عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي هندوانه به قيمت کمتر از آب عرضه مي‌شود

وقتي هندوانه به قيمت کمتر از آب عرضه مي‌شود

1401/05/09

گروه گزارش: قيمت کاهشي هندوانه در هفته هاي اخير موجب تعجب بسياري از هموطنان شده و اين محصول پرطرفدار در ارزان شدن قيمت، صاحب رکورد شده است. قيمت هر کيلوگرم هندوانه که کمتر تا حدود يک ماه پيش تا 10 هزار تومان هم به فروش مي‌رسيد، اکنون به حدود 2 هزار تومان رسيده، به طوري که برخي مواقع خريدار با شک و ترديد به فروشنده نگاه مي کند و هر لحظه انتظار دارد که بگويد اشتباهي رخ داده است.

گروه  گزارش: قيمت کاهشي هندوانه در هفته هاي اخير موجب تعجب بسياري از هموطنان شده و اين محصول پرطرفدار در ارزان شدن قيمت، صاحب رکورد شده است.  قيمت هر کيلوگرم هندوانه که کمتر تا حدود يک ماه پيش تا 10 هزار تومان هم به فروش مي‌رسيد، اکنون به حدود 2 هزار تومان رسيده، به طوري که برخي مواقع خريدار با شک و ترديد به فروشنده نگاه مي کند و هر لحظه انتظار دارد که بگويد اشتباهي رخ داده است.
هندوانه کاران معتقدند هزينه اي را که براي توليد محصول کشاورزي پرداخت مي کنند، خيلي بالاتر از قيمت بازار است و اکنون هندوانه به قيمت کمتر از آب در آذربايجان شرقي عرضه مي شود. يکي از خريداران هندوانه که از کاهش قيمت هندوانه متعجب و خوشحال بود و باورش نمي شد، به فروشنده مي گويد: »چون به افزايش قيمت ها عادت کرده ايم، قيمت 2000 تومان را با 20 هزار تومان اشتباه گرفته بودم، شرمنده! حالا که اين قدر ارزان شده به جاي يک هندوانه چند هندوانه شيرين بده«.
يکي ديگر از خريداران که از قيمت مندرج بر روي مقواي نصب شده بر بالاي پيکان وانت مطمئن نبود، داشت دنبال قيمت ديگري مي گشت، وقتي فروشنده علت کنجکاوي و گشتن او را پرسيد، گفت:»والا ما هر ميوه اي را که براي خريدش پياده مي شويم، با يک قيمت ديگري مواجه مي شويم که به غير از قيمت مندرج است؛ مثلا زيرش کوچکتر مي نويسند قيمت نيم کيلو فلان هزار تومان يا قيمت فروش يک کارتون يا قوطي فلان هزار تومان و در واقع خريدار را فريب مي دهند؛ البته يکي 2 سال است اين نوع فروش فريبکارانه به ترفند برخي  ميوه فروشان دوره گرد تبديل شده است«.
برخي ديگر هم کاهش قيمت هندوانه را به فال نيک مي گيرند و مي گويند انشالله با افزايش توليد بيش از نياز جامعه امکان کاهش قيمت کالاها نيز تا اين حد وجود دارد و اين موضوع مي تواند الگوي مناسبي براي ساير ميوه ها، محصولات کشاورزي و ديگر کالاهاي توليدي باشد.البته برخي ديگر، از منظر کشاورزي و منابع آب اين موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهند و معتقدند در کشوري که با کمبود آب مواجه است، چگونه اين ميزان توليد هندوانه وجود داشته است؛ چون هندوانه محصول آب بر بوده و از طرف ديگر قابليت صادرات به ساير کشورها به خصوص کشورهاي مجاور را نيز دارد اما به هر حال به لحاظ کاهش قابل توجه قيمت در ايام داغ تابستان جاي تقدير دارد و بايد به فال نيک بگيريم.
البته برخي از صادرکنندگان محصولات کشاورزي، نوسان در صادرات هندوانه به خصوص به کشور عراق را عامل اصلي کاهش قيمت هندوانه در بازارهاي داخلي مي دانند. کاهش قيمت هندوانه پيام هاي متفاوتي را براي شهروندان و مسئولان به همراه دارد که اين پيام ها حاوي نکات مهم مثبت و منفي فراواني است که بايد حتي در مسائل مديريتي و توليد نيز مورد توجه قرار گيرد.
کاهش کشت محصولات آب بر از سياست‌هاي جهادکشاورزي در عرصه کشاورزي متناسب با تغييرات اقليمي است
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در اين خصوص اظهار کرد: کشت هندوانه با توجه به آب بر بودن محصول در الگوي کشت استان قرار ندارد بر اين اساس کشت هرگونه هندوانه خودسرانه مي باشد و برنامه ريزي براي کشت و فروش آن وجود ندارد و مسئوليت کشت و عدم فروش آن برعهده خود کشاورز مي باشد.
علي رخ افروز گفت: متوسط جهاني آبي که براي توليد يک کيلوگرم هندوانه مورد نياز است حدود 235 ليتر بوده ولي در ايران اين شاخص حدود 300 ليتر است. يعني در کشور يک هندوانه 3.5 کيلويي در حدود يک مترمکعب آب مصرف مي‌کند تا به بار بنشيند. يعني در کشور يک هندوانه 3.5 کيلويي در حدود يک مترمکعب آب مصرف مي‌کند تا به بار بنشيند.وي افزود: کاهش کشت محصولات آب بر از جمله سياست‌هاي جهادکشاورزي در عرصه کشاورزي متناسب با تغييرات اقليمي مي باشد، کاهش کشت هندوانه به عنوان يکي از محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار دارد.رخ افروز ادامه داد: با توجه به شرايط اقليمي و اتفاقاتي که در کشورمان رقم خورده است، محدودسازي کشت محصولات آب بر در دستورکار سازمان قرار گرفته و علاوه بر اين، سعي مي‌شود با روش‌هايي از جمله افزايش عوارض، صادرات اين گونه محصولات غير اقتصادي شود.
وي يادآور شد: هندوانه يکي از محصولاتي است که محدود سازي سطح زير کشت آن در دستور کار قرار دارد، با کاهش سطح زير کشت هندوانه، زمين‌هاي مازاد به سمت توليد نهاده‌هاي دام و طيور يا دانه‌هاي روغني هدايت مي‌شوند.معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي همچنين گفت: در آذربايجان شرقي 780 هکتار بصورت ديم و آبي هندوانه کشت شده و با 36هزار و 500 تن توليد اين محصول در در رتبه 25کشور قرار دارد.
 780 هکتار از اراضي آذربايجان شرقي زير کشت هندوانه است
مدير امور زراعت سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي نيز اظهار کرد: سطح زيرکشت هندوانه در استان 780 هکتار در شهرستان هاي ميانه، خدا آفرين و جلفا است که به صورت آبي و در بعضي از شهرستان ها به صورت ديم از جمله شهرستان هريس و مرند و غيره بصورت محدود کشت و توليد مي شود. جلال رحيم زاده خاطر نشان کرد: کاهش کشت محصولات آب بر از جمله سياست‌هاي جهادکشاورزي در عرصه کشاورزي متناسب با تغييرات اقليمي مي باشد، کاهش کشت هندوانه به عنوان يکي از محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار دارد.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط اقليمي و اتفاقاتي که در کشورمان رقم خورده است، محدودسازي کشت محصولات آب بر در دستورکار سازمان قرار گرفته و علاوه بر اين، تلاش مي‌شود با روش‌هايي از جمله افزايش عوارض، صادرات اين گونه محصولات غير اقتصادي شود.وي اضافه کرد: هندوانه يکي از محصولاتي است که محدودسازي سطح زير کشت آن در دستور کار قرار دارد، با کاهش سطح زير کشت هندوانه، زمين‌هاي مازاد به سمت توليد نهاده‌هاي دام و طيور و يا دانه‌هاي روغني هدايت مي‌شوند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،رحيم زاده همچنين يادآور شد: در سال هاي گذشته با توجه به اينکه قيمت تضميني خريد گندم پايين بود لذا کشت هندوانه بيش از گندم مورد اقبال کشاورزان قرار داشت و نگرش سودجويانه مالکان اراضي و ناديده‌گرفتن ارزش آب و خاک نقش اساسي داشت ولي با افزايش قيمت خريد تضميني گندم در دولت سيزدهم انگيزه کشاورزان براي کشت گندم بالا رفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها