عصر آذربایجان

گزارش خبر

نور رسانه بر لانه تاريک فساد

1398/06/20

سرويس اقتصادي: مبارزه با فساد اقتصادي، يکي از مسووليت‌هاي انکار ناپذير رسانه‌هاي عمومي است؛ هرچند که برخي موانع قانوني و پيامدهاي حقوقي مانع از آن مي شوند که رسانه‌ها، مفسدين اقتصادي را رسوا کنند؛ اما بررسي ساختارهاي فسادزا و مشکلات قانوني که باعث بروز فساد مالي مي‌شوند، موضوعي هستند که رسانه‌هاي مي‌توانند بدون نگراني به آن بپردازند.

 تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا؛ در حالي که طي يکسال گذشته، بحث مبارزه با فساد، به يکي از موضوعات اصلي محافل سياسي و رسانه‌اي تبديل شده است و بحث‌هاي بسياري در ارتباط با آن صورت مي‌گيرد؛ اما هنوز دست و پاي رسانه‌ها براي مقابله با فساد بسته است و به نظر مي‌رسد که مديران رسانه‌ها در اين زمينه دست به عصا حرکت مي‌کنند. اين در حالي است که نقش انکار ناپذير رسانه‌ها در مبارزه با فساد، يک اصل پذيرفته شده است و از رسانه به عنوان يکي از بازوهاي اصلي در برخورد با فساد ياد مي‌شود.
*شفافيت و انتشار آزادانه اطلاعات؛ پيش زمينه مقابله با فساد
اگر اين نکته را پذيريم که يکي از روش‌هاي مقابله با فساد در رسانه‌ها، افشاي جزئيات پرونده‌هاي فساد است، بايستي گفت هنوز راه درازي براي مقابله رسانه‌ها با فساد در ايران، در پيش است. از يکسو قوانين مربوط به حمايت از افشاگران فساد يا همان قوانين »سوت زني« به تصويب نرسيده‌اند و از سوي ديگر قوانين مربوط به دسترسي آزادانه به اطلاعات براي کشف و افشاي فساد به رغم تصويب، راه درازي تا اجراي بي کم و کاست دارند.طبق قانون: »هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد«از اين رو رسانه‌ها با دو مشکل اساسي مواجه هستند: مشکل اول آن است که رسانه‌ها يا حق ندارند و يا نمي‌توانند به اطلاعات مربوط به فسادهاي مالي دست پيدا کنند. اگرچه بر طبق قانون »انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات« و ماده دوم آن آمده است که »هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد«، با اين حال بسياري از سازمان‌ها و ادارات دولتي و غيردولتي با استناد به ساير مواد و تبصره‌هاي اين قانون از اجراي کامل آن اجتناب کرده و اطلاعات مهم و حياتي را در رده اطلاعات محرمانه، قرار مي‌دهند تا مانع دسترسي رسانه‌ها به آن شوند. به ويژه مواد ?? الي ?? اين قانون، فرصت استنکاف از بيان شفاف اطلاعات را براي بسياري از اين سازمان‌ها، ايجاد کرده است و به موجب همين قانون، رسانه‌ها اجازه دسترسي به اطلاعات طبقه‌بندي شده، حريم خصوصي، اطلاعاتي که موجب ايجاد خسارت مالي يا جاني مي‌شوند، اطلاعات مخل امنيت و آسايش عمومي، اطلاعات پيشگيري از جرايم يا کشف آن‌ها، بازداشت يا تعقيب مجرمان، مميزي ماليات يا عوارض قانوني يا وصول آن‌ها يا برخي موارد ديگر را ندارند. بدين ترتيب سازمان‌ها با محرمانه خواندن اغلب اطلاعات، مانع از انتشار آزادانه و قانوني اين اطلاعات مي‌شوند.هرچند مدت‌ها از تصويب قانون دسترسي آزاد به اطلاعات مي‌گذارد؛ اما همچنان برخي سازمان‌ها از دسترسي رسانه‌ها به برخي اطلاعات به بهانه‌هاي مختلف، ممانعت مي‌کنند. مشکل دوم نيز اين است که حتي در صورت دستيابي رسانه‌ها به اطلاعات مربوط به فساد، تبعات انتشار اين اطلاعات به حدي است که هيچ مدير رسانه‌اي، حاضر به پذيرش خطرات حاصل از اين اقدام نيست و ترجيح مي‌دهد تا عطاي انتشار اطلاعات را به لقايش بخشد و از خير آن بگذرد. بر همين اساس است که رسانه‌ها همچنان از افشاي اخبار مربوط به فسادهاي مالي حذر مي‌کنند.اگر گاهي نيز خبر از فسادهاي مالي و افشاي آن به گوش مي‌رسد، اين انتشار نه از جانب رسانه‌ها که يا از جانب برخي نمايندگان مجلس و مقامات قضايي است يا از سوي خبرنگاران مستقل که به جاي تکيه بر رسانه‌ها، از فضاي مجازي براي انتشار اسناد مذکور، بهره مي‌گيرند. به همين دليل طبيعي است رسانه‌ها به جاي پرداختن به اطلاعات مربوط به فسادهاي مالي، به موارد ديگري مي‌پردازند که مي‌تواند مفيد و موثر باشد.
*پرداختن به ساختارها و قوانين، روي ديگر مبارزه با فساد
رسانه‌ها هرچند نمي‌توانند يا نمي‌خواهند به بحث درباره فسادهاي مالي بپردازند؛ اما بحث در مورد ساختارهاي فسادزا يا نقد و بررسي نقاط ضعف قوانين مقابله با فساد مالي، موضوعي است که رسانه‌ها همواره امکان پرداختن به آن را دارند.برخلاف افشاي پرونده‌هاي فساد مالي، بحث بر سر ساختارهاي فسادزا و مشکلات قانوني پيش پاي مبارزه با فساد مالي، مي‌تواند موضوعي باشد که رسانه‌ها از طريق بحث‌ها کارشناسي، مي‌توانند فضاي جامعه و به تبع آن اذهان قانون‌گذاران و مسوولان را به سمت آن هدايت کنند و در نتيجه باعث شوند تا مقابله با فساد مالي، تبديل به يک موضوع محوري در اذهان شهروندان شود.هرچند وحيد مظلومين  اعدام شد و پرونده وي به پايان رسيد؛ اما رسانه‌ها همچنان مي‌توانند به اين پرونده و چگونگي تبديل يک صراف ساده به سلطان سکه بپردازند. امروز و در شرايطي که مقابله با فساد و به ويژه فساد مالي، تبديل به يکي از کليد واژه‌هاي مسوولان و به ويژه مسوولان قضايي کشور شده است، اين فرصت براي رسانه‌ها مهيا است که بيش از پيش به موضوع فساد بپردازند. واکاوي پرونده‌هاي فساد مالي که اکنون به صورتي علني در محاکم قضايي کشور طرح شده و در حال دادرسي هستند؛ به خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و تحليلگران رسانه‌اي فرصت مي‌دهد تا بتوانند به اين سوال پاسخ دهند که چطور براي مثال يک بانک بزرگ يا يک صندوق اعتباري قدرتمند، به دره فساد مالي فروغلتيدند؟ فقدان کدام قوانين فرصت را براي مفسدان فراهم ساخته است؟ چطور اين مفاسد، مدت‌ها پيش از اين افشا نشدند و چطور برخي از متخلفان اقتصادي توانستند از چنگ عدالت بگريزند؟
*مبارزه با فساد يا تسويه حساب سياسي؟
متاسفانه برخي از رسانه‌ها در ميدان نبرد با هيولاي فساد اقتصادي، ترجيح مي‌دهند تا آتش بيار معرکه شوند و به جاي پرداختند به علت و عوامل ايجاد بستر فساد اقتصادي، به تسويه حساب‌هاي سياسي بپردازند و با برجسته سازي فساد مالي حزب رقيب، در واقع آب در آسياب فساد بريزند. تکرار نام‌ها، براي ضربه زدن به جريان‌هاي سياسي، در روزهاي اخير تبديل به يکي از روش‌هاي مبارزه سياسي شده است و هر گروه و حزبي تلاش مي‌کند به حزب رقيب خود اتهاماتي را وارد کند و نشان دهد حضور سياسي آن گروه يا حزب باعث شده است تا فساد مذکور صورت پذيرد.اما فارغ از تسويه حساب‌هاي سياسي، نقش رسانه‌ها در برملا کردن و رسوا کردن مفسدين نيز خود موضوع بسيار مهمي است که مي‌توان نقش بي‌بديل رسانه‌ها در مقابله با فساد را نشان بدهد. رسانه‌هاي مي‌توانند با ايجاد فشار بر روي مظنونان و متهمان، خواستار محاکمه عادلانه آنان شوند و با رسوا ساختن محکومان فساد مالي و تشريح ابعاد فساد آنان از طريق بررسي اسنادي که مراجع قضايي آن‌ها منتشر مي‌کنند، باعث شوند تا مفسدين ديگر نتوانند به عرصه‌هاي اقتصادي يا سياسي بازگردند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، قوانين فعلي در ايران، دست رسانه‌هاي را در اين موارد باز گذاشته‌اند و مي‌توان انتظار داشت که رسانه‌ها در اين زمينه بتوانند با موفقيت عمل نمايند. حال بايد ديد آيا رسانه‌هاي ايران که اغلب داراي وابستگي‌هاي سياسي يا حزبي هستند، حاضرند تا ضمن کنار گذاردن منافع جناحي، به منافع ملي بيانديشند و کمر همت را در برخورد با مفاسد اقتصادي همراه و همگام با دستگاه قضا محکم نمايند يا خير؟ امري که تنها گذر زمان مي‌تواند نشان دهد تا چه اندازه امکان پذير است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها