عصر آذربایجان

گزارش خبر

زیستگاه پلنگ و خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده زنجان طعمه حریق شد

زیستگاه پلنگ و خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده زنجان طعمه حریق شد

1399/06/23

عصر آذربایجان ، فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد واقع در بخش قره‌پشتلو زنجان، زیستگاه جانوران شاخصی چون پلنگ و خرس قهوه‌ای را مورد تهدید و خطر جدی قرار داد.

عصر آذربايجان ، فرمانده يگان حفاظت اداره کل محيط زيست استان زنجان گفت: وقوع آتش سوزي در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد واقع در بخش قره‌پشتلو زنجان، زيستگاه جانوران شاخصي چون پلنگ و خرس قهوه‌اي را مورد تهديد و خطر جدي قرار داد.

اسماعيل قلي زاده روز يکشنبه با بيان اينکه طي روزهاي اخير، چند مورد آتش سوزي مرتع و جنگل در مناطق تحت مديريت اين اداره کل اتفاق افتاده است، افزود: اين آتش سوزي ها نه فقط باعت ترس و وحشت حيات وحش موجود در منطقه مي‌شود بلکه برخي جانداران کُند حرکت که قدرت فرار از مهلکه را ندارند نيز زنده زنده در آتش مي سوزند.

وي اظهار داشت: آتش سوزي روز چهارشنبه /19 شهريور ماه/ در اراضي روستاي گلجين که جزو مناطق حفاظت شده سرخ آباد است حدود 300 هکتار مرتع و جنگل از بين رفت و اهالي روستا در اطفا و مهار حريق به کمک ماموران محيط زيست و منابع طبيعي نيامدند با اينکه محل وقوع حادثه نزديک به روستا بود.

قلي زاده تصريح کرد: پنجشنبه شب نيز قريب 50 هکتار از مراتع روستاي وننه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان، طعمه آتش شد که حضور به موقع محيط بانان و اهالي اين روستا باعث شد تا حريق هرچه زودتر خاموش شود و از سرايت و گسترش آن جلوگيري به عمل آيد.

 فرمانده يگان حفاظت اداره کل محيط زيست استان زنجان گفت: 17 شهريور ماه نيز حضور به موقع محيط بانان در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم باعث شد تا آتش سوزي مرتع در ارتفاعات ييلاق ده بهار در کمترين زمان ممکن اطفا و مهار شود و فقط حدود 500 متر مربع از مرتع موجود در آتش سوخت.شب گذشته نيز بر اثر آتش سوزي قسمتي از مرتع و جنگل اراضي روستاي حبش که در حدفاصل شهرستان هاي زنجان و ماهنشان قرار دارد از بين رفت و گروه هاي امدادي، آتش نشانان، ماموران منابع طبيعي، مديريت بحران و اهالي روستا پس از ساعت ها تلاش توانستند آتش را اطفا و مهار کنند که گفته مي شود اين حادثه بر اثر عامل انساني اتفاق افتاده است.

همه ساله با آغاز فصل گرما، آتش سوزي پوشش گياهي در مناطق مختلف استان زنجان، اتفاق مي افتد و موجب از بين رفتن مراتع و تهديد خاک و گونه‌هاي جانوري کُند حرکت شده و صحنه‌هاي بسيار ناميموني را رقم مي‌زند که به عنوان يک تراژدي بسيار تلخ و ناخوشايند، تمامي ندارد و به يک سريال ادامه‌دار تبديل شده است.

هرچند، عوامل امدادي به محض اطلاع از وقوع آتش سوزي ها بلافاصله عازم محل مي شوند و با تلاش هاي بي وقفه خود از گسترش حريق ممانعت به عمل مي آورند اما صعب العبور بودن برخي مناطق و همچنين استفاده از تجهيزات ابتدايي چون بيل و آتش کوب، کار را براي آنان سخت کرده و زحمات زيادي را متحمل مي شوند.

بر اساس گزارشات ، از 10 خرداد ماه تا پايان مرداد ماه امسال، بيش از 300 هکتار از مراتع و باغات اين استان در آتش بي تدبيري ها و بي احتياطي ها سوخت که بزرگترين آتش سوزي با 220 هکتار مربوط به مراتع اراضي روستاهاي لهنه و زرده در شهرستان طارم بود که اواخر خرداد ماه اتفاق افتاد.

طي مدت ياد شده قريب 50 مورد آتش سوزي در مراتع و باغات اين استان، روي داد که بيشترين مورد مربوط به مراتع بود و وسعت آتش سوزي‌ها در باغات بسيار پايين و در گندم‌زارها نيز نزديک به 11 هکتار گزارش شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها