عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطرات و لذت‌هاي عکاسي در سفر

خطرات و لذت‌هاي عکاسي در سفر

1397/09/12

گروه گزارش: يک عکاس جهان‌گرد گفت: عکاسي در سفر نيازمند عشق به اين کار است و عکاس بايد قبل از سفر برنامه‌ريزي کاملي داشته باشد. محمدرضا شاه‌پسند درباره عکاسي در سفر گفت: فردي که در سفر عکاسي مي‌کند بايد آمادگي‌هاي لازم جسمي و روحي را داشته باشد و در واقع تفاوت‌هاي عکاسي در سفر با عکاسي معمولي را بداند.

اين عکاس و هنرمند خراساني که 25 سال تجربه کار عکاسي در سراسر جهان را دارد، ادامه داد: عکاس بايد مخاطرات پيش‌رو را بپذيرد و بتواند پيش‌بيني‌هاي لازم را بکند و اين‌که بتواند عکس را با کيفيت بالا به ثبت برساند؛ زيرا سفر و عکاسي دو موضوع جداگانه هستند و عکاس بايد هر دوي اين‌ها را در کنار هم به خوبي داشته باشد تا بتواند خروجي قابل قبولي را ارائه کند.
اين عکاس بيان‌ کرد: عکاس قبل از رفتن به مکان مورد نظر بايد تحقيقاتي براي سفر داشته باشد و برنامه عکاسي خود را بداند و اين‌که معمولا فرد در کنار ديدن مکان‌هاي تاريخي و ... به طبيعت نيز ورود مي‌کند؛ حال با توجه به اين‌که من خود طبيعت‌گرا هستم، اين را مي‌گويم که يک عکاس هنگامي‌ که مقصد را انتخاب مي‌کند از لحظه خروج از خانه خود وارد سفر مي‌شود زيرا براي يک عکاس هميشه سوژه‌هاي مختلف وجود دارد.
شاه‌پسند که کسب رتبه نخست جايزه عکس سه‌بعدي در کشور چين را در کارنامه هنري‌اش دارد، تشريح کرد: يکي از مشکلاتي که عکاسان بايد آن‌ را پيش‌بيني بکنند، تجهيزاتشان است که به عنوان مثال هنگامي‌ که وارد يک مسير مي‌شوند و مي‌خواهند عکاسي کنند به کمبود تجهيزات برنخورند مانند باتري، کارت حافظه و يا کساني که آنالوگ کار مي‌کنند بايد آمادگي‌هاي لازم را به کلي از نظر تجهيزات داشته باشد.
او اضافه کرد: عکاس بايد آسيب ديدگي‌ها را رفع کند و پيش‌بيني‌هاي لازم را داشته باشد؛ در مکان‌هاي مختلف مانند مکان‌هاي با رطوبت بالا، ارتفاعات بالا و يا مکان‌هايي مانند کوير که ممکن است در مسير طوفان شن بوجود آيد و ماسه‌ها به دوربين آسيب بزنند، عکاس بايد بتواند از دوربين به خوبي حفاظت کند و بتواند عکس‌هاي خوبي بگيرد.
اين عکاس تشريح کرد: درخصوص خطرات نيز زمان‌هايي بوده که من به علت اين‌که مي‌خواستم در زمان خاصي از مکان خاصي عکاسي کنم مجبور به چادر زدن در آن محل مي‌شدم و اين براي يک فردي که در شهر زندگي مي‌کند ممکن است سخت باشد و حتي زماني بوده در اين‌گونه محل‌ها که براي من حمله حيوانات وحشي به وجود آمده و من مجبور به حفاظت از خود شده‌ام.
شاه‌پسند عنوان‌ کرد: در هنگام عکاسي در سفر بايد به نکاتي توجه کرد؛ من دوستي داشتم که هنگام عکاسي در هندوستان به علت گرفتن يک عکس خاص چندين ماه در زندان به سر مي‌برد؛ در نتيجه زماني‌که عکاس مي‌خواهد از يک مکان عکاسي کند بايد در مورد آيين‌هاي آن مکان اطلاعات کسب کند.
وي خاطرنشان کرد: به هنگام عکاسي در سفر عکاس قطعا بايد برنامه‌ريزي قبلي داشته باشد و اين امري است که من توصيه مي‌کنم در تمام کارگاه‌هاي آموزشي مطرح شود زيرا براي عکاسي در سفر قطعا شما بايد هدفي داشته باشيد. اين عکاس افزود: من قبل از پروژه‌هاي خود هميشه محل را بررسي مي‌کنم و براي يک پروژه معمولا چند محل مد نظر قرار مي‌دهم زيرا خروجي نهايي اتفاقي را رقم مي‌زند که براي مخاطب ارزشمند است و مخاطب را متحول و متغير مي‌کند؛ مثلا مخاطب در نگارخانه شهر فرنگ ممکن است محل‌هايي را که از قبل رفته ببيند اما باز با شگفتي روبه‌رو مي‌شود و تعجب مي‌کند. شاه‌پسند گفت: در اين نوع عکاسي ابتدا شما بايد عاشق اين کار باشيد تا بتوانيد اين روحيه خاص را پيدا کنيد و بعد سوژه‌ها با حالات مختلف تغيير مي‌کنند؛ براي نمونه برگي که ديروز بر اثر خشکي و آفتاب‌زدگي يک حالت خاص داشت، امروز بر اثر باران حالت ديگري پيدا مي‌کند و جلوه بهتري دارد و شما بايد براي سوژه برنامه‌ريزي کرده تا بتوانيد به خوبي حالت مد نظر خود را پيدا کنيد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، او اظهار کرد: براي حالت سوژه نيز اگر مي‌خواهيد از آب عکاسي کنيد طبيعتا بايد موقعي را برنامه‌ريزي کنيد که باد نباشد تا بتوانيد آن انعکاس آينه وار مورد نظر را دريافت کنيد؛ بنابراين عکاس بايد کاملا هدفمند عمل کند و اين‌که هنگامي که عشق دخيل يک کاري باشد قطعا خروجي بهتري از آن کار دريافت مي‌کنيم.
تاريخچه عکاسي در جهان نشان دهنده اينست که عکاسي با توجه به تلاش هاي نوآورانه افراد مستعد در طول زمان تکميل شده است. اکتشافات نوري، تحقيقات در زمينه کاغذهاي حساس به نور و موارد بسياري است که نتيجه تحقيقات و آزمايش هاي علمي نخبگان عکاسي است. اين علم در صنعت گسترش يافت و توسعه اي فراگير پيدا کرد. اساس کاردوربين عکاسي از جعبه تاريک آغاز شد که مربوط به دوراني بسيار قديمي تر از اختراع اولين دوربين عکاسي مي شود.
عکاسي هنري است که با توجه به ذوق فردي که آن را عکاس مي ناميم شکوفا مي شود. در عصر حاضر، ثبت تصاوير بر روي کاغذ حساس به ثبت لحظات ناب بر روي گيرنده هاي تصوير تبديل شده است. در اين ميان تفاوت عکس خوب و عکس بد در اصولي است که هنرمند عکاس براي خلق تصاوير هنري به کار مي گيرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خطرات و لذت‌هاي عکاسي در سفر

خطرات و لذت‌هاي عکاسي در سفر
خروج

گروه گزارش: يک عکاس جهان‌گرد گفت: عکاسي در سفر نيازمند عشق به اين کار است و عکاس بايد قبل از سفر برنامه‌ريزي کاملي داشته باشد. محمدرضا شاه‌پسند درباره عکاسي در سفر گفت: فردي که در سفر عکاسي مي‌کند بايد آمادگي‌هاي لازم جسمي و روحي را داشته باشد و در واقع تفاوت‌هاي عکاسي در سفر با عکاسي معمولي را بداند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها