عصر آذربایجان

گزارش خبر

چوب نقدينگي لاي چرخ کشاورزي

چوب نقدينگي لاي چرخ کشاورزي

1397/06/05

گروه گزارش: با توجه به ضعف منابع مالي بهره برداران کشاورزي، تامين نقدينگي مورد نياز براي کود و بذر مناسب در جهت تداوم توليد و افزايش بهره وري در اين بخش راهبردي ضروري است. بخش کشاورزي، نقش مهمي در خوداتکايي و تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي دارد و از اين رو توليد کيفي و سالم محصول با رعايت توسعه پايدار اين بخش از دغدغه هاي دولت است. بر اين اساس با برگزاري ميزگردي با حضور کارشناسان کشاورزي و تعاون روستايي استان سعي شد چالش هاي موجود بررسي و راه کارهاي مناسب ارائه شود.

*توليد سالانه 25 هزار تن بذر 
مدير تعاون روستايي آذربايجان شرقي، عمده موانع موجود در مصرف بذر مناسب و اصلاح شده را ضعف نقدينگي دانست و بر ضرورت اهتمام بيشتر در ترويج و فرهنگ سازي در جهت افزايش آگاهي بهره برداران تاکيد کرد. حسين غفاري با اشاره به اينکه استفاده از بذر محدوديت زماني دارد و در آذربايجان شرقي بلافاصله پس از برداشت محصول، آماده سازي زمين براي کشت بعدي شروع مي شود، گفت: چنانچه بهاي محصول فروخته شده با تاخير به دست کشاورز برسد، مجبور خواهد بود بدون استفاده از بذر مناسب زمين خود را زير کشت ببرد. غفاري با بيان اينکه بين استفاده از بذر اصلاح شده و توليد کيفي، رابطه مستقيم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کنار اصلاح خاک و استفاده از مکانيزاسيون و شيوه هاي نوين بهره برداري، در صورت استفاده از بذر اصلاح شده مي توانيم انتظار افزايش بهره وري را داشته باشيم. وي با اشاره به هزينه بر بودن توليد بذر، گفت: توان توليد بذر استان 25 هزار تن در سال است است که بخشي از آن توسط بخش خصوصي زير نظر معاونت بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي استان توليد مي شود. غفاري با بيان اينکه بقيه نياز 75 هزار تني استان به بذر کشاورزي از ساير استان ها تامين مي شود، خاطرنشان کرد: بذر مصرفي توسط مرکز تحقيقات بذر و نهال کشور کنترل مي شود. کارشناس زراعت جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه در گذشته تنها شرکت خدمات حمايتي بخش کشاورزي توليد کننده بذر بود و 3 تا 3500 تن توليد داشتيم، گفت: با توجه به سياست ها خصوصي سازي دولت در زمان حاضر 11 شرکت از جمله 5 اتحاديه تعاون روستايي در شهرستان هاي ميانه، بستان آباد، هشترود، چاراويماق و کليبر در اين زمينه فعالند. موسي موحدي با بيان اينکه 90 درصد بذر مصرفي استان اصلاح شده است، گفت: 35 درصد بذر مصرفي به صورت رسمي و بقيه توسط خود بهره برداران بوجاري مي شود.
*اصلاح مديريت مزرعه ضروري است
معاون فني و اجرايي سازمان تعاون روستايي آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه استفاده از بذر و کود مناسب اصلاح شده در کنار «به زراعي» و ارتقاي ضريب مکانيزاسيون از عوامل موثر در بهبود توليد کشاورزي است، گفت: انتظار ما در استفاده از بذر اصلاح شده افزايش عملکرد در واحد سطح است که افزايش درآمد کشاورزان را در پي دارد. رسول علايي با اشاره به اينکه از طريق به نژادي درصدد توليد بذر مقاوم به تنش ها هستيم، خاطرنشان کرد: با توجه به سهم بخش کشاورزي در مصرف 80 درصدي آب استان، رويکرد ما استفاده از بذر مقاوم به کم آبي و زود رس است که طول زمان رشد کم شود. وي در کنار استفاده از ارقام مقاوم به کم آبي و آفات بر ضرورت اصلاح مديريت مزرعه از جمله تغيير شيوه آبياري و استفاده از سامانه هاي نوين قطره اي و تحت فشار تاکيد کرد. کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي هم با بيان اينکه به دليل محدوديت هاي موجود در جهت افزايش سطح زير کشت، راهکار موجود توسعه عمودي است، گفت: نقش بذر مناسب و اصلاح شده در اين شيوه توسعه مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد. بهزاد بهرامي مديريت عوامل خسارت زا، آفات و استرس هاي محيطي را در جهت توليد کيفي محصول ضروري دانست و افزود: افزايش دماي زمين، محصولات استان ما را که بيشتر سردسيري هستند، دچار تنش مي کند. بهرامي با بيان اينکه زمستان هاي معتدل و بهار سرد آسيبي جدي به بخش کشاورزي واد مي کند، گفت: فعاليت هاي نظارتي و تحقيقاتي و استفاده از بذر اصلاح شده در کاهش بيماري هاي غلات از جمله سن گندم در استان موثر بوده و شاهد کاهش آلودگي اين محصول راهبردي به آفت ياد شده هستيم. وي با بيان اينکه 85 درصد بذر گندم مصرفي استان ضدعفوني مي شود، گفت: تمام مزارع تکثيري نظارت مي شود.
*افزايش سه برابري توليد گندم در آذربايجان شرقي
معاون فني و اجرايي سازمان تعاون روستايي آذربايجان شرقي، افزايش سه برابري توليد گندم استان در سال جاري نسبت به سال گذشته را در کنار بارندگي هاي به موقع نتيجه استفاده از بذر مناسب دانست و خاطرنشان کرد: طرح مشترک بين المللي همچون ايران ايکاردا و ايران سيميت در جهت افزايش بهره وري محصولات کشاورزي در استان در حال اجراست. اعلايي با اشاره به اشتياق کشاورزان به استفاده از ارقام پرمحصول، گفت: در کنار برنامه هاي افزايش توليد بايد به تقويت توان فراوري محصولات از طريق ايجاد صنايع تکميلي توجه شود. وي با اشاره به سهم 75 درصدي محصولات کشاورزي در تامين نياز غذايي و 25درصدي در توليد ناخالص داخلي خاطرنشان کرد: کمبود صنايع تبديلي موجب کاهش ارزش افزوده اين بخش شده است. وي خام فروشي را مغاير با برنامه هاي اشتغال زايي دانست و گفت: زنجيره توليد نيازمند صنايع تکميلي است. وي با اشاره به رسوب برخي محصولات همچون سيب زميني در برخي سال ها به جهت کشت بيش از نياز مصرفي، گفت: در کنار برنامه هاي افزايش بهره وري از طريق بهبود شيوه هاي توليد و استفاده از بذر اصلاح شده، ايجاد واحدهاي صنايع تبديلي و افزايش توان ذخيره سازي در انبارهاي سرد ضروري است. مديرتعاون روستايي آذربايجان شرقي هم با بيان اينکه در زمينه توليد سيب زميني سعي داريم کار به خريد تضميني نکشد، گفت: در شهرستان سراب به عنوان مرکز توليد اين محصول، انبار مکانيزه سرد با ظرفيت 15 هزار تن ايجاد شده و واحد تبديلي با توان 30 هزار تن در حال احداث است. وي با اشاره به اينکه واحدهاي فرآوري نيازمند خوراک مرغوب هستند، گفت: گام نخست براي تامين خوراک اين صنايع استفاده از بذر مناسب است. غفاري با بيان اينکه ارزش افزوده محصول سيب زميني از طريق فراوري سه برابر مي شود، اظهارداشت: هدف ما اقتصادي کردن توليد در بخش کشاورزي است و تمامي عوامل توليد بايد همکاري کنند تا بتوان با بازار جهاني رقابت کرد. وي با تاکيد بر اينکه توليد بر اساس نياز بازار بر زمين نمي ماند، گفت: ايجاد صنايع تبديلي با ظرفيت 60 هزار تن در برنامه تعاون روستايي است. غفاري يکپارچه سازي اراضي را از چالش هاي اساسي توليد اقتصادي در بخش کشاورزي عنوان کرد و افزود: چنانچه 9 هزار هکتار اراضي سيب زميني استان با بذر مناسب کشت شود، مشکلي در عرضه محصول نخواهيم داشت. کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به نقش و سهم کود و سم مناسب در کنار استفاده از بذر اصلاح شده در کيفيت توليد، گفت: با اجراي طرح ساماندهي فروشنده هاي کود و سم، سلامت محصولات کشاورزي ارتقا يافته است. بهرامي با اشاره به اينکه سالانه يک طيف از سمومي که مکانيزم عصبي دارند از چرخه توزيع حذف مي شوند، گفت: توزيع کود هم بر اساس آزمون خاک انجام مي شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، اعلايي، معاون فني و اجرايي تعاون روستايي آذربايجان شرقي هم با اشاره به نياز 150 هزار تني استان به کود ازته، گفت: به دليل قيمت بالا و سهل الوصول نبودن، 50 درصد اين ميزان استفاده مي شود.به هر حال در کنار فرهنگ سازي و افزايش آگاهي هاي بهره برداران تامين به موقع بذر و کود راهکار بهبود توليد و افزايش توان اقتصادي بخش کشاورزي است .

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

افزایش راندمان مصرف آب به 70 تا 90 درصد با تغییر شیوه های آبیاری
خروج

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر راندمان مصرف آب در زمین هایی که مجهز به سیستم های آبیاری نوین نیستند، 35 درصد است که بعد از تغییر در شیوه های آبیاری به 70 تا 90 درصد خواهد رسید.

به بانک های عامل معرفی شد

بیش از 44 هزار پرونده خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه بخش کشاورزی استان
خروج

گروه خبر: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طی سال گذشته 44 هزار و 800 پرونده بهره برداران به ارزش 274 میلیارد تومان جهت استمهال وام های خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه بخش کشاورزی استان به بانک های عامل معرفی و پرونده های واجد شرایط مورد بررسی و اقدام قرار گرفت.

افتتاح و کلنگ زنی 245 پروژه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی با صرف اعتبار بالغ بر 218 میلیارد ریال

افتتاح و کلنگ زنی 245 پروژه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی با صرف اعتبار بالغ بر 218 میلیارد ریال
خروج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 245 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی با صرف اعتبار بالغ بر 218 میلیارد ریال همزمان هفته جهاد کشاورزی مورد بهره برداری و کلنگ زنی قرار می گیرد.

برگزاري نمايشگاه بين المللي صنايع و ماشين_آلات کشاورزي موثر در توسعه پايدار بخش کشاورزي

برگزاري نمايشگاه بين المللي صنايع و ماشين_آلات کشاورزي موثر در توسعه پايدار بخش کشاورزي
خروج

گروه گزارش: نمايشگاه ماشين آلات کشاورزي و ادوات وابسته به آن، سالانه در استان برگزار مي شود که اين بار دهمين نمايشگاه بين المللي صنايع کشاورزي، باغباني نهاده ها، آبياري و آبرساني، دام و طيور، ابزيان و دامپزشکي از 22 لغايت 25 آبان ماه سال جاري در اروميه بر پا خواهد شد.

چوب نقدينگي لاي چرخ کشاورزي

چوب نقدينگي لاي چرخ کشاورزي
خروج

گروه گزارش: با توجه به ضعف منابع مالي بهره برداران کشاورزي، تامين نقدينگي مورد نياز براي کود و بذر مناسب در جهت تداوم توليد و افزايش بهره وري در اين بخش راهبردي ضروري است. بخش کشاورزي، نقش مهمي در خوداتکايي و تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي دارد و از اين رو توليد کيفي و سالم محصول با رعايت توسعه پايدار اين بخش از دغدغه هاي دولت است. بر اين اساس با برگزاري ميزگردي با حضور کارشناسان کشاورزي و تعاون روستايي استان سعي شد چالش هاي موجود بررسي و راه کارهاي مناسب ارائه شود.

راه اندازی تجارت الکترونیک در بازار خرید و فروش میوه ارومیه

راه اندازی تجارت الکترونیک در بازار خرید و فروش میوه ارومیه
خروج

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و فرآوردهای کشاورزی شهرداری ارومیه بر حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: بسته بندی درست حلقه مفقوده صادرات محصولات کشاورزی محسوب می شود.

85 درصد آب آذربايجان غربي صرف کشاورزي مي شود

خروج

گروه خبر: رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: 61 هزار و 570 هزار هکتار از اراضي استان به سيستم آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي مناطق مرزي مجهز شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها