عصر آذربایجان

گزارش خبر

تک بازاري دغدغه صادرکنندگان اردبيل

تک بازاري دغدغه صادرکنندگان اردبيل

1397/09/27

سرويس اقتصادي: آمارها هر چند نشان از افزايش صادرات در استان اردبيل دارد ولي تک محصولي و تک بازاري بودن از جمله تنگناهاي صادرات و دغدغه مهم صادرکنندگان در اين استان است.

اکثر صادرکنندگان اردبيل از تک بازاري صادرات، نبود تسهيل روند صادرات و ارز آن گله مند بوده و خواستار برطرف شدن اين مشکلات در استان هستند.
در حال حاضر سهم استان اردبيل از تجارت خارجي کشور ناچيز و محصولات صادراتي آن نيز به چند محصول خاص از قبيل سيب زميني ، محصولات پلاستيکي ، پروپيلن و لاستيک محدود و از طريق گمرک بيله سوار مغان به کشور همسايه صادر مي شود.
هم اکنون نيز 70 درصد صادرات استان اردبيل به جمهوري آذربايجان صورت مي گيرد.
به عقيده کارشناسان ، صادرات استان اردبيل از آسيب هاي متعددي از جمله تک محصولي و تک بازاري بودن، نبود تنوع کالايي، نبود تنوع بازار، نبود محصولات صادراتي با ارزش پولي زياد ، مشکلات گمرکي و نبود و يا ضعف در ساختار زيربنايي از جمله جاده هاي مناسب و خط ريلي رنج مي برد.
بابک رستم زاده ، کارشناس اقتصاد عدم توجه توليد کنندگان به صادرات و بهره وري پايين توليد صنعتي و کشاورزي را از ديگر نقاط ضعف صادرات استان دانست و افزود: ما با کمبود نيروي تخصصي در زمينه تجارت خارجي ، ضعف کالاهاي صادراتي دانش بنيان، پايين بودن دانش بازرگانان، نامناسب بودن امکانات گمرک، ضعف محيط کسب و کار و قوانين دست و پا گير مواجه هستيم.
وي افزود: همچنين تک بازاري، نبود رقابت، صادرات محور نبودن واحدهاي توليدي و صنعتي، مشکلات نقدينگي و بازار ارز از ديگر مشکلات موجود در استان است.
رستم زاده اظهارداشت: با راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي نمين، طرح شبکه پاياب خدا آفرين ، راه اندازي راه آهن ميانه - اردبيل و امتداد آن به پارس آباد و ساماندهي وضعيت گمرک بيله سوار ميزان صادرات غير نفتي استان قابل افزايش است ولي مهم تر از آن بايد موانع روند صادراتي را با اعمال مشوق هاي لازم و برطرف کردن مشکلات ارزي برطرف کرد. او فعال شدن دفاتر بازرگاني در کشورهاي همسايه را در توسعه صادرات ضروري خواند و گفت: دفاتر موجود در کشورهاي همسايه مي تواند بازار مناسبي را براي صادرات محصولات توليدي استان مهيا کند.
** اردبيل سهمي در صادرات کالاهاي پتروشيمي ندارد
محمد حسن‌ زاده ، رييس مرکز تحقيقات اتاق بازرگاني اردبيل هم گفت: بيشتر کالاي صادراتي کشور مربوط به محصولات پتروشيمي است ولي اردبيل هيچ سهمي از صادرات اين محصولات ندارد.
وي با بيان اينکه نبود تنوع بازار و صادرات مهم ‌ترين ضعف صادراتي استان اردبيل است، افزود: براي تقويت صادرات استان بايد به فکر تدوين برنامه ‌هاي اساسي بود.
حسن زاده گفت: صادرات در اردبيل نيازمند توجه و اهتمام ويژه مسئولان است در غير اين صورت اين استان در بازارهاي خارجي سهم مناسبي نخواهد داشت.
او افزايش بازارهاي هدف براي صادرات را ضروري خواند و گفت: صادرات از گمرک استان به 2 مقصد جمهوري آذربايجان و عراق به شکل مطلوب در حال انجام بوده ولي نياز است براي دستيابي به نقطه عطف در صادرات تعداد بازارهاي هدف دست کم به پنج مورد برسد.
او بهره‌ مندي واحدهاي توليدي از تسهيلات صندوق شکوفايي و نوآوري را يادآور شد و افزود: در اين ارتباط سهم اردبيل پايين بوده و ضروري است اقدام اساسي در اين باره صورت پذيرد.
** واحدهاي توليدي در صادرات مشکل دارند 
حسين پيرموذن، رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي استان اردبيل هم در اين باره گفت: محصولات توليدي در اين استان به دليل فناوري پايين موجود در کارخانه هاي استان قابل رقابت با محصولات ديگر کشورها نبوده و صادر کنندگان در صادرات با مشکل مواجه اند.
وي افزود: فناوري واحدهاي توليدي در استان کهنه و فرسوده است و محصولات توليدي در اين واحدها نيز توان رقابت با محصولات توليدي کشورهاي پيشرفته را در بازارهاي جهاني ندارد. پيرموذن اضافه کرد: براي توسعه صادرات بايد فناوري واحدهاي توليدي و صنعتي به روز و پيشرفته باشد و در غير اين صورت سهم صادرات استان همچنان پايين خواهد آمد.
او بيان کرد: در دنيا محصولاتي قابل صادرات است که داراي اسيد تيک و يو اس پي (ماندگاري يک سال) باشد که متاسفانه در استان اردبيل کارخانه اي که مجهز به اين سيستم باشد وجود ندارد.
پيرموذن گفت: اگر مي خواهيم توليد اين استان به بازارهاي جهاني روانه شود چاره اي جز راه اندازي اسيد تيک در واحدهاي توليدي نداريم.
** دولت از طرح هاي توليدي صادرات محور حمايت مي کند
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبيل هم در اين باره گفت: دولت از طرح هاي توليد و صنعتي صادرات محور با اعطاي تسهيلات مالي حمايت مي کند.
وي افزود: در راستاي اين سياست اقتصادي، طرح هاي توليدي ، صنعتي و خدماتي با قابليت هاي صادراتي در استان توسعه مي يابد.
استاندار اردبيل اظهار داشت: بر اين اساس در حال حاضر يکي از اولويت ‌هاي اساسي اعمال مشوق هاي توسعه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و حمايت از توليد کالاهاي صادرات محور در استان است. وي افزود: بانک ها بايد در پرداخت تسهيلات مالي به واحدهاي توليدي صادرات محور همکاري جدي داشته باشند تا زمينه توسعه اشتغال و توليد بويژه صادرات کالاهاي توليدي در استان بيشتر فراهم شود.
بهنامجو ادامه داد: هر چند ميزان صادرات استان اردبيل در مقايسه با سال هاي گذشته افزايش يافته اما نياز است بيش از اين از ظرفيت هاي اقتصادي و تجاري آن استفاده شود.
او با اشاره به افزايش 80 درصدي صادرات استان در سال جاري گفت: با برنامه ريزي و رفع برخي نواقص و خلاء ها مي توان بيش از اين هم صادرات کرد.
وي با اشاره به تدوين سند توسعه صادراتي استان اردبيل اظهار داشت: اين سند نقشه راه آينده استان است. استاندار اردبيل گفت: نقش بازارهاي هدف در سند توسعه صادراتي استان مورد توجه و تاکيد مسئولان است تا محصولات توليدي به بازارهاي قفقاز و آسياي ميانه ورود پيدا کند.
بهنامجو بيان کرد: در اين سند نقشه راه زيرساخت هاي راه آهن ، مناطق آزاد تجاري و صنعتي ،منطقه ويژه اقتصادي نمين و گمرکات ترسيم شده است.
** صادرات استان اردبيل 80 درصد افزايش يافت
حامد عاملي ، رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبيل هم از افزايش 80 درصدي صادرات کالاهاي غير نفتي استان در سال جاري خبر داد.
وي افزود: در سال گذشته کل صادرات استان 44 ميليون دلار بود اما اين ميزان در هشت ماه سال جاري به بيش از 79 ميليون دلار رسيده است.
به گفته وي، 32 ميليون دلار از اين صادرات توسط واحدهاي توليدي انجام شده و اين موضوع نشانگر افزايش صنعت صادرات محور در استان اردبيل است.
عاملي ادامه داد: پيش بيني مي شود تا پايان سال ميزان صادرات استان اردبيل به 150 ميليون دلار برسد که در مقايسه با سال هاي گذشته رکورد جديدي محسوب مي شود. وي اظهار کرد: ارمنستان ، عراق ، افغانستان و جمهوري آذربايجان از جمله کشورهاي هدف صادرکنندگان اردبيل مي باشند.
او گفت: صادرات به توليد ثروت در کشور منجر مي شود و بايد با حمايت از واحدهاي توليدي و صادرکنندگان چراغ اقتصاد را روشن نگه داشت. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبيل به تلاش صادرکنندگان در خصوص توسعه اقتصادي استان اشاره کرد و گفت: 17 صادرکننده از استان به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شدند که اين افراد 20 ميليون دلار از کل صادرات استان را انجام مي دهند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تک بازاري دغدغه صادرکنندگان اردبيل

تک بازاري دغدغه صادرکنندگان اردبيل
خروج

سرويس اقتصادي: آمارها هر چند نشان از افزايش صادرات در استان اردبيل دارد ولي تک محصولي و تک بازاري بودن از جمله تنگناهاي صادرات و دغدغه مهم صادرکنندگان در اين استان است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها