عصر آذربایجان

گزارش خبر

خانه کلکته‌چي مطابق طرح اوليه مرمت مي‌شود

سیری در استان ها//

1399/09/30

گروه سيري در استان ها: شهردار منطقه 8 تبريز با اشاره به مرمت خانه قديمي کلکته چي توسط شهرداري گفت: مانع از تخريب کامل اين خانه قديمي شديم.

گروه سيري در استان ها: شهردار منطقه 8 تبريز با اشاره به مرمت خانه قديمي کلکته چي توسط شهرداري گفت: مانع از تخريب کامل اين خانه قديمي شديم.
علي مدبر در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به فرسودگي ديوارها، ستون‌ها و تخريب بخش وسيعي از خانه تاريخي کلکته چي و به منظور احياي دوباره اين خانه تاريخي، شهرداري منطقه 8 عمليات استحکام بخشي و پايدارسازي اين خانه را مطابق طرح و نقشه سابق، آغاز کرده و کليه قسمت‌هاي تخريب شده خانه، احيا و بازسازي مي‌شود.
وي با تاکيد بر ارزشمند بودن اين خانه تاريخي در بافت تاريخي تبريز، اظهار داشت: چندين سال قبل با وجود محدوديت مالي منطقه تمام توان خود را براي تملک اين خانه تاريخي به کار بسته و توانستيم مانع تخريب خانه کلکته چي شويم.
مدبر ادامه داد: متأسفانه به دليل عدم مرمت و نگهداري مناسب وضعيت اين خانه تاريخي در وضعيت نامناسبي داشت که عمليات مرمتي اين خانه تاريخي به صورت فوري طي ماه اخير آغاز شد که به زودي شاهد احيا و بازسازي خانه کلکته چي خواهيم بود.مجموعه خانه تاريخي کلکته چي واقع در خيابان راسته کوچه تبريز با بيش از يک قرن قدمت شامل 3 خانه مسکوني است که يکي از آنها چند سال پيش از تملک شهرداري توسط يکي از وارثان خانواده کلکته چي به فروش رسيده و 2 خانه باقي مانده است.
«مرحوم محمدتقي کلکته‌چي» از اولاد مرحوم حاج‌علي محمد، يکي از خطاطان معاصر و شاگرد استاد حسن و حسين ميرخاني بوده است.
وي متولد 1304 بود و در سال 88 از طرف وزارت ارشاد و در هشتمين جشنواره بين‌المللي غدير مورد تجليل قرار گرفت. چند نمونه از آثار وي در موزه شهرداري تبريز موجود است. اين هنرمند وارسته، در بهمن 89 با زندگي وداع گفت و در قطعه هنرمندان وادي رحمت تبريز به خاک سپرده شد.اين خانه قديمي در 5 تير سال 1384 با شماره 11980 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.خاندان کلکته چي در ميان تبارهاي اصيل و صاحبنام تبريزي، جايگاه ويژه اي دارد. از مسجد زيبا، دنج و تاريخي کلکته چي تا خانه هاي قديمي و صنايعي که با همت اين خاندان در تبريز پايه گذاري شده، در تاريخ تبريز جاودانه شده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، بن بست کلکته چي در بافت قديمي تبريز (راسته کوچه) قرار گرفته که وجود خانه اي قديمي در آن خاطرات روزهاي قديمي و معماري هاي سنتي را زنده مي کند.
عمارتي قديمي تحت عنوان کلکته چي که اين کوچه نيز به نام اين خانواده نامگذاري شده است.ستون ها و ديوارهاي نقش و نگار دار ،معماري زير زمين و پنجره هاي رنگي نشان از معماري قديمي و سنتي آن دارد که اين روزها در آپارتمان هاي جديد نمي توان نشانه هاي آن را ديد.کارشناسان معماري و اساتيد دانشگاهي بر اين اعتقاد هستند که قدمت اين ساختمان به دوران پهلوي اول باز مي گردد و بيش از 100 سال است که در اين کوچه و محله قد برافراشته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها