عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي نمايش‌ها جايي براي اجرا ندارند

1398/01/26

گروه گزارش: اين روزها به صراحت مي‌توان شاهد رشد و شکوفايي پتانسيل‌هاي بالقوه و بکر در قالب هنرهاي نمايشي بود، هنرهايي که به جد، زبان روح هنرمندان در کالبد جسم است که در کشاکش دوران، غليان مي‌کند و بر صحنه خاک خورده از گردش ايام سرريز مي‌شود.

هنرهايي که مي‌تواند خشم روزگاران را در خود ببلعد و راه‌گشاي اقشار مختلف با سلايق متعدد باشد اما افسوس که هرگز آن‌طور که بايد، نان خود را با هنر نياميزيده‌ايم و نمي‌دانيم که سلامت روح، سرآغاز همه سلامتي‌هاي جسم و جان است و قريب به اتفاق ما، جان‌هايي فربه هستيم که گرسنگي روان‌مان را به پشيزي گرفته‌ايم. 
هنرهاي نمايشي شکلي از هنر است که برخلاف هنرهاي پلاستيک، زمينه‌اي را فراهم مي‌کند تا هنرمند با استفاده از بدن و فيزيک خود در وهله نخست و سپس بهره‌گيري از امکانات ديگر به خلق هنر خود بپردازد. 
اصطلاح هنرهاي نمايشي براي اولين‌بار در سال 1711 در زبان انگليسي براي مجموعه‌اي از هنرهاي ديداري متکي به بازيگر مورد استفاده قرار گرفت. 
در اين ميان، »تئاتر« جزو مقوله‌هايي است که شايد کمتر کسي نسبت به تماشاي آن بي‌علاقه باشد و جالب است که فقط عشق و علاقه هنرمندان فعال در اين شاخه، ماندگاري اين هنر را در جاي‌جاي کشور رقم زده است؛ چراکه متاسفانه نگاه حمايتي از هنر ارزشمند تئاتر، تنها در مرکزيت پايتخت کشور مشهود و حمايت از هنرمندان اين رشته هنري در ساير نقاط کشور محقق نشده است.  
 در همين رابطه، رئيس انجمن هنرهاي نمايشي استان زنجان منطقه زنجان، اظهار کرد: انجمن هنرهاي نمايشي استان 13 گروه نمايشي و 20 گروه فعال دارد و متاسفانه مهم‌ترين مشکلي که انجمن با آن دست و پنجه نرم مي‌کند، فقدان تئاتر شهر است. 
حسين نجفي با تاکيد بر اينکه نبود سالن تخصصي براي تمرين و اجراي تئاتر در زنجان مسئله‌اي نيست که بتوان از آن چشم‌پوشي کرد، ادامه داد: زنجان طي ساليان گذشته به عنوان شادترين شهر کشور انتخاب شد. 
اين مسئله در ابتدا جاي شک داشت ولي وقتي تحقيقات ميداني انجام داديم به اين نتيجه رسيديم که زنجان واقعا مي‌تواند به عنوان شادترين شهر کشور انتخاب شود. 
وي تصريح کرد: فقط کافي است در طول فصل تابستان سري به فضاهاي سبز، کافه‌ها و رستوران‌هاي زنجان بزنيم تا پي ببريم که زنجاني‌ها تا چه حد به تفريحات گروهي علاقه‌مند هستند و متاسفانه اين در حالي است که زنجان، مکان فرهنگي ثابتي براي اجراي نمايش و تئاتر ندارد. 
نجفي يادآور شد: از چند سال پيش، محلي واقع در حياط پشتي فرهنگ‌سرا براي اجراي هنرهاي نمايشي در نظر گرفته شد و تاکنون نيز حدود 7 ميليارد تومان براي اين محل هزينه شده ولي متاسفانه نيمه‌کاره به حال خود رها شده است.
وي با بيان اينکه از ساخت اين سالن نيمه‌کاره حدود 12 سال مي‌گذرد، افزود: از وقتي هيئت رئيسه جديد روي کار آمده، اجراي هنرهاي نمايشي در زنجان تا حدودي رونق گرفته است ولي اين اصلا کافي نيست و متاسفانه اماکني هم که براي اجراي نمايش‌ها در اختيار اعضاي انجمن قرار مي‌گيرد، کيفيت مطلوبي ندارد. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، نجفي خاطرنشان کرد: کسي که براي تماشاي هنرهاي نمايشي بليت تهيه مي‌کند، حق دارد که نمايش مورد علاقه خود را با کيفيت مطلوب و در مکان مناسب ببيند ولي متاسفانه ما هنوز با اين مسئله در چالش هستيم و اميدواريم روزي برسد که هنرهاي نمايشي نيز جايگاه واقعي خود را در اين استان پيدا کند و بتواند علاقه‌مندان بيشتري را جذب کند. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقتي نمايش‌ها جايي براي اجرا ندارند

خروج

گروه گزارش: اين روزها به صراحت مي‌توان شاهد رشد و شکوفايي پتانسيل‌هاي بالقوه و بکر در قالب هنرهاي نمايشي بود، هنرهايي که به جد، زبان روح هنرمندان در کالبد جسم است که در کشاکش دوران، غليان مي‌کند و بر صحنه خاک خورده از گردش ايام سرريز مي‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها