عصر آذربایجان

گزارش خبر

مراغه شهري به وسعت تاريخ

سیری در استان ها//

1400/02/26

گروه سيري در استان ها: روزهاي مشابهي در تقويم به نام شهرهاي مختلف ايران مانند روز شيراز و روز اصفهان به ثبت رسيده است، اما به نظر مي‌رسد، روز مراغه غريب‌ترينشان باشد، چرا که شعله‌ي بيجان شمع آيين‌ها و سنت‌هاي روز مراغه-شهري به قدمت ستارگان و فسيل‌ها و دايناسورها- نياز به آتشي برافروزنده براي جان گرفتن اين روز دارد.

گروه سيري در استان ها: روزهاي مشابهي در تقويم به نام شهرهاي مختلف ايران مانند روز شيراز و روز اصفهان به ثبت رسيده است، اما به نظر مي‌رسد، روز مراغه غريب‌ترينشان باشد، چرا که شعله‌ي بيجان شمع آيين‌ها و سنت‌هاي روز مراغه-شهري به قدمت ستارگان و فسيل‌ها و دايناسورها- نياز به آتشي برافروزنده براي جان گرفتن اين روز دارد. قدمت تمدن در شهرستان مراغه به 3000 سال قبل بازمي‌گردد و اين باغ شهر به دليل وجود آثار معماري و بناهاي متعدد مربوط به دوره حکومتي اول ماناها، اشکانيان، ساساني، دوره اسلامي و سلجوقي يک روز از تقويم ايران را به نام خودش، اختصاص داده است.مراغه يا به زبان قديم‌تر ماراويا، اولين پايتخت کشور در دوره ايلخانيان بوده و داراي قديمي‌ترين آثار باستاني است، تمدن در اين شهر از آغاز حکومت ايران تداوم يافته و سابقه حيات در اين شهر به 10 ميليون سال قبل بازمي‌گردد. محوطه پارينه سنگي روستاي ورجوي مراغه با تاريخ 150 هزار ساله و منطقه فسيلي اين شهر يا به تعبير فسيل شناسان، بهشت فسيلي ايران از جمله آثار ارزشمند تاريخي مراغه به شمار مي‌آيند.رصد خانه مراغه ارزشمندترين اثر علمي در اين شهرستان بوده و مساجد چوبي و معماري شاخص چوبي مختص مراغه بوده و معماري و نقاشي بر روي چوب از اين شهر به اصفهان و قزوين راه پيدا کرده است؛ معبد مهر ورجوي، گويجه قلعه به عنوان قلعه‌اي مطالعاتي و گنبد سرخ و گنبدهاي کبود و غفاريه و برج مدور از آثار شاخص فرهنگي شهر مراغه به شمار مي‌آيند.علاوه بر پيشينه‌ي غني تاريخي، فرهنگ هم در مراغه حرف زيادي براي گفتن دارد و مي‌توان مراغه را شهر موسيقي‌دان‌ها و هنرمندان هم ناميد؛ عبدالقادر مراغه‌اي به عنوان معلم ثالث موسيقي از مشاهير اين شهر بوده و در هر دوره از تاريخ، چهره شاخص موسيقي را در مراغه داشته‌ايم؛ مجد الدين جيلي مراغه‌اي و اوحدي مراغه‌اي هم از مشاهير حوزه عرفان، حکمت و ادبيات و فلسفه مراغه به شمار مي‌آيند.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، 500 هکتار از شهرستان مراغه، باغي بوده و 16 ارديبهشت ماه به عنوان "روز مراغه" تعيين شده است، تاسيس رصدخانه مراغه توسط خواجه نصيرالدين طوسي، سابقه تاريخي اين شهر و تعدد هنرمندان، دانشمندان و صاحب نظران در اين شهر و تاثيرگذاري‌شان بر حوزه‌هاي علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين‌المللي از جمله علل وجه تسميه اين روز به شمار مي‌آيند.علاوه بر تاسيس رصدخانه مراغه در دوره ايلخانيان، کتابخانه‌اي نيز با حضور دانشمندان و علما در حوزه‌هاي مختلف نيز در اين شهر تاسيس شده بود که تعداد کتاب‌هاي آن که همگي دست نويس و خطي بودند به 400 هزار جلد مي‌رسيد.دانشمندان مراغه‌اي با تأثيرگذاري بر دانشمندان و علماي ساير خطه‌ها مانند تاجيکستان، گرجستان و ارمنستان که آن زمان جزو اقليم ايران بودند، همگي سبک خاصي در بحث علوم هنر و ادبيات ايجاد کردند و اين مکتب به نام مکتب مراغه شناخته شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها