عصر آذربایجان

گزارش خبر

پيروزي انقلاب اسلامي به روايت آذربايجاني‌ها

پيروزي انقلاب اسلامي به روايت آذربايجاني‌ها

1399/11/27

گروه گزارش: مردم تبريز و آذربايجان شرقي در پيروزي انقلاب اسلامي نقش ويژه اي داشتند و همواره از مردم اين خطه به عنوان خط شکنان سخت ترين مبارزه ها ياد مي شود.

بهنام عبداالهي –- آناهيتا رحيمي

گروه گزارش: مردم تبريز و آذربايجان شرقي در پيروزي انقلاب اسلامي نقش ويژه اي داشتند و همواره از مردم اين خطه به عنوان خط شکنان سخت ترين مبارزه ها ياد مي شود.
«آن‌ها [مردم آذربايجان] خودشان را صاحب انقلاب مي‌دانند؛ حق هم با آن‌هاست؛ آن‌ها در چند انقلاب، پيشروان انقلاب بودند؛ در انقلاب ما که بلاشک پيشرو انقلاب بودند؛ يعني اگر آن‌ها چهلم مردم قم را برگزار نمي‌کردند و آن حوادث پيش نمي‌آمد، من نمي‌دانم چه مي‌شد. اگر به حسب قرار طبيعي نگاه کنيد، مي‌بينيد که آن‌ها جزو پايه‌گذاران و اولين فداييان اين انقلابند. اگر مردم تبريز در فتنه‌ي «حزب خلق مسلمان» و آمدن عده‌اي از جاهاي مختلف به آنجا براي فتنه‌گري، ايستادگي نمي‌کردند، من نمي‌دانم چه مي‌شد. يا در قضيه‌ي مشروطيت، اگر آن مبارزات عظيم مردم تبريز نبود، ما نمي‌دانيم اصلًا قضايا چگونه پيش مي‌رفت.»
اين بخشي از فرمايشات مقام معظم رهبري در سال 1370 است. البته فقط اين نيست. حضرت آيت الله خامنه اي در سال 72 89 90 و… هم در سخنان خود به نقش ويژه مردم آذربايجان در پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کرده‌اند.
تاريخ هم مي‌گويد بخشي از بهمن 57را آذربايجاني‌ها نوشته‌اند. بارها و بارها در کتاب‌ها خوانده‌ايم که مردم آذربايجان شرقي و به ويژه تبريز، نقش ويژه اي در پيروزي انقلاب اسلامي داشته‌اند.
اگرچه با بيان دو واژه پيروزي انقلاب اسلامي و مردم آذربايجان، قيام 29 بهمن در اذهان مردم جلوه گر مي‌شود؛ اما اين تمام ماجرا نبود. مردم آذربايجان در تمام صحنه‌ها بودند. اگر پيروزي انقلاب اسلامي به يک فيلم تبديل شود، قطعاً مردم آذربايجان نقش اول اين فيلم خواهند بود.
بازار تبريز، يکي از اصلي ترين مراکز طرفداران انقلاب اسلامي است. به گونه‌اي که در کتاب‌ها از نقش بازار تبريز در پيروزي انقلاب اسلامي سخن گفته‌اند.
از لحاظ سياسي موقعيت بازار و جمعيت آن نقش مهمي در شکل‌گيري تظاهرات مردمي داشت، با توجه به اينکه بازاريان اولاً چندين هزار مغازه داشتند و ثانياً با جمعيت زيادي از مردم در ارتباط بودند، هرگاه که اتفاقي مي‌افتاد، بازار را بسته و در مساجد تجمع مي‌کردند.
مسجد قزللي يکي از مساجد تاريخي تبريز است که به واسطه حادثه مهمي که در 29 بهمن سال 1356 در مراسم اربعين شهداي شهر قم در آن اتفاق افتاد، باعث شد درخت انقلاب مستحکم‌تر از قبل به سمت پيروزي حرکت کند.
مسجد خزينه يا مسجد قيزيللي (به ترکي آذربايجاني: قيزيللي مچيد / مسجد طلايي) که به «مسجد حاجي ميرزا يوسف آقا» نيز شهرت دارد، يکي از مساجد محوطه بازار تاريخي تبريز است که در خيابان جمهوري اسلامي و در کنار سراي گرجيلر واقع شده و قدمتش به دوران قاجار باز مي‌گردد.
اهميت مسجد قزللي تبريز مربوطه به حادثه‌اي مي‌شود که در 29 بهمن سال 1356 رخ داد اما اين مسجد در طول مبارزات سياسي مردم عليه حکومت پهلوي نيز فعال بود.
انقلاب اسلامي يک وعده الهي بود
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي نيز گفت: انقلاب اسلامي يک وعده الهي بود که خداوند متعال آن را در عصر و قرن ما قرار داد و ما نيز آن را درک کرديم.
حجت الاسلام رسول برگي با تأکيد به اينکه انقلاب اسلامي ايران بر مبناي اعتقاد و مساجد است ادامه داد: مساجد، ايمان را پرورش داده و باور را در انسان آفريده است تا انسان‌ها در اين راه اعتقاد، از جان خود گذشته‌اند.
او افزود: مساجد خاستگاه قيام 29 بهمن تبريز بود گر چه رژيم طاغوتي در آن روزها سعي بر اين داشتند که قيام ما را به مسائل شوروي و کمونيستي وصل کنند اما ما مي‌بينيم که مساجد خاستگاه قيام 29 بهمن تبريز است به گونه‌اي که مقدمات قيام 29 بهمن تبريز از همين مساجد شروع شده است.
نقش محوري مساجد در پيروزي انقلاب اسلامي
برگي با اشاره به نقش محوري مساجد در پيروزي انقلاب اسلامي ايران گفت: اگر مساجد، صف‌هاي طولاني نماز جماعت و سخنراني‌ها نبود به يقين انقلاب اسلامي ايران پيروز نمي‌شد.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي با توجه به ارزش والاي مساجد بيان کرد: نقش ويژه مساجد در مسائل سياسي، به زمان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم بازمي‌گردد گر چه نظر رژيم طاغوتي بر اين بود که مساجد و قرآن باشد اما تنها براي عبادت‌هاي فردي و بدون ورود امام جماعت بر مسائل اجتماعي و سياسي در حالي که همه مي‌دانستند انقلاب اسلامي ايران يک انقلاب اعتقادي فارغ از همه مسائل مادي بود.
در حالي که همه مي‌دانستند انقلاب اسلامي ايران يک انقلاب اعتقادي فارغ از همه مسائل مادي بود. برگي افزود: اما همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي، مساجد نيز به همان حالت قبلي بازگشت و تمام امور مردم از جمله آموزش نظامي و حل مسائل اقتصادي در مساجد انجام مي‌گرفت.
او ادامه داد: بدين گونه انقلاب اسلامي ايران پيروز شده و بعد از انقلاب نيز بسيجي‌ها از مساجد به مناطق جنگي اعزام شدند و باز هم مساجد هستند که بار ديگر با همدلي امورات را پيش مي‌برند.
برگي در پايان گفت: با شيوع ويروس کرونا مساجد مرکز کمک‌هاي مومنانه و کارگاه‌هاي توليد ماسک بود که به نيازمندان اهدا مي‌شد.
اما يکي از بهترين راويان نقش مردم آذربايجان در پيروزي انقلاب اسلامي، يادگاران هشت سال دفاع مقدس هستند. آنان در دوران پيروزي دفاع مقدس که کودکانه براي پيروزي انقلاب تلاش کردند، در دوران هشت سال دفاع مقدس مردانه و جوانمردانه مقابل دشمنان ايستادند.
همواره در راهپيمايي‌ها شرکت مي‌کردم
رحيم باغبان يکي از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که خاطرات خود را از روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي ايران چنين بيان کرد: 16 سال داشتم که هميشه در راهپيمايي‌ها شرکت مي‌کردم.
او ادامه داد: در آن روزها در خيابان امام زندگي مي‌کرديم و به اين دليل که تمام جمعيت حاضر در راهپيمايي‌ها از دروازه به سمت خيابان امام آمده و مقابل مسجد غريبلر جمع مي‌شدند من نيز همواره به اين جمعيت ملحق مي‌شدم.
اين جانباز يادآور شد: خانواده من يک خانواده مذهبي سنتي بود و به دليل زخمي شدن پدرم در زمان پيشه‌وري با حضور من در راهپيمايي‌ها نگران بودند اما با تمام وجود در راهپيمايي‌ها شرکت مي‌کردم.
باغبان ادامه داد: امام خميني (ره) تمام امور را به مساجد محول کرده بود و ما نيز از همين مساجد به عنوان بسيجي در پايگاه‌هاي مقاومت جمع شده و از انقلاب اسلامي محافظت کرده‌ايم.
وي بيان کرد: در سال 59 جنگ تحميلي شروع شد با اينکه چندان آموزش نظامي نديده بوديم بعد از گذراندن آموزش‌هاي نظامي به جبهه اعزام شديم.
باغبان گفت: ما از ولايت تبعيت کرده‌ايم که اگر اين کار را نمي‌کرديم مملکت از بين مي‌رفت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، حال اگرچه چندين دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، اما مردم آذربايجان در دوران شکوهمند انقلاب اسلامي بارها ثابت کرده‌اند که به تبعيت از ولايت، همواره آماده‌اند تا پاي جان از ارزش‌هاي انقلاب و ميهن اسلامي خود دفاع کنند و همواره صف شکن سخت‌ترين مبارزه‌ها باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها