عصر آذربایجان

گزارش خبر

سلطان ارس همچنان در معرض خطر انقراض

سلطان ارس همچنان در معرض خطر انقراض

1399/12/10

گروه اقتصادي: خرچنگ دراز آب شيرين يا همان شاه ميگو سلطان ارس، يکي از گونه هاي اقتصادي و باارزش در آذربايجان غربي سالهاست در خطر انقراض قرار گرفته و اين روند همچنان تداوم دارد.

گروه اقتصادي: خرچنگ دراز آب شيرين يا همان شاه ميگو سلطان ارس، يکي از گونه هاي اقتصادي و باارزش در آذربايجان غربي سالهاست در خطر انقراض قرار گرفته و اين روند همچنان تداوم دارد.
از اوايل دهه 90 شاه ميگوي دراز آب شيرين در درياچه پشت سد ارس تنها منبع توليد آن در کشور به دليل صيد بي رويه و تردد غيرمجاز صيادان ذخاير آن رو به کاهش گذاشته و هر سال بخش بالايي از ذخاير اين آبزي اقتصادي در حال نابودي است.
درياچه پشت سد ارس پلدشت که در شمال آذربايجان غربي و هم مرز با جمهوري خود مختار نخجوان قرار دارد تنها منبع آب شيرين پرورش شاه ميگوي دراز کشور است و هم اکنون ميزان توليد اين آبزي از 270 تن در سال‌هاي گذشته به کمتر از 5تن کاهش يافته است.مهمترين ويژگي اين آبزي اقتصادي صادرات خوب و بازارهاي مناسب کشورهاي اروپايي و آسيايي در سال‌هاي نه چندان دور بود و هر سال بالاي 70تن شاه ميگو از اين منبع آبي صيد و به کشورهاي هدف صادر مي‌شد که ارزآوري بسيار خوبي هم نصيب کشور مي‌کرد.
اما هم اکنون بي توجهي، صيد غيرمجاز نه تنها زنگ هشدار کاهش شديد ذخاير را به صدا درآورده آنچه موجب نگراني مضاعف را فراهم کرده تداوم سير نزولي ميزان ذخاير شاه ميگو در درياچه پشت سد ارس است و فعاليت‌هاي ممنوعيت صيد نيز نتوانسته تغييري در وضعيت ذخاير آن به وجود آورد.شاه ميگوي توليدي پشت سد ارس با ميزان ارزآوري هر کيلو شاه ميگو بين 15 تا 20 دلار به کشورهاي ارمنستان، روسيه، آلمان، ايتاليا و فرانسه که بزرگترين خريداران شاه ميگو توليد شده در سد ارس هستند صادر مي‌شود اما سال‌هاي اخير صادرات از 60 تن به 5.5 تن کاهش يافت.
پرورش شاه ميگوي سد ارس به صورت مصنوعي
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور در خصوص آخرين وضعيت شاه ميگوي سد ارس و فعاليت‌هاي تحقيقاتي براي صيانت از ذخاير اين گونه عنوان کرد: خرچنگ دراز آب شيرين يا همان شاه ميگو يکي از گونه‌هاي ارزشمند و ذخاير ژنتيکي مهم در بخش آبزيان کشور در استان آذربايجان غربي است که متأسفانه در سال‌هاي اخير به دليل صيد غيرمجاز ذخاير آن کاهش يافته است.محمود بهمني با بيان اينکه براي صيانت از ذخاير اين گونه فعاليت‌هاي تحقيقاتي خوبي در دست اجرا داريم، افزود: ارزيابي ذخاير و شناسايي جمعيت اين گونه براي به دست آوردن روش‌هاي تکثير براي بهره برداران از مهمترين اين طرح هاست، تلاش داريم با تکثير مصنوعي اين گونه گام مهمي براي صيانت از ذخاير آن برداريم.
وي با بيان اينکه با همکاري شيلات در قالب برنامه حفاظت از ذخاير و جلوگيري از صيد اين گونه فعاليت‌هايي آغاز شده است، گفت: با تکثير و پرورش مصنوعي شاه ميگوي سد ارس با همکاري بخش خصوصي ضمن صيانت از ذخاير طبيعي بهره برداران و فعالان اين عرصه نيز مي‌توانند از صيد مجاز آن بهره مند شوند.
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور با تاکيد بر اينکه ايجاد يگان حفاظت از شيلات و آبزيان استان، جهت حفظ و صيانت از ذخاير آبزيان استان لازم و ضروري است، گفت: احياي ذخاير شاه ميگوي آب شيرين سد ارس با اجراي طرح‌هاي تکثير و پرورش مصنوعي و همچنين اجراي طرح محدوديت صيد در دستور کار مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور قرار دارد.بهمني بهمني، به ظرفيت‌هاي بالاي شيلاتي و آبزي پروري در آذربايجان غربي بر ضرورت و نقش تحقيقات کاربردي براي صنعت فرآوري آبزيان به ويژه در برنامه‌هاي توسعه‌اي شيلات کشور، بهره گيري از شرکت‌هاي دانش بنيان براي همکاري و اجرايي کردن ايده‌هاي خلاقانه تاکيد کرد.
تکثير و پرورش شاه ميگو در استخر شهيد کاظمي پلدشت
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور نيز در خصوص اقدامات اين مرکز در جهت حفظ ذخاير شاه ميگو، عنوان کرد: از نيمه دوم سال 98 تکثير و پرورش شاه ميگو در دو استخر نيم هکتاري مرکز شهيد کاظمي پلدشت شروع شد و تاکنون نتايج خوبي به دست آورده‌ايم.
علي نکويي فرد با اشاره به انتقال 7 هزار و 600 قطعه شاه ميگو از استان اصفهان براي تکثير و پرورش شاه ميگو در استان آذربايجان غربي، عنوان کرد: به دليل شيوع ويروس کرونا رفت و آمدها براي بررسي و تحقيقات بيشتر بين دو استان کمرنگ شد ولي تحقيقات در مرکز همچنان ادامه دارد نتايج وزني خوبي به دست آورده‌ايم اگر اعتبارات مورد نياز تأمين شود گام‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته مي‌شود.
وي با اشاره همکاري 6 مؤسسه تحقيقاتي شيلات و آبزي پروري شمال و شمال غرب کشور براي پرورش و تکثير شاه ميگو در استخرهاي خاکي، اضافه کرد: بر اساس سياست‌هاي زيست محيطي تلاش داريم با اجراي موفق تکثير و پرورش شاه ميگو در استخرهاي خاکي اقدام به رهاسازي اين شاه ميگو در محيط طبيعي کنيم.رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور با اشاره به طرح مطالعاتي ذخاير شاه ميگوي سد ارس نيز گفت: در حال شناسايي مناطق و منابع آبي مستعد براي پرورش شاه ميگو هستيم اميدواريم با تخصيص اعتبارات موردنياز اقدام به روش‌هاي عملي نيز در اين زمينه کنيم.
گارد ساحلي در رودخانه مرزي ارس راه اندازي شود
نکويي فرد صيد غيرمجاز و افزايش ترددها در درياچه پشت سد ارس به همراه ايجاد استرس براي بقاي حيات شاه ميگو را از مهمترين دلايل کاهش ذخاير اين گونه با ارزش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صيد و تردد غيرمجاز در اطراف درياچه پشت سد ارس مهمترين تهديدات کاهش توليد اين آبزي با ارزش و اقتصادي است.وي ادامه داد: از 2 سال گذشته باوجود ممنوعيت صيد و برداشت شاه ميگوي سد ارس و ابلاغ آن به شيلات کشور و استان همچنان در حال پايش و رصد ذخاير شاه ميگو و دلايل کاهش آن هستيم تا بر اساس يافته‌هاي علمي بتوانيم شاه ميگو را در رودخانه ارس احيا کنيم.
نکويي فرد با تاکيد بر اينکه تنها منبع پرورش و توليد شاه ميگو سد ارس است، گفت: اين گونه به‌دليل ارزآوري بالا و صادرات خوب در سال‌هاي گذشته منبع اقتصادي مهمي براي کشور و استان به شمار مي‌رفت که متأسفانه بي‌توجهي مسئولان کشوري و استاني به اين منبع موجب توقف اين صادرات شده است.نکويي فرد خواستار راه اندازي گارد ساحلي در رودخانه مرزي ارس شد و گفت: ارس يک ششم درياي خزر ماهي توليد مي‌کند در حالي که هيچ توجهي به اين منبع مهم و اقتصادي نشده و نمي‌شود، اما خزر داراي گارد ساحلي و امکانات بسيار زيادي است.
آذربايجان غربي رتبه نخست در توليد شاه ميگوي دراز آب شيرين را داراست و در صورت فراهم شدن بسترهاي لازم توليد اين ماده غذايي ارزشمند تا 270 تن در سال نيز افزايش پيدا مي‌کند.ارس به‌دليل تنها منبع شاه ميگوي کشور و نيز تنوع بالاي ماهيان اقتصادي از اهميت زيادي برخوردار است، به‌دليل بي‌توجهي به اين منبع مهم در حال حاضر شاه ميگوي ارس رو به قهقرا بوده و ذخاير ماهيان اقتصادي آن رو به کاهش است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، اين گونه به‌دليل ارزآوري بالا و صادرات خوب در سال‌هاي گذشته منبع اقتصادي مهمي براي کشور و استان به شمار مي‌رفت که متأسفانه بي‌توجهي مسئولان کشوري و استاني به اين منبع موجب توقف اين صادرات شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها