عصر آذربایجان

گزارش خبر

صفي الدين اورموي نابغه موسيقي دنيا گمنام در وطن

صفي الدين اورموي نابغه موسيقي دنيا گمنام در وطن

1402/04/25

گروه فرهنگي:شيخ صفي الدين اورموي يکي از نوابع عالم موسيقي که با گذشت قرن ها هنوز در بسياري از دانشگاه ها و آکادميهاي معتبر موسيقي جهان کتب وي تدريس مي شود.

سکينه اسمي

 گروه فرهنگي:شيخ صفي الدين اورموي يکي از نوابع عالم موسيقي که با گذشت قرن ها هنوز در بسياري از دانشگاه ها و آکادميهاي معتبر موسيقي جهان کتب وي تدريس مي شود.
صفي الدين عبدالمومن بن ابي المفاخر يوسف بن فاخر اورموي در سال 613 هجري قمري (1211 ميلادي) در اروميه چشم بر جهان گشود و در جواني به بغداد رفت و در مدرسه مستنصريه بغداد به آموزش علوم مختلف روي آورد.
وي دانشمند بزرگ موسيقي، خوش نويس، کاتب و عروض دان بزرگ قرن هفتم هجري و پيشتاز تئوري سيستماتيک است و در سال 693 هجري قمري در بغداد دار فاني را وداع گفته است.صفي الدين اورموي يکي از بزرگترين نوابغ موسيقي جهان است که کتاب‌هاي وي به نامهاي الادوار في الموسيقي، الرساله شرفيه في علم النسب والاوزان الايقاعيه، رساله ايقاع، الکافي من الشافي في علوم العروض والقوافي و فائده في العلم الموسيقي هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها در بسياري از دانشگاه‌ها و آکادمي‌هاي معتبر موسيقي جهان تدريس مي‌شود و اساتيد جهان او را يکي از بزرگترين نوابغ موسيقي عالم مي‌شمارند.
آثار شيخ صفي الدين اورموي در علم موسيقي هميشه مورد احترام و تقليد هنرمندان ايراني و ساير ممالک اسلامي بوده و علم و هنر او را ستوده‌اند، ياقوت مستعصمي از بزرگان خوشنويسي، شيخ احمد سهروردي، شرف الدين محمد جويني از شاگردان وي بوده‌اند شاگرداني که امروز خود يکي از بزرگان مفاخر دنيا و کشور به شمار مي‌روند.کتاب‌هايي که به رشته تحرير در آورده زبانزد اهل فن بوده و به عبارتي شاهکار ماندگار او تلقي مي‌شوند که دست به دست مي‌گردد و هرگز تازگي و طراوت و زيبايي خود را از دست نمي‌دهد گويي اين ستاره درخشان جهان اسلام براي قرن‌هاي متمادي اثر خلق کرده تا زمان زمان است صداي موسيقي‌اش در گوش زمان بپيچد و خطاطيش همچنان چشم‌ها را خيره کند.صفي الدين، تأثيرات ماندگاري بر هنر موسيقي و خوشنويسي ايران زمين گذاشت او شاگرداني در خط و موسيقي پرورش داد که سرآمد اين هنرها شدند و رساله‌هاي مهمي در زمينه موسيقي نوشت که مورد احترام هنرمندان ايراني و ممالک اسلامي شد چنانکه »ابن صيقل«اديب و لغت‌شناس مشهور از او با القابي همچون »الصدر الکبير، عالم فاضل و علامه« ياد کرده است.بيشتر مؤلفان بر اين باورند که رساله‌هاي »شرفيه و ادوار« صفي‌الدين منجر به بروز انقلابي بزرگ در موسيقي در سراسر عالم شده است تا جايي که »ژوزف يکتابيک« موسيقي‌شناس نامي ترک درباره صفي الدين اورموي چنين مي‌نويسد: »بزرگ موسيقي‌شناس تُرک، صفي‌الدين ارموي نام داشته و به روزگار خلافت مستعصم خليفه عباسي در نيمه دوم قرن هفتم مي‌زيسته و توانست دوره ثابت و لاتغيير سابق را به پايان آورد.«صفي الدين اورموي نيز مانند ساير دانشمندان، موسيقي را علم مي‌دانست او اولين کسي است که آهنگ موسيقي را با حروف الفبا و عدد نوشت بدين طريق توانست نغمه‌هايي را که سابقا از راه گوش و سينه به سينه نقل مي‌شد به صورت نت در آورد با وجود اين همه هنر وي در غربت و گمنامي به سر مي‌برد.
گرد گمنامي بر چهره نابعه موسيقي دنيا / صفي الدين اورموي که بود؟
مسئول مرکز موسيقي حوزه هنري آذربايجان غربي با گلايه از بي توجهي به مفاخر ارزشمند استان و اروميه گفت: متأسفانه مسئولان نهادهاي فرهنگي در استان به خصوص در اروميه شناخت کاملي از فرهنگ و مفاخر اين شهر ندارند تا در شناساندن اين ذخيره ارزشمند قدم بردارند.داريوش عليزاده با بيان اينکه صفي الدين اورموي يکي از دانشمندان و نوابغ موسيقي دنيا به شمار مي‌رود، افزود: بيشتر کتب وي در دانشگاه‌هاي موسيقي دنيا تدريس مي‌شود و هنوز با گذشت بيش از 700 سال هنوز کسي نتوانسته در عالم موسيقي و کشفيات وي در اين خصوص به پاي وي برسد.
وي با بيان اينکه متأسفانه از صفي الدين اورموي به عنوان نوازنده نام برده مي‌شود، افزود: اين در حالي است که وي نه تنها يکي از معتبرترين نوازندگان موسيقي بود بلکه توانست براي نخستين بار گام‌هاي موسيقي را کشف و به دنيا عرضه کند ولي همچنان در گمنامي به سر مي‌برد.مسئول مرکز موسيقي حوزه هنري آذربايجان غربي ادامه داد: اختراعات و تاليفات شيخ صفي الدين اورموي باعث بروز انقلابي بزرگ در علم موسيقي سراسر عالم شده است و هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها عقايد او در موسيقي مورد احترام دانشمندان اين عرصه است.عليزاده عنوان کرد: با تمامي اين اوصاف متأسفانه صفي الدين اورموي در شهر زادگاهش (اروميه) مورد بي توجهي قرار گرفته است و جا دارد مسئولان فرهنگي استان با معرفي چهره علمي اين دانشمند عرصه جهاني موسيقي با برگزاري کنفرانس‌هاي علمي، نامگذاري اماکن فرهنگي و هنري و همچنين ساخت مجسمه‌اي اقدام کنند.
مصادره مفاخر آذربايجان غربي توسط کشورهاي همسايه در سايه بي توجهي مسئولان
وي با اشاره به مصادره مفاخر استان توسط کشورهاي همسايه گفت: در سال‌هاي اخير کشورهاي همسايه تلاش در مصادره مفاخر و هنرهاي اصيل اين منطقه دارد به گونه‌اي هنر عاشيقي که از هنرهاي اصيل اين منطقه است به اسم کشور آذربايجان ثبت جهاني شد و در اين خصوص نيز قبل از آنکه نام صفي الدين اورموي توسط کشور ديگري ثبت ملي شود مسئولان چاره انديشي کنند.
عليزاده با اشاره به نامگذاري روز آواها و نواهاي ايراني در تقويم رسمي کشور طي سال گذشته عنوان کرد: تاکنون اقدام و برنامه در خور توجهي براي شناساندن و بزرگداشت اين نابغه موسيقي دنيا در زادگاهش انجام نگرفته است.مسئول مرکز موسيقي حوزه هنري آذربايجان غربي نامگذاري يک خيابان، ساخت مجسمه از اين نابغه، برگزاري همايش‌ها و کنگره‌هاي بزرگداشت استاني، ملي و بين المللي را از راهکارهاي معرفي اين مفاخر برشمرد و گفت: با توجه به آسيب‌ها و هجمه‌هاي فرهنگي اين اقدامات يکي از راه‌هاي حفظ ذخاير مفاخر و معرفي آن به نسل آينده است.عليزاده با تاکيد حفظ آثار بزرگان ادب و هنر ايران و معرفي آنان به نسل جوان کشور عنوان کرد: بايد آثار و قطعات اجرا شده توسط شيخ صفي الدين الگو برداري شده و در صيانت از آن تلاش شود.
وي خاطرنشان کرد: در فقه و ادب و خط و انشا، علوم رياضي، موسيقي و نواختن عود و آلات ديگر موسيقي يد بيضايي داشت و از وجودهاي استثنايي عهد خود بود و مخصوصاً در موسيقي علمي اهميت و اعتبار فراواني کسب کرده و همواره به اين فن مشهور بوده است او خط منسوب را نيز بسيار نيکو مي‌نوشت.
صفي الدين اورموي علاوه بر اهالي موسيقي ايران به وسيله اهل موسيقي جهان نيز به عنوان يکي از رويدادهاي علمي وهنري تاريخ موسيقي خاور زمين مورد ستايش يک خاورشناس قرار گرفته است.اورموي براي نخستين بار 12 مقام موسيقي را به حالت سيستماتيک درآورد و خود آن را به آوازها بخش‌ها و شعبه‌ها تقسيم کرد به صورتيکه صفي الدين از يک سو در اصطلاح و تکميل نوآوري‌ها و ابداعات قدما در موسيقي کوشيده است و در فواصل گام نيز تحقيقاتي کرده است.صفي الدين ارموي اولين کسي بود که آهنگ موسيقي ما را با حروف الفبا و ابجد و عدد نوشت وبا اين شيوه توانست نغمه‌هايي را که پيش از اين از راه گوش وسينه به سينه نقل مي‌شد ثبت کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،اختراع سازي به نام »مغني« (مغني عود قوسي شکلي بوده است) را به او نسبت مي‌دهد و گفته مي‌شود که آن آميزه اي از قانون، رباب و نزهه (نوعي سنتور) بوده است.حال با توجه به اينکه موسيقي به عنوان يکي از مؤلفه‌هاي هويتي هر ملتي محسوب مي‌شود آيا وقت آن نرسيده از اين مفاخر بزرگ صيانت و به دنيا معرفي شود؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها