عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترافيک حيران همچنان در پيچ شعار باقي مانده است

گزارش//

1399/03/25

گروه گزارش:طرح احداث تونل دوم گردنه »حيران« در استان اردبيل با هدف کاهش بار ترافيکي از سال گذشته عنوان شد؛ اما همچنان وعده‌هاي اين پروژه جامه عمل به تن نکرده است و مردم منتظر تحقق وعده‌هاي مسئولان هستند.

ونوس بهنود

گروه گزارش:طرح احداث تونل دوم گردنه »حيران« در استان اردبيل با هدف کاهش بار ترافيکي از سال گذشته عنوان شد؛ اما همچنان وعده‌هاي اين پروژه جامه عمل به تن نکرده است و مردم منتظر تحقق وعده‌هاي مسئولان هستند. در پي تجربه ترافيک‌هاي فرسايشي در گردنه حيران به ويژه با افزايش نسبي تردد خودروها در اين محور، آبان ماه سال گذشته موضوع احداث تونل دوم حيران و ايجاد مسير رفت و برگشت از سوي راه و شهرسازي مطرح شد که هنوز خبري از اين پروژه‌ها نيست.
برخي شهروندان اردبيلي که بعد از ماه‌ها قرنطينه و تعطيلي سفر و گردش، روز جمعه به طبيعت زيباي حيران سفر کرده بودند، از سوءمديريت اين محور گله‌مند بوده و معتقدند مسئولان به خواسته آن‌ها توجهي نشان نمي‌دهند و هنوز هم خبري از پروژه کنترل ترافيک در اين محور مواصلاتي نيست.
پليس راه مطابق برنامه زماني خود در جاده حضور دارد
يکي از شهروندان در اين خصوص گفت:  معضل ترافيک گردنه حيران در استان اردبيل سال‌ها است از سوي شهروندان مطرح مي‌شود و بارها اين مشکل به مسئولان منتقل شده است؛ اما همچنان همان آش و همان کاسه و ترافيک و مشکلات حاشيه‌اي در اين زمينه تجربه مي‌شود.
رستم پور که به همراه خانواده خود تا آق چاي سفر کرده است، تصريح کرد: ترافيک اين گردنه هيچ وقت مديريت نمي‌شود و پليس راه اردبيل مطابق برنامه زمان‌بندي خود در جاده حضور دارد و پليس راه آستارا هم در محدوده کاري خود نمي‌داند.
وي گفت: ما تا پاسي از شب در ترافيک گير کرده بوديم تا حدي که از گردش پشيمان شديم و تصميم گرفتيم ديگر به حيران به خصوص در روزهاي تعطيل سفر نکنيم.
رستم پور با ابراز گله مندي از سوءمديريت نهادها، اظهار کرد: وقتي به يکي از ماموران گفتيم که اين وضعيت را مديريت کنند پاسخمان اين بود که تقصير خود شهروندان است که به محض تعطيل شدن به حيران سفر مي‌کنند.
ارائه آمار حمل و نقل به جاي مديريت سفرها
يکي ديگر از شهروندان که در ترافيک روز جمعه گرفتار شده و خودرو وي آسيب ديده است، تصريح کرد: مديران به جاي اينکه تعداد سفرها را گزارش بدهند فکري به حال مديريت سفرها داشته باشند.وظيفه مدير محدود به شمارش تعداد خودروها نيست و ترافيک حيران سال‌ها است بدون علاج تکرار مي‌شود.
ناصر خداپناه تاکيد کرد: متاسفانه تردد خودروهاي سنگين نيز در برخي مواقع حتي روزهاي تعطيل محدود نمي‌شود و به دليل عرض کم جاده، تردد تمامي خودروها با چند کاميون و تريلي قفل مي‌شود.
وي افزود: با وجود اينکه پليس راه مي‌داند بعد از مدت‌ها قرنطينه مردم در سه روز تعطيلات به سفر خواهند رفت اما عملا جمعه گذشته برنامه خاصي براي مديريت ترافيک انديشيده نشده بود.
اين شهروند معتقد است حداقل در بخش‌هايي لازم است با همکاري دستگاه‌ها، مسير يک طرفه شده و تردد برقرار شود اما اينکه همه نهادها خود را کنار کشيده و توجهي به وضعيت ترافيک جاده نمي‌کنند، قابل قبول نيست.خداپناه تاکيد کرد: از سويي زمينه تفريح و گردش هم براي شهروندان تعريف نمي‌شود و متاسفانه در تعطيلات شهروندان فقط دو مقصد حيران و آستارا و سرعين را مي‌شناسند.اين اظهارات در حالي است که بوي نامطبوع لنت خودروها يکي از تجربه‌هاي ثابت شهروندان اردبيلي در روزهاي جمعه است و به اعتقاد فعالان محيط زيست اين حجم از سفر تناسبي با توان جاده نداشته و حتي صدمات جبران ناپذيري به محيط زيست اين گردنه تحميل مي‌کند.
تونل دوم راهکار پيشنهادي که اجرا نشد
اما در کنار مديريت سفر و ترافيک جاده، يکي از راهکارهاي پيشنهادي نهادهاي متولي احداث تونل دوم  و ديگري چهار خطه کردن اين محور بوده است. آذرماه 97، نماينده مردم شهرستان‌هاي اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي، صديف بدري، از چهار بانده شدن جاده گردنه حيران خبر داده بود و به احداث تونل دوم در اين جاده اشاره کرده بود. اين اظهارات که بعدها در سال گذشته نيز تائيد شد و اميد اجرايي شدن اين پروژه را تقويت کرد در حالي محقق نشده است که مسئولان مي‌گويند اردبيل موفق‌ترين کارنامه خود در جذب اعتبارات راه را طي حداقل 5 سال اخير دارد.محور اردبيل- آستارا پرترددترين محور در استان اردبيل است که به ويژه در ايام خاص سال از جمله تعطيلات آخر هفته با حجم عظيمي از تردد خودروها روبه‌رو مي‌شود.
با توجه به اينکه ورودي مسافر و خودرو از آستارا به اردبيل با عبور از گردنه حيران و تونل احداث شده در اين منطقه انجام مي‌شود، تنها چاره‌اي که در سال‌هاي اخير به منظور کنترل ترافيک گردنه انجام شده، يک طرفه کردن جاده است که اخيرا به گفته شهروندان اين طرح نيز چندان اجرا نمي‌شود.
در پي تکرار اين مشکل و از سويي افزايش سفرها و ترافيک جاده، معاون مهندسي و ساخت اداره کل راه و شهرسازي استان اردبيل از مطالعه احداث تونل دوم در حيران خبر داد.
علي يوسف‌زاده سال گذشته در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: احداث تونل دوم با هدف ايجاد مسير رفت و برگشت در اين محور انجام مي‌شود که مطالعات خاتمه يافته و آماده صدور مجوز جهت برگزاري مناقصه هستيم.
وي با بيان اينکه اين تونل در کنار تونل فعلي و به فاصله 15 متر از آن احداث مي‌شود اظهار کرد: با اجراي اين طرح مسير رفت و برگشت داير شده و از بار ترافيک تا حد قابل توجهي کاسته خواهد شد.معاون مهندسي و ساخت اداره کل راه و شهرسازي استان در پاسخ به اين سوال که آيا احداث تونل دوم محيط زيست گردنه حيران را تهديد نمي‌کند، افزود: مطالعات نشان مي‌دهد، احداث تونل براي اقليم منطقه مشکلي به وجود نخواهد آورد.
يوسف‌زاده تصريح کرد: اين پروژه آماده برگزاري مناقصه است و با توجه به اينکه تا انتهاي تونل در محدوده استان اردبيل بوده، احداث تونل توسط اردبيل عملياتي خواهد شد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازتسنيم ، نه تنها خبري از اجراي اين پروژه تا به امروز انعکاس نيافته است بلکه عملا ترافيک حيران به يکي از محک‌هاي مديريت راه و شوراي ترافيک استان تبديل شده و متاسفانه همچنان نارضايتي شهروندان را به دنبال دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها