عصر آذربایجان

گزارش خبر

آمادگي لاکچري شاپ‌هاي تبريز براي جشن هالووين

آمادگي لاکچري شاپ‌هاي تبريز براي جشن هالووين

1397/08/13

گروه اجتماعي: "مغازه پاساژهاي معروف تبريز اين روزها فروشنده ابزار تزئين "هالووين" شده‌اند، جشني که بسياري از جوانان بدون آگاهي از ريشه آن به تقليد از غربي‌ها از آن پيروي مي‌کنند.

تصور کنيد تمام خانواده‌هاي اروپايي و آمريکايي به هنگام پايان زمستان و فرا رسيدن بهار سفره هفت‌سين بچينند و دور آن حاضر شوند و سال جديد را تبريک بگويند! شايد عجيب و خنده‌دار به نظر برسد اما هنگامي که برخي ايراني‌ها جشن کريسمس، ولنتاين و هالووين برگزار مي‌کنند همينقدر رفتارشان مضحک و نامانوس به چشم مي‌آيد.
*ريشه و قدمت جشن "هالووين" هالووين 
يکي از جشن هاي مذهبي در کشورهاي غربي است که مراسم آن در شب 31 اکتبر هر سال برگزار مي‌‌شود و اين روز در کشورهايي نظير آمريکا، ايرلند، اسکاتلند و کانادا تعطيل رسمي اعلام شده است تا همه‌‌ي مردم بتوانند در اين جشن شرکت کنند. 
در اين روز مردم لباس‌هاي عجيب و غريب مي‌پوشند و کودکان براي جمع آوري آجيل و شکلات درب خانه‌ها را مي کوبند. تاريخچه‌ي اين جشن به 2000 سال قبل باز‌مي‌گردد. شبي که به اعتقاد راهبان شب مقدس نام گرفت و ريشه در آيين و رسوم ساکنان جزاير بريتانيا از جمله ايرلند دارد.  اين جشن در حقيقت يک جشن مذهبي است و از قرن نهم ميلادي رواج پيدا کرده است، فرداي شب هالووين را روز تمام مقدسين نام نهاده‌اند و مسيحيان اين روز را جشن مي گيرند. راهباني که اين آيين را بنا نهادند، بر اين باور بودند که در اين شب دروازه‌ي بين دو دنيا گشوده مي‌شود و خداي جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و ديوها به روي زمين مي‌آيد. براي همين در اين شب مردم با پوشيدن لباس‌هاي ترسناک و کوبيدن بر طبل و اشيايي مثل ديگ و بشقاب و ايجاد صدا، سعي مي‌‌کنند تا ديو و اجنه را فراري دهند.
از ديگر رسوم اين شب اين است که کدو تنبل تو خالي را برداشته و براي آن دهان و چشم به صورتي ترسناک در مي‌آورند و داخل آن شمعي روشن مي‌کنند که به عنوان فانوس شب هالووين معروف است و جک فانوس ناميده مي‌شود.
*رسوخ شيطان پرستي در جشن هالووين مسيحي‌ها
"آنتوان لاوي" (Anton Lavey) متولد 1930 مؤسس و کاهن اعظم کليساي شيطان، نويسنده کتاب "انجيل شيطاني" و بنيان‌گذار شيطان‌پرستي لاويني است.
وي در سال 1966 در حالي که سر خود را (به عنوان رسم آئين جديد) تراشيده بود، بنيان‌گذاري کليساي شيطان را اعلام کرد، همان سال را سال اول "عهد شيطان" و خود را نيز کاهن اعظم کليساي شيطان ناميد. "لاوي" در کتاب انجيل شيطاني به بيان تعاليم کليساي شيطان، آئين پرستش، رسوم و تشريفات ديني پرستش شيطان و... مي‌پردازد و شيطان را فرمانرواي زمين معرفي مي‌کند. جالب اينجاست که روز مرگ "لاوي" با روز مراسم قدّيسين مسيح در قرون گذشته، که اکنون به مراسم "هالووين" تغييرماهيت داده، مصادف شده است. اکنون ده‌ها سال است که هالووين، به جشني براي پرستش شيطان، مضحکه کردن دين و مورد اهانت قرار دادن راهبه‌هاي مسيحي تبديل گرديده است.
بي‌قيدي تام جنسي، مصرف موادمخدر و افراط در مشروبات الکلي، از جمله ستون‌هاي شيطاني است که "لاوي" براي اولين بار بنا نهاد.
*وقتي تبريز آماده جشن خرافي "هالووين" مي‌شود
چند سالي مي‌شود که جشن‌هاي اروپايي‌ در ايران رايج شده به گونه‌اي که برخي از اين جشن‌ها از اعياد ملي و مذهبي خودمان نيز پيشي گرفته و جوانان از چند روز قبل براي اين مراسم مذهبي آماده مي‌شوند. پاساژهاي معروف تبريز نيز جسته و گريخته چند روزي است که هالوويني شده‌اند و مشغول فروش ماسک و وسيله‌هاي تزئينيبراي جشن هالووين شده‌اند و حتي کيک‌هايي هم براي اين روز به قنادي‌هاي شهر سفارش داده مي‌شود!
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، جالب‌تر اينکه حتي برخي شرکت‌هاي هواپيمايي براي چنين روزي تور خارجي برگزار مي‌کنند که مقصد بيشتر آنها کشور ارمنستان است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آمادگي لاکچري شاپ‌هاي تبريز براي جشن هالووين

آمادگي لاکچري شاپ‌هاي تبريز براي جشن هالووين
خروج

گروه اجتماعي: "مغازه پاساژهاي معروف تبريز اين روزها فروشنده ابزار تزئين "هالووين" شده‌اند، جشني که بسياري از جوانان بدون آگاهي از ريشه آن به تقليد از غربي‌ها از آن پيروي مي‌کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها