايران تبديل به دوقطبي کرده اند. 
در جريان مشروطيت شاهد دو خط متعارض مشروطيت غربي و مشروطه مشروعه به مرکز فرماندهي قم و حرم عبدالعظيم حسني(ع) هستيم. 
سوال اساسي است که تبريز در کجاي اين دو قطب قرار دارد؟ مشروطيت غربي يا در صف مبارزان مشروطه مشروعه؟ براساس اسناد و فعاليت هاي پژوهشيِ تاريخي بدون هيچ شک و شبهه ميتوان ادعا کرد که مبارزان و مشروطه خواهان تبريز در اردوگاه مشروعه هستند نه مشروطه غربي و مطروده! آنهايي که مشروطه تبريز را بوجود آوردند ملي و ديني محسوب مي شوند.
*سيره مشروطه خواهي بزرگاني بمانند ثقة الاسلام
برخي ها عمدا يا سهوا با زور هم که شده تبريز را عَلَم دار و ميدان دار افراد لات و بي هويت قلمداد ميکنند. در حقيقيت کاري است که در سايه غفلت ما تبريزي ها صورت گرفته است. که گويي مشروطه طلبان از عدالتخواهي و قانون گرايي و مبارزه با استبداد و استعمار هيچ اطلاعي نداشتند. 
درحالي که سيره رهبران مشروطه در تبريز و سرانجام بزرگاني بمانند نوبري، ثقة الاسلام، ويجويه اي، شيخ سليم، ميرزا صادق مجتهد و ساير بزرگاني از اين خطه ي ايران عزيز بوضوح نشانگر شريعت خواهي، ضداستبداد و ضد استعمار بودن آنهاست. بياد بياوريم آخرين سخن شهيد ثقة الاسلام را که فرمود افوذ امري الي الله. 
با اين تاريخ چرا برخي ها مي خواهند مشروطيت تبريز را بمانند خود مشروطيت به انحراف کشند؟ و آنرا بگونه اي کاملا متفاوت معرفي کنند؟ اگر با سياست بازي مي شود، اگر با اقتصاد بازي مي شود، اگر با فرهنگ بازي مي شود آيا با تاريخ هم ميخواهند بازي کنند؟ با هويت اين ملت هم بازي شود؟ به چه قيمتي؟ 
*مدال پرافتخار تبريزي ها
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، در سالگرد تاريخ مشروطيت همه عالمان و محققان و دلدادگان تاريخ و هويت آذربايجان نبايد اجازه دهند که اين مدال پر افتخاري که بر سينه هر تبريزي در حال درخشندگي است، ناديده گرفته شود. بزرگان و رهبران اين سرزمين براي رهايي از دست استبداد و استعمار جنگيده اند و انبوهي از شهدا را تقديم آزادي و آزادگي ايران عزيز کردند. 
البته با انگيزه هاي کاملا الهي، ديني و ملي. بدون کوچکترين تعلق و وابستگي به غرب و غرب گرايان. حفاظت و صيانت از اين گذشته پرافتخار وظيفه ملي و اعتقادي ماست. نبايد اجازه داد در عصر و زمان ما اين گذشته بگونه اي کاملا مسخ شده توسط جريانات مختلف معرفي شود. "

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تبريز در کدام قطب مشروطه قرار داشت مشروعه يا غربي

تبريز در کدام قطب مشروطه قرار داشت مشروعه يا غربي
خروج

گروه تاريخي: کارشناس مسائل تاريخي اظهار داشت: برخي ها عمدا يا سهوا با زور هم که شده تبريز را عَلَم دار و ميدان دار افراد لات و بي هويت قلمداد ميکنند. در حقيقيت کاري است که در سايه غفلت ما تبريزي ها صورت گرفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها