عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازگشايي گمرک خداآفرين براي مشارکت در بازسازي قره‌باغ ضروري است

معاون استاندار آذربايجان‌شرقي:

1399/10/21

گروه خبر: معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: بازگشايي گمرک خداآفرين براي تسهيل عبور و مرور به جمهوري آذربايجان به منظور مشارکت در بازسازي مناطق آزادشده اين جمهوري لازم و ضروري است.

گروه خبر: معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: بازگشايي گمرک خداآفرين براي تسهيل عبور و مرور به جمهوري آذربايجان به منظور مشارکت در بازسازي مناطق آزادشده اين جمهوري لازم و ضروري است.
 علي جهانگيري در نشست کميته اقتصادي، مراودات و همکاري با جمهوري آذربايجان، افزود: بدون ترديد بازگشايي اين گمرک به دليل نزديکي تبريز به خاک جمهوري آذربايجان نقش بسيار مهم و تعيين کننده در نقل و انتقال امکانات، تجهيزات و اقلام مورد نياز شرکت هاي ايراني براي بازسازي قره باغ خواهد داشت که لازم است در اين رابطه سازمان امور اقتصادي و دارايي آذربايجان شرقي مکاتبات لازم را با وزارتخاته و ساير نهادها و ارگان هاي تصميم گير انجام دهد.
وي با بيان اينکه از آنجائيکه راه اندازي گمرک ها بايد مصوبه هيات دولت را همراه داشته باشد، اظهار داشت: بر همين اساس نامه درخواست آذربايجان شرقي با امضاي استاندار و نيز درخواست از مقامات جمهوري آذربايجان جهت ايجاد امکانات لازم در ان سوي گمرک نيز در دستور کار مديريت استان قرار گرفته است.
جهانگيري ادامه داد: در اين زمينه بازسازي پل خداآفرين از جمله موضوعات بسيار اساسي و محوري که بايد توسط دولت هاي آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران در اولويت قرار بگيرد تا روند عبور و مرور از طريق آذربايجان شرقي به مناطق آزاد شده قره باغ تسهيل شود.
وي اضافه کرد: در صورتي که گمرک خداآفرين به زودي بازگشايي شود حتي کشورهاي منطقه از جمله تريکه نيز مي تواند از اين مزيت ترانزيتي ايران براي ارسال کالاها و خدمات خود از اين گمرک بهره برداري کند که براي منافع تهران، باکو و آنکارا مفيد خواهد بود.
جهانگيري حضور ايران در جمهوري آذبايجان به منظور بازسازي  مناطق آزاد شده را فرصتي مغتنم و ويژه براي شرکت هاي ايراني و بخش خصوصي دانست و يادآور شد: بخش خصوصي و دولت بايد از اين فرصت حاصل شده استفاده کرده و براي فعاليت هاي اقتصادي و عمراني در اين مناطق وارد عمل شوند چون غفلت از اين فرصت مي تواند منجر به از دست رفتن امکانات اقتصادي و تجاري بين ايران و جمهوري آذربايجان در سال هاي آينده شود.
وي با تاکيد بر اينکه تمامي دستگاه هاي اجرايي آذربايجان شرقي موظف به همکاري با بخش خصوصي و در راس آنها اتاق بازرگاني تبريز و ادارات عضو در کميته اقتصادي جمهوري آذربايجان هستند، گفت: در اين زمينه نيز نامه اي به تمامي دستگاه هاي اجرايي استان فرستاده مي شود تا علاوه بر اتاق بازرگاني، با سازمان هايي نظير  امور اقتصادي و دارايي، جهاد کشاورزي و صمت تعامل و همکاري هاي لازم و کافي به عمل آورند.
جهانگيري از اتاق بازرگاني تبريز به عنوان نماينده واقعي بخش خصوصي آذربايجان شرقي ياد کرد و ادامه داد: البته برنامه ها و پيشنهادات اين مجموعه نيز بايد متضمن و عصاره واقعي نقطه نظرات و امکانات واقعي  و عملياتي بخش خصوصي و شرکت هاي تابعه براي حضور در بازسازي مناطق آزاد شده جمهوري آذربايجان باشد تا مبادا پس از ارسال فهرست نهايي شرکت هاي داراي مجوز، مشکلات فني و حرفه اي متوجه آذربايجان شرقي و ايران شود که بزتاب بسيار بدي خواهد داشت.
وي استانداري آذربايجان شرقي و اتاق بازرگاني تبريز را نمايندگان دولت و بخش خصوصي جمهوري اسلامي ايران در بازسازي مناطق آزاد شده جمهوري آذربايجان اعلام کرد.
رييس اتاق بازرگاني تبريز نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه براي حضور در بازسازي مناطق آزاد شده قره باغ بايد با مديريت واحد و تخصصي وارد عرصه شد، اظهار داشت: در اين زمينه انتظارات بخش خصوصي نيز توسط دولت بايد در اولويت قرار گرفته و براي رفع برخي موانع وارد کارزار شود.
يونس ژائله رفع مشکلات مربوط به ضمانت نامه بانک بين المللي را از جمله چالش هاي حضور بخش خصوصي در آذربايجان اعلام و اضافه کرد: در اين رابطه بايد مسئولان سياسي و اقتصادي ايران با روساي بانک مرکزي جمهوري آذربايجان وارد مذاکره شده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنند که شعبه بانک ملي در باکو مي تواند در اين رابطه همکاري کرده و مشکلات ضمانت نامه پيمانکاران ايراني را رفع کند.
وي رفع مشکلات و موانع گمرکي براي نقل و انتقال ادوات و ماشين آلات مورد نياز، تلاش براي مجوز ورود کالاهاي ساخت ايران با تعرفه هاي ترجيحي و صفر درصد با هدف بسترسازي  براي حضور و مشارکت شرکت هاي بخش خصوصي ايران در بازسازي قره باغ را از ديگر انتظارات بخش خصوصي از دولت بيان کرد.
ژائله با تاکيد بر نقش مهم و بسيار تعيين کننده بازگشايي گمرک خداآفرين در مرز ايران و جمهوري آذربايجان، اظهار داشت: اين مهم بدون ورود مقامات سياسي دو کشور و رايزني و مکاتبات في مابين تهران و باکو محقق نخواهد شد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، وي با اشاره به غلبه مراودات اقتصادي و تجاري زميني بين ايران و آذربايجان، يادآور شد: بازگشايي گمرک خداآفرين بسياري از مشکلات مربوط به مرز بيله سوار در استان اردبيل را که اکنون تنها مرز زميني بين دو کشور به شمار مي رود، را رفع کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها