عصر آذربایجان

گزارش خبر

دستفروشان خوشايند شهروندان دغدغه مديران

1398/11/21

گروه اجتماعي: دستفروشي از مشاغلي است که همواره به عنوان يکي از دغدغه هاي مديران شهري مطرح بوده است و در عين حال به خاطر عرضه کالا به قيمتي پايين تر با استقبال شهروندان مواجه است.

روزهاي پاياني سال نزديک است و با وجودي اينکه اوضاع اقتصادي مردم چندان مناسب نيست و هنوز دولت هم عيدي کارمندان را پرداخت نکرده است اما شلوغي بازارها و مراکز خريد رو به افزايش است و در شهر تبريز هم به هر يک از اين مراکز پا مي گذاري جمعيت غلغله مي زند .
ترافيک انساني به ترافيک خوردويي اضافه شده است و حتي اگر قصد خريد هم نداشته باشي براي انجام کار در مرکز شهر و نزديک بازار بايد زمان بيشتري را صرف کني و در اين ميان و در شرايطي که برف برجا مانده در پياده روها هم شرايط عبور و مرور را دشوار کرده است، دستفروشان به افزايش شلوغي ها و اختلال در تردد عابران پياده دامن مي زنند .
دستفروشان هر چند همواره با ممانعت نيروهاي رفع سد معبر شهرداري ها و گاهي مخالفت مغازه داران مواجه مي شوند اما به نظر مي رسد در زمان هاي خاص مانند شب عيد از ملاطفت نيروهاي شهرداري بهره مند مي شوند و مغازه داران هم ديگر فرصتي و شايد حوصله اي براي مخالفت ندارند.
*ساماندهي دستفروشان وظيفه شهرداري نيست شهردار تبريز در يکي از جلسات شوراي شهر، با اشاره به بحث ساماندهي دستفروشان در سطح شهر، گفت: ساماندهي دستفروشان جزو وظايف شهرداري نيست ولي با اين حال تلاش مي‌کنيم در چنين وضعيت اقتصادي مشکلات دستفروشان را حل کنيم. ايرج شهين باهر ادامه داد: ثبت نام دستفروشان آغاز شده و براساس اين ثبت نام، تعداد دستفروشان مشخص و فضاهايي براي استقرار آن‌ها در نظر گرفته مي‌شود.  وي با بيان اين‌که شهرداري فضايي به اندازه و مساحت کافي براي طرح استقرار دستفروشان  ندارد، گفت: در اين ارتباط ?? مکان شناسايي شده که تعداد زيادي از آن‌ها داراي معارض است.  شهردار تبريز درباره نحوه تسهيل دسترسي به ميادين استقرار دستفروشان، گفت: نزديکي دستفروشان به بافت‌هاي مسکوني مدنظر است و شهرداري قصد دارد ميدان‌هايي در فضاهاي مسکوني ايجاد کند ولي اهالي محلات اجازه‌ برپايي بازارچه‌ دستفروشان را در محلات نمي‌دهند و نوعي پارادوکس در اين موضوع وجود دارد.  وي با بيان اين‌که شهرداري به طور قانوني موظف به جمع آوري دستفروشان از سطح شهر است، گفت: متاسفانه برخي از دستفروشان به ميادين مراجعه نمي‌کنند، چرا که تمايل دارند در مکان‌هايي که خود مي‌پسندند، بساط فروش را پهن کنند.  وي در خصوص ساماندهي بازارچه‌ي گجيل، يادآور شد: شهرداري تبريز با هزينه نزديک به 9 ميليارد تومان، ميدان قديمي را تملک و دستفروشان را به ميدان جديد منتقل کرده است.  *دستفروشان تبريز در 7 نقطه شهر ساماندهي مي‌شوند
مديرعامل سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري تبريز هم پيش از اين اعلام کرده است: تلاش داريم با ايجاد بازارهاي صبح، عصر و شب در هفت نقطه شهر اقدام به ساماندهي دستفروشان کنيم.
ابراهيم محمدي با بيان اينکه در قالب ايجاد چادر و بازار ميوه اقدام به ساماندهي ميوه فروشان شهر تبريز کرده ايم، گفت: پيش از اين سازمان قصد داشت در محل بيمارستان خيريه اقدام به ساماندهي دستفروشان تبريز کند.
او افزود: در اين محل تعداد 209 غرفه طراحي شده بود که به دليل عدم استقبال دستفروشان، ميوه فروشان در اين محل مستقر شدند.
مديرعامل سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري تبريز در ادامه با اشاره به اينکه ثبت نام از دستفروشان در سايت سازمان آغاز شده است، اظهار داشت: در اين سامانه متقاضيان دستفروشي در سطح شهر تبريز پس از ثبت نام احراز هويت شده و سپس اقدام به تعيين محل مورد نظر خود براي استقرار مي کنند.
محمدي تاکيد کرد: اين ساماندهي در قالب صبح، عصر و شب بازار در مناطق مختلف شهر تبريز اجرا مي شود.
وي ادامه داد: مناطق مختلف شهر تبريز به منظور اجراي اين طرح موظف شده اند محل مناسب را در اختيار سازمان قرار دهند.
مديرعامل سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري تبريز با بيان اينکه نظارت بر اجراي اين پروژه را به پيمانکاران مورد تاييد واگذار خواهيم کرد، گفت: تلاش داريم در هفت نقطه از شهر تبريز بازارهاي هفتگي داير کرده و اقدام به ساماندهي دستفروشان کنيم.
محمدي با بيان اينکه از مناطق شهرداري خواسته شده است تا محل استقرار دستفروشان را شناسايي و به سازمان اعلام کنند، گفت: اين محل ها پس از اعلام در کميته تخصصي مورد بررسي قرار مي گيرد تا در صورت امکان در همان محل ساماندهي شوند.
*ساماندهي دستفروشان تبريز مناسب نيست
 اما رييس کميسيون محيط زيست و خدمات شهري شوراي تبريز روز گذشته در نشست شوراي شهر با تاکيد بر ضرورت ساماندهي دستفروشان در اين شهر، گفت: اين کار در تبريز به نحو احسن انجام نشده است.
عبداله تقي پور، افزود: برنامه هايي که براي ساماندهي دستفروشان در نظر گرفته شده بود بايد با جديت پيگيري شده و مشکلات موجود در اين زمينه هرچه سريع تر رفع شود.
وي با بيان اينکه از سال 96 قرار شد بازارچه‌هاي محلي براي ساماندهي‌ مشاغل در مناطق شهرداري ايجاد شود اما هنوز اين کار انجام نشده است، اظهار داشت: نياز مردم در انجام پروژه‌ها بايد در اولويت قرار گيرد و ايجاد بازارچه‌هاي محلي از مطالبات عمده‌ آنان است.
نايب رييس کميسيون‌ محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي تبريز نيز در اين جلسه با بيان اينکه برخي کارها در شهر به راحتي انجام شدني است، گفت: دستفروشان‌ در برف‌ و باران مجبور به کار کردن‌ هستند که بايد چاره‌اي براي آنها انديشيد.
محرم محمدزاده، افزود: دستفروشي در ساير نقاط کشور و دنيا وجود دارد اما سازمان يافته‌ و برنامه‌ ريزي‌ شده است و در تبريز نيز براي ساماندهي‌ دستفروشان‌ بايد اقدام کرد.
عضو شوراي اسلامي تبريز نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه سال‌هاست در خصوص ساماندهي‌ دستفروشان‌ در تبريز هشدار داده مي شود اما توجهي‌ نمي‌شود، گفت: براي ساماندهي‌ دستفروشان‌ و احداث بازارچه‌هاي محلي‌ بايد يک خواست جمعي وجود داشته باشد و با همکاري يکديگر اين‌ کار انجام شود.
کريم صادق زاده، با بيان اينکه بازارچه‌هاي محلي‌ اگر احداث شود بسياري از مشکلات در زمينه دستفروشان‌ از بين مي رود، افزود: مديران شهري ساير استان‌ها در ساماندهي‌ دستفروشان‌  بسيار موفق‌ عمل‌ کرده‌اند و در تبريز با وجود ظرفيتهاي موجود اين کار به نحو احسن انجام نشده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، سعيد نيکوخصلت، عضو کميسيون محيط زيست و خدمات شهري تبريز نيز با بيان اينکه فرآيندي‌ تعريف شود تا به قول خود به مردم در زمينه احداث بازارچه‌هاي‌ محلي عمل کرد، گفت: بايد نقشه‌راهي‌ براي احداث بازارچه‌هاي محلي در کمترين‌ زمان تهيه‌ شود چرا که اين کار با وجود ظرفيتهاي موجود در شهرداري کار بسيار سختي نيست.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها