عصر آذربایجان

گزارش خبر

تبليغات چراغ‌خاموش قبل از ماراتن بهارستان

1398/04/30

سرويس سياسي: اگرچه بيش از دو فصل تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده، اما برخي از داوطلبان احتمالي با حضور در محافل مختلف و اظهارنظر در شبکه‌هاي اجتماعي، تبليغات خود را آغاز کرده‌اند. قانون مي‌گويد آن‌ها که زودتر از موعد، تبليغات انتخابي مي‌کنند، مجرم هستند؛ اما قانون درباره آن‌ها که چندين ماه مانده به انتخابات مهربان مي‌شوند يا به منتقد تمام‌عيار تبديل مي‌شوند، چيزي نگفته است.

در کشور ما تبليغات زودهنگام انتخاباتي يک معضل است. افرادي که قصد کانديداتوري دارند اگرچه به صورت غيررسمي و غيرمستقيم، اما با روش‌هاي مختلف تلاش مي‌کنند خودشان را به عنوان کانديدا معرفي و تبليغات کنند.نتيجه انتخابات، معمولاً نشان مي‌دهد آنان که زودتر از زمان مشخص يعني 15 روز مانده به انتخابات تبليغات را شروع کرده‌اند، همان‌هايي هستند که در شوراي شهر يا مجلس شوراي اسلامي صاحب کرسي مي‌شوند.حالا که چيزي نزديک به هفت ماه تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده، تبليغات در ديوارها و بنرها نه، اما در برخي محافل، مساجد، خانه‌ها و حتي فضاي مجازي شروع شده است.
من درد شما مردم را مي‌فهمم
در آذربايجان شرقي، يکي از مديران ارشد سابق استان که به خاطر قانون منع به کارگيري بازنشستگان بازنشسته شده بود آهنگ انتخابات کرده و شروع به تبليغات زود هنگام نموده است.او بعد از کم‌تر از يک‌ماه از ترک سمت خود، در فضاي مجازي شروع به انتشار مطالبي انتقادي درباره مسائل مختلف جامعه کرد. بسياري از موضوعاتي که در زمان مسئوليت خود او هم وجود داشت و به‌هيچ وجه بيان نمي‌شد.البته که بسياري از خبرنگاران و اهالي رسانه رفتارهاي ضد و نقيض او را زمينه تبليغات انتخاباتي خواندند اما بسياري از مردم همچنان فکر مي‌کنند اين واکنش‌ها و رفتارها، تنها يک تغيير رويکرد است.علاوه‌بر فضاي مجازي، او اين روزها تقريباً در تمام محافل مرتبط و غيرمرتبط با حوزه کاري‌اش ديده مي‌شود؛ از نمايشگاه عکس يک عکاس جوان تا افتتاحيه تشکل‌هاي زيست محيطي و جشنواره ميوه در شهرستان‌هاي ديگر.
مي‌خواهند خودشان را طرف مردم نشان بدهند
عليرضا احتشامي، يک کارشناس سياسي معتقد است تبليغات زودهنگام انتخاباتي معضلي نيست که فقط در کشور ما معنا پيدا کند. او حتي برخي رفتارهاي اخير ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا را هم تبليغات براي انتخابات پيش رو رياست جمهوري مي‌داند.احتشامي مي‌گويد: »متاسفانه عموم مردم توان تشخيص رفتار انتخاباتي با رفتار معمولي را ندارند و همين باعث مي‌شود بسياري از افراد به فکر برخي اقدامات نمايشي و ويتريني براي جلب توجه بيفتند.«او مي‌گويد: »افرادي که قصد کانديداتوري دارند، معمولاً پيش از انتخابات با مطرح‌کردن برخي انتقادات که حتي گاهي رنگ و بوي سياه‌نمايي مي‌گيرند، مي‌خواهند خودشان را هم‌درد و هم‌دغدغه با عموم مردم نشان بدهند و به همين طريق اعتمادشان را جلب کنند.«اين کارشناس مسائل سياسي از مردم مي‌خواهد تا زمان انتخابات هشيار باشند: »هشياري مردم در موارد تبليغات زودهنگام، بيش‌تر از پيگردهاي قانوني جواب مي‌دهد.«
اظهار نظر به هرچيزي
رفتارهاي اخير يک سياستمدار آذربايجاني که در دولت قبلي منصب مهمي داشت، رنگ و بوي انتخاباتي گرفته است. اين فرد که در چندسال اخير از لحاظ رسانه‌اي بسيار کم‌رنگ شده بود، حالا با صحبت‌هايش، خوراک رسانه‌هاي محلي به شمار مي‌آيد.هر اتفاق سياسي، فرهنگي، اجتماعي يا ورزشي در کشور با واکنش او مواجه مي‌شود و دست رد به سينه هيچ‌يک از رسانه‌هاي براي مصاحبه نمي‌زند.جمال عرف، معاون سياسي وزير کشور در تبريز از رصد تبليغات زودهنگام سخن گفت: »اين موضوع را در ستادهاي انتخاباتي استان‌ها نيز رصد مي‌کنيم و درصورت نياز تذکر داده و در شرايطي که افراد اصرار بر تبليغات داشته باشند، به عنوان تخلف انتخاباتي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.«»کسي که قانون‌شکني مي‌کند، چگونه مي‌تواند در مجلس قوانين مفيد و تأثيرگذار تصويب کند؟« تا به امروز غير از امام جمعه ورزقان، هيچ‌يک از مسئولان ارشد استان به تبليغات زودهنگام واکنش نشان نداده و اعلام موضع نکرده‌اند. حجت‌الاسلام پورمحمد، امام جمعه ورزقان خطاب به شوراي نگهبان گفت که از تبليغات زودهنگام کانديداهاي مجلس جلوگيري شود.او درباره برخي کانديداها که دست به تخريب رقباي احتمالي خود مي‌زنند، گفته است: کسي که قانون‌شکني مي‌کند، چگونه مي‌تواند در مجلس قوانين مفيد و تأثيرگذار تصويب کند؟بر اساس ماده 56 قانون و استفساريه مربوطه، تبليغات زودهنگام داوطلبان ممنوع مي‌باشد و در صورت احراز تخلف، مراتب به طور مستند به هيأت اجرايي و هيأت نظارت جهت اتخاذ تصميم اعلام مي‌شود.تا به امروز در آذربايجان شرقي شوراي نگهبان يا هيئت نظارت بر انتخابات، نسبت به رفتارهاي هيچ‌يک از داوطلبان احتمالي هشدار نداده است و آن‌ها پررنگ‌تر از هرروز به فعاليت خود مي‌پردازند.البته به عقيده برخي افراد، تشخيص اينکه يک رفتار يا اقدام تبليغاتي است يا خير و اثبات آن، کمي دشوار است اما طبق قانون انتخابات، »انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي نظير سخنراني و انتشار محموله‌هاي تبليغاتي به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانوني تبليغات، تخلف محسوب مي‌شود.«
آذربايجان شرقي آماده يک انتخابات سالم است
عليار راستگو، معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي از آمادگي اين استان براي برگزاري يک انتخابات سالم در اسفندماه سخن مي‌گويد: «مکاتبات لازم با دستگاه‌هاي مختلف در خصوص رعايت مفاد قانوني، جلوگيري از ايجاد شائبه و تأمين امکانات و تجهيزات مورد نياز بويژه زيرساخت‌هاي ارتباطي مورد نياز برگزاري انتخابات اسفند ماه امسال انجام شده و نگراني خاصي در اين زمينه نداريم.»رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقي برگزاري انتخاباتي باشکوه، امن و سالم را راهبرد اصلي اين ستاد مي‌داند و مي‌گويد: »آذربايجان شرقي در سال گذشته و امسال کم‌چالش‌ترين استان کشور از نظر سياسي، اجتماعي و مسائل امنيتي بوده است.«انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آذربايجان شرقي در 13 حوزه انتخابيه استان شامل 21 شهرستان و 25 بخش مستقل برگزار مي‌شود و در نتيجه آن، 19 نفر به عنوان نمايندگان اين استان به مجلس راه مي‌يابند.به لحاظ اينکه آذربايجان شرقي 19 نماينده در مجلس خواهد داشت، پيش‌بيني يک فضاي انتخاباتي زودهنگام در اين استان چندان کار دشواري نيست.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اگرچه شوراي نگهبان يا ستاد برگزاري انتخابات بايد بادقت رفتارهاي داوطلبان احتمالي را زير نظر داشته و مستندسازي کنند، اما در نهايت اين مردم هستند که با تشخيص فريب‌ها و حرکات نمايشي برخي‌ها، بايد نمايندگاني اصلح به مجلس بفرستند. نمايندگاني که رفتارهايشان از باورهايشان نشأت بگيرد، نه جايگاه‌شان.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها