عصر آذربایجان

گزارش خبر

قاچاق چوب به زنجان رسيد

قاچاق چوب به زنجان رسيد

1399/11/12

گروه اجتماعي: قلع و قمع و قاچاق چوب در برخي نقاط استان زنجان از سوي سودجويان و افراد فرصت طلب طبيعت بکر و زيباي استان را تهديد مي‌کند که ادمه اين روند اثرات زيان‌بار و خسارات جبران ناپذيري براي استان خواهد داشت. بخش عمده منابع طبيعي اين استان که معادل با 73 هزار هکتار است مختص جنگل بوده و درختاني شامل گونه‌هاي گلابي وحشي، زالزلک، بنه، قيچ، زرشک، بادام وحشي، پسته وحشي و برخي گونه‌هاي ديگر است.

گروه اجتماعي: قلع و قمع و قاچاق چوب در برخي نقاط استان زنجان از سوي سودجويان و افراد فرصت طلب طبيعت بکر و زيباي استان را تهديد مي‌کند که ادمه اين روند اثرات زيان‌بار و خسارات جبران ناپذيري براي استان خواهد داشت. بخش عمده منابع طبيعي اين استان که معادل با 73 هزار هکتار است مختص جنگل بوده و درختاني شامل گونه‌هاي گلابي وحشي، زالزلک، بنه، قيچ، زرشک، بادام وحشي، پسته وحشي و برخي گونه‌هاي ديگر است.
 اين در حالي است که گونه‌هاي غالب اين جنگل‌ها شامل بنه، زالزلک، ارس و بلوط بوده و قريب به 21 هزار هکتار از سطح جنگل‌هاي استان به گونه ارس اختصاص دارد. با اين وجود با به ثمر نشستن برخي گونه درختان نه تنها مردم بومي مي‌توانند از ميوه‌هاي درختان براي تامين معيشت استفاده نمايند بلکه توسعه جنگل‌ها، حفظ و افزايش تنوع گونه‌هاي جنگلي مي‌تواند کمک‌کننده محيط زيست باشد و حتي از وقوع سيلاب‌هاي مخرب نيز پيشگيري نمايد.
اما سطح جنگل‌هاي استان همه ساله توسط عوامل مختلفي همچون تغيير اقليم، خشکسالي، دخالت‌هاي انساني با محوريت قاچاق چوب و آتش‌سوزي محدود مي‌شود. اين در حالي است که از چند سال گذشته و نيز در طول هفته‌ها و روز‌هاي اخير موضوع قطع درختان در اين استان و انتقال آن به استان‌هاي ديگر بيش از هر زمان ديگري مطرح است چراکه همه روزه اخبار متعدد از قطع درختان در نقاط مختلف استان به گوش مي‌رسد و بار‌ها اخبار کشف چوب قاچاق در اين استان خبرساز شده است.
با اين وجود اگر گذري به کنار جاده‌هاي استان زده شود مشخص مي‌شود که مراکز جمع‌آوري چوب قارچ‌گونه رشد يافته‌اند و از تعداد محدود محل جمع‌آوري در طول سال‌هاي گذشته به يکباره با افزايش چند برابري اين محل‌ها رو‌به‌رو شده‌اند.
در يک مثال روشن کافي است سري به جاده ترانزيت زنجان به ميانه که روزانه محل عبور و تردد افراد در شهر‌هاي مختلف است زده شود در فواصل بسيار کوتاهي از هم مکان‌هاي جمع‌آوري چوب سبز شده‌اند و روزانه چندين کاميون از اين محل‌ها بارگيري را انجام و به مکان‌هاي نامشخصي ارسال مي‌کنند.
کارشناسان معتقدند گسترده بودن عرصه‌هاي جنگلي، کمبود نيرو و امکانات حفاظتي در کنار بازار پر رونق پديده شوم "قاچاق چوب" و زغال‌گيري از آن سبب شده تا تيشه قاچاقچيان ريشه درختان را نشانه بگيرد و در نهايت سبب نابودي دارايي‌هاي با ارزش و طبيعي استان شود و اين نگراني همواره براي ساکنان مناطق مختلف استان خصوصا در نقاطي با پوشش جنگلي مطرح است که اگر حذف درختان همچنان ادامه‌دار باشد ضربه اصلي به خود استان وارد خواهد کرد.
اما سوال اين است، آيا قانوني براي برخورد با افرادي که اقدام به قطع درختان جنگلي مي‌کنند وجود دارد؟ آيا تمام محموله‌هاي چوب قاچاق توقيف شده از جنگل‌هاي سطح استان قطع شده‌اند؟ آيا منابع طبيعي استان برنامه‌اي براي احياي جنگل‌هاي طبيعي استان دارد؟ آيا قطع درختان باغي نيز نيازمند اخذ مجوز خاصي است؟
سردار رحيم جهانبخش فرمانده انتظامي استان زنجان در طول روز‌هاي گذشته در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اين ميزان چوب قاچاق با استفاده از 18 دستگاه کاميون قاچاق مي‌شد، گفت: ماموران پليس امنيت اقتصادي استان زنجان با انجام اقدامات اطلاعاتي و عملياتي از قاچاق مقدار قابل توجهي چوب مطلع و رسيدگي به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با کنترل آزاد راه تبريز - زنجان اين تعداد کاميون را متوقف و در بازرسي از آنها چوب‌هاي قاچاق به ميزان 220 تن به ارزش بالغ بر هفت ميليارد ريال را کشف و ضبط کردند. فرمانده انتظامي استان زنجان با بيان اينکه رانندگان اين خوردوهاي توقيف شده به عنوان متهم دستگير شدند، افزود: متهمان پس از تشکيل و تکميل پرونده به منظور رسيدگي حقوقي و اعمال قانوني به مراجع قضايي استان زنجان تحويل شدند. سردار جهانبخش با بيان اينکه پليس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسيار جدي و مصمم است تصريح کرد: قطع درختان سبب به تاراج بردن منابع طبيعي و تجاوز به حقوق ديگران است و از شهروندان درخواست مي‌شود اگر اطلاعاتي مبني بر قطع و قاچاق چوب داشتند مراتب را بلافاصله از طريق مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 اطلاع دهند تا اقدمات لازم قانوني به منظور برخورد با متخلفان انجام گيرد.
اما انگار داستان قاچاق چوب در استان تراژدي بي‌پاياني است که همچنان ادامه‌دار است چراکه دوم بهمن ماه نيز اصغر يوسفي سرپرست فرمانده انتظامي شهرستان طارم اعلام کرد: مأموران انتظامي شهرستان طارم هنگام کنترل محور‌هاي مواصلاتي به يک دستگاه کاميون حامل چوب مشکوک شده و براي بررسي بيشتر اين خودرو را متوقف کردند و 10 تن چوب‌ قاچاق کشف شد و به همراه متهم با تشکيل پرونده تحويل مراجع قضائي شدند.
وي با بيان اينکه که کارشناسان ارزش ريالي چوب‌هاي کشف شده را بيش از 300 ميليون ريال برآورد کردند گفت: قطع درختان سبب به تاراج بردن منابع طبيعي و تجاوز به حقوق ديگران است.
مجيد معاني، رئيس اداره جنگلکاري و جنگلداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان اظهار داشت: استان زنجان همجوار با هفت استان قرار دارد بنابراين بيش‌تر چوب‌هايي که در حال حمل در جاده‌ها هستند مختص استان‌هاي ديگر است. با اين وجود طبق قانون 48 حفاظت، حمل چوب‌هاي جنگلي ممنوع بوده و بيشتر بحث‌هايي که اين روز‌ها در ارتباط با چوب وجود دارد مربوط به قانون مستثنيات اشخاص است چراکه قطع درختان اراضي جنگلي و ملي کلا ممنوع است.
وي افزود: طبق دستورالعمل ابلاغي در تاريخ 21 آبان سال جاري حمل کليه درختان جنگلي و باغي واقع در مستثنيات نياز به اخذ مجوز دارد و در حالتي که بدون مجوز جابه‌جا شوند به عنوان چوب قاچاق توقيف خواهد شد.
رئيس اداره جنگلکاري و جنگلداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان تاکيد کرد: درختان جنگلي واقع در مستثنيات نيز بايد فرايند پلاک‌گذاري را سپري کنند تا مجوز حمل اخذ نمايند.
وي با بيان اينکه در سالي جاري در قالب طرح اعتبارات صندوق توسعه ملي در دو منطقه از شهرستان طارم طرح توسعه جنگل با نهال اجرا شد، گفت: در منطقه جمال آباد طارم در حدود 140 هکتار جنگلکاري با گونه ارس انجام شد. همين طور در منطقه هزار‌رود نيز 90 هکتار از اراضي به جنگلکاري اختصاص يافت. طبق برنامه‌ريزي 20 هکتار ديگر در دستور کار اداره منابع طبيعي جهت کاشت و توسعه جنگل قرار دارد.
معاني با تاکيد بر اينکه جنگل‌هاي استان اکولوژيکي بوده و هيچگاه مجوز قطع درختان داده نخواهد شد، عنوان کرد: مردم بايد نسبت به اين نکته آگاهي کامل داشته باشند که براي حمل هر نوع چوبي از داخل مستثنيات بايد براي اخذ مجوز به اداره منابع طبيعي شهرستان محل سکونت خود مراجعه و مجوز لازم را دريافت کنند چراکه در غير اينصورت بار به عنوان چوب قاچاق توقيف خواهد شد.
با تمام اين‌ها ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد، درآمدزايي براي جوامع محلي، تنفس واقعي جنگل‌ها، تامين مواد اوليه نياز صنايع چوبي کشور و در نهايت کاستن واردات چوب از مزاياي طرح توسعه زراعت چوب است. با اين حال اين روند نيز در استان زنجان مورد توجه مسئولان امر قرار دارد به طوري که حتي در اين خصوص نهالستان مادري کوشکن با 50 هکتار نهالستان ايجاد شده است‌. اما آن چيزي که بيش از هر زمان ديگري در مردم مناطق مختلف خصوصاً شهرستان طارم نگراني ايجاد مي‌کند حذف، قلع و قمع درختان جنگلي در اين منطقه بکر و زيبا است.به گزارش عصر آذبايجان به نقل از تسنيم ، با اينکه همه روزه در زمان‌هاي مختلف کاميون‌هاي قاچاق حمل چوب توسط عوامل انتظامي در استان توقيف مي‌شود اما انتظار مي‌رود قبل از اينکه درختان زير اره‌هاي تيز سودجويان ناقوس مرگ سردهند، با مداخله به موقع ارگان‌هاي ذيربط اين منابع طبيعي حفظ شده و مانع از به تاراج رفتن منابع ملي توسط افراد فرصت طلب شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها