عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطر آتش‌سوزي بيخ گوش جنگل‌ها و مراتع کشور

خطر آتش‌سوزي بيخ گوش جنگل‌ها و مراتع کشور

1400/01/22

گروه جامعه: اوايل خرداد ماه سال گذشته همزمان با فرارسيدن فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزي‌هاي گسترده‌اي در مناطق جنوبي و زاگرسي بوديم؛ آتش‌سوزي‌هاي متعددي که به‌دليل کمبود امکانات اطفاي حريق از جمله بالگرد، نيروهاي آموزش ديده کافي و نبود برنامه و هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاهي باعث از بين رفتن جنگل‌ها، مراتع و موجودات بي‌شماري شد که در اين مناطق زيست مي‌کردند همچنين به‌دنبال کمک نيروهاي داوطلب براي اطفاي حريق تعدادي از هموطنان مجروح شدند يا درگذشتند.

گروه جامعه: اوايل خرداد ماه سال گذشته همزمان با فرارسيدن فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزي‌هاي گسترده‌اي در مناطق جنوبي و زاگرسي بوديم؛ آتش‌سوزي‌هاي متعددي که به‌دليل کمبود امکانات اطفاي حريق از جمله بالگرد، نيروهاي آموزش ديده کافي و نبود برنامه و هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاهي باعث از بين رفتن جنگل‌ها، مراتع و موجودات بي‌شماري شد که در اين مناطق زيست مي‌کردند همچنين به‌دنبال کمک نيروهاي داوطلب براي اطفاي حريق تعدادي از هموطنان مجروح شدند يا درگذشتند. طي چهار ماه ابتدايي سال گذشته 1200 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع کشور به‌وقوع ‌پيوست که مساحت درگير آتش‌سوزي‌ها 12 هزار و 500 هکتار گزارش شد اما با توجه به اينکه تنها هفت درصد از سطح کل کشور داراي ‌پوشش جنگلي است، به گفته کارشناسان نابودي هر يک درخت اهميت زيادي دارد و  ‌پيامدهاي جبران ناپذيري را براي منابع طبيعي کشور به‌همراه خواهد داشت. به همين جهت انتقادات فراواني به اظهارات عيسي کلانتري -  رييس سازمان حفاظت محيط زيست - در خرداد ماه سال گذشته مبني بر اينکه " از 100 ميليون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور، کمتر از 1500 هکتار از فروردين تاکنون دچار آتش سوزي شده است و طبيعت خود آتش را کنترل مي‌کند" وارد شد.
امسال نيز طي 10 روز ابتدايي فروردين ماه بيش از 30 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي کشور رخ داده است البته به گفته فرهاد زندي - فرمانده يگان حفاظت محيط زيست استان تهران - از اوايل سال جاري تاکنون هيچ مورد آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي استان تهران رخ نداده است.  گرچه آتش‌سوزي گسترده‌اي در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتداي سال جاري تاکنون رخ نداده اما بايد اين مساله را نيز در نظر داشت که هنوز فصل گرم سال آغاز نشده است. از عواملي که سال گذشته در زمينه افزايش شدت آتش‌سوزي‌ها مطرح بود، بارش‌هاي بهاري خوبي بود که در بيشتر مناطق کشور باعث رشد انبوه ‌پوشش گياهي شد و  با آغاز فصل گرما رو به خشکي رفت و مستعد اشتعال شد اين در حاليست که امسال ميزان اين بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما  احمد رحماني - يک عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور- اظهار کرده است که علي‌رغم اينکه بارش‌هاي کمتر و در نتيجه رشد کمتر ‌پوشش گياهي در سطح عرصه‌هاي طبيعي کشور داشته‌ايم اما اين شرايط به معني مصونيت از وقوع آتش‌سوزي در سال جاري نخواهد بود.
رضا سياه‌منصور - عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور- نيز معتقد است که با توجه به موقعيت جغرافيايي و شرايط اقليمي کشور، آتش‌سوزي يک تهديد دائمي براي مراتع و جنگل‌ها محسوب مي‌شود اين در حاليست که تغييرات اقليمي و گرمايش جهاني نيز  از سوي کارشناسان به‌عنوان ديگر عوامل موثر در تغيير شدت، حدت و الگوي آتش‌سوزي‌هاي سال‌هاي اخير مطرح شده است.
با وجود تمام هشدارهايي که بهار سال گذشته کارشناسان درباره افزايش احتمال وقوع آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع کشور داده بودند اما سازمان‌هاي متولي آمادگي لازم جهت اقدام به‌موقع براي اطفاي حريق که به تاکيد کارشناسان امري حياتي در ساعات اوليه وقوع آتش‌سوزي است، را نداشتند همچنين تاخير و بروز مشکلات فني هنگام اعزام بالگردهاي آبپاش توسط نيروهاي مسلح براي اطفاي حريق به‌دليل ناهماهنگي ارگان‌هاي مسئول و لزوم انجام برخي تشريفات و نامه‌نگاري‌هاي اداري عملا مهار آتش را به تاخير انداخت و باعث گستردگي آن و دشوار شدن مهار آن شد.
بنابر اعلام سازمان‌هاي متولي از جمله سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و سازمان مديريت بحران، علت بيش از 90 درصد آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور ناشي از عوامل انساني است که به‌صورت سهوي يا عمدي صورت مي‌گيرد؛ اقداماتي نظير رها کردن سيگار، شيشه، ظروف فلزي و ... در طبيعت يا اقدامات عمدي مانند آتش‌زدن مراتع يا محصولات کشاورزي و ... که منجربه وقوع آتش‌سوزي‌هاي غيرطبيعي مي‌شود.
کارشناسان معتقدند که بازيابي ذخاير ‌جنگل‌هاي سوخته نيم قرن طول مي‌کشد و با توجه به تاثيرات تغييرات اقليم و خشکسالي که امسال همه نقاط کشور با آن دست به گريبان است، اکوسيستم‌ها وضعيت بسيار شکننده‌اي پيدا کرده‌اند و همين مساله اهميت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبيعي را بيش از پيش پررنگ مي‌کند.
طي سال‌هاي اخير انتقاداتي مانند نگاه مقطعي به مساله آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع، نبود برنامه‌ريزي و استفاده از روش‌هاي متناسب و به‌روز براي ‌پيشگيري و مقابله با حريق و استفاده نکردن از نتايج تحقيقات محققان و متخصصان در اين زمينه به مسوولان وارد بوده است.
 گرچه درپي آتش‌سوزي‌هاي گسترده سال گذشته سازمان‌هاي متولي از جمله سازمان جنگل‌ها از برنامه‌هاي خود براي ‌پيشگيري و مقابله با حريق جنگلي مانند استفاده از ظرفيت همياران طبيعت و هلال احمر در ‌پيشگيري از حريق جنگل‌ها و مراتع،  برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي نيروهاي داوطلب و ساير افراد مشارکت‌کننده در عمليات اطفاي حريق‌هاي جنگلي، حل مشکل تامين بالگرد براساس مصوبه هيئت دولت و با همکاري وزارت دفاع و تامين اعتبار براي تهيه و خريد تجهيزات اطفاي حريق و ارسال‌ آن‌ها به استان‌ها در هفته اول ارديبهشت ماه سال 1400 خبر دادند اما بايد منتظر باشيم تا ميزان اثربخشي تمهيدات مسوولان را هنگام وقوع حريق در جنگل‌ها و مراتع بسنجيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، گرچه همواره بر نقش مسئولان و متوليان در زمينه ‌پيشگيري از وقوع آتش‌سوزي و مقابله به آن تاکيد مي‌شود اما نبايد از نقش و همراهي مردم در اين زمينه نيز غافل ماند، بنابراين لازم است مردم نيز ضمن مشارکت در حفظ منابع ملي کشور با رعايت نکاتي مانند روشن نکردن آتش و رها نکردن زباله در طبيعت، به سهم خود در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور نقش داشته باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها