عصر آذربایجان

گزارش خبر

دولت بازنشسته‌ها به دولت جوانان تبديل مي شود

دولت بازنشسته‌ها به دولت جوانان تبديل مي شود

1397/09/11

سرويس سياسي: نگاهي به اعمال قانون منع بکارگيري بازنشستگان که در دولت اجرا شد نشان مي دهد که چه مقدار شغل در دست بازنشسته ها بوده و چه ظرفيت‌هايي با اجراي اين قانون براي حضور جوانان آزاد شد.

با اعمال قانون »منع بکارگيري بازنشستگان« يک خانه تکاني گسترده در دولت دوازدهم اتفاق افتاده است. دولت روحاني که به عنوان پيرترين دولت شناخته مي شود و اغلب اعضاي هيئت رئيسه دولت بالاي 60 سال سن دارند، حالا با چالش جدي روبرو شده است. بازنشسته‌هاي معروف پاستور حالا بايد کم کم چمدان‌هاي خود را ببندند تا شايد با استفاده از اين قانون جوانان بتوانند سهمي در مديريت اجرايي کشور به دست بياورند. همواره نسبت به دولت يازدهم انتقاد مي شد که چرا دولت از مديران کهن سال استفاده مي کند وعنايتي به جوانان ندارد. شدت اين انتقادات آنقدر زياد بود که معاون اول رئيس جمهور به اين موضوع واکنش نشان داد و منتقدان را به قيامت و پيشگاه خدا سپرد.
اسحاق جهانگيري در همايش اقتصاد مقاومتي و توسعه روستايي اظهار کرد: کساني که مي‌گويند دولت يازدهم پير و خسته است بايد بدانند که خدا و قيامتي نيز هست و منظور از پير و خسته بودن چيست؟ تورم کشور از 40 درصد يک رقمي شده، اشتغال از صفر به 700 هزار نفر در سال رسيده است. 
پارس جنوبي توسعه يافته و برداشت ما از قطر پيشي گرفته، خريد تضميني گندم از 4 ميليون و 800 هزار تن سال 92 با قيمت هر کيلوگرم 800 تومان به 11.5 ميليون تن با قيمت 1270 تومان رسيده است به طوري که براي پرداخت پول گندمکاران 14.5هزار ميليارد تومان پرداخت شده است. 
البته جهانگير بعدها از مديران بي انگيزه و آويزان انتقاد کرد و گفت:  متأسفانه برخي مديران بي انگيزه، آويزان کشور شده اند و نه تنها خود شجاعت کنار رفتن را ندارند بلکه هيچ فردي نيز شجاعت کنار زدن آنها را ندارد.
مولاوردي با استعفانامه خداحافظي کرد
شهيندخت مولاوردي دستيار رئيس جمهور در امور شهروندي چندي پيش با نوشتن استعفانامه‌اي جدايي خود از دولت را اعلام کرد. رئيس جمهور نيز بلافاصله استعفاي وي را پذيرفت تا يکي از بازنشسته هاي دولتي از دولت جدا شود. البته مولاوردي در استعفانامه خود بيان کرده که وي از جمله کساني بوده که خود را بازخريد کرده است. اجبار در استعفاي مولاوردي به وضوح قابل رويت است. دستيار مستعفي روحاني حتي در جايي از اين استعفانامه خود مطرح کرده که بايد اين قانون بعد از دولت يازدهم اجرايي مي شد تا افرادي مثل وي 2 و سال و نيم ديگر در پست مديريتي خود در دولت دوازدهم مي‌ماندند.
مولاوردي در بخش ديگري از استعفانامه معنادار خود نوشت: مطلوب و عقلاني آن بود که چنين قانوني با شيب ملايم و به صورت تدريجي تا پايان دولت دوازدهم زمينه اجرايي پيدا کند و مجلس در پيگيري و نظارت لازم و موثر در اجراي قوانين موجود (ماده 103 قانون مديريت خدمات کشوري و ضوابط مربوط بر بازنشستگي در بخش هاي تخصصي و غيرتخصصي) و نيز قائل شدن ضمانت اجرايي و الزام به بهره مندي از مشاوران و دستياران جوان توسط مديران ارشد و ... را در دستور کار خود قرار دهد.
دستيار مستعفي روحاني در بخشي از اين نامه با اتهام زني به نمايندگان مجلس نهم و غلط ناميدن تصويب قانون منع بکارگيري بازنشستگان در مجلس دهم مي‌نويسد: بر اين رويه غلط که پايه هاي آن از مجلس نهم گذاشته شد و برنامه آن مجلس براي گرفتن سرعت دولت يازدهم و مشغول کردن آن دولت بود، مهر تاييد زدند!
ترکان و يونسي هم مي روند
تمديد اجراي نهايي قانون منع بکارگيري بازنشستگان تا 15 آذر ماه است. در همين حيطه چند نفر ديگر از افراد برجسته دولت دوازدهم هم بايد پست هاي خود را ترک کنند.
در اين راستا طي چند روز گذشته برخي از منصوبان و مقامات نهاد رياست جمهوري نيز به تبعيت از قانون استعفاي خود را تقديم رئيس‌جمهور کرده‌اند که از آن جمله مي‌توان به حجج اسلام مسيح دانشوري، علي يونسي و سيدرضا اکرمي و دکتر اکبر ترکان اشاره کرد. 
اکبر ترکان مشاور رئيس جمهور در بافت فرسوده که از جمله دولتمردان جنجالي بود که در چند حوزه با اظهارنظرهايش حاشيه هايي را براي دولت به وجود آورد و همچنين علي يونسي دستيار رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌ها از جمله بازنشسته هاي دولت هستند که به نظر مي رسه که خود راضي به رفتن شده‌اند که دست به قلم براي استعفا شده‌اند. بازنشسته هاي دفتر رئيس جمهور بازنشسته ها در دفتر رئيس جمهور هم حضور پررنگي دارند. از جمله اين افراد مي توان در نزديکي رئيس جمهور به موضوع بازنشستگي وي اشاره کرد محمود واعظي است. رئيس دفتر رئيس‌جمهور پيشتر به عنوان مقام ارشد دولتي بازنشسته مطرح شده بود اما او يک بار بدون هيچ توضيحي اعلام کرد که بازنشسته نيست. رئيس‌ دفتر رئيس‌جمهور در حاشيه جلسه هيئت دولت در 30 آبانماه گفت: ما در نهاد رياست جمهوري؛ براي همه بخش‌هايي که بازنشستگان هستند تا ساعت 24 امشب که قانون اجازه داده يا سرپرست انتخاب مي‌کنيم و يا اينکه فرد جديد را انتخاب مي‌کنيم. براي هيچ بازنشسته‌اي در نهاد رياست جمهوري اجازه نگرفته‌ايم.
اما به يکباره مهلت نهايي اجراي اين قانون به 15 آذر تغيير يافت تا فرصت بيشتري به بازنشستگان دولتي داده شود. در همين رابطه، مجيد تخت روانچي، معاون سياسي دفتر ئيس‌جمهور و «بهمن حسين پور»، رئيس تشريفات دفتر رياست جمهوري از جمله افرادي هستند که بازنشسته بوده و يا حتي درصورت اعاده به کار نيز در اين زمينه اطلاع‌رساني نکرده‌اند.
14 استاندار و 5 فرماندار بايد بروند/ وزارت نفت بايد 2400 مهندس جديد استخدام کند
روند جايگزيني استانداران طي شده است و تا به امروز برخي استانداران تغيير کرده اند.
سيد سلمان ساماني سخنگوي وزارت کشور با اشاره به اجراي قانون منع بکارگيري بازنشستگان در وزارت کشور اظهار کرد: با توجه به بررسي هايي که تا کنون صورت گرفته است تعداد 14 استاندار، 11 معاون استاندار، 5 فرماندار، 12 نفر از مديران ستاد وزارت کشور و 12 نفر از ستاد 31 استانداري کشور بازنشسته هستند که بايد سمت خود را ترک کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، احسان قاضي زاده هاشمي نماينده مجلس که در برنامه حالا خورشيد حضور يافته بود درباره ميزان اشتغال بازنشستگان در مشاغل مختلف گفت: هشت هزارنفر برابر قانون منع به کارگيري بازنشستگان بايد بروند. 200 نفر مقام بازنشسته داريم،‌ »مقام« يعني معاون وزير ، سفير و استاندار و ... .همچنين به گفته اين نماينده مجلس وزارت نفت بايد 2400 مهندس جديد استخدام کند.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دولت بازنشسته‌ها به دولت جوانان تبديل مي شود

دولت بازنشسته‌ها به دولت جوانان تبديل مي شود
خروج

سرويس سياسي: نگاهي به اعمال قانون منع بکارگيري بازنشستگان که در دولت اجرا شد نشان مي دهد که چه مقدار شغل در دست بازنشسته ها بوده و چه ظرفيت‌هايي با اجراي اين قانون براي حضور جوانان آزاد شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها