عصر آذربایجان

گزارش خبر

جامه سياه بر تن سبز طبيعت

جامه سياه بر تن سبز طبيعت

1399/06/16

گروه اجتماعي: همه ساله با آغاز فصل گرما، آتش سوزي پوشش گياهي در مناطق مختلف استان زنجان، اتفاق مي افتد و موجب از بين رفتن مراتع و تهديد خاک و گونه‌هاي جانوري کُند حرکت شده و صحنه‌هاي بسيار ناميموني را رقم مي‌زند که به عنوان يک تراژدي بسيار تلخ و ناخوشايند، تمامي ندارد و به يک سريال ادامه‌دار تبديل شده است.

گروه اجتماعي: همه ساله با آغاز فصل گرما، آتش سوزي پوشش گياهي در مناطق مختلف استان زنجان، اتفاق مي افتد و موجب از بين رفتن مراتع و تهديد خاک و گونه‌هاي جانوري کُند حرکت شده و صحنه‌هاي بسيار ناميموني را رقم مي‌زند که به عنوان يک تراژدي بسيار تلخ و ناخوشايند، تمامي ندارد و به يک سريال ادامه‌دار تبديل شده است.

هرچند، عوامل امدادي به محض اطلاع از وقوع آتش سوزي ها بلافاصله عازم محل مي شوند و با تلاش هاي بي وقفه خود از گسترش حريق ممانعت به عمل مي آورند اما صعب العبور بودن برخي مناطق و همچنين استفاده از تجهيزات ابتدايي چون بيل و آتش کوب، کار را براي آنان سخت کرده و زحمات زيادي را متحمل مي شوند.
 در بسياري از مناطق استان زنجان، امکان جابجايي نيرو به دليل دور بودن محل آتش سوزي و صعب العبور بودن منطقه با روش هاي معمول امکان پذير نيست و به همين دليل نياز است نيروهاي اطفاي حريق با استفاده از بالگرد مخصوص جابجا شوند که چنين امکاني نيز جود ندارد و تا رسيدن افراد به محل، بخش هاي زيادي از پوشش گياهي به خاکستر تبديل شده و از آن طبيعت سبز و سر زنده، جز سياهي چيزي نمي ماند.
از والدين و بزرگترها انتظار مي رود افراد نوجوان و جوان و همچنين کودکان بازيگوش را با خطرات و خسارت هاي ناشي از ايجاد آتش سوزي ها، آگاه سازند تا بلکه آمار حريق ها از طريق فرهنگ سازي ها و توصيه ها و هشدارها، به پايين ترين سطح برسد.
 شماري از دلواپسان طبيعت در زنجان اظهار داشتند: هرسال بخش هايي از پوشش گياهي اين استان اعم از مراتع، جنگل، باغات و علفزارها در آتش بي احتياطي و سهل انگاري‌هاي برخي افراد، به خاکستر تبديل مي شود و اين سياهي‌ها، دل دوستداران طبيعت را مي آزارد.
اين افراد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اضافه کردند: چرا بايد داغ سياهي را بر دل طبيعت سبز مناطق مختلف اين استان، بنشانيم و با اين کار بسيار ناخوشايند نشان دهيم که نسبت به طبيعت ازجمله پوشش گياهي، گونه هاي جانوري مختلف، بيرحم و سنگدل بوده و اينگونه به سرمايه هاي ملي خود بي تفاوت هستيم.    بر اساس گزارشات واصله، از 10 خرداد ماه تا پايان تير ماه امسال، بيش از 300 هکتار از مراتع و باغات اين استان در آتش بي تدبيري ها و بي احتياطي ها سوخت که بزرگترين آتش سوزي با 220 هکتار مربوط به مراتع اراضي روستاهاي لهنه و زرده در شهرستان طارم بود که اواخر خرداد ماه اتفاق افتاد.
طي مدت ياد شده 44 مورد آتش سوزي در مراتع و باغات اين استان، روي داد که بيشترين مورد مربوط به مراتع بود و وسعت آتش سوزي‌ها در باغات بسيار پايين و در گندم‌زارها نيز نزديک به 11 هکتار گزارش شد.
آخرين آتش سوزي نيز مربوط به ييلاقات درام از توابع شهرستان طارم بود که روز يکشنبه / 9شهريور ماه جاري/ بازهم بر اثر بي احتياطي و سهل‌ انگاري افراد، اتفاق افتاد و متاسفانه قريب سه هکتار از مراتع موجود در آتش سوخت اما عوامل امدادي به در کمتر از يک ساعت آن را اطفا کرده و از گسترش حريق جلوگيري به عمل آوردند.   يک شهروند زنجاني گفت: ديدن صحنه آتش سوزي در طبيعت بر روح و روانم تاثير بسيار منفي و بدي مي‌گذارد و آرزو دارم روزي برسد که اين اندک انسانها نيز به طبيعت زيبا و سرسبز که ازآن تمامي مخلوقات خداوند است، اهميت قايل شده و دوستدار محيط زيست شوند.  وي افزود: همه بايد از دامان طبيعت که به عنوان يک سرمايه ملي بسيار مهم و اثربخش محسوب مي شود، بهره و لذت ببرند و هيچکس نبايد به خود اين اجازه را دهد که با اقدامات غيرمنطقي و غيراصولي به زيبايي هاي طبيعت، آسيب و ضربه وارد کند.  مديرکل مديريت بحران استان زنجان گفت: هرسال بخشي از پوشش گياهي مناطق مختلف اين استان، طعمه آتش مي شود و اين آتش سوزي هاي عمدي و يا سهوي،  موجب از بين رفتن مراتع، علفزارها، درختان و درختچه ها و همچنين گونه هاي جانوري مختلف شده و با اين اقدام نامعقول، صحنهاي تلخ و ناخوشايند خلق مي شود.
صفي الله کرامتي با بيان اينکه آتش سوزي ها باعث از بين رفتن پوشش گياهي و موجودات زنده و در نتيجه تخريب محيط زيست مي شود، افزود: از اين رو مقابله با آتش ‌سوزي در طبيعت بسيار حايز اهميت است و همه بايد در برابر آن احساس مسوؤليت کنند.  وي فرهنگ‌ سازي براي پايين آوردن آمار وقوع آتش سوزي ها در طبيعت را امري بس مهم و ضروري خواند و اظهار داشت: با فرهنگ‌سازي، ارايه آموزش‌هاي لازم، هشدارها و توصيه ها مي‌توان تا حدود زيادي مانع از ايجاد آتش سوزي در طبيعت شد چراکه اغلب اين آتش سوزي ها ريشه انساني دارد.
کرامتي، تصريح کرد: مرداد ماه نيز چندين مورد آتش سوزي مراتع در نقاط مختلف استان زنجان ازجمله مناطق شهرستان خدابنده و طارم، گزارش شد و هرچند عوامل امدادي به موقع در محل حادثه حاضر شده و آتش را مهار و اطفا کردند اما با اين وجود مقداري از پوشش گياهي و تعدادي از گونه هاي جانوري کُند حرکت ازجمله خزندگان، جوندگان و حشرات طعمه حريق شده و از بين رفتند.
وي اظهار داشت: هنوز آمار مربوط به تعداد، وسعت و ميزان خسارات هاي وارده ناشي از آتش سوزي هاي طبيعت زنجان، جمع بندي نشده است که پس از انجام اين کار نسبت به اطلاع رساني اقدام خواهد شد اما برآورد مي شود که از 350 هکتار  بيشتر نباشد.
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست استان زنجان نيز گفت: آتش سوزي در طبيعت اين استان هرسال اتفاق مي افتد و در واقع عامل بيش از 70 درصد آن از نوع انساني غيرعمد و بر اثر سهل انگاري‌ها و بي احتياطي‌ها است.
اسماعيل قلي زاده، افزود: امسال با توجه به بارش‌هاي مناسب بهاري و پوشش گياهي متراکم، اغلب زيستگاه هاي جانوري اين استان مستعد آتش‌سوزي است و کوچکترين بي احتياطي و سهل انگاري چوپانان و طبيعت گردها، مي تواند حريق هاي گسترده اي را موجب شود.وي اظهار داشت: پوشش گياهي مناسب در طبيعت به ويژه مراتع براي دامداران، باغداران و چوپانان، سودمند است و از آنان انتظار مي رود در حفظ و نگهداري مراتع و علفزارها، جدي و دقيق باشند تا متحمل ضرر و زيان نشوند.
 قلي زاده، تاکيد کرد: آتش سوزي ها، موجب تخريب طبيعت، زيستگاه حيات وحش و از بين رفتن تنوع زيستي و پوشش گياهي شده و دود ناشي از آن نيز باعث آلودگي هوا مي شود پس لازم است افراد سهل انگار و بي احتياط براي درامان ماندن خود و ديگران از مضرات آن، از اين کار پرهيز کنند و به قولي خودزني نکنند.   وي به قسمت تلخ و ناخوشايند آتش سوزي ها اشاره کرد و اظهار داشت: هنگام وقوع آتش سوزي هاي گسترده، آن دسته از گونه هاي جانوري که کند حرکت هستند و توان فرار ندارند زنده زنده در ميان شعله‌هاي سوزان و سرکش، سوخته و صحنه هاي بسيار حزن انگيز به وجود مي آيد که انسان ها به ويژه دوستداران طبيعت و حيات وحش را سخت متاثر و اندوهگين مي سازد.   قلي زاده از عموم مردم خواست از برافروختن آتش در طبيعت به ويژه در فصول گرم سال و نزديک مراتع و جنگل ها به جد خودداري کنند و در صورت ضرورت نيز قبل از ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند چرا که ممکن است آتش به ظاهر خاموش شده، دوباره شعله ور شده و کل منطقه را فرا گيرد.  فرمانده يگان حفاظت محيط زيست استان زنجان تصريح کرد: برخي مواقع انداختن يک ته سيگار روشن در مراتع و جنگل ها و حتي رها کردن شيشه و پلاستيک که همانند ذره بين عمل مي کند، مي تواند منطقه اي را به آتش بکشد و لطمات جبران ناپذيري را وارد آورد.
رييس نظارت بر امور حيات وحش اداره کل حفاظت محيط زيست استان زنجان نيز گفت: آنچه که بيشتر ار هر چيز دل دوستداران محيط زيست و طبيعت را مي آزارد، زنده زنده سوختن برخي از جانوران در آتش سوزي ها است.
پرويز رستمي افزود: آتش سوزي ها در کنار آسيب ها و خساراتي که بر پوشش گياهي استان وارد مي سازد باعث مي شود جانداران کند حرکتي چون جوندگان، حشرات، پستانداران کوچک و حتي پرندگان به ويژه جوجه هاي آنها، زنده زنده کباب شوند که اين دور از انصاف و مروت است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي اظهار داشت: بايد فرهنگ سازي لازم در ميان جامعه و مردم در خصوص آسيب ها و خطرات ناشي از ايجاد حريق در طبيعت، ازسوي رسانه‌هاي گروهي اعم از ديداري و شنيداري صورت بگيرد که بطور قطع با اين کار ميزان آتش سوزي هاي طبيعت بسيار کاهش خواهد يافت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها