عصر آذربایجان

گزارش خبر

سايه ترديد بر 2 راهي انتخاب بين مرگ و زندگي

سايه ترديد بر 2 راهي انتخاب بين مرگ و زندگي

1400/06/22

گروه اجتماعي: طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکي زنجان تاکنون بيش از 37 درصد جمعيت استان دز اول واکسن کرونا را دريافت کرده‌اند و طي هفته‌هاي آينده با ورود واکسنهاي بيشتر اين امر شتاب خواهد گرفت اما استقبال کمتر برخي گروه‌هاي هدف در مناطق شهري و روستايي تحقق اهداف اين حوزه را بامشکل مواجه مي‌کند.

گروه اجتماعي: طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکي زنجان تاکنون بيش از 37 درصد جمعيت استان دز اول واکسن کرونا را دريافت کرده‌اند و طي هفته‌هاي آينده با ورود واکسنهاي بيشتر اين امر شتاب خواهد گرفت اما استقبال کمتر برخي گروه‌هاي هدف در مناطق شهري و روستايي تحقق اهداف اين حوزه را بامشکل مواجه مي‌کند.
 بنا بر اعلام مسوولان طي ماهها و هفته هاي گذشته وضعيت واکسيناسيون در استان زنجان سرعت بيشتري به خود گرفته است و اين درحالي است که برخي از افراد گروههاي سني فراخوان شده براي تزريق واکسن با ناآگاهي و گاه تحت تاثير تبليغات نادرست و غيرعلمي دچار واکسن هراسي شده و از اين امر سرباز مي زنند.
بر اساس بررسي هاي انجام شده در برخي مناطق روستايي و شهري زنجان عدم مراجعه براي دريافت واکسن، بيشتر از مناطق ديگر نمود دارد و اين امر نشان دهنده انتشار برخي اطلاعات نادرست از عوارض واکسن و خطرات آن است و اين درحالي است که تمامي سازمان، نهادها و دستگاههاي متولي امر تلاش مي کنند مناطق داراي پوشش کم، به ويژه نقاط حاشيه اي وضعيت بهتري داشته باشند و با دريافت اطلاعاتي در خصوص خطرات عدم دريافت واکسن و ابتلا به کرونا با رغبت و آگاهي جهت تزريق واکسن مراجعه کنند.
طبق اعلام وزارت بهداشت و بر اساس آخرين رنگبندي کرونايي شهرهاي کشور هم اکنون تعداد شهرهاي قرمز کرونايي کاهش يافته اس و  بر اين مبنا، 246 شهرستان در وضعيت قرمز، 144 شهرستان در وضعيت نارنجي و 58 شهرستان در وضعيت زرد هستند.
در زمان حاضر نيز 2 شهرستان استان زنجان در وضعيت نارنجي کرونا و ساير شهرستان‌هاي استان در وضعيت قرمز قرار دارند، بطوري که  شهرستان‌هاي زنجان، خدابنده، ابهر، سلطانيه، ماه‌نشان و خرم‌دره  قرمز کرونايي و شهرستان‌هاي طارم و ايجرود در وضعيت نارنجي کرونا قرار دارد.اين در حالي است که براي در امان ماندن از ابتلا به کرونا بايد ميزان قابل قبولي از واکسيناسيون انجام گيرد، تا بتوان به پايان پاندمي کرونا اميدوار بود، در اين ميان کشورهايي که پوشش بالايي از واکسناسيون داشتند، به سمت عدم استفاده از ماسک پيش رفتند و همين مساله نيز دوباره دردسرد ساز شد، چرا که متخصصان امر بر اين باورند براي قطع زنجيره کامل اين بيماري و در صورت تزريق واکسن نيز بايد همچنان پروتکل هاي بهداشتي را رعايت کرد.
از طرفي به اين مهم بايد توجه داشت، بعد از تزريق واکسن کرونا، احتمال ابتلا به اين بيماري باز هم وجود دارد اما افراد واکسينه، کمتر بستري مي شوند و در صورت ابتلا و بستري نيز جان خود را از دست نمي دهند.
مطالعات مرکز کنترل و پيشگيري از بيماريهاي آمريکا نيز نشان مي دهد که واکسيناسيون مي تواند مصونيت قابل ملاحظه اي را در برابر ويروس دلتا کرونا نشان دهد و اين موضوع از اهميت روز افزون دريافت واکسن حکايت دارد.
اطلاعات غلط ذهنيت مردم را نسبت به واکسن تغيير مي دهد
استاندار زنجان با اشاره به وضعيت کنوني واکسيناسيون و ورود محموله جديد واکسن کرونا به کشور و زنجان گفت: ميزان واکسيناسيون در استان به 2 برابر افزايش خواهد يافت که بر اين اساس افزايش مکان هاي تزريق نيز نياز ضروري است.فتح‌الله حقيقي با بيان اينکه در زمان حاضر 30 مرکز واکسيناسيون در استان فعاليت مي کنند، ادامه داد: با افزايش تعداد مکانهاي مورد نظر از سوي واحدهاي توليدي و شهرک هاي صنعتي اين مهم در استان سرعت بيشتري خواهد يافت.
وي با اشاره به اينکه با همکاري دانشگاه علوم پزشکي زمينه لازم براي واکسيناسيون افراد زير 40 سال در استان فراهم شده است، اظهار داشت: تلاش مي شود طي هفته آينده نيز واکسيناسيون گروه سني 35 سال در استان آغاز شود که اين مهم در گرو  زمينه هاي لازم و شتاب بخشي در امر ورود واکسن هاي جديد به استان است.حقيقي با تاکيد بر روند اطلاع‌رساني مستمر در زمينه واکسيناسيون و لزوم نقش آفريني شوراي اطلاع رساني در اين زمينه خاطرنشان کرد: واقعيت‌هاي واکسن کرونا را بايد به مردم بيان کرد، افراد نبايد اطلاعات غلطي خارج از چارچوب دريافت کنند چرا که ذهنيت آنان را نسبت به واکسن تغيير مي دهد.وي با بيان اينکه تاکنون واکسن‌هاي ايراني تزريق شده عوارض بسيار ناچيزي داشته‌ است، اضافه کرد: شهروندان از لحاظ واکسن‌هاي کرونا اطمينان خاطر داشته باشند، زيرا تاکنون عوارض خاصي مشاهده نشده است.
پوشش واکسيناسيون در برخي روستاهاي زنجان رضايتبخش نيست وي با بيان،  اينکه روند واکسيناسيون  استان در شهر و روستاهاي استان اضافه  کرد: در زمان حاضر اين روند در شهرستان زنجان به ويژه روستاهاي رازبين و ميرجان با مشکلاتي مواجه است بطوري که 55 تا 54 درصد جمعيت هدف 2 روستاي ياد شده واکسينه شده اند که نيازمند توجه جدي است.اين مسوول با اشاره به وضعيت واکسيناسيون  ابهر نيز ادامه داد: خوشبختانه پوشش 70 درصدي به جزو بخش  شناط شهر،  حاصل شده  است که تلاش مي شو د اين روند شکل مطلوب تري به خود بگيرد.
قزلباش پوشش بسيار خوب واکسيناسيون به ميزان بالاي 80 درصد در خدابند  را يادآور شد و افزود:  در زمان حاضر اين ميزاندر شهر قيدار به 78 درصد رسيده که در روستاي  2 تپه سفلي، سجاس و سهرود هم نسبت به خود شهرستان آمار و پوشش کمتري  دارند.
رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و در ماني استان با بيان اينکه اکسيناسيون در خرمده نيز پوشش خوبي دارد، گفت:  بر اين اساس اين وضعيت به ويژه در چورزق طارم با مشکلاتي مواجه است که  اتخاذ تدابير جديدي تر مي تواند روند بهتري را ترسيم کند.وي  با اشاره به  اينکه واکسيناسيون کرونا در شهرستان سلطانيه به ويژه روستاي وير نيز چندان مطلوب نيست و  نيازمند توجه بيشتري است، اظهار داشت:  اين مهم روستاي سعيد آباد، زرين آباد، قره ناس ماهنشان به توجه جدي نياز دارد که تحققا ين مهم وضعيت بهتري را ترسيم مي کند.
همچنان عدم استقبال به واکسن در برخي مناطق زنجان نمود دارد
فرماندار زنجان نيز در اين خصوص با اشاره به اينکه در مناطق با پوشش کم واکسيناسيون به دلايل مختلفي، نسبت به گسترش پايگاههاي ثابت و سيار مبادرت شده است، ادامه داد: پيش از اين نيز نسبت به ايجاد پايگاههاي واکسيناسيون ثابت در مناطق با استقبال کم، اقدام شده بود که  نسبت به ره اندازي توبوس امبولانش و پايگاه سيار نيز مبادرت شد.
رضا عسگري افزود: در اين راستاو براي خدمت رساني بهتر به مناطق هدف و با هماهنگي انجام گرفته 10 تيم سيار پياده مشتکل از هلال احمر، نيروي بهداري" ارتش و سپاه"، بصورت مراجعه خانه به خانه نيز براي پوشش بهتر واکسيناسيون وارد عمل شده ذند، هر چند نسبت به گذشته وضعيت بهتر شده اما کماکان در گروههاي جدي اعلام شده عدم استقبال جدي وجود دارد.
وي اظهار داشت: ا توجه به  تشکيل ستاد واکسيناسيون شهرستاني زير مجموعه ستاد کروناي شهرستان، بخشي ار گروههاي هدف سني اعلام شده براي تزريق مراجعه نمي کنند و به عبارتي ديگر مقاومت مي کنند.
 اين مسوول اسلام آباد، نجف آبادو خيام را  جزو مناطق از شهر زنجان اعلام کرد که با وجود اقدامات انجام گرفته درصدي از مردم نيز براي تزريق واکسن مراجعه نمي کنند و همين امر همچنان مشکل ساز شده است.
فرماندار زنجان با تاکيد بر اينکه عدم استقبال در برخي ار  روستاهاي شهرستان زنجان همانند شهر زنجان نمود دارد، ادامه داد: در اين روسناها نيز گروههاي هدف براي تزريق واکسن مقاومت مي کنند، هر چند براي بهبود اين روند بهورزان، دهياران، شوراهاي روستايي و بهداشتي همکاري خوبي داشته اند که اميدواريم اين روند وضعيت بهتري  بايد.
وي با اشاره به اينکه افرادي که واجد شرايط دريافت واکسن هستند بايد  نسبت به واکسيناسيون عليه بيماري کرونا اقدام کنند چرا که عدم دريافت آن، براي خود و اطرافيان خطر ايجاد مي‌کنو به عبارتي ديگر مردم بايد از اين فرصت استفاده کنند.
عسگري خاطرنشان کرد: در  زمان حاضر شرايط مراکز واکسيناسيون بسيار مناسب است و به هر اندازه واکسن به اين مراکز تحويل داده شود کار واکسيناسيون بدون هيچ مشکلي انجام مي‌شود.
رييس مرکز بهداشت شهرستان نيز  در اين ارتباط ادامه داد: براي پوشش بهتر واکسيناسيون کرونا در مناطقي از قبيل اسلام آباد، نجف آباد و خيام غربي اقداماتي ديگر مورد توجه قرار گرفته است اين در حالي است که پيش از اين با وجود ارسال ? بار پيامک و پيگيري‌ها شماري از گروه‌هاي سني هدف از امر تزريق واکسن امتناع کردند.
مراکز واکسيناسيون زنجان با تمامي توان مشغول خدمت رساني هستند مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني زنجان گفت: هم اکنون تمامي مراکز آموزشي، بهداشتي و واکسيناسيون، مراکز منتخب و 16 ساعته در آماده‌باش و آمادگي کامل در وضعيت قرمز هستند و با همه توان و ظرفيت روزهاي تعطيل نيز خدمت رساني مي‌کنند.
دکتر مصطفي محمدي اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان، در موج پنجم کرونا، براي شرايط بسيار سخت برنامه‌ريزي کرده و کادر و بهداشت و درمان براي مراقبت از سلامتي مردم و نجاتبه مردم، بسيج شدند.
وي اضافه کرد: بر اين اساس کليه مراکز بهداشتي، تشخيصي، آموزشي درماني، ستاد، معاونت‌ها، تيم مديريتي، فني و پشتيباني، بازرسي و نظارتي، مراکز اورژانس، کلينيک‌هاي ويژه، درمانگاه‌ها، کليه مراکز واکسيناسيون، مراکز منتخب و 16 ساعته با همه توان و ظرفيت و بدون تعطيلي در حال خدمت رساني هستند. اين مسوول ادامه داد: در زمان حاضر ارائه خدمات گسترده به بيش از صدها هزار نفر در سطح استان، مانند انجام تست کرونا، رهگيري بيماران و خانواده‌ها و خدمات بهداشتي درماني به خيل عظيم بيماران و مراجعين به مراکز جامع سلامت، مراکز 16 ساعته، درمانگاه‌ها، کلينيک‌هاي ويژه و اورژانس‌ها و انجام واکسيناسيون عمومي در 30 مرکز تجميعي واکسيناسيون خودرويي و پياده در سطح استان با قدرت و شدت در حال انجام است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي اظهار داشت: اين اقدامات حجم فعاليت و خدمات خادمين فداکار سلامت را به شدت افزايش، و خسته و فرسوده کرد، که اگر  لطف و عنايات الهي مشمول حال اين عزيزان نبود، تاب آوري تحسين برانگيز کنوني کادر بهداشت و درمان امکان پذير نبود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها