عصر آذربایجان

گزارش خبر

شبکه آبرساني فرسوده معضل اين روزهاي زنجان

شبکه آبرساني فرسوده معضل اين روزهاي زنجان

1401/12/21

گروه اقتصادي: شبکه آبرساني فرسوده در شهر و استان زنجان نه تنها موجب هدر رفت منابع ارزشمند آبي شده است بلکه گلايه و نگراني شهروندان را نيز در پي دارد.

گروه اقتصادي:  شبکه آبرساني فرسوده در شهر و استان زنجان نه تنها موجب هدر رفت منابع ارزشمند آبي شده است بلکه گلايه و نگراني شهروندان را نيز در پي دارد.
اهميت آب به عنوان يکي از نيازهاي اساسي موجودات زنده براي ادامه حيات و بقا غيرقابل انکار است و در کنار آن، يکي از ارکان اصلي فعاليت در بخش هاي ديگر از جمله کشاورزي و صنعت نيز محسوب مي شود.
ايران از کشورهايي است که بيشترين وسعت آن در منطقه گرم و خشک قرار گرفته و ميانگين بارندگي ها در آن 250 ميليمتر بوده و دو سوم مساحت کشور کم آب است.
به رغم روشن بودن اهميت منابع آبي براي همگان متاسفانه در نگهداشت و مصرف بهينه آن چنانکه بايد و شايد اهتمام جدي از سوي مردم و مسوولان صورت نمي گيرد.
مصرف زياد، همخواني نداشتن بارندگيها با ميزان مصرف در کشور، رشد جمعيت و توسعه از جمله دلايل اصلي بروز بحرانها و چالشهاي بخش آب است.
از سوي ديگر فرسودگي شبکه انتقال و هدررفت آب نيز از مسايلي است که در شرايط بحراني آب بايد مورد توجه قرار گيرد چراکه آب شيرين به طور فزاينده و با شتاب رو به کاهش است و بايد همه بخش ها نسبت به اين موضوع حساس شده و مردم نيز نسبت به پيامدهاي نبود آب بيشتر آگاه شوند.
بر اساس گزارش ها بخش عمده اي از آب شيرين در بخش کشاورزي مصرف مي شود و مصرف بي رويه در اين بخش، هدر رفت آب ناشي از آبياري هاي سنتي و غرقابي و استفاده نکردن از سيستم هاي نوين آبياري نيز منجر به کاهش آبهاي زيرزميني و دامن زدن به مسايل مربوط به خشکسالي مي شود.
همچنين بخشي از موارد هدر رفت آب که به خصوص طي سالهاي اخير نمود بيشتري دارد، مربوط به فرسودگي شبکه انتقال، ترکيدگي لوله ها، نشت آب در سطح و گاه در زير زمين، رعايت نکردن استانداردهاي ساخت و ساز به دست پيمانکاران، نشتي کنتورها و شکستگي يا ترکيدگي انشعابات آب است.
به گفته مجيد آقازاده حبشي، معاون مهندسي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور 31.5 درصد آب توزيعي شرکت آب و فاضلاب کشور بدون درآمد است که از اين ميزان 15 درصد به هدر رفت آب به دليل فرسودگي شبکه‌هاي توزيع و خطوط انتقال مربوط مي_شود.همچنين 20 درصد شبکه آبرساني کشور شامل 65 هزار کيلومتر فرسوده است که 60 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اصلاح و بازسازي نياز دارد.در استان زنجان نيز 40 درصد از شبکه آبرساني فرسوده است و به طور متوسط 30 درصد آب شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بدون درآمد بوده که از اين ميزان 12 درصد مربوط به فرسودگي شبکه و هدر رفت آب است.
کم کاري پيمانکاران و استفاده از مصالح نامرغوب موجب هدررفت آب در زنجان
يکي از شهروندان ساکن در خيابان بهارستان زنجان در خصوص هدر رفت آب گفت: در اين شهرک که نسبت به شهرکهاي ديگر زنجان تازه تاسيس است به يقين مي توان گفت طي هر ماه شاهد ترکيدگي لوله هاي اصلي آب در خيابان هستيم که اين امر علاوه بر هدر رفت آب بسيار زياد در اين منطقه موجب قطعي چند ساعته آب براي ترميم لوله ها و مشکلاتي براي مشترکان مي شود.
مرتضي موسوي اظهار کرد: با توجه به جديد ساخت بودن اين شهرک، فرسودگي لوله هاي آبرساني در اين منطقه ممکن نيست بلکه به نظر مي رسد کم کاري پيمانکار مربوط و استفاده نکردن از مصالح و ابزار با کيفيت موجب هزينه هاي چندين برابري در اين حوزه شده است.
وي تاکيد کرد: در حاليکه صرفه جويي در مصرف آب مورد تاکيد جدي مسوولان است و آمار ارايه شده نيز بحران کم آبي را نشان مي دهد بايد در تاسيسات و شبکه آبرساني نيز از مصالح مرغوب استفاده کرد تا حوادث آب کمتري را شاهد باشيم.يکي ديگر از شهروندان زنجاني با اشاره به مشکل ترکيدگي لوله هاي آب در برخي از معابر، گفت: شکستگي لوله ها موجب هدر رفت آب شيرين مي شود و از زمان اعلام خرابي تا رسيدگي و ترميم حجم زيادي از اين آب هدر مي رود.احمد مرادي افزود: گاه تعمير يک مورد شکستگي حتي هفته ها به طول مي انجامد و اين درحالي است که مواردي هم وجود دارد که فرسودگي لوله ها در معرض ديد نيست و نشتي آب پس از ماهها خود را نشان مي دهد.
40 درصد شبکه توزيع آب زنجان فرسوده است
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در اين باره گفت: زنجان با معضل قدمت بالاي شبکه توزيع آب و فرسودگي تاسيسات مواجه است و در حال حاضر 40 درصد شبکه توزيع آب اين استان به طول بيش از 700 کيلومتر فرسوده بوده و به بازسازي و اصلاح نياز دارد.
عليرضا جزء قاسمي يادآور شد: فرسودگي تاسيسات آبرساني شامل خطوط انتقال، شبکه هاي توزيع، ايستگاه پمپاژ، مخازن و چاه‌ها است که تاسيسات اين حوزه هر سال بازسازي، ترميم و مرمت مي شود و فرسودگي بالايي ندارد در حاليکه فرسودگي شبکه هاي توزيع و خطوط انتقال با توجه به مدفون بودن آنها در زمين، قابل تخمين و اصلاح مستمر نيست.
وي با بيان اينکه استان زنجان 910 روستاي بالاي 20 خانوار دارد که 611 روستا از اين تعداد تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستايي است، گفت: با توجه به اينکه لوله کشي آب در بسياري از روستاهاي استان مربوط به 40 سال قبل بوده، فرسودگي شبکه آب و فاضلاب روستايي در استان‌ بسيار زياد و نيازمند بازسازي و اصلاح است و در واقع مهم‌ترين مشکل در شبکه آب و فاضلاب روستايي استان زنجان فرسودگي تاسيسات و پايدار نبودن منابع تامين آب محسوب مي شود.
قاسمي با بيان اينکه حدود 50 درصد شبکه آبرساني روستايي استان فرسوده است، اظهار کرد: اعتباراتي که سالانه براي اصلاح شبکه آبرساني اختصاص مي يابد بسيار ناچيز است هرچند براي جبران اين کسري ها شرکت آب و فاضلاب زنجان از منابع داخلي خود نيز استفاده مي کند.وي بيشترين شبکه آبرساني فرسوده را مربوط به هسته مرکزي شهر ذکر کرد و افزود: طي سال هاي اخير در شهر زنجان 35 کيلومتر از شبکه آبرساني اصلاح و بازسازي شده است که از جمله اين مناطق در هسته مرکزي شهر، بافت تاريخي بازار و کوچه هاي اطراف آن، خيابان هاي اصغريه، زينبيه، ضيايي و کوچه هاي فرعي آن و حسينيه اعظم بوده که از مناطق قديمي شهر محسوب مي شود.اين مسوول ادامه داد: فرسودگي شبکه در مناطق خاصي، خارج از نوبت اصلاح شده است و در حال حاضر در شهرک هاي جديد نيز کنترل هاي لازم براي تهيه مصالح استاندارد و مورد تاييد انجام مي شود و در برخي شهرکها که قبلا بدون هماهنگي با اين شرکت آبرساني انجام شده است، اصلاحات لازم صورت مي گيرد.
وي خاطرنشان کرد: به فراخور شبکه ايجاد شده در مناطق و به طور عمده نواحي که در آنها از لوله هاي آزبست استفاده شده است اصلاح و جايگزيني لوله ها انجام و اعتبارات بسيار بالايي نيز صرف آنها مي شود.
حل بحران آب و هدر رفت منابع آبي، اولويت استان زنجان
استاندار زنجان نيز به بحران آب اشاره کرد و گفت: سالانه با کاهش يک متري سطح آبهاي زيرزميني مواجه هستيم و حل اين بحران يکي از اولويت‌هاي استان است.
محسن افشارچي رفع مشکلات مربوط به بحران آب را نيازمند اتخاذ تدابير لازم و نگاه و روشهاي جديد به آن دانست و افزود: آب يکي از دغدغه هاي اصلي در استان است و رفع معضلات آن نيازمند همراهي مردم با مسوولان است.
وي اضافه کرد: متاسفانه بخشي از اين هدر رفت ها ناشي از فرسودگي شبکه آبرساني و خطوط انتقال آب است که بايد براي رفع اين مشکل اعتبارات و منابع مالي لازم تامين شود.
وي جلوگيري از هدر رفت آب به خصوص در بخش کشاورزي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: بيش از 80 درصد منابع آبي استان در بخش کشاورزي صرف مي شود و اين درحالي است که مي توان با استفاده از روشهاي نوين آبياري و مصرف بهينه آب در اين بخش، صرفه جويي چشمگيري را در مصرف اين ماده حياتي داشت.
استاندار زنجان ميزان مصرف آب در شهرستان زنجان را سالانه بين 35 تا 40 ميليون مترمکعب بيان کرد و گفت: مي توان با اتخاذ راهکارهاي بسيار ساده و قابل اجرا در اين حوزه نيز ميزان مصرف را کاهش داد. افشارچي اظهار کرد: امسال براي جبران کسري آب 10 حلقه چاه در زنجان حفر شد و پنج حلقه چاه نيز در دست حفاري است تا از خشکسالي ها عبور کنيم.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي گفت: هدف از صرفه جويي و مصرف بهينه، کم مصرف کردن نيست بلکه هدف درست و بجا مصرف کردن و به اندازه نياز استفاده کردن است تا با جلوگيري از اسراف آب و رعايت الگوي مصرف، امکان استفاده مناسب براي تمامي هم استاني هاي عزيز از اين مايه حياتي ميسر شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها