عصر آذربایجان

گزارش خبر

عملکرد مجلس دهم قابل قبول نبوده است

عملکرد مجلس دهم قابل قبول نبوده است

1399/02/21

گروه سياسي:يک وکيل دادگستري گفت: وجود نهادهاي موازي در کنار مجلس شوراي اسلامي با کارکردي مشابه با وظايف و اختياراتي که براي قوه مقننه تعريف شده است، باعث مي_شود که نتوان نمره قابل قبولي به عملکرد مجلس دهم داد.

گروه سياسي:يک وکيل دادگستري گفت: وجود نهادهاي موازي در کنار مجلس شوراي اسلامي با کارکردي مشابه با وظايف و اختياراتي که براي قوه مقننه تعريف شده است، باعث مي_شود که نتوان نمره قابل قبولي به عملکرد مجلس دهم داد.  
سيدمهدي حجتي درباره عملکرد مجلس دهم گفت: طبعاً عملکرد هر مجلسي را بايد با عملکرد مجلس يا مجالس قبلي مقايسه کرد و با توجه به نقاط ضعف و قوت هر مجلس، در مورد عملکرد آن قضاوت کرد، زيرا اين موضوع کاملاً نسبي است و نمي توان عملکرد يک مجلس را مطلقاً خوب و عملکرد مجلس ديگر را مطلقاً بد ارزيابي کرد؛ ليکن مي توان گفت که مثلاً فلان دوره مجلس نسبت به فلان دوره قويتر يا  ضعيف تر بوده است.
اين وکيل دادگستري با بيان اينکه مجلس دهم روزهاي پاياني عمر خويش را سپري مي کند گفت: معمولاً در روزهاي پاياني عمر مجلس نمايندگان انگيزه زيادي براي انجام اموري که به موجب قانون عهده دار انجام آن هستند ندارند.
کساني که رد صلاحيت شده و يا براي دوره بعدي موفق به کسب آراء انتخاب کنندگان نشده اند از يک جهت و ساير منتخبين نيز معمولاً درگير رايزني براي انتخابات هيأت رئيسه و انتخاب اعضاي کميسيون هاي داخلي مجلس هستند و طبعاً نمي توان انتظار خروجي چشمگيري را در روزها و حتي ماه هاي پاياني عمر مجلس بعد از انتخابات داشت.
حجتي گفت: با توجه به شيوع ويروس کرونا در کشور و مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم و بودجه انقباضي سال جاري، ضروري بود مجلس در روزهاي پاياني عمر خويش به نحو مقتضي به اين موضوع ورود نمايد و راهکارهاي لازم را ترسيم نمايد. به علاوه برخي از طرح ها و لوايح که مدتهاست محل مناقشه و کشمکش هاي مختلف قرار دارد نيز مي توانست با توجه به نياز کشور به صورتي چند فوريتي به تصويب برسد که چنين نشد و طبعاً با توجه به صفر شدن طرح_ها و لوايح در دست تصويب در مجلس بعدي  بايد فرايند قانونگذاري در مورد اين دسته از طرح ها و لوايح مجدداً طي شود.
 اين عضو هيأت مديره کانون وکلاي دادگستري مرکز با انتقاد از طولاني بودن فرايند قانونگذاري در مجلس شوراي اسلامي در مورد طرح ها و لوايح عادي گفت: همين امر باعث شده که به تدريج نهادهاي ديگري به جاي مجلس و به صورت موازي وارد عرصه قانونگذاري شوند و طبعاً وجود همين نهادهاي موازي در کنار مجلس شوراي اسلامي با کارکردي مشابه با وظايف و اختياراتي که براي قوه مقننه تعريف شده است، باعث مي شود که نتوان نمره قابل قبولي به عملکرد مجلس دهم داد که اين امر با اصل  ?? قانون اساسي تعارض دارد و ناقض اصل تفکيک قواست.حجتي افزود: نمايندگان مجلس يازدهم مي_بايست با آسيب شناسي نقاط ضعف مجلس دهم وحتي مجالس پيشتر از آن، سعي کنند که اين نقاط ضعف را مرتفع نمايند و با برنامه و تعيين استراتژي مشخص به وظايف قانوني خويش بپردازند و با دوري کردن از تسويه حسابهاي سياسي، نقش نظارتي مجلس را پررنگ تر از گذشته نمايند و در بعد کلان، موضوعاتي مانند مهار تورم و مسائل معيشتي مردم در اولويت قرار دهند که براي مردم واجد اهميت است.
 اين وکيل دادگستري خاطرنشان کرد:  هر گونه تصميم گيري در مجلس، تابع اوضاع و احوال سياسي حاکم بر کشور و در نظر گرفتن مصالح و مؤلفه_هاي مختلفي است که بايد در هر مورد به صورت مجزا مورد بررسي قرار گيرد و نمي توان گفت که مجلس دهم چه فرصتهايي را از دست داده است؛ ليکن سوابق امر و اخبار موجود حاکي از آن است که مجلس از فرصت قانوني و به  عبارتي بهتر از اختيار و اهرم نظارتي خويش استفاده لازم را نکرده است لذا وجود نهادهاي موازي در کنار مجلس شوراي اسلامي با کارکردي مشابه با وظايف و اختياراتي که براي قوه مقننه تعريف شده است، باعث مي شود که نتوان نمره قابل قبولي به عملکرد مجلس دهم  داد.
  به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا ،حجتي در پايان گفت: نظام سياسي حاکم بر کشور ما بعد از اصلاح قانون اساسي در سال  1368 از نظام پارلماني به نظام رياستي تغيير کرد و از طرفي قوه مقننه در کشور ما تابع نظام تک مجلسي است که هر دو وظيفه اصلي قانونگذاري و نظارتي را بر عهده دارد و همين امر باعث شده که کارکرد مجلس به عنوان نهادي که بايد در رأس همه امور باشد، تغيير پيدا کند تا جايي که برخي معتقدند که جمله معروف حضرت امام(ره) که مجلس بايد در رأس همه امور باشد، متعلق به زماني است که نظام سياسي کشور ما پارلماني بود نه رياستي و به همين دليل شايد انتظاري که امروز از مجلس داريم با ظرفيت واقعي آن همخواني ندارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها