عصر آذربایجان

گزارش خبر

170 روستاي زنجان چشم انتظار مديريت مصرف آب از سوي شهروندان

170 روستاي زنجان چشم انتظار مديريت مصرف آب از سوي شهروندان

1400/04/27

گروه گزارش: کمبود آب که در سالهاي اخير به مسئله بحراني در بسياري از نقاط جهان تبديل شده، در ايران و زنجان نيز مشکلاتي را موجب شده است که به ويژه در سال جاري با نبود بارندگي مناسب اين موضوع در 170 روستاي اين استان با تنش جدي مواجه شده اند.

گروه گزارش:  کمبود آب که در سالهاي اخير به مسئله بحراني در بسياري از نقاط جهان تبديل شده، در ايران و زنجان نيز مشکلاتي را موجب شده است که به ويژه در سال جاري با نبود بارندگي مناسب اين موضوع در 170 روستاي اين استان با تنش جدي مواجه شده اند.
 درحاليکه مسئله کمبود آب به بحراني عمومي تبديل و کشورمان با کاهش چشمگير نزولات آسماني مواجه شده است، تنها راه مديريت اين بخش در زمان حاضر همت لازم براي صرفه جويي در مصرف اين مايه حيات است تا همگان از وضعيت کنوني با کمترين آسيب گذر کنيم.
از تنگناهاي اساسي که جهان به خصوص مناطق خشک و نيمه خشک با آن مواجه هستند کافي نبودن آب براي مصرف در بخش هاي آشاميدني، صنعت و کشاورزي است و توجه به موقعيت جغرافيايي کشور در کره زمين که از نظر شرايط آب و هوايي که در رديف مناطق خشک و نيمه خشک جهان قرار دارد متوسط ميزان بارندگي سالانه آن به مراتب از متوسط بارندگي کره زمين کمتر بوده و توزيع زماني و مکاني همين ميزان بارش هاي کم نيز متناسب با نيازها نيست.
با توجه به قرار گرفتن ايران در اقليم گرم و نيمه خشک، بارندگي هاي آن يک سوم ميانگين جهاني است، اما ميزان مصرف آب 2 برابر ميانگين جهاني است.
امسال ميزان بارندگي ها در استان زنجان نسبت به سال گذشته 51 درصد و نسبت به بلند مدت نيز بيش از 36.8 درصد کاهش داشته است.
170 روستاي زنجان در نقاط مختلف استان از بي‌آبي رنج مي‌برند مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در حال حاضر از 907 روستاي اين استان، 615 روستا با 91 هزارو 952 خانوار تحت پوشش اين شرکت هستند.
عليرضا جزء قاسمي يادآوري کرد: اين روستاها 301 هزار و 640 نفر جمعيت را در خود جاي داده است.
وي به منابع تامين آب آشاميدني براي اين تعداد روستاهاي بيان شده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 762 منبع براي تامين آب اين روستاها وجود دارد که از اين تعداد 364 حلقه چاه، 240 مورد قنات و 185 مورد نيز چشمه است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: امسال با کاهش بيش از 54 درصدي بارندگي ها نسبت به سال گذشته، 170 روستا در استان با تنش آبي مواجه است.
جزء قاسمي تاکيد کرد: شرکت آبفا در اين زمينه تمهيدات لازم را انديشيده و با توجه به قطعي هاي مکرر و با برنامه برق، قطعي هاي آب در استان نيز افزايش يافته است که اين به دليل قطع برق تاسيسات آب بوده و ارتباطي به کمبود و يا افت فشار آب در شبکه توزيع استان ندارد.
انشعاب غيرمجاز از چالش هاي جدي براي تامين آب آشاميدني است
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: انشعاب هاي غيرمجاز آب آشاميدني در روستاهاي استان و استفاده از اين مايه حياتي براي آبياري درختان، باغچه ها و احشام نيز جزو چالش_هاي جدي بر سر راه تامين آب شرب پايدار در استان زنجان محسوب مي شود.
جزءقاسمي به اهميت نقش مردم در کمک به استمرار ارائه خدمات به تمام مشترکان در تابستان تاکيد کرد و افزود: کاهش مصرف آب، ترويج مصرف بهينه، رعايت الگوي مصرف و گزارش انشعاب هاي غيرمجاز از جمله اقداماتي است که مردم مي توانند به شرکت آب و فاضلاب کمک کنند.
وي يادآوري کرد: مشترکان با گزارش انشعابات غيرمجاز به سامانه تلفني 122 و مشترکان روستايي با پرهيز از آبياري درختان، باغچه ها و احشام توسط آب آشاميدني و استفاده از آب خاکستري به جاي آن مي توانند کمک شاياني به خادمان خود در شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بيش از 300 روستا در سطح استان نياز دارند تحت پوشش اين شرکت قرار بگيرند.
حل مشکل آب 79 روستا در استان زنجان
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سال گذشته 174 روستا در استان با مشکل کم آبي مواجه بودند که امسال با اقدامات انجام شده مشکل آب 79 روستا رفع شده و مابقي اين روستاها از آب شرب بهداشتي و پايدار بهره مند شدند.
عليرضا جزء قاسمي خاطرنشان کرد: تابستان امسال نيز با تمهيدات انجام شده هيچ کمبود آبي در حوزه شهري استان نداريم و در حوزه روستايي نيز براي 12 روستاي داراي مشکل آب آشاميدني آبرساني با تانکر و به صورت سيار انجام مي شود.
وي ادامه داد: متاسفانه 91درصد وسعت استان زنجان با خشکسالي خفيف تا خشکسالي بسيار شديد درگير بوده و بايد با مديريت مصرف  آب آشاميدني اين شرايط را کنترل کرد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به کاهش 68 درصدي ميزان ورودي آب سدهاي استان زنجان تاکيد کرد:  زنگ خطر کم آبي در استان به صدا در آمده و با همراهي همه مردم استان مي تواند ما را از اين بحران  کمبود آب نجات دهد.به گفته جزءقاسمي، مشکل کمبود آب در روستاها، مربوط به کمبود منابع آبي، عدم رعايت الگوي مصرف، استفاده از آب آشاميدني براي آبياري باغات، احشام و انشعاب هاي غيرمجاز است.
مجمع خيرين آب استان زنجان تشکيل مي شود
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: مجمع خيرين آب استان پ پس از تدوين اساسنامه و ثبت حقوقي با حضور علاقه مندان به فعاليت در بخش توسعه خدمات آبرساني روستايي تشکيل مي شود.
جزء قاسمي يادآوري کرد: به دليل کمبود و يا نبود آب آشاميدني در برخي روستاها، شاهد مهاجرت روستائيان به شهرها هستيم که اين معضل آسيب هاي اجتماعي فراواني را با خود به همراه دارد.
وي تاکيد کرد: شرکت آبفا به تنهايي قادر به آب رساني به همه روستاهاي غير تحت پوشش نيست و ظرفيت خيرين در اين زمينه مي تواند کمک قابل توجهي براي برخورداري روستاها و مناطق محروم استان زنجان از نعمت آب آشاميدني باشد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، اين استان را بهشت خيرين دانست و گفت: در راستاي محروميت زدايي و رفع مشکل بي آبي در روستاهاي استان و مهاجرت معکوس به اين مناطق، خيرين زنجاني از پتانسيل فوق العاده اي برخوردار هستند. جزء قاسمي به ديرينه پر افتخار زنجاني ها در تاسيس و رونق موسسات خيريه در زمينه هاي گوناگون از جمله بهداشتي و درماني، مدرسه سازي، بانوان سرپرست خانوار اشاره کرد و ادامه داد: اگر گام ارزنده اي در خيريه آب استان زنجان برداشته شود، بخش عمده اي از مشکل آب روستائيان استان حل خواهد شد.
85 پروژه آبرساني به روستاهاي استان زنجان را در دست اجرا داريم
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در زمان حاضر 85 پروژه آب رساني تک روستايي در استان در دست اجراست.
به گفته جزء قاسمي،  از اين تعداد 44 پروژه آبرساني به روستاهاي شهرستان زنجان، 13 روستا در شهرستان خدابنده، 11 روستا در ماهنشان، هفت روستا در شهرستان سلطانيه و در شهرستان طارم و ايجرود نيز هر کدام چهار پروژه و ابهر 2 پروژه آبرساني در دست اجرا قرار دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، وي يادآوري کرد: پنج پروژه مجتمع روستايي نيز در شهرستان هاي زنجان، خدابنده و ايجرود در دست اجرا قرار دارد. هم اکنون شرکت آب و فاضلاب استان زنجان 111 هزارو 964 مشترک دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها